broodbeleg

30-09-2008 14:58 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij het broodbeleg kom ik niet veel verder dan smeerkaas (goudkuipje), smeerworst of vleeswaren zoals kipfilet.

Er zijn vast wel meer dingen die een baby van 10 maanden op brood mag, maar ik heb helemaal geen inspiratie. Appelstroop lust ze niet en ik wil eigenlijk ook liever geen zoet beleg geven, maar wat dan wel?
avocado!!!

en hutenkase

dun omeletje zonder zout en peper
080808, als het niet op de verpakking staat, dan kun je aannemen dat er geen koemelkeiwit in zit. (Ik neem aan dat je op de hoogte bent van termen als caseïne e.d.)

In de kipfilet van de Albert Heijn zit in ieder geval wél koemelk (staat ook op de verpakking), maar in het kippengehakt bijvoorbeeld weer niet. Dat neem ik zelf wel eens op brood, maar voor mijn dochter vind ik dat te slecht van kwaliteit.

Waar koop jij je kipfilet dan? Anders ga ik daar ook eens shoppen, want ik mis het best wel op brood (mijn eigen brood dus). Ik kan zelf niet tegen varkensvlees, kaas e.d. kan niet vanwege de borstvoeding, dus er blijft voor mij ook maar weinig over.

Ik heb eerder wel een soort van kipspread gemaakt met gekookte kip, selderij en kruiden (en feta, wat nu dus ook niet kan ). Voor Qtie zou ik het maken met kip en margarine, met hooguit een zacht kruid erin of wat gekookte groente erdoor om het wat extra smaak & smeuigheid te geven.

Verder heb ik nog niet zo veel opties. Ben toevallig vandaag bij de diëtist geweest en die wilde het voorlopig beperken tot kip (filet of spread), gepureerd fruit en appelstroop. En verder kun je als smeerbaar broodbeleg dus gepureerde groente geven (wortelspread ) of avocado. Dat wij het niet op ons brood doen, wil natuurlijk niet zeggen dat zij er niet van kan smullen.

Ik heb in het begin wel stukjes brood in de groentehap gedoopt, om er wat extra groente bij in te krijgen (Qtie had heel erge bloedarmoede en alle beetjes helpen, dacht ik zo ). Ze smulde daarvan!

En eet jouw dochter al vis? Tonijn door de staafmixer met wat margarine en/of olie geeft volgens mij ook prima smeerbaar beleg. Ook daar kun je eventueel wat gepureerde groenten toevoegen om het extra smeuig te maken (doperwten doen het goed met tonijn).

En peulvruchten? Eet je dochter die al? Van kikererwten kun je humus maken (al naar gelang ze citroensap mag met of zonder citroensap) en van bruine bonen kun je ook een pasta maken. Normaal doe je dat door bruine bonen te bakken met uien, maar je kunt natuurlijk ook alleen de bruine bonen gebruiken. Met wat appel erdoor bijvoorbeeld, voor een zoete variant. Of met een zachte groente erdoor om het wat minder aan je gehemelte te laten plakken (of wat olie erdoor voor dat doel). Of met wat tomaat, als je dochter dat al mag. Of het kookvocht van de kip, wat je toch nog over had.

Ik kook zelf alles nog zonder kruiden, maar als jij liever met wilt, dan kun je kip combineren met tijm en eventueel een beetje salie en/of karwijzaad (meekoken met de kip en voor het pureren verwijderen). Tonijn heeft geen kruid nodig. Door de humus-variant kun je peterselie doen om het wat frisser te maken (of koriander, maar dat heeft een wat uitgesprokener smaak), eventueel komijnzaad toevoegen. De sesampasta die door echte humus gaat, zou ik laten. De bruine bonenpasta kun je kruiden met komijnzaad en korianderzaad, maar ook met vlees- of kippenbouillion (zonder zout) met tijm.

Kun je hiermee uit de voeten?
Ik verzin het ter plekke hoor, dus het is niet zo dat ik zelf al tonijn heb staan staafmixeren bijvoorbeeld. Maar als je een beetje handig bent in de keuken kun je hier wel mee uit de voeten, toch?
Volgens mij ben ik nog niet op de hoogte van alle termen, helaas (dus ben blij met je berichtje)! Dochterlief zit nu 2 weken onder de uitslag en ik kan er maar niet achterkomen waardoor... Misschien toch de kipfilet? Die haal in nu bij de c1000 of de slager.

Ik heb het idee dat de bakkers en slagers ook niet altijd goed op de hoogte zijn. Heb nu een bakker in A'dam die alles zonder koemelk heeft, echt super!

Recepten zijn erg fijn! Ik ga eerst de kip en tonijn proberen. De vis die ze tot nu toe heeft gehad, was een succes.

Ik merk trouwens dat ik iedere keer weer schrik van waar allemaal melk inzit! Het gaat bij mij dus toch nog wel eens fout, terwijl ik wel echt goed oplet! Hoorde laatst over een boekje met allemaal producten erin, zal daar eens naar gaan zoeken!
Ik ben met babyhapjes steeds beter aan het worden! Ze krijgt geen potjes, dus inmiddels al heel wat dingen zelf gemaakt!

Tonijn lijkt me een goede optie en de kip ook! Ga het denk ik morgen maken, zal haar reactie wel even plaatsen!

Misschien nog een stomme vraag, maar hoe bewaar je het? Invriezen in porties, denk dat je het niet lang in de koelkast kan bewaren?
Ik moet nog zo'n boekje hebben... ergens...

Ik zal eens voor je kijken, maar ws kom je met google ook al een heel eind.

Koemelk zit in onwijs veel dingen verwerkt, gebraden gehakt e.d. bijv. ook.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
via deze link kom je al een heel eind.
bijv. van die site :

Hoe kan je herkennen aan het etiket of een product koemelk bevat?

Op het etiket staan dan één van de volgende toevoegingen:

melk, melkpoeder, (magere of droge) melkbestanddelen

wrongel, wei, weipoeder en melkzout

melkpoeder, magere melkpoeder, volle melkpoeder, melkderivaat

caseïnaat, caseïne, melkeiwit, gehydrolyseerd melkeiwit,

margarine (geen plantaardig), roomboter, boterconcentraat, boterolie, melkvet, melkzout

lactose, melksuiker (bevatten vaak sporen koemelkeiwit, tenzij het extra geraffineerd is)

lactalbumine, beta-lactoglobuline, lactoperoxidase, lactoval, recaldent, transglutaminase, nisine (E234)

broodverbetermiddelen kunnen koemelk bevatten

Verwarrend zijn de namen melkzuur, lactaat, cacaoboter en kokosmelk. Deze stoffen hebben niets met koemelk te maken.
Borodini: Dank je wel! Veel van de termen wist ik wel, maar zal via de link nog eens even goed gaan kijken!

Broodverbeteraar wist ik ook, vandaag brood bij de speciale bakker.

Misschien toch maar eens een topic hierover openen, heb blijkbaar nog veel te leren!
080808, waar je op moet letten bij brood bijvoorbeeld, is dat er geen caseïne in zit en geen broodverbeteraar of meelverbeteraar. Wei is ook koemelkeiwit. Ik vond deze site een informatieve site voor "starters": www.babyallergie.nl . Daar vind je ook een lijstje met "verboden ingrediënten".

Ik haal mijn brood bij de natuurvoedingswinkel. Qtie reageerde ook op het sojameel uit het brood dat we eerst gewoon in de supermarkt haalden. Kipfilet halen we nu bij de biologische slager in de Negen Straatjes. Sowieso zijn er een paar grote natuurvoedingswinkels hier in Amsterdam die ook vleeswaren verkopen (en brood dus). Het personeel is altijd erg goed op de hoogte van wat er in hun waar zit. Personeel in andere winkels niet, zo heb ik ervaren. Ik heb wel eens bij een visboer gestaan, waar ik iets gepaneerds wilde. "Nee, mevrouw, daar zit echt geen melk in". Toch doorgezeurd dat ik op de verpakking van de kruidenmix wilde kijken en jawel hoor: melkpoeder. "Oh sorry". (Ja, lul dan niet over dingen waar je geen verstand van hebt. )

Misschien dat een slager die zelf z'n dingen maakt nog wel weet wat 'ie in de kipfilet stopt, maar het kan geen kwaad om expliciet door te vragen ("ook geen room, geen boter, geen melkpoeder of caseïne?"). Van de margarine weet ik dat de plantenmargarine van de AH melkvrij is. Andere margarines moet je even controleren.

Babypotjes geef ik van het merk Akwarius (en dan alleen met de ingrediënten die al geïntroduceerd zijn natuurlijk). Dat is een biologisch merk waarbij níet door alle prak rijstebloem gegooid wordt (of tomaat, wat Qtie nog niet mag).

Maar goed... dit wordt wel erg off-topic zo.
Ah, ik typ te traag.
Lekker ouderwets:

Een aardappel (een goeie natuurlijk) gaar koken in de schil. Velletje eraf pellen, pureren en op brood.

Zelf vind ik het heel lekker met een drupje olijfolie, maar ik ben vergeten of dat al mag bij een baby... Anders misschien met een beetje margarine?
Ohhhhh.... Zoe, dát klinkt lekker! (Hmmmm... teentje knoflook meekoken en ik heb lekker broodbeleg voor mezelf. )
Maak je wel eens aubergine spread Qwertu ?

Gewoon een aubergine in de schil koken, af laten koelen. De schil eraf halen en pureren maar. Met alles wat je lekker vindt. ( bijv lekker knoflook, lente ui, peper enz. enz. beetje majo als je dat mag ) ook erg lekker op brood.
mmh, de schil eraf, ik bedenk me dat ik hem meestal door midden snij ( in de lengte ) en hem dan " leegschaap " met een theelepel.
Ja, auberginespread maak ik al... althans: dat heb ik in het begin veel gedaan. Moet ik maar weer eens een keertje doen.

080808, je vroeg nog om bewaartips: van de kip, tonijn en humus doe je een kleine portie in de koelkast en de rest in een ijsblokzakje/bakje in de diepvries inderdaad. Er zit voldoende vocht in om het te laten bevriezen. Invriezen gaat wel wat ten koste van de smaak, maar niet dramatisch ofzo. Bonenpasta heb ik nog nooit ingevroren, maar kan me niet voorstellen dat dat niet kan.
Bedankt voor alle tips! Misschien binnenkort even een topic hierover openen. Nu heb ik wel weer even genoeg om uit te proberen!
De tonijnpate was een groot succes, brood gaat normaal alleen met soep zo snel naar binnen. Ga de kip ook snel maken! Bedankt voor de tips!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven