Budget Baby

01-04-2011 21:17 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist de aflevering van De Rekenkamer gekeken waarin het krijgen van een kind berekend werd (van zwangerschapstest tot bevallen in het ziekenhuis).

Dit bedrag kwam neer op zo'n ¤ 5.000,00.

Dat was wel even slikken. Ik vraag me af hoe je dit kunt voorkomen.

Wie heeft er tips?

Meest voor de hand liggend is natuurlijk het krijgen van gebruikte spullen uit je omgeving, maar de juiste kraamkado's vragen lijkt me ook een goeie. Ook hoeft een kind niet perse in een designkinderkamer te slapen al is veiligheid qua wiegje, autostoeltje en kinderwagen ook belangrijk.
5000,- hebben ze zeker de kosten van de verloskundige meegerekend ofzo...

Belachelijk!
Tja, wat kochten ze wel niet allemaal? Heel veel dingen waarvan ik dacht: heb je dat nou echt nodig? En inderdaad, tweedehands wandelwagen/maxi cosi/etc. Je hoeft echt geen Gucci of wat dan ook.

Maar dan nog: een kind kost gewoon geld. Veel geld.
Ik heb het ook gezien en hoewel ik het vermakelijk vond, vond ik het overdreven. Ik ben zelf zwanger van mijn eerste en ja ik heb ook veel uitgegeven, maar ook veel gekregen. En sommige dingen zijn niet per se (nu) nodig. Zo ging het nu over de kosten tot aan de bevalling, maar de autostoeltjes tot 12 jaar werden ook meegeteld. Het is uiteindelijk een keuze, dus je hoeft het niet allemaal te kopen.

Wat zij verder buiten beschouwing hebben gelaten was bijvoorbeeld de aankleding van het kamertje. Je wil ook iets op de muur en ook op de grond moet vloerbedekking liggen. Dus een iets vertekend beeld is het wel.
Spullen van de Hema, marktplaats, familie, vrienden, kennissen, kleertjes van h&m, Hema, de kinderwagen niet van buggaboo en anders de (schoon)ouders lief aankijken. Ik denk dat ik et voor minder dan 2000 wel ga redden.
Ik heb 16 jaar geleden nog geen 250 euro (omgerekend he) uitgegeven. Ik heb me zitten verbijten bij het kijken naar de aflevering ja. Ik heb destijds zelf alles genaaid voor de babykamer inclusief lampenkapjes, dekbedjes, wattendoosjes, hemeltje met leuke stof van d elapjesmarkt. Bedje, box gekocht bij de kringloop en zelf geschilderd. Commode van manlief toen hij baby was en een geweldig leuke kinderwagen uit de familie gekregen.

Lakentjes, hydrofiel etc gekregen van andere mensen die uitgebabyd waren. Schommelstoel had ik al en daar leuke kussentjes in genaaid. Ik had een prachtige babykamer waar ik veel complimenten over heb gekregen en baby nummer 2 heeft daar een jaar later ook als een prinses in gelegen.

Wel nieuw gekocht, aankleedkussen en maxicosy.

Kinderstoeltjes voor de grotere kinderen hebben we ook gekregen van mensen die ze over hadden. Het is zo duur als je het zelf maakt.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Kinderkamer kan je natuurlijk prima op MP uitzoeken, er wordt genoeg aangeboden. Dat geldt ook voor kinderwagens.

Laat je niet misleiden door allemaal lijstjes die winkels aanbieden met spullen die "moet" hebben. De helft is vaak overbodig en nutteloos.

Van een autostoeltje is wel heel prettig om te weten dat ie niet versleten is en nog helemaal intact. Uiteraard kan je die ook nieuw kopen maar let wel goed op aanbiedingen dan want die zijn er zat.

En een ziekenhuisbevalling (poliklinisch), die kosten zijn compleet afhankelijk van je ziektekostenverzekering. Ben je aanvullend verzekerd? Dan zou het zomaar kunnen dat het dan gewoon vergoed wordt, net als je kraampakket.
Zij kochten wel een héle uitgebreide uitzet.

Ik noem een voorbeeld: een electrische, dubbelzijdige kolf heb je misschien helemaal niet nodig. Zoiets zou ik nooit bij voorbaat al aanschaffen.

Ook die isofix is natuurlijk geen must. Wel handig, geen must.

En ze kochten een dure kinderwagen. Dat kan ook (honderden) euro's goedkoper etc etc.

Maar een kindje kost natuurlijk wel geld.

Andere alternatieven om aan babyspulletjes te komen:

- geef in je omgeving aan dat je op zoek bent naar spullen. Je zult versteld staan wat er dan allemaal op je af komt.

- marktplaats staat vol met goede spullen
O ja, die kinderwagen staat nu in rustige afwachting op zolder tot mn kleinkinderen komen. (Vind hem nog steeds GEWELDIG!)
quote:zusenzoo schreef op 01 april 2011 @ 21:22:

5000,- hebben ze zeker de kosten van de verloskundige meegerekend ofzo...

Belachelijk!yep, maar dat was maar 290 euro (eigen bijdrage). De rest ging in inrichting kamer, autostoeltje, etc...
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Je kunt een kinderkamer natuurlijk ook aanschaffen bij Ikea, als je toch nieuwe spullen wilt hebben. Dan de wagen van MP, evenals de maxi cosi. De rest kun je vaak ook veel goedkoper vinden op mp (zoals het badje, wipper, box etc). Ik zou zelf wel een nieuw matrasje kopen, borstvoedingskussen etc. En ook de mammamazzel dagen van de prenatal in de gaten houden evenals aanbiedingen bij de Hema.
Ik vond de aflevering geweldig!!!! En vooral de laatste zin "nu duimen dat je geen tweeling krijgt"... Laat ik nu net zwanger zijn van een tweeling!!!

Wij hebben ook veel van marktplaats en van familie en baby kamers heb je ook in B-keuze dus dat scheeld ook alweer. Zou me niet al te bang maken door deze bedragen.
Ik 'ergerde' me trouwens wel even toen die voice-over over die 'gucci-winkel' zei: hier kopen alleen ouders die het aller aller allerbeste voor hun kinderen willen.

Ik vraag me af of burberryschoentjes of gucci-jasjes of armani-speentjes beter voor een kind zijn dan gewone spullen....
Overigens ging het over de kosten tot aan de bevalling hoor. Ze rekenden niet de poliklinische kosten mee.
Oh Fame, wat een schitterende wagen!!!

Blij te horen dat echt niet alles nodig was (ok, een paar dingen waren ook wel duidelijk).

Nog even gegoogeld en op de site van Nibud kom je uit op nog geen 550,00 voor de basis.

Een jong stel met 1 minimum inkomen dat zwanger is moet toch ook een baby kunnen betalen?
quote:Tataaa schreef op 01 april 2011 @ 21:30:

.

Ik vraag me af of burberryschoentjes of gucci-jasjes of armani-speentjes beter voor een kind zijn dan gewone spullen....Ja, natuurlijk, want een baby baseert nu eenmaal zijn toekomst op basis van het bedrag wat er aan de spullen is uitgegeven en niet aan liefde.
quote:SanneBK schreef op 01 april 2011 @ 21:28:

Ik vond de aflevering geweldig!!!! En vooral de laatste zin "nu duimen dat je geen tweeling krijgt"... Laat ik nu net zwanger zijn van een tweeling!!!

...Hahaha, die vond ik ook wel leuk. Maar wat is jouw ervaring, wat hoef je niet echt dubbel te hebben of eigenlijk alles wel? Zou je je eigenlijk extra voor moeten kunnen verzekeren
5000 euro is volgens mij echt veel hoor, dat hebben wij echt niet uitgegeven. Wij hebben veel 2e hands gekocht. Heb de aflevering overigens niet gezien, maar ook de uitzetlijsten die je op internet veelvuldig tegenkomt bevatten veel spullen die je echt niet nodig hebt of heel prima later kunt aanschaffen of als kraamkado kunt vragen. En inderdaad, een dubbelzijdig electrische kolf vooraf aanschaffen? Echt, dat soort dingen kun je altijd nog kopen mocht dat nodig zijn. Volgens mij kun je het zo duur maken als je zelf wilt, maar een kind kost veel geld, dat wel. Maar de grootste kosten komen volgens mij pas als ze groter zijn.
quote:Tataaa schreef op 01 april 2011 @ 21:30:

Ik 'ergerde' me trouwens wel even toen die voice-over over die 'gucci-winkel' zei: hier kopen alleen ouders die het aller aller allerbeste voor hun kinderen willen.

Ik vraag me af of burberryschoentjes of gucci-jasjes of armani-speentjes beter voor een kind zijn dan gewone spullen....

Die opmerking zou je eerder verwachten bij de autostoeltjes die met een 10 door de crashtest kwamen maar wel twee keer zo duur waren. Maar over veiligheid e.d. werd niet gerept.

Ik vond de merkkleertjes vre-se-lijk trouwens...
O ja, die kruidvat zwangerschapstest bevatte voor 4.99 zelfs 2 testen. Dat is wel een koopje natuurlijk. Als je een tweeling krijgt heb je niet twee commodes, boxen, en badjes nodig hoor. Nogmaals, je kan het zo duur maken als je wilt.

Kleertjes hoeven je ook niet de kop te kosten. 2-hands zijn ze ook nog zgan en vraag kleertjes aan je kraamvisite, dan kan je zo weer een half jaar vooruit. En de Zeeman en Wibra hebben ook hele leuke collecties waarbij je zowat geld toe krijgt.
quote:jsd81 schreef op 01 april 2011 @ 21:37:

Maar de grootste kosten komen volgens mij pas als ze groter zijn.Dat klopt! Heb nu een puber van 15 en een van 16. Sport, school (waarom ze gruwelijk veel excursies en buitenlandse tripjes tegenwoordig?) kleding, telefoon, verplichte laptops ook weer voor school, dat kost wel wat ja. Maar ja, hoe dat e rover 16 jaar uit zal zien weet gelukkig niemand.
quote:nourelle schreef op 01 april 2011 @ 21:32:

Nog even gegoogeld en op de site van Nibud kom je uit op nog geen 550,00 voor de basis.Dat lijkt me dan weer weinig.
Omdat verzekering zoonlief nog niet bekend was, ontving ik rekening voor zijn ziekenhuiskosten. Voor een nachtje neonatologie ¤2500,-. Waren de overige kosten niet eens bij gerekend (ingeleid, spoedkeizersnede, week ziekenhuis). Ja, zo schiet het wel op natuurlijk.

Uitzet en kamertje en dergelijke waren minder duur . Veel via MP. En dat scheelde een hoop. Denk iets van 750,- alles bij elkaar.
Nou toen wij er achter kwamen dat we een tweeling verwachten heb ik me wel even zorgen gemaakt over het financiele plaatje, wij moesten bv ook een grotere auto bij 1 baby was dit nog niet nodig geweest. Maar verder zijn er van heel veel dingen idd maar 1 nodig en kleertjes enzo krijg je wel dubbel op natuurlijk!
Heb inderdaad een aanvullend verzekering pakket afgesloten toen ik zwanger werd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven