Budget school na diagnose kind

maandag 16 december 2019 om 21:04
Hallo,
Ontvangt een basisschool hoe dan ook een budget om extra handen in te kunnen zetten wanneer een kind is gediagnosticeerd met autisme?
Het gaat hier om een reguliere basisschool. Ben benieuwd of iemand hier meer van weet wellicht uit eigen ervaring? Of kan me er meer over vertellen?
Alvast bedankt!
Ontvangt een basisschool hoe dan ook een budget om extra handen in te kunnen zetten wanneer een kind is gediagnosticeerd met autisme?
Het gaat hier om een reguliere basisschool. Ben benieuwd of iemand hier meer van weet wellicht uit eigen ervaring? Of kan me er meer over vertellen?
Alvast bedankt!

maandag 16 december 2019 om 21:10
Ja, de school zelf krijgt geen extra geld. En er is ook niet altijd hulp vanuit het samenwerkingsverband. Als er wel hulp is, dan is dit vaak in de vorm van ambulante begeleiding. Dus een deskundige die komt observeren in de klas en dan tips geeft aan de leerkracht en/of opdrachten/gesprekken heeft met de leerling.

maandag 16 december 2019 om 21:19
De school valt onder een samenwerkingsverband, op de website van de school kan je vast iets vinden over het samenwerkingsverband en passend onderwijs.
maandag 16 december 2019 om 21:20
Ja en daarna overleggen ze met jullie. Jullie moeten toestemming geven voor een aanvraag.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

maandag 16 december 2019 om 21:29
Ons kind is (onlangs) gediagnosticeerd door een klinisch psycholoog en een GZ psycholoog. Het onderzoek is op initiatief van ons en school gedaan.
Nu vragen wij ons af of ze de nodige begeleiding aan haar kunnen geven ook omdat ze in een duo klas zit en er veel zelfstandig gewerkt wordt. Er zijn wel leerkracht ondersteuners (1 per dagdeel per dag) maar we vragen ons af of dit genoeg is. De ondersteuners hebben ook veel andere taken 1 op1 bijv. toetsen e.d. afnemen. Ze zijn er voor beide groepen (duo klas).
Onze dochter moet geregeld een half uur zelfstandig werken. Hier hebben wij onze vraag tekens bij.
Concreet is mijn vraag wat kan ik verwachten van school hierin? Ik weet hier helemaal niks van Zou graag willen dat er extra handen in de klas komen maar misschien is dat wel veel te hoog gegrepen, krijgen we dat never voor elkaar. Ik ben op zoek naar informatie hierover ervaring hierin.
Nu vragen wij ons af of ze de nodige begeleiding aan haar kunnen geven ook omdat ze in een duo klas zit en er veel zelfstandig gewerkt wordt. Er zijn wel leerkracht ondersteuners (1 per dagdeel per dag) maar we vragen ons af of dit genoeg is. De ondersteuners hebben ook veel andere taken 1 op1 bijv. toetsen e.d. afnemen. Ze zijn er voor beide groepen (duo klas).
Onze dochter moet geregeld een half uur zelfstandig werken. Hier hebben wij onze vraag tekens bij.
Concreet is mijn vraag wat kan ik verwachten van school hierin? Ik weet hier helemaal niks van Zou graag willen dat er extra handen in de klas komen maar misschien is dat wel veel te hoog gegrepen, krijgen we dat never voor elkaar. Ik ben op zoek naar informatie hierover ervaring hierin.
maandag 16 december 2019 om 21:30
De rugzakjes bestaan niet meer. Dus er is geen financiering meer per diagnose. De samenwerkingsverbanden krijgen geld voor zorgleerlingen op basis van het totaal aantal leerlingen binnen een samenwerkingsverband.
Elk samenwerkingsverband maakt zijn eigen regels hoe dit geld vervolgens verdeeld wordt over scholen. Er is dus geen eenduidig antwoord te geven. Zoek de website van het samenwerkingsverband van jouw regio op. (of als je het wilt delen: vertel om welke regio het gaat dan kunnen wij helpen zoeken om te kijken hoe het bij jou geregeld is).
Elk samenwerkingsverband maakt zijn eigen regels hoe dit geld vervolgens verdeeld wordt over scholen. Er is dus geen eenduidig antwoord te geven. Zoek de website van het samenwerkingsverband van jouw regio op. (of als je het wilt delen: vertel om welke regio het gaat dan kunnen wij helpen zoeken om te kijken hoe het bij jou geregeld is).

maandag 16 december 2019 om 21:38
Dan ga je met de Intern Begeleider om de tafel en dan, denk ik, dat er een SOT of een HIA gesprek komt. Dat is een gesprek waarin gekeken wordt welke ondersteuning nodig is, volgens ouders en school en wat er vanuit het samenwerkingsverband geboden kan worden.lievelia schreef: ↑16-12-2019 21:29Ons kind is (onlangs) gediagnosticeerd door een klinisch psycholoog en een GZ psycholoog. Het onderzoek is op initiatief van ons en school gedaan.
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 16-12-2019 21:39
6.76% gewijzigd

maandag 16 december 2019 om 21:38
In gesprek met school.lievelia schreef: ↑16-12-2019 21:29Ons kind is (onlangs) gediagnosticeerd door een klinisch psycholoog en een GZ psycholoog. Het onderzoek is op initiatief van ons en school gedaan.
maandag 16 december 2019 om 21:56
Je wil dus eigenlijk dat je dochter meer/constant een-op-een begeleid wordt, zodat ze niet zelfstandig hoeft te werken?
Ten eerste: dat is waarschijnlijk te intensief voor de school.
Ten tweede: dat is waarschijnlijk te intensief voor je dochter.
De school kan je dochter wat extra ondersteunen, maar zelfs al zou ze naar het speciaal verwezen worden, dan krijgt ze nog niet constant een-op-een-begeleiding.
En voor je dochter is het te intensief omdat ze dan constant op haar hoede moet zijn, constant op haar tenen moet lopen. Het is voor haar beter als ze kan leren hoe ze wel zelfstandig kan werken. Ten eerste is het beter voor haar eigenwaarde, ten tweede heeft ze daar in de toekomst meer aan.
Ten eerste: dat is waarschijnlijk te intensief voor de school.
Ten tweede: dat is waarschijnlijk te intensief voor je dochter.
De school kan je dochter wat extra ondersteunen, maar zelfs al zou ze naar het speciaal verwezen worden, dan krijgt ze nog niet constant een-op-een-begeleiding.
En voor je dochter is het te intensief omdat ze dan constant op haar hoede moet zijn, constant op haar tenen moet lopen. Het is voor haar beter als ze kan leren hoe ze wel zelfstandig kan werken. Ten eerste is het beter voor haar eigenwaarde, ten tweede heeft ze daar in de toekomst meer aan.
maandag 16 december 2019 om 22:11
Dat gaat inderdaad via het samenwerkingsverband. Op scholenopdekaart.nl kun je waarschijnlijk het zorgplan van de school lezen waarin beschreven staat hoe dit werkt op jullie school.
Het is overigens heel normaal dat leerlingen af en toe een halfuurtje zelfstandig werken, ook als ze een diagnose hebben.
Het is overigens heel normaal dat leerlingen af en toe een halfuurtje zelfstandig werken, ook als ze een diagnose hebben.

maandag 16 december 2019 om 22:13
Voor de duidelijkheid ik wil (nog) niet dat mijn dochter 1 op 1 begeleid wordt. Zou het fijn vinden als er toezicht op haar is. Informatie verwerking verloopt langzamer dus na 15 min even checken waar is ze bezig, heeft ze de opdracht begrepen. Leerkracht staat na de uitleg voor har groep voor de andere groep. En daarnaast ze is niet de enigste die extra aandacht behoeft in de klas. Vandaar mijn vraag.
maandag 16 december 2019 om 22:18
Ik volg even. Zoon heeft ook onlangs een diagnose ASS gekregen. Nu biedt zijn school al een fijne plek voor hem, dus ik ben vooralsnog niet op zoek naar extra begeleiding daarvoor. Maar ik moet nog wel met school in gesprek over zijn diagnose.
Als hij ook op initiatief van school onderzoek is, dan ga ik er van uit dat jullie al contact hebben met een IB'er. Ik zou dan met haar/hem in gesprek gaan om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Ze zullen ook kijken naar waar je dochter specifiek problemen mee heeft om te kijken hoe ze daar bij kunnen begeleiden (dat hebben ze bij mijn zoon al vanaf de kleuterklas gedaan, ook zonder diagnose of direct probleemgedrag).
Ben benieuwd hoe het bij jullie verloopt. Als je wil mag je me ook een prive bericht sturen.
Als hij ook op initiatief van school onderzoek is, dan ga ik er van uit dat jullie al contact hebben met een IB'er. Ik zou dan met haar/hem in gesprek gaan om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Ze zullen ook kijken naar waar je dochter specifiek problemen mee heeft om te kijken hoe ze daar bij kunnen begeleiden (dat hebben ze bij mijn zoon al vanaf de kleuterklas gedaan, ook zonder diagnose of direct probleemgedrag).
Ben benieuwd hoe het bij jullie verloopt. Als je wil mag je me ook een prive bericht sturen.

maandag 16 december 2019 om 22:20
En je dochter heeft dit ook nog niet nodig?lievelia schreef: ↑16-12-2019 22:13Voor de duidelijkheid ik wil (nog) niet dat mijn dochter 1 op 1 begeleid wordt. Zou het fijn vinden als er toezicht op haar is. Informatie verwerking verloopt langzamer dus na 15 min even checken waar is ze bezig, heeft ze de opdracht begrepen. Leerkracht staat na de uitleg voor har groep voor de andere groep. En daarnaast ze is niet de enigste die extra aandacht behoeft in de klas. Vandaar mijn vraag.
maandag 16 december 2019 om 22:22
In overleg met school. Vanuit hun samenwerkingsverband hebben zij extra middelen die ingezet kunnen worden. Mits het schoolse ondersteuning is.
Mocht de ondersteuning voortkomen uit de kindproblematiek dan valt de extra ondersteuning onder de Jeugdwet en is de gemeente aan zet (kort door de bocht).
Mocht de ondersteuning voortkomen uit de kindproblematiek dan valt de extra ondersteuning onder de Jeugdwet en is de gemeente aan zet (kort door de bocht).
Ik krijg er een punthoofd van!
maandag 16 december 2019 om 22:22
Ik denk eerder dat ze ‘afgeleid’ is omdat ze nogal wat prikkels te verwerken krijgt, met twee soorten uitleg en de nodige andere zorgleerlingen.lievelia schreef: ↑16-12-2019 22:13Voor de duidelijkheid ik wil (nog) niet dat mijn dochter 1 op 1 begeleid wordt. Zou het fijn vinden als er toezicht op haar is. Informatie verwerking verloopt langzamer dus na 15 min even checken waar is ze bezig, heeft ze de opdracht begrepen. Leerkracht staat na de uitleg voor har groep voor de andere groep. En daarnaast ze is niet de enigste die extra aandacht behoeft in de klas. Vandaar mijn vraag.
Ik zou dus ook de opties bespreken om haar daarin te ondersteunen en te leren hoe ze daarmee om moet gaan. Dat is namelijk iets waar ze altijd mee te maken zal krijgen, ook op de middelbare en ook op haar werk.

maandag 16 december 2019 om 22:31
Dankjewel Biebeltje,
Heb nog geen contact gehad met IB-er dat volgt nog. Denk dat ik dat had moeten afwachten voor mijn vraag hier te stellen. Heb leerkrachten wel gesproken en daarna kwamen mijn vragen op. Kunnen ze bieden wat ze nodig is, het antwoord dat ze gaven was voor mij niet geruststellend. Daarnaast is er een aantal dagen een ondersteuner met beperking aanwezig voor de kinderen van groep 3 op het moment dat leerkracht voor groep 4 staat vraag me af of hij haar voldoende kan helpen leerkracht geeft zelf aan dit in twijfel te trekken.
Bedankt voor je aanbod! En andersom mag je me ook altijd een prive berichtje sturen.
Heb nog geen contact gehad met IB-er dat volgt nog. Denk dat ik dat had moeten afwachten voor mijn vraag hier te stellen. Heb leerkrachten wel gesproken en daarna kwamen mijn vragen op. Kunnen ze bieden wat ze nodig is, het antwoord dat ze gaven was voor mij niet geruststellend. Daarnaast is er een aantal dagen een ondersteuner met beperking aanwezig voor de kinderen van groep 3 op het moment dat leerkracht voor groep 4 staat vraag me af of hij haar voldoende kan helpen leerkracht geeft zelf aan dit in twijfel te trekken.
Bedankt voor je aanbod! En andersom mag je me ook altijd een prive berichtje sturen.