cluster 4 onderwijs

11-03-2010 11:16 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
MIjn zoon van 5,5 gaat waarschijnlijk naar cluster 4 onderwijs. Heeft iemand daar ervaring mee? En hoe reeel is de kans dat een kind weer terug kan naar regulier onderwijs?

Mijn zoontje zit nog niet aan de medicatie, dit is echter wel een optie t.z.t. Wellicht dat hij dan een stuk rustiger wordt.

gr
Roelfien, ik erken het ook wel, maar voor de diagnose wilde ik er niet aan. Nu kijk ik er met een andere blik naar, naar informatie etc, en zie ik het ook wel. Gelukkig heeft hij enkele kenmerken niet, zoals moeilijk kunnen omgaan met onverwachte situaties of veranderingen. Maar hij kan ook echt niet mee in het schoolsysteem. Ik had daar meer van verwacht, omdat 'onze' school een Dalton-school is, waar kinderen toch heel prima op hun eigen niveau zouden kunnen werken.

Methylfenidaat werkt direct, dus we kunnen daar nu wel wat over zeggen.

xYella.
quote:Yella41 schreef op 11 maart 2010 @ 13:39:

Roelfien, ik erken het ook wel, maar voor de diagnose wilde ik er niet aan. Nu kijk ik er met een andere blik naar, naar informatie etc, en zie ik het ook wel. Gelukkig heeft hij enkele kenmerken niet, zoals moeilijk kunnen omgaan met onverwachte situaties of veranderingen. Maar hij kan ook echt niet mee in het schoolsysteem. Ik had daar meer van verwacht, omdat 'onze' school een Dalton-school is, waar kinderen toch heel prima op hun eigen niveau zouden kunnen werken.

xYella.Dat is heel logisch dat je er niet aan wilde. Dat wilde ik ook niet. Mijn zoon heeft ook lang niet alle kenmerken, maar hij heeft Asperger en ik help hem niet door het te bagatelliseren. Ik maak het probleem niet groter dan nodig, maar ik ontken het ook niet.
quote:Yella41 schreef op 11 maart 2010 @ 13:39:

xYella.methylfenidaat werkt inderdaad direct, maar het kan wel even duren voordat je de juiste dosis hebt gevonden.
Precies. Dat zei ik ook. De dosering van mijn zoon is al regelmatig aangepast. Neem aan dat je dat ook verteld is?
quote:misschicken schreef op 11 maart 2010 @ 13:03:

[...]

Dat kan ik me voorstellen dat je daar enorm boos om werd....ze wijzen wel je kind af.

Wij zitten nu ook in zo'n overgangssituatie, maar met het verschil dat hij nog wel naar school kan. We wachten op plek op het VSOHoop dat je snel een plek hebt Kip!
quote:Liv schreef op 11 maart 2010 @ 14:12:

[...]

Hoop dat je snel een plek hebt Kip!Zowiezo na de zomervakantie, maar er wordt gekeken of het eerder kan momenteel...in blijde afwachting van nieuws
Ik duim voor je!

(he? geen duimsmiley hier? nou, dan maar deze: )
Liv, ja, de dosering kan aangepast worden en dan eventueel nog een andere soort medicatie proberen. Zelf gebruikte ik anderhalf jaar methylfenidaat en nu dexamfetamine. Maar ik kan niet zeggen dat het heel overtuigend voor me werkt. Nu mijn zoon de diagnose Asperger gekregen heeft, en ik me daar dus meer in verdiept heb, begin ik te vermoeden dat ik zelf een nog niet bekende 'vrouwelijke vorm' heb. Ik realiseer me dat ik de laatste tijd vaak heb gehoord dat moeders van jongens met Asperger of andere autistische stoornissen zelf met ADD gediagnosticeerd werden.

xYella.
Dan doe ik even mee voor de andere kant van de statistiek...ik heb geen ADD.
Ik heb ook geen ADD gelukkig.
Ik ook niet.
Hier ook geen ADHD of Autisme bij mij.

Missmysterious, als ik het goed begrijp is er dus nog geen officiële diagnose voor je zoontje. En hij is nog niet gestart met eventuele medicatie. Dan gaat de overstap naar cluster IV voorlopig niet gebeuren. Eerst een diagnose, dan de papierwinkel en dan (mits de indicatie er is) de cluster IV wachtlijst. Dan duurt het nog wel even. Wat doet de school nu? Krijg je wel begeleiding of hulp?
MILF in the making ;-)
En een praktijkvoorbeeld van hoe langzaam het kan gaan, heb ik van de week mogen aanschouwen. Een kind dat geschort van school thuis zit (geen andere school kan hem hebben, dus thuis dan maar) kan met urgentie na de zomervakantie waarschijnlijk starten op de school waar onze zoon met spoed aangemeld is. En dan is hij dus urgent en onze zoon alleen maar spoed. Zucht...
MILF in the making ;-)
Roelfien, mag ik je iets vragen?

Ik heb hier nog eens zitten lezen, om mezelf er opnieuw van te overtuigen dat wij de juiste keuze maken door mijn zoon deze week definitief aan te melden bij de cluster 4-school hier vlakbij.

We zijn inmiddels gaan kijken bij een SBO-school in onze woonplaats, waar de directeur meteen aangaf dat onze zoon daar in zijn ogen niet zou passen (te hoog IQ, later nuanceerde hij dat omdat daar geen 'eis' of zo voor is, maar het gaf wel wat aan natuurlijk). Ook zijn wij bij de cluster 4-school hier gaan kijken en hadden daar een goed gevoel bij. Ter vergelijking ook nog bij een andere cluster 4-school geweest, drie dorpen verderop, maar daar geen goed gevoel bij de aanwezige kinderen. Niets ten nadele van die kinderen, maar het was heel duidelijk een gevoel dat onze zoon daar niet tussen zou passen, net zoals we ook bij de SBO-school voelden.

We zijn dus heel opgelucht dat de enige school die voor ons goed voelde, op 5 minuten fietsen van ons huis staat.

Maar dit terzijde.

Gisteren ben ik door vriendinnen doorgezaagd over de keuze voor SO. Ik merkte dat ik op lang niet alle vragen een duidelijk antwoord of goed argument had.

Doe ik er dus écht wel goed aan? School is handelingsverlegen, ziet het niet zitten voor mijn zoon om daar te blijven, hij kan gewoon niet mee in het regulieren schoolsysteem, dat past hem niet. Dat weet ik nu wel, maar ik weet niet of datzelfde geldt voor álle reguliere scholen in onze gemeente, en dat zijn er nogal wat (18).

Stel dat er een school tussen zit die wel graag kinderen met een rugzakje begeleidt? Niemand schijnt mij te kunnen vertellen of zo'n school hier is, zelfs geen onderwijsmensen, ze kennen elkaar dus niet of nauwelijks blijkbaar. Ik ken de bovenschoolse directeuren goed en zal die eens contacten.

Intussen vind ik het ook moeilijk mijn zoontje uit te leggen waarom hij naar een andere school zal gaan. Hij vindt het zelf eigenlijk best leuk op school en heeft nog niet het gevoel dat hij een probleem heeft. Wel weet hij heel goed dat hij langzamer is dan de andere kinderen, omdat hij zich niet op zijn werk kan concentreren. Ik zeg daarom dat hij heel slim is, maar dat hij op een wat andere manier leert dan de meeste kinderen. En dat ze hem daar op die andere school veel beter bij kunnen helpen, dat die beter geschikt is voor hem.

Zijn sociale issues vind ik erg moeilijk om uit te leggen, omdat hij in mijn ogen helemaal nog niet doorheeft dat hij op dat vlak wat onhandig is etc.

Intussen houdt het hem meer bezig dan ik dacht. Eergisteren 's avonds in bed opeens dikke tranen, bij de vraag waarom hij op die andere school elke dag zou moeten overblijven (er is daar continurooster).

Normaal weet ik precies wat ik in welke situatie tegen mijn zoon kan en zou moeten zeggen, maar in dit geval vind ik het lastig. Het wordt er nu wel ietsje makkelijker op, omdat we nu echt voor deze school gaan en zo goed als zeker weten dat hij er ook geplaatst zal worden (de cluster 4-school heeft alle medewerking toegezegd, ook bij het finetunen van alle stukken voor het dossier etc). Nu kunnen we het daar dus ook concreet over hebben.

Anyway. Mijn vraag is dus: wat vertel ik mijn 6,5-jarige die zelf nog niet ziet dat hij sociaal onhandig is hierover wel of niet? Ik wil hem tenslotte zeker ook geen dingen aanpraten.

xYella.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven