cluster 4 onderwijs

11-03-2010 11:16 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
MIjn zoon van 5,5 gaat waarschijnlijk naar cluster 4 onderwijs. Heeft iemand daar ervaring mee? En hoe reeel is de kans dat een kind weer terug kan naar regulier onderwijs?

Mijn zoontje zit nog niet aan de medicatie, dit is echter wel een optie t.z.t. Wellicht dat hij dan een stuk rustiger wordt.

gr
Hier idem als bij Roelfien, Suus. Mijn dochter pikte niks op, deed ook niks, geen enkele concentratie en was zeeeeeeer aanwezig in de klas. Ook met rugzak hebben we van alles geprobeerd maar het was na 2 jaar wel duidelijk dat ze beter tot haar recht zou komen op het SBO met kleinere klassen en meer begeleiding.
///
Kijk me na, waar ik ga, ik ga mijn toekomst achterna
Het is eigenlijk geen keus. Het gaat gewoon echt niet op school en school is zelfs handelingsverlegen! Hebben alles al geprobeerd en dit gaat ten koste van mijn zoon. Hij zit niet op zijn plek en is ongelukkig.

Eigenlijk is het een crisissituatie omdat ze hem al willen schorsen!
Mijn zoon zit ook op een cluster 4 school. Op de gewone basisschool kan hij écht niet meedraaien, en zelfs op een algemene SBO ging het helemaal mis. Nu is hij eindelijk echt goed op zijn plek. Maar dat heeft wel even geduurd. In groep 1, op de gewone basisschool, ging het mis, pas in groep 4 is hij op deze school terecht gekomen. (heeft een jaar op de wachtlijst gestaan).

Hij heeft de diagnose PDD-nos en ws ADD (krijgt daar ook ritalin voor)

Hebben ze trouwens gezegd dat je zoon "een beetje asperger" zou kunnen hebben? Vind dat een beetje raar, je hebt asperger of je hebt het niet. En het is écht anders dan PDD-nos.

Terugstromen gebeurt trouwens nauwelijks. Zeker niet vanuit cluster 4. (hier althans, weet niet hoe dat elders is)
Musicath, de hele aanvraag draait natuurlijk om problemen en dat is nooit positief. In de formulieren wordt ook gevraagd naar problemen met het kind thuis. Die zijn er niet, maar de psycholoog die het onderzoek heeft gedaan zei: "Dik het maar aan." Hoe negatiever, hoe beter voor een indicatie.
quote:dangeensuus schreef op 11 maart 2010 @ 12:08:

Ik heb een kind met de diagnose asperger en adhd, zit gewoon op regulier onderwijs. Waarom kies je voor aangepast onderwijs als ik vragen mag?Het is leuk zolang het goed gaat, daarna zou je heel graag je kind naar speciaal onderwijs laten gaan. Mijn zoon heeft pdd-nos/ADD en loopt nu in 3 havo muurvast. We zijn nu bezig om hem naar speciaal onderwijs op havo nivo te krijgen...valt niet mee kan ik je melden.
///
///
WIj hebben die mazzel ook gehad op onze basisschool, zoonlief had het er erg goed naar zijn zin en we hebben het getroffen met de leerkrachten. Op het voortgezet onderwijs is dat heel erg anders, in zo'n leerfabriek van >2000 leerlingen verzuipen ze.
///
Volgens mij zijn ze verplicht onderwijs te bieden tot er een oplossing is voor de problemen?
Was het maar waar Kip. Mijn zoon heeft een half jaar thuis gezeten, en daarna kon hij (met veel moeite) 3 halve dagen naar school. (in een soort van speciaal klasje).

Konden we hoog of laag springen, onze zoon mocht gewoon niet meer komen....
Hier ook zoon met Asperger en veel kenmerken van ADD. Het was mijn hoop dat methylfenidaat ervoor zou zorgen dat hij zich beter kan concentreren op school (hij zit in groep 3), maar nu, na anderhalve week, is er nog geen enkele verbetering wat dat betreft. Ik heb me er eigenlijk ook al bij neergelegd dat het speciaal onderwijs wordt, dat is dan denk ik ook cluster 4 (ik weet er nog niet zoveel van). Gelukkig zit er zo'n school vlakbij, op 5 minuten fietsen. Een kennis vertelde dat haar zoon met Asperger er sinds dit schooljaar op zit en het is volgens haar een perfecte school, ze slaat zich voor het hoofd dat ze het niet eerder geprobeerd hebben (hij zit al in groep 8).

Als mijn zoon zich maar voor de helft beter zou kunnen concentreren, zou hij wel op zijn huidige basisschool kunnen blijven. Maar hij kan zich niet tot werkjes zetten in 95% van de tijd. Het zou heel jammer zijn als hij niet méér uit zijn onderwijsloopbaan kan halen, want uit de onderzoeken door de kinderpsychologe onlangs bleek ook dat hij heel pienter is. Ik heb de school voor dit speciale onderwijs al benaderd voor een afspraak. En deze maand gaan we ook alles in gang zetten met de IB'er etc om de rugzak aan te vragen en weet ik veel wat allemaal nodig is. Pfff... Ik zal wel blij zijn als dat allemaal geregeld is. De IB'er zei al dat het lastig is en lang kan duren. Blegh.

Waar ik wel een beetje bang voor ben, en misschien kunnen jullie daar wat meer over vertellen, is dat mijn zoontje op een cluster 4-school tussen allemaal kinderen komt waar 'iets' mee is. Is dat wenselijk? Of zou het beter zijn voornamelijk tussen 'gewone' kinderen te zitten? Ik vind dat hij een lichte vorm heeft van Asperger, misschien dat ik er daarom wat banger voor ben. Thuis hebben wij helemaal geen issues rondom die Asperger, eigenlijk merken we er nauwelijks wat van, maar op school is het een ander verhaal.

xYella.
quote:Liv schreef op 11 maart 2010 @ 12:41:

Was het maar waar Kip. Mijn zoon heeft een half jaar thuis gezeten, en daarna kon hij (met veel moeite) 3 halve dagen naar school. (in een soort van speciaal klasje).

Konden we hoog of laag springen, onze zoon mocht gewoon niet meer komen....Echt? Belachelijk zeg, ik dacht dat dat beter geregeld was...
Yella:

Ja hij komt op een school waar de kinderen allemaal "iets" hebben.

Maar het heeft veel voordelen. Veel meer begrip voor je kind, kleinere klassen, meer begeleiding dus. En dus ook meer kans dat hij zich goed kan ontwikkelen.
Overigens liet de psychologe mij weten dat in de DSM V die op komst is het onderscheid in de autistische stoornissen niet meer gemaakt wordt, in elk geval zeker niet tussen PDD-NOS en Asperger. Er zal denk ik een lijst met criteria en kenmerken komen, waarvan iemand er meer of minder kan hebben.

Als ik bij de Asperger-kenmerken kijk, vind ik dat mijn zoon maar twee of drie kenmerken heeft en ook nog in 'milde vorm', mij leek dat onvoldoende voor een diagnose. Maar de psychologe, en de vrouw die het intelligentieonderzoek heeft afgenomen, vonden het allebei juist heel duidelijk.

xYella.
Is ook heel belachelijk. Maar als school zegt dat ze het kind niet aankunnen, dat hij zelfs een gevaar is voor de andere kinderen (bullshit, maar goed) dan krijgen ze het wel voor elkaar hoor.

Hij had een cluster 4 indicatie en dús moest hij daarheen. Dat er nog geen plek was, dat boeide ze verder niet.

Nou ja, goed, dat is alweer een paar jaar geleden, maar kan me er soms nóg over opwinden.
Yella, anderhalve week is wel een beetje kort om al iets over de methylfenidaat te kunnen zeggen hoor. Misschien moet de dosering aangepast worden. Ik neem aan dat je zoon regelmatig voor controle moet?
Oh, en verder zou ik gaan kijken naar een school die het beste bij je kind past, niet of de school dichtbij is....
Tja Yella41, wat is lichte Asperger? Hier ook zoals gezegd geen problemen thuis, maar wel op school. Zijn stoornis valt eigenlijk alleen op school echt op. Daarbuiten wordt hij gezien als een leuk, slim en wel bijzonder kind, maar niet direct als een kind met een stoornis. Het is ook echt een leuk kind, maar ik heb het idee dat ze op school een hekel aan hem beginnen te krijgen omdat hij de lessen verstoort. Dat vind ik een vreselijk idee. Het is geen vervelend kind, maar hij kan niet mee in het schoolsysteem.
quote:Yella41 schreef op 11 maart 2010 @ 12:50:

Overigens liet de psychologe mij weten dat in de DSM V die op komst is het onderscheid in de autistische stoornissen niet meer gemaakt wordt, in elk geval zeker niet tussen PDD-NOS en Asperger. Er zal denk ik een lijst met criteria en kenmerken komen, waarvan iemand er meer of minder kan hebben.

Als ik bij de Asperger-kenmerken kijk, vind ik dat mijn zoon maar twee of drie kenmerken heeft en ook nog in 'milde vorm', mij leek dat onvoldoende voor een diagnose. Maar de psychologe, en de vrouw die het intelligentieonderzoek heeft afgenomen, vonden het allebei juist heel duidelijk.

xYella.Dat zegt toch zeker wel iets? Kijk, jij kent je kind en je kent hem niet anders dan zo en vindt het wel meevallen. Maar als deskundige onderzoekers vinden dat hij duidelijk Asperger heeft, dan zal dat wel zo zijn.
quote:Liv schreef op 11 maart 2010 @ 12:51:

Is ook heel belachelijk. Maar als school zegt dat ze het kind niet aankunnen, dat hij zelfs een gevaar is voor de andere kinderen (bullshit, maar goed) dan krijgen ze het wel voor elkaar hoor.

Hij had een cluster 4 indicatie en dús moest hij daarheen. Dat er nog geen plek was, dat boeide ze verder niet.

Nou ja, goed, dat is alweer een paar jaar geleden, maar kan me er soms nóg over opwinden.

Dat kan ik me voorstellen dat je daar enorm boos om werd....ze wijzen wel je kind af.

Wij zitten nu ook in zo'n overgangssituatie, maar met het verschil dat hij nog wel naar school kan. We wachten op plek op het VSO
Jeetje, wat een (herkenbare) verhalen.

Ik hoop van harte dat zoonlief hier niet maanden thuis komt te zitten. Dat is voor niemand goed en al helemaal niet voor zoonlief!

Waarschijnlijk wordt het deeltijd, dus halve dagen, totdat het zomer vakantie is. Hopelijk kan hij daarna wel terecht!
Hier ook niet heel veel problement thuis. Ze zijn er wel maar is goed mee om tegaan. Veel minder prikkels hier naturlijk!

Zodra hij op school zit, verandert hij compleet en kan het een vervelend jongetje worden, waar hij echter niks aan kan doen. En dat is zo jammer! De buitenwereld ziet hem dan alleen als negatief terwijl hij zo'n andere kant heeft!
quote:missmysterious31 schreef op 11 maart 2010 @ 13:06:

Hier ook niet heel veel problement thuis. Ze zijn er wel maar is goed mee om tegaan. Veel minder prikkels hier naturlijk!

Zodra hij op school zit, verandert hij compleet en kan het een vervelend jongetje worden, waar hij echter niks aan kan doen. En dat is zo jammer! De buitenwereld ziet hem dan alleen als negatief terwijl hij zo'n andere kant heeft!Het wordt geen vervelend jongetje, missmysterious31, hij dóet alleen maar vervelend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven