Co-ouderschap en meningsverschil

04-07-2020 09:01 406 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter gaat volgend schooljaar naar de middelbare school en gaat 32km fietsen op een dag.
Ik wil haar een elektrische fiets geven omdat ze niet zo snel is en haar vriendinnen ook een elektrische fiets gaan rijden. Ik ben ook bang dat ze te veel tijd kwijt is aan fietsen terwijl ze met huiswerk ook niet zo snel ik en haar tijd goed kan gebruiken.
Maar haar vader (waar ik co ouderschap mee deel) wil dat ze op een gewone fiets gaat fietsen. Wij hebben het vroeger ook gedaan en omdat ze wat stevig is kan ze de beweging goed gebruiken.
Hij heeft goede argumenten maar toch vind ik het sneu voor haar.
Wat vinden jullie? Me erbij neer leggen of haar vader overrulen en zelf een elektrische fiets voor haar kopen?
Alle reacties Link kopieren
Lastig dilemma. Je schrijft ook dat ze aan de zware kant is volgens mij. Dan zou ik denk ik toch voor een gewone fiets gaan. Dat zijn toch 500/600 cal op een dag die ze verbrand met fietsen. Zo belangrijk om dat bewegen nu al in haar systeem te krijgen zeker als ze neigt naar overgewicht. Ik wou dat mijn ouders dat hadden gedaan bij mij.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
vroeger was alles beter en was iedereen mega slank door het vele fietsen...

ik ben team e-bike.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
04-07-2020 10:27
25 km pu fietsen zonder helm is stom. Dit is het tempo van een wielrenner, die zie je ook niet zonder helm. Waarom niet? Omdat als je valt je je schedel breekt.
Tempo van een wielrenner?? Ja, een hoogbejaarde wielrenner in de stad :rofl:

De wielrenners hier fietsen je met 40 voorbij hoor :facepalm:

Ik ben echt niet anti-helm of zo, maar laten we niet doen alsof 25 km per uur een soort race-snelheid is of zo.... En je moet echt hard trappen op een elektrische fiets om 25 km per uur te halen ;)
Er is wel hele grote kans dat een fietshelm verplicht gaat worden bij E bikess,
https://www.telegraaf.nl/nieuws/6446358 ... sche-fiets
Aviendha schreef:
04-07-2020 10:36
Ik ben team vader. 16 km fietsen is inderdaad goed voor haar. En hoe weet je nou zeker dat iedereen een ebike krijgt, ze gaat toch naar een nieuwe school?

@doorenvogels op welke manier zou jij overgewicht aanpakken dan? Gewoon naar school fietsen lijkt me juist perfect. Hoeft ze al een stuk minder op eten te letten, dat is volgens mij veel vervelender
omdat alle kinderen op het VO die een afstand fietsen tegenwoordig ebikes hebben
Irish_Wasser_Woman schreef:
04-07-2020 12:00
Tempo van een wielrenner?? Ja, een hoogbejaarde wielrenner in de stad :rofl:

De wielrenners hier fietsen je met 40 voorbij hoor :facepalm:

Ik ben echt niet anti-helm of zo, maar laten we niet doen alsof 25 km per uur een soort race-snelheid is of zo.... En je moet echt hard trappen op een elektrische fiets om 25 km per uur te halen ;)
40 is onzin. het gemiddelde peletonnetje fietst tussen de 25-30
SteunEndeToeverlaet schreef:
04-07-2020 11:49
Hier heb ik even lekker op gekauwd want ik ga zelf ook geen 16km fietsen. Maar vroeger wel 2x8, dagelijks naar school. Daar stelden we ook geen vragen over.

Dus nu kunnen mensen roepen 'Ha! je doet het zelf ook niet!'
Nee, klopt.

Maar ik heb wel ervaren dat het kan. Als ik bv mijn werk zou kwijtraken en een baan krijg op 10km afstand, dan weet ik dat dat fietsbaar is.
Dat heb ik ervaren (net als bijna iedereen op dit forum), en dat is een andere manier van leren dan dat iemand je vertelt dat het kan.
Ik kies nu voor comfort en gemak wetend dat het comfort is en dat ik een keuze heb.
Als je nu tegen je kind zegt '16 km is onmogelijk, on-mo-ge-lijk, hier heb je een electrische fiets', wat doe je dan? Verhef je dan het comfort tot de minimale standaard?
Je kunt niet met goed fatsoen een kind van 12 een electrische fiets geven en verwachten dat zij een normale fiets ooit als een normale optie zal zien.
Is er dan nog erkenning dat dit comfort is, of is een electrische fiets dan de ondergrens?
16 is twee keer zo lang. Kinderen fietsen daar een krap uur over, dat is twee uur per dag!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mijn kind een e-bike geven als je het geld kan missen. Ik vind het zo'n geneuzel om te zeggen 'ik moest dat vroeger ook'. We leven nu, en als haar vriendinnen een e-bike hebben gaat ze die met haar gewone fiets niet bijhouden. Het stukje overgewicht, leuk hoor dat fietsen maar minder/gezonder eten is ook natuurlijk een optie.

Ik fiets zelf heel graag (geen e-bike), fiets regelmatig 22 kilometer naar mijn werk, fietste vroeger ook naar school (11 kilometer) maar dat zou voor mij niet automatisch betekenen dat mijn kind dat ook maar moet doen.
Die van mij hebben ruim 10 km enkele reis (en met heuvels). Ze doen het wel, maar ze zijn er wel goed moe van. En een gatenrooster is killing voor ze, dan moeten ze ook echt op school blijven. Soms hebben ze de eerste twee uur les en dan pas weer het laatste uur. Ik merk dat ze wat sneller de bus pakken - en dat tikt ook best wel aan. En ik zie het ook aan hun klasgenoten. Iedereen pakt wat sneller de bus - als het glad is, nat is, koud is of te warm is. En eigenlijk heb je daarmee al een aantal maanden per jaar te pakken.

Als het dan 16 km enkele reis zou zijn, dan is dat echt meteen een heel eind meer.
Alle reacties Link kopieren
Waarom gaat ze eigenlijk zo ver naar school? Huidige klasgenoten gaan dochterbij schrijf je.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
04-07-2020 10:02
Al die dorpskinderen vinden het al decennia collectief verschrikkelijk om altijd te moeten fietsen.

Dat we 'het vroeger zo deden' is geen argument. We doen zoveel niet meer wat vroeger moest, omdat er geen andere manier was.

Robotstofzuigers, afwasmachines we omgeven onszelf met gemak, maar kinderen mogen niet zelf kiezen, dus die moeten het op de ouderwetse manier doen, want dat is goed voor ze.

Ga zelf lekker met een tobbe en wasbord aan de slag dan. Is goed voor je. Zijn overgrootmoeder had waarschijnlijk grotere spierballen dan hijzelf.
Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
04-07-2020 12:13
16 is twee keer zo lang. Kinderen fietsen daar een krap uur over, dat is twee uur per dag!
Inderdaad. Dat staat ook vrij duidelijk in de OP: 32 kilometer per dag.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Maartje2016 schreef:
04-07-2020 12:35
Waarom gaat ze eigenlijk zo ver naar school? Huidige klasgenoten gaan dochterbij schrijf je.
Leukere school, beter passende school. Ander soort onderwijs, ander niveau enz.

Wat maakt dat nou in godesnaam uit.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
04-07-2020 12:35
Waarom gaat ze eigenlijk zo ver naar school? Huidige klasgenoten gaan dochterbij schrijf je.
Klopt. Mijn dochter gaat vmbo-t doen en voelt zich prettiger op een vmbo school dan een mavo/havo/vwo school. Vandaar dat ze verder moet fietsen. Haar beste vriendin gaat ook naar die school maar dan met de bus. Dat vind ik geen optie, behalve als het heel slecht weer is. Bus doet er ook een uur over.
Mijne gaat 21 km per dag fietsen op een normale fiets. Maar er ligt ook een OV kaart voor de stormachtige natte dagen en de donkere ochtenden in de winter, als ze geen fietsmaatjes heeft.

Ze moet door stukken polder en bos en langs kanaal heen waar ik haar niet alleen met 13 jaar wil laten fietsen in de donkere ochtenden en donkere avonden.

Pas als ze groter/ouder is of met groep mee terug kan ze die dagen ook op de fiets.
Gelukkig is het niet heel lang om 08.00 uur nog echt donker.

Mijn dochter doet zeker 40 minuten over 10 km. Veel wind tegen op bepaalde open plekken.

Voor 32 kn per dag snap ik het probleem met de elektrafiets niet. Ik zou dat ook overwegen als je het geld er voor hebt. Waarom niet, ze moeten zelf trappen, is alleen even wat lichter.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
04-07-2020 12:42
Leukere school, beter passende school. Ander soort onderwijs, ander niveau enz.

Wat maakt dat nou in godesnaam uit.
Omdat het opvallend is.
Ik ging vroeger ook verder dan mijn oude klasgenoten naar de middelbare school, en kreeg bij mijn keuze voor die school van mijn ouders te horen dat de consequentie dan wel was dat ik verder moest fietsen dan als ik een school dichterbij had gekozen. Ik heb er toen dus zelf voor gekozen.

Ben benieuwd of dat ook besproken is met de dochter van TO, of dat dit de dichtbijzijndste school was met het programma dat ze gaat volgen. Of dat ouders de school hebben gekozen, zonder over het vervoer na te denken.
maartje2016 wijzigde dit bericht op 04-07-2020 12:50
5.62% gewijzigd
Dropdrop schreef:
04-07-2020 10:02
Al die dorpskinderen vinden het al decennia collectief verschrikkelijk om altijd te moeten fietsen.

Dat we 'het vroeger zo deden' is geen argument. We doen zoveel niet meer wat vroeger moest, omdat er geen andere manier was.

Robotstofzuigers, afwasmachines we omgeven onszelf met gemak, maar kinderen mogen niet zelf kiezen, dus die moeten het op de ouderwetse manier doen, want dat is goed voor ze.

Ga zelf lekker met een tobbe en wasbord aan de slag dan. Is goed voor je. Zijn overgrootmoeder had waarschijnlijk grotere spierballen dan hijzelf.
Eens.
Ballenbak888 schreef:
04-07-2020 10:56
Goede tip! Nog niet aan gedacht.
Weet jij hoe zwaar een elektrische fiets is? Daar kun je echt geen band van plakken, want je krijgt hem niet op z'n kop. En daar kun je ook moeizaam mee lopen bij een lekke band. Daarom zitten er meestal antilekbanden op. En moet je worden opgehaald als de band toch lek gaat.

Lijkt me niet de grootste zorg hier.

Jouw grootste zorg is: "Hoe kom ik tot een afspraak met ex zonder dit uit te vechten over het hoofd van onze dochter."
Maartje2016 schreef:
04-07-2020 12:49
Omdat het opvallend is.
Ik ging vroeger ook verder dan mijn oude klasgenoten naar de middelbare school, en kreeg bij mijn keuze voor die school van mijn ouders te horen dat de consequentie dan wel was dat ik verder moest fietsen dan als ik een school dichterbij had gekozen. Ik heb er toen dus zelf voor gekozen.

Ben benieuwd of dat ook besproken is met de dochter van TO, of dat dit de dichtbijzijndste school was met het programma dat ze gaat volgen.
Ik vind helemaal niet opvallend. En wat de reden van TO of kind is maakt verder ook helemaal niets uit.
ikBedoelHetGoed schreef:
04-07-2020 12:50
Weet jij hoe zwaar een elektrische fiets is? Daar kun je echt geen band van plakken, want je krijgt hem niet op z'n kop. En daar kun je ook moeizaam mee lopen bij een lekke band. Daarom zitten er meestal antilekbanden op. En moet je worden opgehaald als de band toch lek gaat.

Lijkt me niet de grootste zorg hier.

Jouw grootste zorg is: "Hoe kom ik tot een afspraak met ex zonder dit uit te vechten over het hoofd van onze dochter."
Ik vrees dat TO er toch mot over moet gaan maken.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
04-07-2020 12:50
Ik vind helemaal niet opvallend. En wat de reden van TO of kind is maakt verder ook helemaal niets uit.
Ik ook niet.

Blijkbaar past die school beter bij haar of voelt ze zich daar fijner. Dat is nogal belangrijk voor een plek waar ze de komende vier jaar moet doorbrengen. Onzin om dan te roepen dat de consequentie dat het verder is dan voor haar is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
04-07-2020 12:50
Ik vind helemaal niet opvallend. En wat de reden van TO of kind is maakt verder ook helemaal niets uit.
Wel als je het kind er van te voren op gewezen hebt en ze er nu alsnog een electrische fiets uit probeert te slepen.

Maar ik heb ondertussen begrepen dat dit de dichtbijzijnste school is die aan haar opleidingseisen voldoet, dus dan zou ik het eerst op een normale fiets proberen en daarna eventueel een elektrische aanschaffen. Eventueel versneld als blijkt dat haar nieuwe klasgenoten allemaal op een electrische rijden en ze daarom alleen naar huis zou moeten fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen, maar ik zou een e-bike voor je dochter kopen. Toen ik jong was, moest ik ook een flink eind fietsen naar school en wat zou ik toen graag zo'n e-bike gehad willen hebben. Daar denk ik regelmatig aan als ik nu kinderen met flinke tegenwind naar school zie fietsen.

Heel vaak moet je toch alleen fietsen, omdat je vriendinnen een ander rooster hebben en dan is het fijn als dat vlot gaat, vooral als je nog een stapel huiswerk in je tas hebt zitten. Als je ex vindt dat je dochter iets aan haar gewicht moet doen, dan zou je ook met haar eens naar een diëtiste of goede sportschool kunnen gaan.
To maakt zich meer druk over wie wat gaat betalen vader wil wel mee betalen aan een andere fiets maar niet aan een ebike.
Ik zou zo zeggen koop een tweede hands goede ebike van wat een nieuwe gewone goede fiets gaat kosten.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
04-07-2020 12:57
To maakt zich meer druk over wie wat gaat betalen vader wil wel mee betalen aan een andere fiets maar niet aan een ebike.
Ik zou zo zeggen koop een tweede hands goede ebike van wat een nieuwe gewone goede fiets gaat kosten.
Ballenbak888 schreef:
04-07-2020 09:19
Hij weigert in ieder geval om mee te betalen. Maar dat neem ik dan voor lief.
Nou guttegut wat maakt ze zich daar druk om.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven