Co-ouderschap, tieners, afspraken

19-03-2024 08:24 346 berichten
Mijn vriend en ik hebben allebei een co-ouderschap en allebei 2 tieners. We wonen niet samen maar op de dagen dat de kinderen bij hun andere ouders zijn we wel vaak samen, meestal in zijn huis. Gisteren zat ik in het huis van mijn vriend te werken, hij was naar zijn werk, en zijn kinderen bij hun moeder. Om een uur of 3 kwam zijn dochter binnen stormen met een vriendinnetje. Ze gingen naar haar kamer, waar ze luidruchtig gingen gamen/giebelen. Het huis is niet groot, dus helaas had ik hier veel last van, met als gevolg dat ik eigenlijk niet goed verder kon werken. Ik heb er ook niets van gezegd, omdat ik dat mijn plaats niet vond (ik zat tenslotte in hun huis te werken).

Later had ik een discussie met mijn vriend: wat voor afspraken moet je nou maken met je tieners hierover? Is het normaal dat ze gewoon altijd binnen kunnen lopen terwijl ze eigenlijk die dag of week bij hun andere ouder zijn, of moet je ze vragen hun bezoek eerst aan te kondigen? Mijn vriend vond dat hij de kinderen best kon vragen om eerst toestemming te vragen ivm de privacy van hem en mij (want als we aan het werken, slapen of andere dingen aan het doen zijn is het niet erg fijn als er ineens een of meerdere tieners in huis staan). Ik vind dat lastig, want ik wil de kinderen niet het gevoel geven dat ze niet welkom zijn. Het is ook hun huis tenslotte (en eerlijk gezegd niet het mijne, ook al ben ik er vaak). Maar tegelijkertijd voelt het ook niet fijn als ik steeds 'op mijn hoede' moet zijn omdat elk moment de sleutel in het slot kan gaan.

Ik ben dus benieuwd naar meningen van anderen hierover!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dat die tieners het al zwaar genoeg hebben met wonen in 2 huizen, gescheiden ouders en nieuwe partners en stiefsiblings. En dat ze in hun eigen huis mogen komen en gaan wanneer ze willen.

Als jullie allemaal in 1 huis zouden wonen dan zou ook niemand het in zijn hoofd halen om te zeggen dat de tieners niet thuis mogen komen op bepaalde tijden in verband met jullie privacy.

Keuzes hebben consequenties. Dit is er een van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn mening hierover is duidelijk en rechtlijnig, zijn de kinderen bij moeder dan blijven ze bij moeder en gaan ze dus niét naar vader. En vice versa. Gewoon niet of er moet al iets ergs aan de hand zijn.
Toen mijn kinderen nog wat kleiner waren kwamen ze op vaders dagen niet hier thuis en ik was daar ook niet van gediend.

Ik zou het -in jouw geval- dus ook zeer waarderen als vader dit serieus oppakt en zeer duidelijke afspraken maakt met zijn kroost.
Je gaat naar je moeder, klaar.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou er ook van balen en daarom gewoon lekker in je eigen huis blijven werken op dagen dat je niet samen iets met partner doet.

Ik zit sowieso toch al niet lekker op een ander en al helemaal niet als dan toch onverwachts iemand thuis komt ook al is dat helemaal hun goed recht en zou ik daar nooit iets van zeggen.

Maar misschien ben ik niet de juiste persoon om daarin advies te geven ik heb sowieso niets met zomaar bezoek over de vloer van vriendjes en vriendinnetjes. Ik heb graag rust en privacy.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, dat zijn denk ik de bijwerkingen die je zelf moet slikken. Neem het ze niet af om zonder toestemming je eigen huis in te mogen. Normale afspraken gelden overal en altijd, dus als ik werk overdag, houden we rekening met muziek e.d.

Als je last hebt van gegiebel en gamen, kan ik een goede noise cancelling koptelefoon aanbevelen. Is het probleem opgelost en hoeven je stiefkinderen niet op eieren te lopen.

Privacygevoelige dingen zou ik bewaren voor de momenten dat je zeker weet dat ze er niet zijn, of er een extra deur tussen laten, zodat je zeker weet dat ze niet binnen lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou in ieder geval willen dat ze even een appje sturen dat ze van plan zijn om te komen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan het vind ik niet maken om ze afspraken te laten maken om naar hun eigen huis te gaan. Ik vind dat je het zou moeten zien als dat beide huizen altijd elke dag hun huis is los van de omgangsregeling.

Ik vind dat jij een goede noise cancelling zou moeten dragen of in je eigen huis zal moeten gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou dan thuis werken in m'n eigen huis. Als kind lijkt het me vreselijk als ik niet in het huis van een van m'n ouders mag zijn, om wat voor reden dan ook. Ik denk nu even terug aan mijn jeugd en gescheiden ouders, wij waren altijd bij allebei welkom, zonder aankondiging vooraf. En gelukkig maar.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons ging het net als bij Roos. In het begin vond ik dat wel lastig maar voor de kinderen was het wel duidelijk. Als er iets was konden zij heus wel eens binnen komen lopen maar vooraf wel een belletje graag.

TO ik snap alleen niet waarom je in het huis van partner gaat werken, waarom niet gewoon in je eigen huis?
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren Quote
Suniva schreef:
19-03-2024 08:35
Ik vind dat die tieners het al zwaar genoeg hebben met wonen in 2 huizen, gescheiden ouders en nieuwe partners en stiefsiblings. En dat ze in hun eigen huis mogen komen en gaan wanneer ze willen.

Als jullie allemaal in 1 huis zouden wonen dan zou ook niemand het in zijn hoofd halen om te zeggen dat de tieners niet thuis mogen komen op bepaalde tijden in verband met jullie privacy.

Keuzes hebben consequenties. Dit is er een van.

Dit! Helemaal eens.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren Quote
Suniva schreef:
19-03-2024 08:35
Ik vind dat die tieners het al zwaar genoeg hebben met wonen in 2 huizen, gescheiden ouders en nieuwe partners en stiefsiblings. En dat ze in hun eigen huis mogen komen en gaan wanneer ze willen.

Als jullie allemaal in 1 huis zouden wonen dan zou ook niemand het in zijn hoofd halen om te zeggen dat de tieners niet thuis mogen komen op bepaalde tijden in verband met jullie privacy.

Keuzes hebben consequenties. Dit is er een van.

Mee eens. Gebruik een noise cancelling koptelefoon.
Er zijn hier dus duidelijk 2 kampen in :-)
Vanuit mijn moederhart ben ik ook het kamp: "ze moeten alle vrijheid hebben om in en uit te lopen".
Maar ik zie ook veel voordelen in een striktere benadering. Mijn vriend merkte ook op dat hij het huis 'anders' gebruikt als de kinderen bij hun moeder zijn. Je plant je dagen dan op een andere manier omdat je weet dat je die vrijheid hebt. Bv langer uitslapen, vergaderingen in huis, vrienden die langskomen, lange calls, dutjes.. allemaal dingen die hij sneller buiten de deur zou plannen als de kinderen er waren (behalve dat slapen dan :-)).

Ik werkte overigens daar omdat ik dat vaak doe als ik bij hem heb geslapen, geen reistijd en een rustig huis (meestal dan), dus waarom niet? De kinderen zijn pas sinds kort op een leeftijd dat ze zelfstandig in en uit beginnen te lopen, dus dit is een nieuwe situatie waar we een nieuwe modus voor moeten vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Werk thuis en/of een noise cancelling koptelefoon kopen.

Ik vind net als de rest dat kinderen altijd welkom moeten zijn in beiden huizen/bij beide ouders.
Alle reacties Link kopieren Quote
pokkewijf schreef:
19-03-2024 08:45
TO ik snap alleen niet waarom je in het huis van partner gaat werken, waarom niet gewoon in je eigen huis?

Omdat ze vaak bij elkaar zijn als ze de kinderen niet hebben. Dan zou ze naar haar eigen huis moeten om daar te gaan werken, omdat er een kleine kans is dat de kinderen van vriend onverwacht langskomen?

Ze weten dat hun vader aan het werk is, dus daar komen ze niet voor langs. Hoe moeilijk is het dan om even een appje te sturen dat ze langs willen komen? Het zijn pubers, geen 6-jarigen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Stientje schreef:
19-03-2024 08:57
Er zijn hier dus duidelijk 2 kampen in :-)
Vanuit mijn moederhart ben ik ook het kamp: "ze moeten alle vrijheid hebben om in en uit te lopen".
Maar ik zie ook veel voordelen in een striktere benadering. Mijn vriend merkte ook op dat hij het huis 'anders' gebruikt als de kinderen bij hun moeder zijn. Je plant je dagen dan op een andere manier omdat je weet dat je die vrijheid hebt. Bv langer uitslapen, vergaderingen in huis, vrienden die langskomen, lange calls, dutjes.. allemaal dingen die hij sneller buiten de deur zou plannen als de kinderen er waren (behalve dat slapen dan :-)).


Ik werkte overigens daar omdat ik dat vaak doe als ik bij hem heb geslapen, geen reistijd en een rustig huis (meestal dan), dus waarom niet? De kinderen zijn pas sinds kort op een leeftijd dat ze zelfstandig in en uit beginnen te lopen, dus dit is een nieuwe situatie waar we een nieuwe modus voor moeten vinden.
Jij bent hun ouder niet en het is jouw huis niet, dus lekker je strikte benadering voor je houden.
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 19-03-2024 09:01
1.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor mij zou het voldoende zijn als ze het even laten weten. Toestemming vragen zou me te ver gaan, het is hun thuis.
Als de kinderen bij mij zijn voor de week en ze gaan die middag gamen/giebelen in vaders huis zou ik het ook graag even weten, net als dat ze met een vriend mee gaan.

Heeft meer te maken met zicht hebben op waar je kinderen zijn, dan met overlast of privacy. Dat zou ik eerder omkeren: als jij plannen hebt om thuis te werken of je hebt een middagje samen gepland op een moment dat de kinderen er niet zouden zijn, vraag de kinderen of ze daar rekening mee kunnen houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stientje schreef:
19-03-2024 08:57
Er zijn hier dus duidelijk 2 kampen in :-)
Vanuit mijn moederhart ben ik ook het kamp: "ze moeten alle vrijheid hebben om in en uit te lopen".
Maar ik zie ook veel voordelen in een striktere benadering. Mijn vriend merkte ook op dat hij het huis 'anders' gebruikt als de kinderen bij hun moeder zijn. Je plant je dagen dan op een andere manier omdat je weet dat je die vrijheid hebt. Bv langer uitslapen, vergaderingen in huis, vrienden die langskomen, lange calls, dutjes.. allemaal dingen die hij sneller buiten de deur zou plannen als de kinderen er waren (behalve dat slapen dan :-)).

Ik werkte overigens daar omdat ik dat vaak doe als ik bij hem heb geslapen, geen reistijd en een rustig huis (meestal dan), dus waarom niet? De kinderen zijn pas sinds kort op een leeftijd dat ze zelfstandig in en uit beginnen te lopen, dus dit is een nieuwe situatie waar we een nieuwe modus voor moeten vinden.
Wat vind jij voor de kinderen het voordeel van een striktere aanpak? Of is dat alleen voordelig voor de vader, omdat hij meer vrijheid heeft?
Alle reacties Link kopieren Quote
Stientje schreef:
19-03-2024 08:57
Er zijn hier dus duidelijk 2 kampen in :-)
Vanuit mijn moederhart ben ik ook het kamp: "ze moeten alle vrijheid hebben om in en uit te lopen".
Maar ik zie ook veel voordelen in een striktere benadering. Mijn vriend merkte ook op dat hij het huis 'anders' gebruikt als de kinderen bij hun moeder zijn. Je plant je dagen dan op een andere manier omdat je weet dat je die vrijheid hebt. Bv langer uitslapen, vergaderingen in huis, vrienden die langskomen, lange calls, dutjes.. allemaal dingen die hij sneller buiten de deur zou plannen als de kinderen er waren (behalve dat slapen dan :-)).

Ik werkte overigens daar omdat ik dat vaak doe als ik bij hem heb geslapen, geen reistijd en een rustig huis (meestal dan), dus waarom niet? De kinderen zijn pas sinds kort op een leeftijd dat ze zelfstandig in en uit beginnen te lopen, dus dit is een nieuwe situatie waar we een nieuwe modus voor moeten vinden.

Tja een dutje kan alsnog gewoon natuurlijk. Vrienden die langskomen snap ik ook niet waarom dat niet zou kunnen als je kinderen ook in huis zijn, net als langer uitslapen. Ze zijn toch zelfstandig? Dat jij daar thuiswerkt als je daar slaapt vind ik trouwens heel logisch.

Maar ik zou het meer zoeken in afspraken over gedrag als ze thuis komen wanneer ze eigenlijk bij de andere ouder zouden zijn:
- als er iemand thuis zit te werken pas je je volume aan
- als er iemand in een call zit doe je echt zachtjes
- als er vrienden over de vloer zijn dan euh, geen idee wat de last dan is maar vul maar in
- als iemand een dutje ligt te doen doe je zachtjes
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
19-03-2024 09:03
Tja een dutje kan alsnog gewoon natuurlijk. Vrienden die langskomen snap ik ook niet waarom dat niet zou kunnen als je kinderen ook in huis zijn, net als langer uitslapen. Ze zijn toch zelfstandig? Dat jij daar thuiswerkt als je daar slaapt vind ik trouwens heel logisch.

Maar ik zou het meer zoeken in afspraken over gedrag als ze thuis komen wanneer ze eigenlijk bij de andere ouder zouden zijn:
- als er iemand thuis zit te werken pas je je volume aan
- als er iemand in een call zit doe je echt zachtjes
- als er vrienden over de vloer zijn dan euh, geen idee wat de last dan is maar vul maar in
- als iemand een dutje ligt te doen doe je zachtjes
Eens.
Lucifee2024 schreef:
19-03-2024 09:00
Jij bent hun ouder niet en het is jouw huis niet, dus lekker je strikte benadering voor je houden.

Ik ben juist degene van de "kom maar lekker langs" benadering, het is mijn vriend die afspraken wil maken..

Ik zie wel wat in een middenweg: je appt even voor je komt, en als er iemand is die privacy/rust nodig heeft dan doe je zachtjes en ga je op je kamer zitten (wat ze toch meestal doen, want het blijven pubers).
Alle reacties Link kopieren Quote
Stientje schreef:
19-03-2024 08:57
Er zijn hier dus duidelijk 2 kampen in :-)
Vanuit mijn moederhart ben ik ook het kamp: "ze moeten alle vrijheid hebben om in en uit te lopen".
Maar ik zie ook veel voordelen in een striktere benadering. Mijn vriend merkte ook op dat hij het huis 'anders' gebruikt als de kinderen bij hun moeder zijn. Je plant je dagen dan op een andere manier omdat je weet dat je die vrijheid hebt. Bv langer uitslapen, vergaderingen in huis, vrienden die langskomen, lange calls, dutjes.. allemaal dingen die hij sneller buiten de deur zou plannen als de kinderen er waren (behalve dat slapen dan :-)).

Ik werkte overigens daar omdat ik dat vaak doe als ik bij hem heb geslapen, geen reistijd en een rustig huis (meestal dan), dus waarom niet? De kinderen zijn pas sinds kort op een leeftijd dat ze zelfstandig in en uit beginnen te lopen, dus dit is een nieuwe situatie waar we een nieuwe modus voor moeten vinden.

Waarom heeft hij die vrijheid niet als de kinderen er zijn? Hoe denkt hij dat ouders dat doen van wie de kinderen er altijd zijn?
nerdopviva wijzigde dit bericht op 19-03-2024 09:11
0.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier zijn de kinderen altijd welkom. Dat weten ze. Vind het bangrijk dat ze voelen dat ze altijd thuis mogen komen :heart: Dat vond ik voor de scheiding al, en nu ook. Verschil nu is dat ze twee huizen hebben.

Toevoeging, ze hoeven niet van te voren te appen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij (als kind van gescheiden ouders) ging het zoals bij Roos en ik heb dat echt heel naar gevonden. Ik zou dat mijn eigen kinderen nooit aandoen.

Dan voel je je als kind zo duidelijk een last, ongewenst en een blok aan iemands been. Geen veilig thuis. En als (pre) puber is het allemaal al best lastig.

Zou die 'strikte benadering' dus echt ten zeerste afraden.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Pubers gaan naar het huis waar ze verwachten dat er geen volwassenen aanwezig zijn, dus je kunt het ook omkeren en zelf de puber laten weten dat je daar bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
patchouli_ schreef:
19-03-2024 09:00
Voor mij zou het voldoende zijn als ze het even laten weten. Toestemming vragen zou me te ver gaan, het is hun thuis.
Als de kinderen bij mij zijn voor de week en ze gaan die middag gamen/giebelen in vaders huis zou ik het ook graag even weten, net als dat ze met een vriend mee gaan.

Heeft meer te maken met zicht hebben op waar je kinderen zijn, dan met overlast of privacy. Dat zou ik eerder omkeren: als jij plannen hebt om thuis te werken of je hebt een middagje samen gepland op een moment dat de kinderen er niet zouden zijn, vraag de kinderen of ze daar rekening mee kunnen houden.

Dan moeten ze zowel de vader, als de moeder én de vriendin van vader appen? Of alleen de moeder? Of moeder én vader? En dan weet TO nog niks dus die moet elke keer dat ze daar is een appje sturen naar de kinderen van vriend dat ze in dat huis werkt?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven