Coeliakie (gluten intolerantie)

06-01-2009 22:46 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na maandenlang getob met ons zoontje besloot onze kinderarts ons toch door te gaan sturen naar een internist.

Met zijn klachten begint het nu wel heel erg te lijken op coeliakie.

(wat mijn gevoel trouwens ook al bijna 1,5 jaar zegt )

Ik heb geen idee wat ons nu te wachten staat met de onderzoeken.

Heeft iemand hier ervaring mee met haar kindje?

Ik wil graag weten hoe zo'n consult zich gaat ontwikkelen met testen, onderzoeken e.d.

Onze afspraak duurt nl nog wel even helaas.
Parel, er zal een biopt worden genomen (gebeurt onder narcose en duurt ongeveer een kwartiertje). Dat zal de definitieve uitslag geven. Als hij het heeft, moet hij over op een glutenvrij dieet en moeten jullie heel erg goed op gaan letten met broodkruimels en handen wassen. Het forum coeliakieforum.nl (pijler; kinderen en coeliakie) is heel handig voor je! Sterkte!!
Dat biopt wordt overigens via de mond uit de dunne darm genomen. Bij coeliakie zijn de darmvlokken (die voor de grote oppervlakte van de darm zorgen) vervlakt, waardoor het oppervlakte afneemt en wat weer voor diarree (maar ook juist voor verstopping) kan zorgen. De schaal waarmee dit wordt aangegeven is Marsh. Je hebt verschillende gradaties hierin maar coeliakie betekent sowieso glutenvrij gaan eten. Overigens is een bloedtest op zijn leeftijd ook nog heel betrouwbaar. Bij dochter is er zo uitgekomen dat zij het niet heeft (hoewel ze veel symptomen had).
En tenslotte nog een hart onder de riem; jouw zoontje heeft niet altijd makkelijke buien heb ik begrepen van jouw bijdrages hier. Als (àls) hij coeliakie blijkt te hebben, kan dit heel goed zijn buiigheid hebben veroorzaakt (humeurigheid kan namelijk een symptoom zijn) en zal het dus verbeteren met een glutenvrij dieet (hoewel je het niet meteen zult merken wellicht, maar op den duur toch zeker wel).
Dank je voor je snelle reactie en duidelijke verhaal

Bedankt voor de tip ook trouwens.

Ongeveer 9 mnd geleden is er ook een bloedtest gedaan die uitwees dat er geen intolerantie te vinden was.

Nu hij redelijk kan praten (bijna 2) klaagt hij heel veel over pijn in zijn buik, jeuk of "hete" huid, constant moe zijn en ziet hij al vanaf zijn geboorte heel naar bleek en heeft hij al vanaf zijn 6e maand medicijnen wegens ernstige verstopping.

Ook heeft hij heel vaak een eczeem-achtige uitslag op armen, benen en billen en slaapt hij heel slecht en weinig.

(alhoewel het slapen steeds beter gaat)

Is er bij jouw dochter uitgekomen wat er wel aan de hand was?
anoniem_11320 wijzigde dit bericht op 06-01-2009 22:59
Reden: toevoeging
% gewijzigd
en inderdaad de humeurigheid ja!
quote:parel27 schreef op 06 januari 2009 @ 22:57:

Dank je voor je snelle reactie en duidelijke verhaal

Bedankt voor de tip ook trouwens.

Ongeveer 9 mnd geleden is er ook een bloedtest gedaan die uitwees dat er geen intolerantie te vinden was.

Is hij dan ook specifiek getest op anti-stoffen tegen gluten?

Nu hij redelijk kan praten (bijna 2) klaagt hij heel veel over pijn in zijn buik, jeuk of "hete" huid, constant moe zijn en ziet hij al vanaf zijn geboorte heel naar bleek en heeft hij al vanaf zijn 6e maand medicijnen wegens ernstige verstopping.

Ook heeft hij heel vaak een eczeem-achtige uitslag op armen, benen en billen en slaapt hij heel slecht en weinig.

(alhoewel het slapen steeds beter gaat)

Is er bij jouw dochter uitgekomen wat er wel aan de hand was?De klachten van je mannetje kunnen zeker duiden op coeliakie (de ernstige verstopping past zeker in het rijtje). De klachten van Hanna (niet haar echte naam overigens) waren; bleekzien/laag hb (bloedarmoede)/matige groei/veel darmklachten/overmatig veel zurige ontlasting/lactose-intolerantie/veel luchtweginfecties/onrustig met slapen. Ze is zo'n beetje binnenstebuiten gekeerd door de kinderarts (ook getest op taaislijmziekte en gecheckt of haar weerstand goed genoeg was). De diëtiste waar ik ook twee keer ben geweest met haar, vond het beeld ook erg bij coeliakie passen. Maar ze is er twee keer op geprikt (met 11 maanden en met 22 maanden) en ze heeft het gewoon echt niet volgens deze uitslagen. Bloedtests zijn bij kleine kinderen heel betrouwbaar dus ik laat het idee van coeliakie nu echt los. En gelukkig gaat het nu ook heel goed met dochter (ook al sluit ik niet uit dat er nog wel wat periodes van hangerigheid/bleekzien/bloedarmoede zullen volgen).
Niet zo heel veel tijd, maar een korte reactie: laat hem nu nog niet glutenvrij eten! Doe je dat wel, dan kan een biopt geen uitsluitsel meer geven!!!
quote:Mirjam762 schreef op 06 januari 2009 @ 23:11:

[...]

De klachten van je mannetje kunnen zeker duiden op coeliakie (de ernstige verstopping past zeker in het rijtje). De klachten van Hanna (niet haar echte naam overigens) waren; bleekzien/laag hb (bloedarmoede)/matige groei/veel darmklachten/overmatig veel zurige ontlasting/lactose-intolerantie/veel luchtweginfecties/onrustig met slapen. Ze is zo'n beetje binnenstebuiten gekeerd door de kinderarts (ook getest op taaislijmziekte en gecheckt of haar weerstand goed genoeg was). De diëtiste waar ik ook twee keer ben geweest met haar, vond het beeld ook erg bij coeliakie passen. Maar ze is er twee keer op geprikt (met 11 maanden en met 22 maanden) en ze heeft het gewoon echt niet volgens deze uitslagen. Bloedtests zijn bij kleine kinderen heel betrouwbaar dus ik laat het idee van coeliakie nu echt los. En gelukkig gaat het nu ook heel goed met dochter (ook al sluit ik niet uit dat er nog wel wat periodes van hangerigheid/bleekzien/bloedarmoede zullen volgen).Mirjam, bloedtests kunnen alleen uitwijzen dat je kind NU geen coeliakie heeft. Het kan het in de toekomst wel ontwikkelen als een van beide ouders, of beide ouders dragers zijn. Om zeker te weten dat dit niet het geval is bij je dochter kun je een gentest doen. Ik zou het dus nog wel in mijn achterhoofd houden. Maar de klachten die je dochter nu heeft wijzen waarschijnlijk wel op iets ander (of niets), want anders had de bloedtest nu wel uitgewezen dat ze coeliakie heeft.
Whatever, I do what I want
Ha Parel, ik heb niet alles gelezen maar las in het eerste bericht dat er over een biopt gepraat wordt. Mijn meis is er op getest (en die van Jessie) alleen door een bloedonderzoek. Als daar niks uit komt doen ze ook geen biopt.

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven