Cola op peuterspeelzaal

28-03-2009 21:01 291 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, mijn dochtertje gaat een aantal middagen per week naar de psz. Nu was er afgelopen week een opa- en omamiddag, dus mijn moeder was er naartoe gegaan.

Toen ze terugkwam zei ze dat de opa's en oma's een kop koffie hadden gekregen, en de kinderen een glaasje cola!!

Mijn dochtertje krijgt dus thuis nooit prik te drinken, en cola vind ik al helemaal niet nodig. Sommige ouders zullen hierover niet moeilijk doen, maakt ook niet uit, maar ik vind het dus heel erg raar dat ze dit op een psz aan de kinderen geven.

Ik ben er daarna niet meer geweest, maar ik ga volgende keer de leidsters daar wel op aanspreken.

Stel ik me nu aan of vinden jullie het ook een beetje vreemd?
http://www.aspartaam.nl/artikelen/gevaar.html

Bij kinderen en de ongeboren vrucht werkt de inwerking nog sterker, omdat de hersenen nog in ontwikkeling zijn! (En zelfs worden deze stoffen toegevoegd aan kant en klare babyvoeding). Dit maakt niet alleen dat kinderen niet stoppen met eten, maar ook dat zij bewegingsarm worden.

Aspartaam geeft aan de alvleesklier/milt dezelfde opdracht als suiker, wat betreft insuline-afgifte. Dus hoewel er zg. geen kgcal in lightdrank zitten, zal de insulineafgifte (en dat zeker bij al-overgewicht) hetzelfde zijn! Met dus gevolg voor de vetopslag!
http://abcnews.go.com/Health/Diet/story ... 986&page=1
Star, ik zie daar eigenlijk geen onderbouwing van. Dat soort berichten lees ik regelmatig, maar een onderbouwing zie ik eigenlijk nergens. Ik vraag me af hoe betrouwbaar dat is. Ben ervan overtuigd dat het niet goed voor je is hoor, teveel van die zooi maar ik vraag me af of de schadelijkheid niet wordt overdreven.
Star, die aspartaam.nl site is niet echt een serieuze bron (google voor de grap eens wat anderen erover te zeggen hebben), en het andere artikel gaat over (niet) afvallen met zoetstoffen, en dat is denk ik niet wat Supersmollie bedoelde, maar ik kan me vergissen.

Bedankt voor het zoeken, maar mijn vraag blijft nog even staan.
Tja, ik ken die verhalen wel van aspartaam, melk, vis, vlees en noem zo maar op. Alles met mate en dan komt het vast goed met die bangmakerij.
Ja, ik lees nog mee. Althans, ben net bijgelezen. Zal zo even kijken of ik een link kan vinden over aspartaam. Wil eerst heel even reageren op het suikerverhaal van Nelladella. Zij heeft namelijk helemaal gelijk. Witte, geraffineerde suiker levert niets meer dan alleen koolhydraten. Voor de koolhydraatvertering zijn b-vitamines nodig en die zitten niet in witte suiker en worden dan onttrokken aan het lichaam. Dus snoep, chocola, cola enz leveren je lichaam alleen maar overbodige koolhydraten die door het lichaam worden omgezet in vetten en onttrekken b-vitamines aan het lichaam tijdens de vertering. Verder word je vooral moe van suiker door de dip die je na de suikerkick krijgt.

Blokjes kaas zijn ook allesbehalve gezond, veel verzadigd vet en veel zout. De industrie is overigens wel bezig om het zout in kaas terug te dringen, maar ik vraag me wel af wat ze er dan in stoppen om het toch nog enigszins eetbaar te houden.

Voor dit alles geldt: balans. Van een blokje kaas is nog nooit iemand dood gegaan. Maar van elke dag een aantal blokjes kaas (een paar blokjes is namelijk zo zonder dat je het merkt een ons) en nog een paar boterhammen met kaas kun je wel serieuze gezondheidsklachten krijgen. Door het vet dat erin zit en door het zout. Balans geldt dus ook voor geraffineerde suikers. Van een snoepje, een glas cola of een stukje chocola is nog nooit iemand doodgegaan, maar elke dag enz enz enz...

Later meer
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
http://www.ncbi.nlm.nih.g ... ultsPanel.Pubmed_RVDocSum

Al uit 1988, hieruit blijkt dat de koolhydraatinname door zoetstoffen eerder verhoogd is dan verlaagd.

Recenter, van 2009. Energie-inname eerder verhoogd dan verlaagd door zoetstoffen.

http://www.apa.org/journals/releases/bn ... ithers.pdf

Ratten nemen toe in gewicht door gebruik van zoetstoffen.

En ik vond nog een leuke over honing, voor Nelladella.

Op 1 na zijn dit alleen maar reviews, dus een aantal onderzoeken naast elkaar gelegd en daar de conclusies van.
quote:Miffy schreef op 30 maart 2009 @ 14:53:

Nelladella, had jouw kind geen diabetes?

Klopt Miffy. Maar om een wijdverbreid misverstand meteen uit de weg te ruimen: diabetes type 1 heeft vrijwel niets met suiker te maken. Hij heeft 't niet door het eten van suiker gekregen, en hij mag 't gewoon nog steeds eten. Ik was in zoons pre-diabetestijdperk al erg anti-suiker (al zeker tien jaar trouwens).
[quote]Supersmollie1 schreef op 30 maart 2009 @ 17:33:

En ik vond nog een leuke over honing, voor Nelladella.

[quote]

Dankjewel! Ben alleen niet zo heel erg dol op honing...
quote:Miffy schreef op 30 maart 2009 @ 15:40:

Star, die aspartaam.nl site is niet echt een serieuze bron (google voor de grap eens wat anderen erover te zeggen hebben), en het andere artikel gaat over (niet) afvallen met zoetstoffen, en dat is denk ik niet wat Supersmollie bedoelde, maar ik kan me vergissen.

Bedankt voor het zoeken, maar mijn vraag blijft nog even staan.

Nee site kwam op mij ook niet betrouwbaar over, maar was zo op het werk even het eerste wat ik kon vinden

Heb ooit een wetenschappelijk Engelstalig artikel gelezen, maar vond het even niet. Zal vanavond nog even zoeken.
quote:Eowynn_ schreef op 30 maart 2009 @ 15:36:

Star, ik zie daar eigenlijk geen onderbouwing van. Dat soort berichten lees ik regelmatig, maar een onderbouwing zie ik eigenlijk nergens. Ik vraag me af hoe betrouwbaar dat is. Ben ervan overtuigd dat het niet goed voor je is hoor, teveel van die zooi maar ik vraag me af of de schadelijkheid niet wordt overdreven.Eens dat deze links geen goed voorbeeld zijn, maar je kan inderdaad zo zelf ook wel een beetje bedenken dat het rotzooi is. De gevolgen neem ik ook met een korreltje zout, maar dat je alvleesklier in de zeik wordt genomen en insuline aan gaat maken omdat het denkt dat er suiker aankomt, da's gewoon wel waar.
Ik kom even kijken of de psz al gebombardeerd is vanwege het glaasje cola...
Wil me niet in de cola discussie mengen maar wel iets zeggen over zoetstoffen.

Dat die je alvleesklier zouden neppen en je dus toch insuline zou produceren klinkt leuk maar is absoluut NIET waar.

Hoe ik dit zo zeker weet is niet door artikels of websites maar omdat ik diabetes type 1 heb en hoeveel cola light ik ook drink, ik maak geen druppel meer insuline aan :(

Ik wil niet zeggen dat zoetstoffen goed voor je zijn hoor, zeker niet, maar wel het misverstand dat je er insuline van gaat produceren de wereld uit helpen. (Als dit wel zo zou zijn zou het nl een fantastisch middel zijn ;))

En, ik kan het toch net laten, maak je toch niet zo druk over een glaasje cola, laat je kinderen ook een beetje genieten en maak ze niet te bang, ze hebben al zorgen genoeg.
Nairis, wat jij zegt klopt hoor. Maar bij gezonde mensen, die een alvleesklier hebben die insuline produceert werkt dat principe wel zo. In jouw situatie wordt er geen insuline meer gemaakt, dat is een hele andere situatie.
Maar dan zou het bij mensen met diabetes type 2 toch heel goed moeten werken??? Want die produceren vaak nog wel insuline maar niet genoeg....

(Ben erg nieuwsgierig, had er nog nooit over gehoord en het lijkt me gewoon heel bizar!!)

(Misschien ben ik stiekum ook een beetje bang omdat ik, ook door mn diabetes, al bijna mn hele leven heeeeeel veel zoetstoffen gebruikt heb;)

Nu probeer ik dit overgens wel iets te minderen.......
Bij mensen met diabetes type 2 is de insulinegevoeligheid van de cellen meestal afgenomen. En dus produceren ze niet genoeg omdat de alvleesklier 2 keer zo hard moet werken om voldoende insuline aan te maken om te zorgen dat de glucose in de cellen wordt opgenomen.

Bij de gemiddelde mens werkt het als volgt (en of dat 100% bewezen door de wetenschap durf ik niet keihard te stellen). Je drinkt een glas cola light (om maar on topic te blijven). Je tong proeft iets zoets, de alvleesklier krijgt een signaal om insuline te produceren, er zijn echter niet extra veel koolhydraten in het bloed maar gewoon de normale balans, die koolhydraten worden wel verwerkt als zijnde de "extra" koolhydraten die het lichaam dacht binnen te krijgen door de zoete smaak. En ik vermoed ook dat door deze actie de koolhydraten uit het bloed eerder als vet worden opgeslagen. Echter, door deze actie is het bloedsuiker wel gedaald en krijgt de gemiddelde mens weer trek cq honger waardoor de energie-inname toeneemt en de lijnende mensch niet afvalt. Nogmaals, nog niet keihard bewezen.

Jouw situatie is wel even anders, want in jouw geval wordt er geen insuline meer aangemaakt en werkt het totaal anders. En heeeeeel veeeeel zoetstoffen, ik heb vanmiddag nog gelezen dat het pas giftig wordt vanaf weet ik niet hoeveel. Zo veel kun jij echt niet op op 1 dag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven