Combinatiegroep 3/4

21-06-2010 10:52 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter komt na de zomervakantie in groep 3 samen met groep 4 (combinatiegroep 3/4). Ze zit nu in een klas met 29 kinderen. Van deze groep worden er 9 kinderen uitgehaald en in de combinatiegroep 3/4 geplaatst (waaronder mijn dochter). De rest van de klas 20 kinderen wordt alleen groep 3. In de combinatiegroep 3/4 zullen nog 14 kinderen in groep 4 komen. Daarnaast is er nog een groep 4 van 22 kinderen. Nu heb ik hier een aantal bezwaren tegen. Groep 3 kan nog niets en kan nog niet aan het ' werk' gezet worden. Hoe is jullie ervaringen hiermee?

Het volgende bezwaar is dat zij nu een leuke klas heeft met 27 kinderen die allemaal leuk met elkaar om kunnen gaan. Straks komt zij in een kleine groep 3 van 9 kinderen, waarvan 3 jongens en 6 meisjes. Ik vind dit een beperking voor haar sociale ontwikkeling en de keuze om haar eigen vriendinnetjes te kiezen. Nu willen wij pleiten voor een groepje met kinderen die allemaal goed met elkaar kunnen opschieten. Er is nu sprake van dat er een meisje bij komt die mijn dochter absoluut niet leuk vind en erg bazig is. In een groep van 20 kinderen heeft zo'n meisje meer de vrijheid in een groep te functioneren en ben ik nu niet enthousiast dat ze in het groepje van 9 kindjes komt. Wat is jullie mening hierover.

Een laatste vraag is of ik kan bereiken op school de klas van mijn dochter met 29 kinderen bij elkaar te houden in groep 3. Er zullen dan twee groepen 4 met 18 kinderen komen. De reden dat er voor een combinatiegroep gekozen wordt is dat ze het aantal leerlingen willen verdelen met in elke klas 20 kinderen. Ik vraag mij af of een kleinere combinatiegroep wel opweegt tegen een hele groep met 29 kinderen. Een aantal dagen is er een extra juf ingeroosterd om groep 3 te helpen
Dan zou ik er niet vanuit gaan, dat je dan al te horen krijgt bij welke kinderen jouw dochter in de klas komt.

Bij ons krijgt iedereen het tegelijk te horen, ook wel zo eerlijk vind ik.

En vaak zit er in ieder geval 1 of meer vriendinnetjes bij elkaar in de groep.
[quote]herfstrood schreef op 21 juni 2010 @ 14:01:

Dan zou ik er niet vanuit gaan, dat je dan al te horen krijgt bij welke kinderen jouw dochter in de klas komt.

Bij ons krijgt iedereen het tegelijk te horen, ook wel zo eerlijk vind ik.

En vaak zit er in ieder geval 1 of meer vriendinnetjes bij elkaar in de groep.[/quote]

De meeste ouders zitten af te wachten wat er gaat gebeuren. Graag heb ik nog overleg en uitleg, wat ook gegeven wordt bij ons op school. De juf heeft eerder al eens verteld dat ze het fijn vind dat ze zo goed overleg heeft en luistert ook echt naar ons en doet er iets mee.
Als je dochter een voorsprong lijkt te hebben op school, dan is een combi-klas alleen maar fijn, misschien doet ze automatisch mee met groep 4, als ze de uitdaging daar groter vindt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven