Combinatiegroep 3/4

21-06-2010 10:52 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter komt na de zomervakantie in groep 3 samen met groep 4 (combinatiegroep 3/4). Ze zit nu in een klas met 29 kinderen. Van deze groep worden er 9 kinderen uitgehaald en in de combinatiegroep 3/4 geplaatst (waaronder mijn dochter). De rest van de klas 20 kinderen wordt alleen groep 3. In de combinatiegroep 3/4 zullen nog 14 kinderen in groep 4 komen. Daarnaast is er nog een groep 4 van 22 kinderen. Nu heb ik hier een aantal bezwaren tegen. Groep 3 kan nog niets en kan nog niet aan het ' werk' gezet worden. Hoe is jullie ervaringen hiermee?

Het volgende bezwaar is dat zij nu een leuke klas heeft met 27 kinderen die allemaal leuk met elkaar om kunnen gaan. Straks komt zij in een kleine groep 3 van 9 kinderen, waarvan 3 jongens en 6 meisjes. Ik vind dit een beperking voor haar sociale ontwikkeling en de keuze om haar eigen vriendinnetjes te kiezen. Nu willen wij pleiten voor een groepje met kinderen die allemaal goed met elkaar kunnen opschieten. Er is nu sprake van dat er een meisje bij komt die mijn dochter absoluut niet leuk vind en erg bazig is. In een groep van 20 kinderen heeft zo'n meisje meer de vrijheid in een groep te functioneren en ben ik nu niet enthousiast dat ze in het groepje van 9 kindjes komt. Wat is jullie mening hierover.

Een laatste vraag is of ik kan bereiken op school de klas van mijn dochter met 29 kinderen bij elkaar te houden in groep 3. Er zullen dan twee groepen 4 met 18 kinderen komen. De reden dat er voor een combinatiegroep gekozen wordt is dat ze het aantal leerlingen willen verdelen met in elke klas 20 kinderen. Ik vraag mij af of een kleinere combinatiegroep wel opweegt tegen een hele groep met 29 kinderen. Een aantal dagen is er een extra juf ingeroosterd om groep 3 te helpen
het klinkt in mijn oren ook niet als een erg goed plan.

op de school van mijn dochter zijn er allerlei combinatie-klassen. maar zoals ik het begrepen heb, blijft groep 3 altijd gewoon groep 3.

misschien proberen andere ouders hierover te spreken en het samen aan te kaarten bij de school?
Dit is waarschijnlijk al in kannen en kruiken bij de school van jouw dochter.

Hebben zezelf ook lang over nagedacht, maar je kan altijd vragen of jouw dochter in een andere klas komt, maar niet dat het systeem omgegooid wordt.
Ik denk persoonlijk dat je een groep 3 met 29 leerlingen niet moet willen. In groep 3 leren ze echt lezen, schrijven en rekenen en als ik naar mijn eigen ervaring kijk heb je dan redelijk veel aandacht nodig voor alle leerlingen. Heb je er dan 29 in een klas dan word de hoeveelheid aandacht per kind minder. Natuurlijk kun je wel bezwaar maken tegen het feit dat jou dochter naar de andere groep 3 moet. Maar misschien is daar wel een hele goede reden voor. En wat betreft het aan het werk zetten groep 3 kan meer dan je denkt.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Een groep 3 van 29 kinderen is wel érg groot, juist omdat die groep 3-ers nog niet veel kunnen. Daar zou ik als ouder dan weer heel erg tegen zijn.

Bij ons gaan ze groepen mixen; dochter mag 4 kinderen 'kiezen' waar ze graag bij in de klas wil komen en komt er in ieder geval bij eentje (!). Daar ben ik ook niet blij mee maar school gaat hun beleid daarin echt niet veranderen. Ik ben benieuwd hoeveel jouw bezwaren nog zullen uithalen.
Je hebt als ouder nu eenmaal niet te kiezen bij wie je kind in de klas komt. Daar moet je kind mee leren omgaan maar de ouders ook.

Dat dit meisje nu heel bazig is wil niet zeggen dat dat in groep 3 nog steeds zo is: een nieuwe groep, een hele nieuwe uitdaging. Dat kan een kind best veranderen.

Dochter zit nu in groep 3 en heeft een ontzettend leuke klas, mijn aversie tegen het mixen is daarmee ook groter (en dan denk ik geheel in mijn eigen straatje - ik zie de noodzaak niet). Maar ik snap de overwegingen van de school op zich wel. Eén van die overwegingen is juist dat kinderen leren met iedereen om te gaan, en dat ieder kind leert zich te handhaven in steeds wisselende groepen (ze gaan dit ieder jaar doen).
Hebben ze niet ook gezamelijke lessen, dus dat ze niet altijd apart zitten? En die 9 kinderen, zijn die bewust uitgekozen? Omdat ze bijvoorbeeld al wat verder zijn of zelfstandiger?

Het is een afweging die de school maakt. 29 kinderen in 1 klas is erg veel, ook met 2 juffen, maar 9 kinderen apart zetten is ook niet ideaal. De school kiest voor de, in hun ogen, beste oplossing.
Mijn zoon zit nu in een combiklas 3/4.

Niet zo groot als die van jouw dochter trouwens,24 volgens mij.

Ik kan niet anders zeggen dan dat het me 100 % meegevallen is.

De meeste dingen doen ze apart...Als meester groep 4 iets aan het uitleggen is moet groep 3 lezen bv.

en andersom.Sommige dingen gebeuren wel met beide groepen.

En de kinderen van groep 4 zijn "verder" maar stimuleren de jongere kinderen ook.

Ik heb het al positief ervaren.

Vorig jaar zat mijn dochter gecombineerd 6/7/8,zij zat in groep 6.

Hier had ik wel mijn bedenkingen over,groep 8 is veel verder qua leren oa.Maar ook hier alleen maar positieve berichten over.

Groep 3 vind ik persoonlijk 1 van de belangrijkste groepen.

Hier wordt de basis gelegd zeg maar.

En ze leren snel zelfstandig leren,elkaar helpen.

En je zal zien dat ze snel vriendinnetjes maakt met kinderen van groep 4,zoveel ouder zijn die niet.

ik hoop dat je wat aan mijn berichtje hebt
Het hele idee van een combinatie groep 3/4 snap ik nooit, maar goed ik ben dan ook geen voorstander van combinatiegroepen. Je zal het feit dat er een combinatiegroep komt niet kunnen veranderen, maar je kunt wel vragen waarom je dochter in die combinatiegroep geplaatst is en mochten de argumenten je niet bevallen kun je wel vragen of ze in de normale groep 3 geplaatst kan worden.
Bij mijn zoon op school zijn alleen maar combinatiegroepen en die ook nog eens elk jaar varieren, zijn leerjaar blijft wel bij elkaar maar het ene jaar zijn ze de oudste van de combinatie het andere jaar de jongste. Hij zat nu in 3/4 (4) en komt in 5/6 (5). Dit is bij ons op school om zeg maar te leren van en aan elkaar.

Ik snap dat je het niet leuk vind dat de klas uit elkaar gehaald word, maar het is ook geen ramp, je dochter kan ook gewoon vriendinnen krijg uit de 4 groep, en de andere vriendschappen kunnen ook gewoon door blijven gaan. Vervelend dat er een meisje in komt die jou dochter niet leuk vind, maar moeten ze daarom dat meisje in een andere klas zetten? En als daar dan ook alleen maar kinderen zitten die haar niet leuk vinden, waar moet ze dan heen?

Begrijp me niet verkeerd hoor want ik wil je niet aanvallen, maar je kan gewoon op een school met veel leerlingen niet naar de wensen van alle ouders luisteren, al kan je natuurlijk altijd een gesprek aangaan en vragen of er nog andere mogelijkheden zijn. Succes!
Bij ons op school zijn er allemaal combinatie klassen. Mijn ervaring is dat het heel goed is voor de ontwikkeling en sociale vaardigheden voor je kind. Ze leren dat ze niet "alleen" de oudste in een klas zijn, maar ook de jongste. Kinderen kunnen elkaar op weg helpen, leren van en met elkaar.

In onze groepen gaat het ongeveer zo:

Het eerste deel is gezamenlijk, dan uitleg groep 3, groep 4 gaat zelf aan het werk, dan gaat groep 3 hun werkje maken, uitleg groep 4, dan gaat groep 4 aan het werk, dan krijgt groep 3 uitleg etc. En ook krijgen ze gezamenlijk uitleg en werkjes waarbij groep 4 kinderen de leerlingen uit groep 3 helpen en andersom (denk aan: knutselen, voorlezen etc). De kinderen zijn altijd aan het werk en leren hierdoor heel zelfstandig te zijn. En hun vragen "op te sparen". Het gaat echt goed. Dit is een fijne combinatie voor de kinderen. Ze zijn ook opeens "groter" dan ze eigenlijk zijn en dat is heel plezierig voor de kinderen.

Dit is mijn ervaring. Onze dochter gaat nu naar groep 5.

Ik denk eerlijk gezegd dat niet de combinatie groep 3/4 een probleem voor je is. Ik denk eerder dat ik het als ouder moeilijk zou vinden als mijn kind "eruit gepikt" wordt om naar een andere klas te gaan in plaats van in het vertrouwde groepje te blijven.

Als het je echt gaat om de sociale vaardigheden dan leert ze nu veel meer, want ze gaat met veel meer verschillende kinderen om met verschillende leerniveaus, leeftijden, ouders etc. En binnen een paar weken kunnen groep 3 leerlingen ook al zelfstandig aan het rekenen, taalwerkjes en lezen slaan op hun eigen niveau.

Probeer ook het positieve te zien. Ik wens je veel succes!
Volg je hart. Dat klopt.
De school heeft lang gediscussieerd en de directeur heeft besloten voor deze optie. Mijn dochter heeft 2,5 jaar gekleuterd en is nu vrij ver in haar ontwikkeling. Ze heeft een goede werkhouding, is geconcentreerd en is zelfstandig. Daarom willen ze haar graag in de combinatiegroep. Ze willen idd kinderen die al iets verder zijn en een goede werkhouding hebben. Waarom ze het andere meisje gekozen hebben weet ik niet want ik krijg veel negatieve geluiden over haar van mijn dochter. Ze komt natuurlijk in een klas met 20 kinderen, maar zal altijd bij de kinderen aan tafel zitten van groep 3. Dus het hele jaar bij dezelfde kinderen. In de hele groepen worden de kinderen elke maand bij andere kinderen aan tafeltjes geplaatst.
Mijn dochter heeft dit jaar groep drie in een combinatieklas 3/4 gedaan en ik ben er erg positief over. De leerlingen van groep 4 ondersteunen de leerlingen van groep 3. Ze pikte ook veel mee van groep 4. Ook zij zat in een kleine groep 3; 10 kinderen. Op zich was ik daar niet zo blij mee maar mijn dochter ervaart het niet alsof ze in een groep met 10 kinderen zit. Ze zit in een groep met 28 kinderen. Ze speelt ook veel met de meisjes van groep 4. Genoeg keuze voor haar sociale ontwikkeling dus.

Nu is deze school wel een school waar combinatieklassen het uitgangspunt zijn (Jenaplan) dus wellicht scheelt dat ook. Maar ik zie geen bezwaren tegen groep 3 in een combinatieklas doen.

Wat betreft dat meisje: dat blijf je houden. Er zullen altijd kinderen zijn die minder goed liggen bij je dochter en je dochter zal ook niet altijd goed liggen bij een ander. Je doet er beter aan om je dochter hier weerbaar tegen te maken dan haar er voor af te schermen. Ze kan haar collega's later ook niet uitzoeken. Toch wel fijn als ze dan weet hoe ze daar mee om moet gaan. Dat is óók sociale ontwikkeling.
anoniem_37343 wijzigde dit bericht op 21-06-2010 11:45
Reden: foutje ;-0
% gewijzigd
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Pink2510 schreef op 21 juni 2010 @ 11:12:

Bij ons op school zijn er allemaal combinatie klassen. Mijn ervaring is dat het heel goed is voor de ontwikkeling en sociale vaardigheden voor je kind. Ze leren dat ze niet "alleen" de oudste in een klas zijn, maar ook de jongste. Kinderen kunnen elkaar op weg helpen, leren van en met elkaar.

In onze groepen gaat het ongeveer zo:

Het eerste deel is gezamenlijk, dan uitleg groep 3, groep 4 gaat zelf aan het werk, dan gaat groep 3 hun werkje maken, uitleg groep 4, dan gaat groep 4 aan het werk, dan krijgt groep 3 uitleg etc. En ook krijgen ze gezamenlijk uitleg en werkjes waarbij groep 4 kinderen de leerlingen uit groep 3 helpen en andersom (denk aan: knutselen, voorlezen etc). De kinderen zijn altijd aan het werk en leren hierdoor heel zelfstandig te zijn. En hun vragen "op te sparen". Het gaat echt goed. Dit is een fijne combinatie voor de kinderen. Ze zijn ook opeens "groter" dan ze eigenlijk zijn en dat is heel plezierig voor de kinderen.

Dit is mijn ervaring. Onze dochter gaat nu naar groep 5.

Ik denk eerlijk gezegd dat niet de combinatie groep 3/4 een probleem voor je is. Ik denk eerder dat ik het als ouder moeilijk zou vinden als mijn kind "eruit gepikt" wordt om naar een andere klas te gaan in plaats van in het vertrouwde groepje te blijven.

Als het je echt gaat om de sociale vaardigheden dan leert ze nu veel meer, want ze gaat met veel meer verschillende kinderen om met verschillende leerniveaus, leeftijden, ouders etc. En binnen een paar weken kunnen groep 3 leerlingen ook al zelfstandig aan het rekenen, taalwerkjes en lezen slaan op hun eigen niveau.

Probeer ook het positieve te zien. Ik wens je veel succes!Dank, je voor je bericht. Ik maak mij idd erg druk over de groep waar ze in komt. Mijn dochter heeft in groep 1 en 2 bij de kinderen in de klas gezeten die nu groep 4 worden. Ze is dit schooljaar nog een jaar in groep 2 gebleven voor haar sociale/ emotionele ontwikkeling. Het is een ander kind geworden met veel vriendinnetjes in haar nieuwe klas. Nu wordt ze er weer uitgehaald en komt weer bij de kinderen in de klas waar ze al twee jaar bij gezeten heeft. Mijn dochter speelt alleen met meisjes en niet met jongens. De nieuwe groep 4 heeft 9 meisjes en 27(!) jongens. Veel nieuwe vriendinnetjes zal ze waarschijnlijk niet krijgen uit groep 4
een groep van 298,poezewoes??
Ik denk dat Poez bedoelt dat haar dochter de hele school als een grote groep beschouwt (toch Poez? ). Mijn dochter zit ook op een Jenaplanschool, en ik herken dat in elk geval erg (zijn in ons geval "maar" 120 ll).

CCCC, wat het sociale aspect betreft, misschien gaat je dochter hierdoor juist wel met jongens spelen - zou toch mooi zijn als ze op die manier haar horizon verbreedt?
Helenita: nee, ik bedoelde een klas van 28 kinderen. Typefoutje

De hele school heeft ook maar 120 leerlingen. Geweldig he Helenita, zo'n kleine school. Het is idd een hele grote groep, alle kinderen kennen elkaar en voelen zich verantwoordelijk voor elkaar.
Ah ja, dat kan natuurlijk ook!

Enorme luxe idd, zo'n kleine school (zijn alle JP scholen zo klein of zitten onze kinders bij elkaar op school? ), erg blij mee. Bijzonder vind ik dat, komen we in de super zo'n groepje opgeschoten slungels tegen waar ik al voorzichtig met mijn kersverse kleuter omheen wil laveren, wordt ze hartelijk begroet!
quote:CCCCCCCC schreef op 21 juni 2010 @ 11:14:

De school heeft lang gediscussieerd en de directeur heeft besloten voor deze optie. Mijn dochter heeft 2,5 jaar gekleuterd en is nu vrij ver in haar ontwikkeling. Ze heeft een goede werkhouding, is geconcentreerd en is zelfstandig. Daarom willen ze haar graag in de combinatiegroep. Ze willen idd kinderen die al iets verder zijn en een goede werkhouding hebben. Waarom ze het andere meisje gekozen hebben weet ik niet want ik krijg veel negatieve geluiden over haar van mijn dochter. Ze komt natuurlijk in een klas met 20 kinderen, maar zal altijd bij de kinderen aan tafel zitten van groep 3. Dus het hele jaar bij dezelfde kinderen. In de hele groepen worden de kinderen elke maand bij andere kinderen aan tafeltjes geplaatst.

een kind van 6/7 jaar is natuurlijk heel goed in staat om de ontwikkeling /intelligentie etc van een ander kind in te schatten.

Je kunt hooguit bij de school navraag doen wat er mogelijk is, maar ik zie combi klassen niet als een probleem. Vroeger ook in combi gezeten, vond het alleen maar leuk, ik pikte ook veel al op van wat de andere groep kreeg
Hahaha Helenita, dat voorbeeld van de supermarkt geef ik ook altijd Echt heel leuk om mee te maken. Laatst stond ze met een clubje jongens uit groep 8 juichbandjes te ruilen achter de kassa's. En dat ging er heel gelijkwaardig aan toe.
quote:CCCCCCCC schreef op 21 juni 2010 @ 11:14:

Dit is niet zeker. Het kan best zijn dat de leerkracht kinderen mixt. Bijvoorbeeld met een "buitenkring" en een "binnenkring".

De groepen die gecreëerd worden, worden besproken in de MR. Niet welke leerlingen erin komen, maar wel: willen we twee groepen 3, 1 groep 3 een groep 3/4.

Daarbij is een groep van 20 wel een luxe. Je dochter zal meer aandacht krijgen dan in een hele groep 3 met 29 leerlingen.

Ik denk dat de school de goede argumenten aandraagt om jouw dochter in de combinatiegroep te plaatsen. Zeker als ze wat ouder is dan de gemiddelde leerling in groep 3 is het ook fijnvoor haar als ze misschien wat aansluiting heeft bij groep 4.
quote:gizz schreef op 21 juni 2010 @ 12:01:

[...]

een kind van 6/7 jaar is natuurlijk heel goed in staat om de ontwikkeling /intelligentie etc van een ander kind in te schatten.

Je kunt hooguit bij de school navraag doen wat er mogelijk is, maar ik zie combi klassen niet als een probleem. Vroeger ook in combi gezeten, vond het alleen maar leuk, ik pikte ook veel al op van wat de andere groep kreegDat ook ja... Ik denk dat je daar echt niet op af moet gaan CCCC
Ik zou me er echt niet druk over maken. De school heeft hier heel goed over nagedacht. Waarschijnlijk zijn de kindjes voor de combiklas niet zomaar bij elkaar gezet. Misschien worden ze wel geacht beter te zijn/ zelfstandiger dan de andere kindjes die naar de gewone groep 3 gaan.

En er komt zelfs een extra juf voor groep 3.

Het sociale aspect zou ik me ook niet zo'n zorgen over maken. die 3/4 samen vormen een groep, dus ook zo'n 24 (?)kindjes om uit te kiezen. En in de pauzes etc zullen de kindjes uit de beide groepen 3 elkaar ook zien. Daarnaast kun je thuis ook af spreken met de kindjes uit de andere klas.

Een school besluit niet zomaar voor een groep 3/4 alle andere opties zijn dan echt al wel de revue gepasseerd.

Ik heb vroeger op een jenaplan school gezeten. Daar was alles in combi.

1-2 / 3-4/ 5-6 & 7-8.

De jongeren leren van de ouderen en de ouderen krijgen stukje herhaling door de jongeren.

Heb daar nooit verder last van gehad. En als kind vond ik het dood normaal.
[quote]Gavia schreef op 21 juni 2010 @ 12:20:

[...]

Dit is niet zeker. Het kan best zijn dat de leerkracht kinderen mixt. Bijvoorbeeld met een "buitenkring" en een "binnenkring".

De groepen die gecreëerd worden, worden besproken in de MR. Niet welke leerlingen erin komen, maar wel: willen we twee groepen 3, 1 groep 3 een groep 3/4.

Daarbij is een groep van 20 wel een luxe. Je dochter zal meer aandacht krijgen dan in een hele groep 3 met 29 leerlingen.

Ik denk dat de school de goede argumenten aandraagt om jouw dochter in de combinatiegroep te plaatsen. Zeker als ze wat ouder is dan de gemiddelde leerling in groep 3 is het ook fijnvoor haar als ze misschien wat aansluiting heeft bij groep 4.[/quote]

Daarom staan wij niet geheel negatief tegenover een combinatiegroep. Wij zien ook voordelen voor onze dochter. Ik heb wel twijfels of een combigroep opweegt tegen 1 groep. Waar ik mij ook nog druk over maak is het kleine groepje 3 waar zij dan in komt en of haar vriendinnetjes wel bij haar in de klas komen. Maar hier zal ik mij bij neer moeten leggen en op onze dochter vertrouwen die vind haar weg wel weer. Ik heb nog een gesprek aangevraagd met de juf voordat de klassenindelingen definitief worden. (hou niet van verrassingen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven