couveuse kinderen en school, ervaringen

23-01-2010 20:53 31 berichten
Hallo allemaal.

Afgelopen donderdag kwam mijn zoontje van 5 jaar uit school met een stapel werkjes. Het waren wat tekeningen en een plak en knip werkje en ook een werkje waar hij getallen moest invullen.

Hij had alle getallen goed maar bijna allemaal wel in spiegelbeeld.

Nu is me dat wel eens vaker opgevallen. Ook met letters en soms zijn naam ook.

Hij is ook linkshandig dus wie weet heeft dat er ook mee te maken.

Hij is dus een prematuurkindje van 31 weken en heeft een tijd in de couveuse doorgebracht.

Nu las ik dat kinderen die prematuur/extreem prematuur zijn vaker problemen hebben op school.

Concentratie problemen, emotionele problemen en het lastiger vinden om te leren rekenen en spellen/lezen.

Mijn zoontje zit nog maar in groep 2 dus lezen is nog niet echt aan de orde. Ze zijn wel voorzichtig wat met letter aan de gang maar is meer spelenderwijs zeg maar.

Ik vraag me af of hier ouders zijn die ook een prematuur kind hebben en hun ervaringen op school.Had/heeft je kind een probleem en hoe ging jij en school daarmee om? Vind je dat er een verband is tussen het prematuur zijn en de dingen die moeizamer verlopen.

Ik vraag me af waar ik goed aan doe. Ik vertel hem al dat het echt niet erg is als hij dingen niet goed kan of nog moet leren en vaker moet oefenen.

Ik ben wat gaan googlen(stom ik weet het) en ben er gewoon niet blij van geworden.

ik zou mijn kind zo graag behoeden voor een strijd om mee te komen. Ik wil niet dat hij op zijn tenen gaat lopen.Je bets doen is goed genoeg. nou ja warrig verhaal maar wie weet herkenning en ervaringen
anoniem_8114 wijzigde dit bericht op 23-01-2010 20:54
Reden: tik foutjes
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hier een zoon (net 6 jaar)die 5 weken te vroeg was...

niet extreem, maar toch.

hij was/is traag qua ontwikkeling

fijne motoriek is erg matig

heeft ook moeite om langer met dingen bezig te zijn (concentratie) en is snel afgeleid.

Het sociaal/emotionele deel is ook niet best.

enzenz

Ik heb hem trouwens wel altijd "anders dan anderen" gevonden.

Hij is afgelopen jaar oktober gediagnosticeerd Pdd-Nos (autistisch dus)

Er zijn div speculaties hierover...kan erfelijk zijn, maar het blijkt dat veel te vroeg geboren kinderen het ook hebben.

Ik kan je dus niet een 100% goed beeld geven qua ontwikkeling, aangezien ik niet weet wat aan zn prematuur zijn ligt en wat aan zn autisme
Hier geen couveuse kindje maar en andere vraag. Heb je al een gesprek met de leerkracht aangevraagd? Het is namelijk heel gewoon dat kinderen spiegelen. Weet natuurlijk niet inhoeverre jou zoontje dit doet maar de leerkracht kan hier ws meer info over geven.
Schijnt vrij normaal te zijn bij kinderen die linkshandig schrijven, even googelen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hier een prematuur die inmiddels 11 is, een klas heeft overgeslagen en een vet VWO-advies heeft.

Overigens is spiegelbeeld schrijven nog heel normaal op deze leeftijd hoor.
If something didn't work the first time, start getting used to that feeling.
Week 10 van de Extremely Demotivational Calendar
Hoi, hier ook een mama van een prematuur. Zoonlief is toendertijd met 28 weken geboren.

Op school zit hij intussen in groep 4, zonder doublures ofzo.

Hij heeft wel een poos last gehad van zijn fijne motoriek, daar heeft hij ook fysiotherapie voor gehad, toen hij in groep 2 zat.

Wat heeft de leerkracht van je kind gezegd over het omdraaien? Maakt hij/zij zich ook zorgen of zie jij het voornamelijk?

Je kunt natuurlijk altijd een keertje naar een fysio gaan, die kan vrij eenvoudig testen in hoeverre een kind leeftijdsadequaat reageert.

Je zorgen om hoe het gaat en of er dingen te wijten zijn herken ik hoor. Is misschien wel iets wat nooit overgaat ook, dat weet ik niet. Bij mij overheerst steeds meer de trots over hoe goed hij het doet, ondanks dat.... Niet dat het nou zo'n superleerling is, hij is heel gemiddeld, maar gewoon omdat hij ondanks zijn start het zo lekker doet!

Hopelijk kun jij dat gevoel ook ervaren binnen niet al te lange tijd!
Ik heb geen ervaringen, maar wel een schoolboek waar de resultaten van een belangrijk onderzoek in staat over onder andere dat. Ik kan vanavond wel ff kijken wat er precies instaat.
Liever elitair dan een pauper!
Hoi Benmama,

Mijn bij 31 weken geboren zoon (ook nog eens dysmatuur, nog geen 1000 gram) heeft een klas overgeslagen, zit in groep 8 en heeft als advies gymnasium gekregen. Zijn op tijd geboren broer, ruim 7 pond, doet het best leuk op school, maar is geen opvallende hoogvlieger.

Dit zeg ik niet om op te scheppen, maar om je te laten weten dat het echt niet altijd moeilijk hoeft te lopen met ex-couveusekindjes, ook al is het inderdaad zo dat er meer problemen voorkomen. Maar meer wil nog niet zeggen dat dat bij iedereen zo is!

Overigens dacht de juf van de creche dat mijn zoon nooit naar een gewone basisschool zou kunnen, zij wist van zijn couveuse-achtergrond (klein dorp, iedereen weet alles van elkaar) en heeft hem daarom altijd bij voorbaat als probleemgeval willen zien. Pas dus goed op met dat stempel van "couveuse-kneusje" (hoop niemand te beledigen, dat is de term die wij er van het begin af aan voor gebruikt hebben, wij zijn wel van de harde humor)
Heb geen ervaring met premature kinderen, maar ben zelf linkshandig en heb tot mijn 7e in spiegelbeeld geschreven..
Ha Solomio,

Grappig, de mijne ook 11, groep 8, gymnasium-advies! Is de jouwe ook zo'n nerd?
In februari heb ik een gesprek met de leerkracht.

Ik ga er ook vanuit dat als hij echt problemen had de juf mij al bij zich had geroepen.

Verder doet hij het enorm goed met alles. Motorisch goed, sociaal best goed ontwikkeld enz enz

en trots?? elke dag!!!!

en zorgen maken?? tot nu toe vooral erg blij dat hij er zonder kleerscheuren is doorgekomen.

Maar had het er toevallig met iemand over en zoon kwam dag later met papiertjes thuis....
quote:sassafras schreef op 23 januari 2010 @ 21:14:

Hoi Benmama,

Mijn bij 31 weken geboren zoon (ook nog eens dysmatuur, nog geen 1000 gram) heeft een klas overgeslagen, zit in groep 8 en heeft als advies gymnasium gekregen. Zijn op tijd geboren broer, ruim 7 pond, doet het best leuk op school, maar is geen opvallende hoogvlieger.

Dit zeg ik niet om op te scheppen, maar om je te laten weten dat het echt niet altijd moeilijk hoeft te lopen met ex-couveusekindjes, ook al is het inderdaad zo dat er meer problemen voorkomen. Maar meer wil nog niet zeggen dat dat bij iedereen zo is!

Overigens dacht de juf van de creche dat mijn zoon nooit naar een gewone basisschool zou kunnen, zij wist van zijn couveuse-achtergrond (klein dorp, iedereen weet alles van elkaar) en heeft hem daarom altijd bij voorbaat als probleemgeval willen zien. Pas dus goed op met dat stempel van "couveuse-kneusje" (hoop niemand te beledigen, dat is de term die wij er van het begin af aan voor gebruikt hebben, wij zijn wel van de harde humor)

Leuk en goed om te lezen!!!!

Mijn moeder zegt ook elke keer als ze hem ziet en spreekt...........watissietoch slim ik denk hoogbegaafd...............zucht............zien we dan wel weer mocht dat aan de orde zijn.

ebn harde humor.............youre welcome
quote:rin schreef op 23 januari 2010 @ 21:15:

Heb geen ervaring met premature kinderen, maar ben zelf linkshandig en heb tot mijn 7e in spiegelbeeld geschreven..Wel fijn om te lezen, ook bij anderen, dat het bij leeftijd en linkshandigheid (kan) hoort.
Natuurlijk wil elke moeder graag dat haar kind het gewoon makkelijk heeft op school en geen problemen tegenkomt.

Mijn kinderen zijn niet prematuur, maar ook zij komen wel eens problemen tegen. Even specifiek reagerend op wat je schrijft over dingen in spiegelbeeld schrijven: mijn middelste zoon had dat ook, tot en met groep 4 schreef hij regelmatig dingen in spiegelbeeld en ook van rechts naar links in plaats van andersom. Lastig voor hemzelf, maar ook voor de juf, want zeker bij rekensommen was vaak niet te zeggen of hij het antwoord nu fout had uitgerekend of alleen andersom had opgeschreven. Soms leek hij een periode linkshandig te zijn, dan had hij weer een voorkeur voor rechts. Hij heeft een paar maanden fysiotherapie gehad en door gerichte oefeningen heeft het probleem zich opgelost. Hij doet het verder prima op school (bovengemiddeld).

Wat ik wilde zeggen... ik heb geen ervaring met premature kinderen, dus daarbij kan ik je niet helpen, maar zie niet te snel 'beren op de weg', want (bijna) ieder kind, prematuur of niet, heeft wel eens wat moeilijkheden of extra hulp nodig. En gelukkig is die hulp er in Nederland gewoon, of het nu gaat om fysiotherapie of wat anders. Mocht het t.z.t. bij je zoontje om een langer durend iets blijken te gaan met dat verkeerd om schrijven (volgens mij is in spiegelbeeld schrijven voor een beginnende schrijver heel normaal hoor!), dan is er gewoon hulp - geen reden voor paniek dus.

Gaat het verder gewoon goed met je zoontje, is hij gezond, voelt hij zich lekker, en doet hij het op sociaal gebied goed?
quote:sassafras schreef op 23 januari 2010 @ 21:15:

Ha Solomio,

Grappig, de mijne ook 11, groep 8, gymnasium-advies! Is de jouwe ook zo'n nerd?Mijn zoon is ook nog autistisch en daardoor komt hij vaak wat eigenaardig over. Nee, een nerd vind ik hem niet. Maar mss als je jouw definitie van een nerd geeft????????
Solomio, wat ik een nerd noem?

De mijne heeft zichzelf lezen geleerd toen hij 5 was, kan al jaren alle planeten opnoemen, en hun onderlinge afstand tot de zon, is op z'n 8ste aan de Harry Potters begonnen en heeft ze nu, net 11 jaar oud, allemaal al meerdere keren gelezen, hij rommelt het liefst met computers, mobieltjes en dergelijke, download daar dingen in een vingerknip. Ik verdenk hem er van dat hij binnenkort alle Wikipedia-pagina's gelezen heeft die er zijn......

Zie jij een relatie tussen de vroeggeboorte van je zoon en zijn autisme? Ik heb weleens gelezen dat die relatie er is.

Overigens had ik laatst een training (ben zelf docent in het middelbaar onderwijs) en daar werd onder andere aandacht besteed aan de autistische leerling en dan herken ik toch wel een aantal van de genoemde kenmerken in mijn zoon. Niet genoeg om echt aan autisme te denken, en zijn gedrag geeft geen aanleiding tot grote zorgen, maar het is wel een heel eigenaardig kind, itt zijn broertje, die gewoon vriendjes heeft, graag buiten speelt, op z'n 8ste genoeg heeft aan Dolfje Weerwolje enz. enz.
Ik bén een couveuse-kindje (5 weken te vroeg) en heb intussen een universitaire opleiding afgerond. Dus couveuse-kindjes hebben het niet per definitie moeilijk op school.

Hoe ik op die leeftijd was weet ik niet goed. Ik heb overigens een tijdje geleden wel gehoord dat het voor kinderen die net kunnen schrijven vrij normaal is dat ze dat in spiegelbeeld doen.
Zo, ff de hoofdpunten:

In 1955 zijn onderzoekers op Hawaii een studie begonnen waarbij 698 kinderen die dat jaar geboren werden voor meer dan 30 jaar gevolgd. Er werd gekeken naar hoe biologische en omgevingsfactoren de ontwikkeling van kinderen beïnvloeden.

Over kinderen met prenatale of geboorteproblemen kwam het volgende naar voren: ze ontwikkelden lichamelijke en geestelijke problemen en leerproblemen. Maar of en in hoeverre ze deze problemen kregen, hing sterk af van hun thuissituatie. Kinderen van 2 jaar die ernstige geboorteproblemen hadden gehad maar in 'harmonious middle-income families' leefden, doen het bijna net zo goed op het gebied van taal en motorische ontwikkeling als hun leeftijdsgenoten. Rond hun 10de waren prenatale en geboorteproblemen alleen gerelateerd aan psychologische ontwikkeling als de thuissituatie ook niet goed was.
Liever elitair dan een pauper!
quote:sassafras schreef op 23 januari 2010 @ 21:42:

Solomio, wat ik een nerd noem?

De mijne heeft zichzelf lezen geleerd toen hij 5 was, kan al jaren alle planeten opnoemen, en hun onderlinge afstand tot de zon, is op z'n 8ste aan de Harry Potters begonnen en heeft ze nu, net 11 jaar oud, allemaal al meerdere keren gelezen, hij rommelt het liefst met computers, mobieltjes en dergelijke, download daar dingen in een vingerknip. Ik verdenk hem er van dat hij binnenkort alle Wikipedia-pagina's gelezen heeft die er zijn......

Zie jij een relatie tussen de vroeggeboorte van je zoon en zijn autisme? Ik heb weleens gelezen dat die relatie er is.

Overigens had ik laatst een training (ben zelf docent in het middelbaar onderwijs) en daar werd onder andere aandacht besteed aan de autistische leerling en dan herken ik toch wel een aantal van de genoemde kenmerken in mijn zoon. Niet genoeg om echt aan autisme te denken, en zijn gedrag geeft geen aanleiding tot grote zorgen, maar het is wel een heel eigenaardig kind, itt zijn broertje, die gewoon vriendjes heeft, graag buiten speelt, op z'n 8ste genoeg heeft aan Dolfje Weerwolje enz. enz.Ik zie geen relatie tussen zijn vroeggeboorte en zijn autisme, omdat mijn jongste zoon ook autistisch is en niet te vroeg geboren. Jongste is ook slim, heeft ook een klas overgeslagen, maar is verder gewoon een kind van 9, qua interesses. Denk dat je mijn oudste wel een nerd kan noemen ja.
Spiegelbeeld schrijven is op deze leeftijd heel normaal.
Ik ben ook zelf te vroeg geboren en ik deed het prima op school. Op de middelbare school heb ik wel de tweede klas over moeten doen, maar volgens mijn moeder was dat omdat ik het zo gezellig vond (en daar had ze gelijk in ). Achteraf denk ik zelf dat het tempo eigenlijk wat te laag voor me lag, waardoor ik me al snel verveelde en ging lopen klieren.
Bij mij op de BSO beginnen bijna alle kleuters met het schrijven in spiegelbeeld. Cijfers net zo.... Linkshandig of niet, ze doen het stuk voor stuk. Letters in spiegelbeeld, en de woorden achterstevoren geschreven.

Geen idee waarom, eigenlijk.

De meesten houden er vanzelf wel mee op, anderen leren het pas af in groep 3.
Ik ben met 28 weken geboren en heb nooit problemen op school gehad.

Wijt het niet daaraan, maak je niet teveel zorgen. Het komt vast allemaal goed, als hij 'echt' leert schrijven.

Hij zit nog maar in groep 2!

Ik lig er ook niet wakker van hoor maar het zette mij aan het denken.

En toen vroeg ik me af of er mensen hier op het forum het zouden herkennen en ervaringen wilden delen.

Maar eerlijk is eerlijk het doet me wel goed om vooral positieve reacties te krijgen.

En dat het vooral een leeftijds dingetjes is wat waarschijnlijk gewoon weer verdwijnt.
Ik was vier weken te vroeg, 1,5 kilo en (op de basisschool) een van de makkelijkst lerende kinderen van de klas. Nu bezig met een universitaire studie...

Maar ik heb ook wel eens gehoord dat het voor jongens ergere consequenties heeft als ie te vroeg geboren tov meisjes..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven