Creche; waar let je op?

25-06-2007 13:31 28 berichten
Alle reacties Link kopieren

Zoals de titel al zegt. Een chreche, waar let je op.

Ik heb een dochtertje van ruim 9 maanden. Oma pas alle dagen op. Ik werk 24 uur onregelmatig dus gemiddeld pas Oma 1 keer een hele dag en 2 keer een halve dag op in de week. (soms meer, soms minder). Als het meer is vind mijn moeder het wel wat veel. Nou is het ook nog eens zo dat wij geen kindjes in onze directe omgeving hebben (althans die op dat niveau dat wij ook regelmatig contact hebben). Ik zou graag willen dat zij wat meer in contact komt met andere kindjes. Dit alles samen genomen wil ik graag dat mijn dochter 1 dag in de week naar de creche gaat.

Na dit lange intro komt dan mijn vraag. Waar moet je op letten bij het uitzoeken van een creche? Wij hebben er een om de hoek (100m lopen) en die ziet er goed uit. Ik ben daar vanmiddag even binnengevallen (na een telefoontje natuurlijk) om even wat info op te halen. En eigenlijk had ik er een heel goed gevoel bij. Zag er gezellig en knus uit. Nou weet ik alleen niet zo goed waar ik allemaal op moet letten. Ik heb nog een creche dicht in de buurt en daar ben ik nog niet geweest maar heb wel goede verhalen gehoord, maar die is weer iets verder weg. Die hier om de hoek is nieuw (we wonen in een nieuwbouw wijk) en aangezien wij geen mensen met kinderen kennen die daar hun kids naar de creche doen....

Miss O

2 hele dagen per week bedoelde ik dus....:$
Onze dochter (6 maanden) gaat sinds een maand naar de creche en ik ben helemaal blij met onze keuze, het gaat echt super.

Wat ik fijn vindt:

*Horizontale groepen - er zitten vier babies in haar groep met twee leidsters (hier in Ierland mag je per leidster niet meer dan drie babies hebben), dus álle aandacht voor ze.

*Gebouw is veilig - je komt er niet in (of kindertjes eruit!) zonder dat de deur voor je geopend moet worden, de deuren zijn met een code beveiligd. Vent werd de eerste dag dat ie babes op ging halen helemaal gegrild voordat ie erin mocht, hij had de meeste werknemers wel gezien, maar nou nét die ene niet ;)

De buitenspeelplaats is een binnenplaats, dus geen voorbijgangers die bij de kinderen kunnen komen

*Schoon - eigen bedjes, eigen lakentjes. Speelmatten die elke dag makkelijk schoongemaakt kunnen worden. Luierverschoongedeelte is apart van het speelgedeelte.

*Speelgoed dat aansluit bij de leeftijd - nog een voordeel van horizontale groepen

*Goede feedback - elke dag krijgt babes een papier mee naar huis waarop precies staat wanneer en wat en hoeveel ze gegeten heeft; hoeveel luiers verschoond zijn en wat erin zat (!); wanneer en hoe lang ze geslapen heeft; en eventueel andere bijzonderheden, zoals medicijnen, problemen, vorderingen etc. Ze volgen in principe wat wij willen dat ze doen, maar ze geven ook suggesties wat betreft eten bijvoorbeeld, wat ik persoonlijk heel fijn vind. Babes is onze eerste en soms is het moeder/vaderschap nog best lastig toch!

*De crèche sluit vier weken gedurende de maand augustus. Op zich ben ik daar nou niet blij mee, maar het voordeel is dat de kinderen wel altijd dezelfde leidsters hebben omdat ze tegelijkertijd vakantie nemen.

Maar het belangrijkste voor ons is de sfeer, het is echt heerlijk om daar 's morgens binnen te komen, wat is iedereen daar gezellig en enthousiast! En je weet gewoon dat dat echt is en niet gemaakt omdat jij er toevallig bent. Af en toe zijn we weleens eerder gekomen om haar te halen en dan "betrapten" we ze dat ze lekker met babes op de schommelstoel zaten te knuffelen.

Ik ben het trouwens wel met andere schrijfsters eens dat ik 1 dag in de week wat weinig vind. Het lijkt me moeilijker voor zo'n jonge baby om dan lekker gewend te raken.

Dames,

Dank voor jullie tips. Ik ben er vanavond (of eigenlijk einde van de middag) samen met mijn man geweest voor een rondleiding. Voelde nog steeds goed alles klopte voor mijn gevoel. Enige minpuntje vond ik dat de kwebbel van de eigenaresse geen moment stil stond. Werd er moe van.:D Maar daar kan ik wel mee leven.

Ik wil het nog wel ff laten bezinken, maar het klonk ook allemaal interessant en zag er leuk uit. Ze zijn erg veel creatief bezig met de kinderen en als het enigszins kan zijn ze buiten met de kindjes (ook de kleinjes die gaan dan in de wipper of op een kussen (soort zitzak). Verder wandelen ze ook regelmatig (met dubbele wagen en bolderkar) door de natuur of naar de winkel. De wist ik ook al omdat ik ze wel eens voorbij zie komen. Het is wel een vertikale groep, maar de kleine kindjes hebben wel een aparte speelhoek van de "grote" kinderen.

Nogmaals ik moet het nog ff laten bezinken, maar de 2de indruk was in principe ook goed.

Nogmaals dank voor de adviezen.

Miss O

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven