De dagelijkse strijd met Losec Mups. Iemand tips?

11-08-2013 09:39 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon krijgt sinds een paar weken Losec Mups en dat is een dagelijkse strijd.

Ik kreeg het advies het op te lossen in een spuitje en dan toe te dienen. Maar de korreltjes in het tablet zijn omhuld voor time-release dus het lost niet echt op. Resultaat: al het water in zijn mond en de korrels op elkaar gedrukt in de spuit.



Sindsdien los ik op op een lepeltje maar ook daar blijft het aan 'plakken'.

Ik moet het altijd in 2 keer naar binnen mikken vanwege dat plakken en het eindigt er altijd mee dat die zooi óveral zit, lippen, kin, handen als hij snel genoeg is om ze er bij naar binnen te werken.



Kinderarts zegt: lepeltje omkiepen in mond en fles er achteraan, maar zo simpel werkt het dus niet (hier).



Hebben jullie ervaring en daardoor briljante tips?
Alle reacties Link kopieren
Ook motilium gebruikt, en necium.

Is hetzelfde en als leek gezegd: werkt beter dan losec. Legt een laag op de slokdarm.



Werkte echt als een trein, vooral de combinatie Motium en Nexium. Motilium hier 3x5. Nexium

2x een heel zakje bij dochter 1: slokdarm was na 3w (cb zei darmkrampen, right) behoorlijk verbrand. Dochter 2 een half zakje per dag.



Vragen kan nooit kwaad!
Alle reacties Link kopieren
quote:yasuko schreef op 11 augustus 2013 @ 11:37:

Ik zou het advies van tjoepertje opvolgen.

Voor reflux heb je verschillende merken en de 1 reageert hier goed op, de ander juist niet, het is vaak zoeken (eigen ervaring).

Dus ik zou zeker die Nexium proberen.

Het andere lukt niet met toedienen, en misschien is Nexium prima oplossing!!

Vraag het je arts!

Heel veel mensen hebben er baat bij.

(volwassenen weliswaar, van kids weet ik niet goed, maar het is allebei reflux)

Als het niet werkt verder zoeken.

Eens. Maar daar zit mijn angst. Jochie is nu 10 weken en we hebben sinds een week eindelijk echt rust. Hij is eindelijk tevreden, vrolijk en huilt niet meer. Ik ben echt zo bang dat we het weer terugkrijgen, dat trek ik echt niet meer.

Vandaag mijn aarzeling en dat ik bijna de strijd met de Losec overweeg om het risico niet te lopen dat we weer van voorafaan beginnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lavachequirit schreef op 11 augustus 2013 @ 11:40:

Ook motilium gebruikt, en necium.

Is hetzelfde en als leek gezegd: werkt beter dan losec. Legt een laag op de slokdarm.



Werkte echt als een trein, vooral de combinatie Motium en Nexium. Motilium hier 3x5. Nexium

2x een heel zakje bij dochter 1: slokdarm was na 3w (cb zei darmkrampen, right) behoorlijk verbrand. Dochter 2 een half zakje per dag.



Vragen kan nooit kwaad!Eens, ik ga het zéker vragen!
Alle reacties Link kopieren
Losec is voor volwassenen ook bij het kruidvat etc te halen. Nexium alleen via apotheek en zh. Het is wat kort door de bocht maar daardoor zeker goed spul! En de voordelen voor je baby en daarmee jou zelf. Sterkte nogmaals, heftig dit soort perioden!



(Wij kregen van de KA ook bij beiden nutramigen; zo werd elke mogelijke oorzaak uitgesloten zeker ook omdat reflux en KMA hand in hand gaan regelmatig).
Alle reacties Link kopieren
quote:lavachequirit schreef op 11 augustus 2013 @ 11:42:

Losec is voor volwassenen ook bij het kruidvat etc te halen. Nexium alleen via apotheek en zh. Het is wat kort door de bocht maar daardoor zeker goed spul! En de voordelen voor je baby en daarmee jou zelf. Sterkte nogmaals, heftig dit soort perioden!



(Wij kregen van de KA ook bij beiden nutramigen; zo werd elke mogelijke oorzaak uitgesloten zeker ook omdat reflux en KMA hand in hand gaan regelmatig).

Yep, hier ook Nutramigen om uit te sluiten dat het KMA was. Ik vermoed het niet trouwens hoor, drama bleef, tot de Losec in beeld kwam.

Over een paar weken ga ik de Nutramigen afbouwen. Benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
quote:Vinyl schreef op 11 augustus 2013 @ 11:37:

Moraal van het verhaal: Nexium vragen!

Ik ga eens kijken of ik dat voor elkaar krijg, zou fijn zijn. (met de garantie dat het goed blijft gaan, apotheek opperde namelijk ook Zantac, maar dat hielp niet)



Overigens heeft de apotheek ook Nexium genoemd bedenk ik me nu, maar dat mocht niet onder een jaar?



Klopt, soort van. Dus dat hierboven steeds gezegd wordt dat het niet direct wordt voorgeschreven omdat het duurder is dan losec klopt niet helemaal. In NL is het niet geregistreerd voor kinderen onder de 1 jaar. Overigens is het in de VS wél geregisteerd voor zuigelingen, en wordt het in de praktijk in NL dan ook wel heel veel voorgeschreven aan jonge zuigelingen, maar in veel ziekenhuizen niet als eerste keus.



Het stappenplan in een refluxbehandeling is behoorlijk regio-gebonden. Vaak is rantidine/ zantac te eerste keus, en als dat niet werkt losec/ omeprazol. In andere regio's wordt toch weer als eerste keus nexium gegeven omdat ze de voorkeur geven aan amerikaanse protocollen boven de NLse. Uiteindelijk maakt het natuurlijk niet veel uit, omdat het toch voor elk kindje anders is wat het beste werkt, in welke volgorde het stappenplan wordt afgewerkt, maakt dan niet zo heel veel uit.. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.



Losec is omeprazol. Nexium is esomeprazol, dat is een isomeer van de omeprazol, zou dus dezelfde werking moeten hebben. Als het je echt niet lukt met de Losec, misschien toch over op de nexium inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Nexium is niet geregistreerd voor gebruik bij kinderen onder de 1 jaar, maar wordt evengoed wel regelmatig voorgeschreven. Het is niet hetzelfde als Losec (omeprazol) maar lijkt er veel op (esomeprazol).



Als het nu goed gaat met de omeprazol is er nog een optie. Sinds kort is er ook omeprazol suspensie te verkrijgen. De apotheek kan dit bestellen bij Fagron, en moet het dan zelf verder bereiden (2 poeders mengen en vervolgens met water aanvullen en suspensie van maken, vergelijkbaar met het klaarmaken van een antibioticumdrankje).



Het wordt vergoed door de verzekering. Het grote voordeel is dat er geen korreltjes in zitten maar heel fijn poeder. In de koelkast bewaren, goed schudden voor gebruik en dosering makkelijk af te meten met een spuitje. Geen geklooi meer met plakkerige korrels!



Als je liever niet wisselt van werkzame stof zou ik hier eens om vragen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook losec mups voor mijn dochter van 13 weken. Wij doen het als volgt:



Pilletje door midden breken en in een mini maatbekertje

+/- 7 druppels heet water (met een spuitje, heet water laat het pilletje sneller uit elkaar vallen)

Het is dan een beetje plakkerig, maar niet vloeibaar. Met een lepeltje 'plak' ik het dan aan de bovenkant van de flessenspeen. Was even zoeken, maar dit werkt voor ons :-)



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Losec lossen wij op en doen er melk bij. Of appelmoes. Dat slikt wat makkelijker.

Er wordt aangeraden het te vermengen met een melkproduct.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west Of 't wer altied wel weer licht
Alle reacties Link kopieren
Ja en dat krijgt hij nu net niet. Melk.



Appelmoes mag hij nog niet...



Hmmmmmm....Springbok, jouw oplossing klinkt ook fijn. Maar blijft het bij dat fijne poeder niet in het spuitje achter? En belangrijker nog: door die coating is het 24 uur werkzaam, is dat het met die poeder ook nog wel?



Op de speen plakken ga ik toch nog een keer proberen. Klinkt ideaal, maar het lukte me de eerste keer niet
Alle reacties Link kopieren
De oplossing van springbok is allicht het proberen waard.

En als het niet werkt kan je alsnog overstappen op nexium.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een refluxpechvogel. Hij krijgt Nexium en dat geven we met een medicijnflesje van Nuby. We hebben het met een spuitje geprobeerd, maar dat was absoluut geen succes. Nu dus dat flesje. Misschien kun je de opening iets groter maken zodat de korrels er wel doorheen passen?



Overigens hebben wij Nexium die je moet oplossen. Zijn ook kleine korreltjes.



Alle reacties Link kopieren
Vinyl, dat poeder is speciaal zo gemaakt dat het nog wel werkzaam is met zoals de gewone omeprazol. Heb een aantal patiënten met een maagsonde die dit gebruiken en dat gaat goed. Het lost niet helemaal op maar is zo fijn verdeeld dat het poeder niet eens te zien is en ook niet het spuitje verstopt (als je goed hebt geschud en het spuitje niet lang laat liggen). Die korreltjes van Losec (en soms ook Nexium) verstopten ook geregeld de sondes en nu geen probleem meer :-)
Alle reacties Link kopieren
Mijn man gebruikt ook omeprazol, en die irritante korreltjes blijven echt overal aan plakken (hij maakt de capsules ook open, slikken krijgt hij niet voor elkaar).



Wat je ook nog kunt proberen is het met een beetje melk (nutramigen dus) in een cupje (bijvoorbeeld de dop van de fles) doen en het hem zo laten drinken. En na de eerste keer nog een keertje, zodat alles weg is. Als je googlelt op cupfeeding kun je zien hoe je een kleine baby uit een bekertje kunt laten drinken (wordt soms gebruikt bij baby's die borstvoeding krijgen). Door een speen krijg je het denk ik niet, hoe groot je de opening ook maakt.



Aan de buitenkant van de speen lijkt me wel een goede optie ook. Misschien kun je het 'vastplakken' met de vit d druppels?
Nexium (esomeprazol) zou in theorie twee keer zo sterk moeten zijn als Losec (omeprazol) maar in de praktijk lijkt dit niet zo te zijn.

Nexium is inderdaad in Nederland niet geregistreerd aan kinderen onder de 1 jaar, maar in ons ziekenhuis wordt dat toch veel gegeven.



Misschien zou je de losec als volgt toe kunnen dienen (de beschrijving is eigenlijk voor een sonde, maar het gaat hier meer om hoe je dit in vloeibare vorm door een spuit heen kunt krijgen, de sonde heb je dus niet nodig ):

Methode D: suspensie maken MUPS

Benodigde hulpmiddelen:

* sonde met een doorsnede van charriere 8 of hoger

* 1 wegwerpspuit van 60 ml die past op de te gebruiken sonde (het is belangrijk dat de geschiktheid van de

geselecteerde spuit en sonde vooraf zorgvuldig worden getest)

* 5 ml water

* 15 ml sirupus simplex FNA of 5 ml volle yoghurt

1. Stop de sondevoeding en spoel de sonde door met 10 ml water.

2. Doe de MUPS tablet in de 60 ml wegwerpspuit. Vul de spuit met ongeveer 5 ml lucht en 5 ml water.

Leg de spuit plat zodat de MUPS tablet in het water ligt. Laat het geheel 2 minuten liggen.

3. Houd de spuit rechtop met de punt naar boven. Controleer, na omzwenken, of er geen grote deeltjes

aanwezig zijn (er horen alleen kleine korreltjes zichtbaar te zijn).

4. Trek in de spuit 15 ml sirupus simplex FNA of 5 ml volle yoghurt op en zwenk de spuit met de punt

naar boven totdat de suspensie homogeen is.

5. Koppel de spuit direct aan de sonde en voer de MUPS suspensie in één keer, binnen 15 seconden, door

de sonde heen door een lichte druk uit te oefenen.

6. Spoel de spuit met 10 ml water na en voer deze oplossing door de sonde. Controleer of de sonde en

de spuit schoon zijn. Zo niet, spoel dan met 10 ml extra na.



BELANGRIJK:

Er wordt een verdikkingsmiddel toegevoegd aan de in water uiteengevallen MUPS tablet om stapeling van de

micropellets en verstopping van de sonde te voorkomen. Sirupus simplex FNA en volle yoghurt zijn hiervoor

zeer geschikt. Om de maagzuurresistente coating intact te houden is een pH lager dan 5 (licht zuur) nodig.

Met sirupus simplex FNA of volle yoghurt is de pH lager dan 5.

Sondevoeding is niet geschikt voor het suspenderen van de MUPS tablet.

Sondevoeding kent diverse samenstellingen waardoor het uiteindelijke effect niet voorspelbaar is.

Tot nu toe is een aantal geteste sondes van charriere 8 of hoger geschikt gebleken.

Het bereiden van de suspensie moet vlak voor gebruik gebeuren. Binnen 30 minuten na bereiden moet de

suspensie, na opschudden, worden toegediend.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn nichtje plakte schoonzus de korreltjes aan de fopspeen. Om de tijd even 'dippen' in de korreltjes. Wel een lange zit, maar ze krijgen het binnen.



Toen ze ongeveer vier maanden was met een spuitje in de wangzak, later door de appelmoes/fruitmoes.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Geef je borstvoeding? Beetje afkolven.. Anders een beetje flesvoeding indikken met wat verdikkingsmiddel (als dat mag van de apotheek, ff vragen).. daar de korreltjes in mengen.



Naja of dit https://www.mediqonline.n ... d=34392&prgId=4097&page=1



En dat met een spuitje of theelepeltje toedienen.
Alle reacties Link kopieren
@chococookie: dat sirupus simplex, is dat zo vrij te krijgen? En mag hij dat met 10 weken al?



@lemoos: hij wil geen fopspeen, maar misschien de gewone speen inderdaad? Nadeel is dat het onwijs vies is...



@heliosje: ik dik de gewone voeding ook in. Misschien proberen inderdaad toch nog verder te mengen met flesvoeding? Ik ga deze week even wat dingen uitproberen!!
quote:Vinyl schreef op 11 augustus 2013 @ 18:59:

@chococookie: dat sirupus simplex, is dat zo vrij te krijgen? En mag hij dat met 10 weken al?

Het is suikersiroop, je apotheek kan het zo voor je bestellen als het goed is.
Alle reacties Link kopieren
@vinyl: nichtje had de fopspeen alleen voor medicatie inname, zonder 'smaakje' bliefde zij het ook niet. Ik moet mijn schoonzus eens vragen wat het was. Zij deed eerst dippen in een soort siroop, daarna in de bolletjes en zo in het mondje. Die siroop was vrij waterig, maar geen idee hoe het heet. Het was wel geschikt voor zuigelingen, schoonzus had het van de ziekenhuisapotheek (nichtje prematuur).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
ik heb losec gewoon in vloeibare vorm, moet met spuitje in het mondje. mss even apotheken bellen welke dit ook heeft?
Wat een vervelende situatie. Ik heb nul ervaring en nul medische kennis, maar toen ik je vraag las dacht ik: passen de korreltjes door een papspeen? Tien weken is eigenlijk te klein voor papjes en prakjes, maar als het enkel een kleine hoeveelheid is voor het toedienen de medicijnen zou je misschien een rijstebloempapje of ander zoet prutje kunnen maken met de medicijnkorreltjes erin (evt in overleg met consultatiebureau en arts over wat voor papje je kan/mag gebruiken)?
Alle reacties Link kopieren
Sinds het begin van dit topic, zit ik al te bedenken hoe wij dat 'vroeger' deden (zoon is nu 7). Maar er staat me iets van bij dat we die korreltjes oplostte in warm water in een spuitje en daarna in het mondje spoten. Ik weet nog wel dat ik blij was toen de fruithapjes kwamen en die korreltjes gewoon op de lepel erbij konden ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:zusvanbroer schreef op 12 augustus 2013 @ 05:47:

ik heb losec gewoon in vloeibare vorm, moet met spuitje in het mondje. mss even apotheken bellen welke dit ook heeft?Ik begreep toen van mijn apotheek dat dat niet de 24-uurs werking heeft?
Alle reacties Link kopieren
quote:appeltjesgroen schreef op 12 augustus 2013 @ 06:18:

Wat een vervelende situatie. Ik heb nul ervaring en nul medische kennis, maar toen ik je vraag las dacht ik: passen de korreltjes door een papspeen? Tien weken is eigenlijk te klein voor papjes en prakjes, maar als het enkel een kleine hoeveelheid is voor het toedienen de medicijnen zou je misschien een rijstebloempapje of ander zoet prutje kunnen maken met de medicijnkorreltjes erin (evt in overleg met consultatiebureau en arts over wat voor papje je kan/mag gebruiken)?

Dat zou ik kunnen proberen, vraag me alleen af of dat gat niet ongeveer de grootte is van een spuitje?



quote:neave schreef op 12 augustus 2013 @ 06:27:

Sinds het begin van dit topic, zit ik al te bedenken hoe wij dat 'vroeger' deden (zoon is nu 7). Maar er staat me iets van bij dat we die korreltjes oplostte in warm water in een spuitje en daarna in het mondje spoten. Ik weet nog wel dat ik blij was toen de fruithapjes kwamen en die korreltjes gewoon op de lepel erbij konden ;)Ik kan ook niet wachten, lijkt me ideaal!! Spuitje verstopt hier volledig...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven