De wereld van bijvoeding

03-01-2011 09:41 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Sinds een week is Doperwtje zes maanden oud en zijn we begonnen met bijvoeding. De eerste dagen waren dat een paar kleine hapjes groenten/fruit/broodkorst, maar nu -een paar dagen later- blijkt hij vrij snel redelijk wat naar binnen te kunnen werken en het tot nu toe (okee, op broccoli na ) lekker te vinden.

Nu heb ik duizend-en-een vragen over bijvoeding, de combinatie met flessen etc. Ik weet dat er meerdere topics zijn met vragen over bijvoeding, maar omdat ik door de bomen het bos niet meer zag, ben ik maar zo vrij een eigen topic te openen

Mijn vragen:

- Volgens het schema van het CB zou er op korte termijn een fles moeten afvallen (van 4 naar 3). Hoe weet ik wanneer Doperwtje genoeg binnenkrijgt en er een fles kan afvallen?

- Hoe verschuift dat 'ritme'? Nu krijgt hij op vier vrij gezette tijden een fles, tussendoor een keer wat fruit, een broodkorst en een beetje groenten. Er zou iets moeten verschuiven als er een fles afvalt?

- Wanneer moet Doperwtje nu nog slapen? Als ik naar het lijstje van het CB kijk, moet er iedere twee uur wel iets gebeuren (fles, hapje), maar mijn kind slaapt toch ook (godzijdank ) echt nog op een dag.

- Volgens het lijstje van het CB zou er 's ochtends een pap(fles?) gegeven gaan worden. Nu krijgt Doperwtje die 's avonds (met rijstebloem). Wat is de reden dat dat naar de ochtend zou verschuiven?

Dat dus (en waarschijnlijk nóg veel meer vragen). Overigens vind ik het lijstje van het CB niet zaligmakend hoor, maar ik zoek enige houvast om dit nieuwe avontuur aan te gaan
Ik zou het inderdaad ook mét drinken doen, zodat kind de functie van een beker leert. Ik doe trouwens vaak twee slabben over elkaar heen, zodat zijn shirt minder nat wordt
Ik vond die tip van in bad proberen te geven ook wel een goeie!

Jeetje wat een slaapkoppen hier allemaal zeg! Onze kleine man slaapt overdag nauwelijks meer met zijn 5 1/2 maand.. Ik zit nu nog op 5 flessen, en zie het eigenlijk niet zo snel gebeuren dat er eentje af gaat vallen. Ach we zien wel.

Hier net als vlinder op advies van CB begonnen met fruit en inmiddels af en toe ook wat groente. Tot mijn verbazing hapte de kleine op dag 1 al een halve peer naar binnen (geprakt) zonder te knoeien of weer iets naar buiten te gooien..) Inmiddels zit ik op dit schema:

-6.30 uur fles

-10.30 uur fles (daarna 15 min tot 30 min slapen)

- 12.00 1 stuk fruit (soms 30 min slapen, meestal niet)

-14.00 uur fles (uurtje slapen)

-17.00 uur fles

-18.00 beetje groente

- 19.00 naar bed en om 20.00 gaat er slapend een fles met rijstebloem in in.

slaapt wel de hele nacht door.

Is dit nou een heel raar schema? Als ik het zo lees is het vrij veel of niet? Moet over 2 weken naar het CB, dus weet niet hoe het nu met zijn gewicht zit, maar volgens mij is hij niet echt dik.

Ik heb helemaal geen kleine kindjes in mijn omgevind, dus vind het best lastig!
ik ga het inderdaad toch maar met drinken proberen.

Maar slabjes heb en gebruik ik in overvloed, want ze kwijlen als een Sint Bernard.

@Missmid,

bedankt voor je schema.

Ik zit met mijn kinderen al een heel tijdje op 4 flessen.

Mar knap dat je er na een uurtje slapen nog een fles in krijg 's avonds, die van mij liggen dan echt op apengapen en zijn niet wakker te krijgen.

Morgen naar het CB dus ben benieuwd, wat ze daar zeggen.

Heb tussen de middag wel de keuze gemaakt om van flesvoeding over te stappen, dus ook ff kijken hoe dat loopt.

Ik gebruik al 5 maanden kruitvat voeding en dat gaat het prima.

Heb die keuze na lang wikken en wegen gemaakt, omdat op internet stond dat het eignelijk hetzelfde is als Nutrilon.

Alleen scheelt het 4/5 euro per pak en aangezien ik ongeveer anderhalve dag met een pak doe met die tweeling van mij, is die winst snel oplopend.

Stond zelfs op internet dat Nutrilon rechtzaken tegen de Kruitvat heeft aangespannen, omdat ze dezelfde samenstelling schijnen te hebben.(kruitvat schijnt gewonnen te hebben)

Echter qua voeding tot volle tevredenheid

Maar ik heb al vaak misgegrepen in het vak en tussen de middag voor de 2e dag achterheen weer niet (of neit steeds niet) voorradig. Er hangt een leuk bordje bij dat als het op is, je de medewerksters moet vragen. Krijg ik als antwoord, tja vanavond komt de vracht, dus ik heb nu geen zin om in het magazijn te kijken of er toevallig nog een doos staat.

Ja hallo: kan toch mijn kinderen neit niet te eten geven?

Kijkt ze me aan: zegt ze, dan neem je toch een ander merk want dat eten ze ook vast wel...

Goed heb een blik Nestle meegenomen, maar blij ben ik er niet mee. Had nog wel een paar voedingen staan dus kan mooi langzaam de overstap maken naar Nestle. En heel belangrijk, gewoon kopen in de supermarkt.

Nou gaat weer lekker off topic, maar moest even mijn frustratie kwijt.
@Vlinder: belachelijke reactie van die medewerkster! Ik heb etos-voeding, die is hetzelfde als die van het eigen merk van AH, en die 2 zitten bij mij naast elkaar, dus ik grijp eigenlijk nooit mis.

Die fles van 20.00 uur wordt ie niet wakker van hoor, die gaat er slapend in en tot op de laatste druppel leeg.

Heb geprobeerd om die te laten vervallen, maar dan komt ie om 3 uur 's nachts, en dat is natuurlijk ook wel logisch als de fles ervoor om 17.00 uur is. Maar tot nu toe lijkt ie echt deze flessen allemaal nodig te hebben..
[quote]MissMD schreef op 09 februari 2011 @ 10:22:

Inmiddels zit ik op dit schema:

-6.30 uur fles

-10.30 uur fles (daarna 15 min tot 30 min slapen)

- 12.00 1 stuk fruit (soms 30 min slapen, meestal niet)

-14.00 uur fles (uurtje slapen)

-17.00 uur fles

-18.00 beetje groente

- 19.00 naar bed en om 20.00 gaat er slapend een fles met rijstebloem in in.

slaapt wel de hele nacht door.

quote]

Heb je schema nog eens bekeken en geteld, en mijn kinderen zitten op 4 flessen en jouw kindje op 5.

Vind het nog best lastig.

Ik zal mijn schema van dit moment even opschrijven, misschien hebben jullie aanpassings tips voor mij?

7 uur fles, terug naar bed tot 9uur ongeveer.

Want ze vallen dan echt weer in slaap

11uur fles, slapen tot 14uur (maar dat wordt steeds vaker wat korter en soms al wel om 12.15uur wakker)

15 uur fles (soms daarna een kwartiertje een hazenslaapje)

17 uur fruithapje

19 uur badje + flesje met rijstebloem

en dan direct daar achteraan op 1 oor, totdat ik ze om 19uur wek voor de fles die ik samen met mijn man geef voordat hij naar zijn werk gaat.

Ik zou zeggen, schiet maar raak.

Nee, grapje misschien hebben jullie nu tips hoe en wat ik hiermee kan.

Want veranderde de slaappatronen bij jullie erg na bij de 6 maanden voedingsaanpassing?
mmm, beetje rare quote zo

snap niet wat ik fout heb gedaan haha,

mis ook een gedeelte bericht

Maar jullie snappen het vast
Nou op het moment dat je het opschrijft, bedenkt baby natuurlijk dat ie geen 5 flessen meer hoeft haha. Dus terug naar 4 en een geheel nieuw schema!

Slaapt nu lekker 12 uur achter elkaar, helemaal volgens het boekje.

Hij is ook ineens veel meer groente gaan eten, en alles valt in de smaak, behalve Avocado, dat vond ie echt smerig!
Check: avocado werd hier ook absoluut níet met enthousiasme ontvangen
Nog niet uitgeprobeerd.

Vanmorgen hebben we de fruithap geprobeerd in de ochtend te geven en dat werd nog niet geaccepteerd haha. Was ook een nieuw smaakje. Appel abrikoos. Tijdens het maken kreeg ik er zelf zin in, zo lekker rook het maar voor hun dus nog neit zo.

Vanmiddag ga ik proberen groente te geven (17uur), kijken hoe dat gaat.

Volgend weekend ga ik naar de beurs met een zwangere vriendin en zag dat de oefenbekers daar in de aanbieding zijn en ga die dus daar even halen en dan volgend weekend ofzo even testen. Zal een leuke bedoeling worden.

Ach houten vloer, dus ze kliederen maar raak. Het enige wat ik ze echt neit wil laten doen is eten en drinken op de bank. Nu kunnen ze daar ook nog niet goed zelf zitten, alleen met kussens in de rug. Maar we zijn aan het kijken naar een nieuwe bank. En wat ze niet leren, hoeven ze ook niet af te leren. Ze mogen dan mooi in de kinderstoel, eten en drinken op het tafeltje en klooien maar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven