De wereld van bijvoeding

03-01-2011 09:41 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Sinds een week is Doperwtje zes maanden oud en zijn we begonnen met bijvoeding. De eerste dagen waren dat een paar kleine hapjes groenten/fruit/broodkorst, maar nu -een paar dagen later- blijkt hij vrij snel redelijk wat naar binnen te kunnen werken en het tot nu toe (okee, op broccoli na ) lekker te vinden.

Nu heb ik duizend-en-een vragen over bijvoeding, de combinatie met flessen etc. Ik weet dat er meerdere topics zijn met vragen over bijvoeding, maar omdat ik door de bomen het bos niet meer zag, ben ik maar zo vrij een eigen topic te openen

Mijn vragen:

- Volgens het schema van het CB zou er op korte termijn een fles moeten afvallen (van 4 naar 3). Hoe weet ik wanneer Doperwtje genoeg binnenkrijgt en er een fles kan afvallen?

- Hoe verschuift dat 'ritme'? Nu krijgt hij op vier vrij gezette tijden een fles, tussendoor een keer wat fruit, een broodkorst en een beetje groenten. Er zou iets moeten verschuiven als er een fles afvalt?

- Wanneer moet Doperwtje nu nog slapen? Als ik naar het lijstje van het CB kijk, moet er iedere twee uur wel iets gebeuren (fles, hapje), maar mijn kind slaapt toch ook (godzijdank ) echt nog op een dag.

- Volgens het lijstje van het CB zou er 's ochtends een pap(fles?) gegeven gaan worden. Nu krijgt Doperwtje die 's avonds (met rijstebloem). Wat is de reden dat dat naar de ochtend zou verschuiven?

Dat dus (en waarschijnlijk nóg veel meer vragen). Overigens vind ik het lijstje van het CB niet zaligmakend hoor, maar ik zoek enige houvast om dit nieuwe avontuur aan te gaan
@erwt... Tja, dat kind wordt waarschijnlijk grootgebracht op patat met appelmoes (want aardappelen en fruit);-)
quote:Punkiedunkie schreef op 03 januari 2011 @ 11:02:

Het is echt een trucje, je mag gerust 2 geven tot eenjaar of nog langer.Maar dan begrijp ik niet waarom je juist 2 blijft geven? Als je van 10 tot 12 maanden ook gewoon 3 kan geven??
Het kan altijd erger, ik heb mijn kind gistermiddag meegenomen naar MacDonalds (Ter compensatie heeft ze 's avonds boerenkool gegeten )
Omdat daar overbodige stoffen in zitten die je kind met vaste voeding voldoende binnenkrijgt.
@Aletta: jij weet in ieder geval wat boerenkool is;-)
quote:AlettaJacobs schreef op 03 januari 2011 @ 11:06:

[...]

Ze krijgt nog maar 1 fles overdag, de andere drie krijgt ze 's nachts Om 18.30, 23.00 en om 5.00-6.00. De fles overdag drinkt ze niet altijd leeg, maar die andere drie wel. We hebben geprobeerd de fles overdag af te bouwen, met als gevolg dat ze 's nachts nog een keer extra wakker werd om 2.00 uur en dan een volle fles wegtikte.

Ze krijgt trouwens Friso 2 omdat Friso 3 niet geschikt is in zulke grote hoeveelheden. De aanbevolen max ligt rond de 300 cc, daar gaat ze ruimschoots overheen.

Oke, dan een andere discussie: Weet je zeker dat ze wakker wordt van de honger? Bij 14 maanden mag je namelijk wel verwachten dat ze de nachtvoeding niet meer nodig hebben. Ik vermoed (maar jij weet het het beste, het is jouw kindje) dat je dochter je een beetje in de maling neemt en dat het enkel gewenning is. Dat die kleine het heerlijk vindt om met een flesje in slaap te vallen.

Maar nodig zal ze hem zeker niet meer hebben.

Toen mijn dochter ziek was geweest en overdag heel slecht at en dronk hebben we ook een tijdje een nachtfles gegeven. Het is ongelooflijk hoe snel dat weer een gewoonte werd!! Het heeft echt wat moeite gekost om dat weer af te leren.
Mac en boerenkool

Ik doe nog even een vraag in de herhaling over die (tuit)bekers. Drinken jullie kinderen daar dan melk uit? Of melk uit een fles en ander drinken (water/thee/sap) uit een (tuit)beker?
quote:Punkiedunkie schreef op 03 januari 2011 @ 11:10:

Omdat daar overbodige stoffen in zitten die je kind met vaste voeding voldoende binnenkrijgt.

OK, nou als je gelijk hebt dan bedankt voor de tip! Is echt voor het eerst dat ik gehoord heb dat 2 dus beter is dan 3. Wel wist ik dat 3 vanaf 1 jaar teveel van het goeie is.

Dochter wordt vrijdag 1 (jee!!) dus we gaan sowieso de melk afbouwen naar gewone.
Gewone melk uit de tuitbeker (maar dat mag doperwt nog niet), kv uit de fles. Al het andere drinken uit de tuitbeker. Overigens gaf het cb hier aan dat je kv uit een beker zou kunnen geven om zo de flessen af te bouwen, maar dat hebben wij nooit gedaan.
Ik lees mee. Zit namelijk ook net in de wereld van de bijvoeding. Al denkt mijn dochter daar anders over. Dochter is ook 6 maanden en een week.
quote:Erwt schreef op 03 januari 2011 @ 11:12:

Mac en boerenkool

Ik doe nog even een vraag in de herhaling over die (tuit)bekers. Drinken jullie kinderen daar dan melk uit? Of melk uit een fles en ander drinken (water/thee/sap) uit een (tuit)beker?Nee dochter drinkt melk uit de fles, diksap uit een rietjesbeker.
@tinus: of ik gelijk heb... Tja... Het is wat de kinderarts zei, dus vandaar. Maar 3 is niet echt schadelijk hoor, meer overbodig
Over die tuitbeker: Mijn dochter kan nog helemaal geen beker vasthouden. Doe je dat dan als ouder? Of is het dan handiger om nog even te wachten?
Enne: gefelciteerd met je dochter Tinus!
@avondzon: helpen inderdaad, ze gaan vanzelf die beker vastpakken.
Ik geloof niet dat kindjes hun ouders in de maling nemen Gemiddeld genomen zullen kinderen met 14 maanden geen nachtvoeding meer nodig hebben, maar ik geloof dat individuen niet altijd gemiddelde richtlijnen volgen.

Mijn dochters ritme is geen dag gelijk, soms wordt ze 's nachts wakker, soms slaapt ze tot 8u. Soms eet ze weinig, soms eet ze heel veel. Vannacht was het 4u, de afgelopen week heeft ze iedere nacht tot 8u doorgeslapen. Ik geloof dat ze melk wil als ze het nodig heeft, en dus krijgt ze melk als ze van de honger wakker wordt (en ja, ik geloof dat het honger is ).

Ik vind het persoonlijk niet bezwaarlijk om haar nog vier flessen te geven, ook niet 's nachts. Mijn enige bezwaar zou zijn als er gezondsheidsrisico's aan kleven; die heb ik nog niet kunnen ontdekken, maar misschien zijn ze er wel. Het CB vindt die flessen bezwaarlijk omdat het niet hoort, en dat vind ik een onzinnige reden. Maar zou het toch op de een of andere manier nadelig voor haar kunnen zijn?
Letje drinkt melk uit de fles en al het andere uit mijn glas of uit haar tuitbeker. Ze weigert melk uit een tuitbeker en iets anders dan melk uit een fles.
AlettaJacobs, ik zou me inderdaad nog in het minste druk maken om het CB. Ik vind het zelf soms een handige leidraad, maar ik denk ook dat ieder kind z'n eigen weg volgt

Rietjesbeker, tuitbeker, beker

Doperwtje kan dat ook nog niet goed vasthouden hoor. Soms even z'n fles en hij grijpt wel naar mijn glas water, maar dat is volgens mij meer om het grijpen an sich. Wel leuk om te proberen hoe dat gaat. Ik zal eens een tuitbeker gaan kopen en dan doe ik dat gewoon met wat water of lauwe thee.
quote:AlettaJacobs schreef op 03 januari 2011 @ 11:23:

Letje drinkt melk uit de fles en al het andere uit mijn glas of uit haar tuitbeker. Ze weigert melk uit een tuitbeker en iets anders dan melk uit een fles.Wel lekker consequent
Nou Aletta, persoonlijk denk ik zeker dat je een kind van 14 mnd aan iets kan laten wennen. Maar jij kent je eigen kindje het beste. Dus je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt :-).

Ik ga even afsluiten hier, moet zoon straks alweer van school halen en daarvoor nog wat dingetjes doen.
Ik ga dit topic ff volgen.. vind het reuze interessant! Maar nu eerst.... dochter voeden!
quote:AlettaJacobs schreef op 03 januari 2011 @ 11:23:

Letje drinkt melk uit de fles en al het andere uit mijn glas of uit haar tuitbeker. Ze weigert melk uit een tuitbeker en iets anders dan melk uit een fles.Mmm, goeie, misschien dat skaatje ook ander drinken uit een andere beker wil en melk gewoon uit de fles!
Hebben jullie nog tips voor hartig beleg? Minipunk vindt weinig lekker wat dat betreft. We blijven het aanbieden zo eens in de zoveel tijd, maar vooralsnog zijn (smeer)kaas, smeerworst niet geliefd:-(. Hij eet nu: boterhammen zonder iets, met boter, met notenpasta van de biowinkel, appelstroop en jam zonder toegevoegde suikers.
Ik ga even lunchen met minipunk en dan even een dutje doen, kom straks nog even kijken!
Nog een vraag wat betreft fles/beker:

Mijn dochter is 15 maanden en drinkt goed uit een beker, maakt niet uit wat erin zit. 's Ochtends krijgt ze pap, en dat doen we in de fles (omdat het zo makkelijk is, in het weekend lekker in bed bij ons

Is het bezwaarlijk om nog een fles te gebruiken? Ik bedoel dan wat betreft tandbederf en spraakontwikkeling. Mijn man wil het liefst die fles eruit, maar ik vind het nog zo makkelijk 's ochtends. Overigens eet ze haar pap van een bordje net zo goed.

Nog een tip om te oefenen met drinken uit een beker: geef ze een bekertje water in bad om te drinken. Leuk spelletje en goede oefening.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven