Democratische school de Ruimte

19-09-2021 12:08 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Wij denken erover om ons kind, die niet gelukkig is op zijn huidige school, proef te laten draaien op de democratische school de Ruimte. De visie spreekt ons erg aan, en toen we laatst een rondleiding kregen waren we positief verrast.

Het voelde erg goed, maar we willen niet zomaar blindelings ergens in stappen. Het is nogal een overstap.. Op internet lees en zie ik vooral positieve verhalen, maar ook kritische mediaberichten mbt de invloed van Avatar (wat met een sisser lijkt af te lopen, maar zeker weet ik het niet).

Ik heb met niemand persoonlijk contact gehad die ervaring heeft met deze school. Zijn hier ervaringsdeskundigen die meer over de school kunnen vertellen?

Dank!
(PS nieuwe nick aangemaakt ivm herkenbaarheid)
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/amersfoort/docu-over- ... ~ad8c334a/

Klinkt een beetje te vrij. Deze manier zal zeker geschikt zijn voor een deel van de leerlingen, maar hoe zal het leven verlopen voor het andere deel?
Alle reacties Link kopieren
Jee. Ik ging vroeger naar ‘in de ruimte’ kampen, ook in Soest. Maar dat was een christelijk iets en volgens mij is er geen link toch? Wel heel toevallig. Dat kamp was niet zo’n succes.

*Edit: Even Google erop losgelaten; Het terrein van 'In de Ruimte' is nu in gebruik door een democratische school genaamd "De Ruimte". Deze heeft niets meer te maken met het evangelische organisatie.[4]
Alle reacties Link kopieren
Nah, als je ziet dat de documentairemakers, zelf oud-leerlingen van De Ruimte, op één na, zonder enig diploma door het leven gaan, zou ik me afvragen of ik dat nou zulk geweldig onderwijs voor mijn kind zou vinden.
Mijn dochter zou het geweldig vinden en zou gewoon nooit iets uitvreten. Intrinsieke motivatie komt in haar woordenboek niet voor. Ik gun haar iets meer dan dat eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat het systeem zelf voor een heel klein deel van de kinderen succesvol zal zijn.

daarnaast denk ik dat 100% van de kinderen die van deze school komen het heel moeilijk gaan krijgen in de "echte" wereld waar vaak dingen wel gewoon nu moeten of mogen af moeten zijn.
dat moeten ze wel leren, dus daar zou dan een alternatieve leerweg voor nodig zijn
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Zou je niet eerst onderzoeken waarom hij niet gelukkig is met de huidige school? Als de oorzaak (deels) op hem zelf betrekking heeft dan verplaats je het probleem alleen maar. Leerstoornissen, gedragsproblematiek, executieve problemen etc. verhuizen gewoon mee. En als er dergelijke problemen spelen dan vraag ik mij oprecht af of hij dan wél tot zijn recht komt op zo'n type school en het niveau haalt qua middelbare school die je verwacht. Zit hij niet lekker in de groep of sluit de scholing niet aan op zijn behoefte dan kan een schoolwissel goed zijn, maar dan nog. Biedt dit type onderwijs hem wat hij nodig heeft voor nu, maar ook met het oog op de middelbare school. Het is niet voor niets dat veel van dit soort onderwijs sneuvelt en zwaar onder de maat scoort.
Het zal aan je kind liggen. Een collega van me heeft zijn dochter van een vrije school gehaald en naar een 'gewone;' school gedaan. De vrije school stelde een onderzoek naar haar IQ voor, omdat ze niet zoveel deed. Ze zou het dus vast niet snappen, want ze boden haar toch alles aan? De gewone school heeft haar geleerd dat dingen soms gewoon moeten, ook als ze niet leuk zijn. Dat idee bleek totaal vreemd voor haar. Ze kon haar aandacht nergens bij houden. Bleek de lesstof best onder de knie te kunnen krijgen, als er maar even iemand zei dat ze aan het werk moest gaan. Uit zichzelf deed ze het niet.

En die school was dus niet in staat daar op in te grijpen, maar zocht de 'schuld' bij het meisje zelf.

Ik denk dat het inherent is aan deze samenleving dat je, als je centen moet verdienen, ook leert om in het ritme van een ander te gaan leren en werken. Later zul je die vaardigheid ook nodig hebben. Tenzij jullie genoeg geld hebben om je kind de rest van zijn volwassen leven een toelage te geven, dan hoeft dat natuurlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn devies is

Voor je kijken, doorlopen.
Alle reacties Link kopieren
Als je het nog niet gelezen hebt, zou ik Free to Learn van Peter Gray lezen, dat geeft een mooi inzicht in de ideeën achter deze vorm van onderwijs. Peter Gray is de oprichter van de Sudbury Schools.

Los van de onderwijsvorm, of leervorm is misschien passender: het is een school, met de mooie dingen en de mankementen die bij iedere onderwijsvorm horen. Er werken, zoals op iedere onderwijsinstelling, mensen, met ideeën die soms heel productief zijn en soms niet. En net als op andere scholen is de manier waarop het leren is ingericht voor een groot deel afhankelijk van de individuen die het vorm geven. Je kunt het treffen en je kunt pech hebben. En over de invloed van Avatar: dat soort dingen vindt ook plaats in het regulier onderwijs, alleen wordt er dan geen collectieve aandacht aan besteed. Daar zou ik mijn oordeel niet van laten afhangen. Wel van de school in kwestie, en als het je lukt zou ik wat huidige ouders proberen te spreken.
Alle reacties Link kopieren
PogingTwee schreef:
20-09-2021 08:43
Het zal aan je kind liggen. Een collega van me heeft zijn dochter van een vrije school gehaald en naar een 'gewone;' school gedaan. De vrije school stelde een onderzoek naar haar IQ voor, omdat ze niet zoveel deed. Ze zou het dus vast niet snappen, want ze boden haar toch alles aan? De gewone school heeft haar geleerd dat dingen soms gewoon moeten, ook als ze niet leuk zijn. Dat idee bleek totaal vreemd voor haar. Ze kon haar aandacht nergens bij houden. Bleek de lesstof best onder de knie te kunnen krijgen, als er maar even iemand zei dat ze aan het werk moest gaan. Uit zichzelf deed ze het niet.

En die school was dus niet in staat daar op in te grijpen, maar zocht de 'schuld' bij het meisje zelf.

Ik denk dat het inherent is aan deze samenleving dat je, als je centen moet verdienen, ook leert om in het ritme van een ander te gaan leren en werken. Later zul je die vaardigheid ook nodig hebben. Tenzij jullie genoeg geld hebben om je kind de rest van zijn volwassen leven een toelage te geven, dan hoeft dat natuurlijk niet.
De vrije school heeft als filosofie absoluut niet dat het kind bepaalt of en wat er geleerd wordt. Het is juist zeer gestructureerd met weinig ruimte voor een kind om buiten het standaard lesprogramma te bewegen en heel veel moet. Kan absoluut dat de dochter van collega een slechte school trof maar dat is niet inherent aan vrije schoolonderwijs.

Democratische scholen zijn op een heel andere gedachte gestoeld, inderdaad op de individuele leerbehoefte van een kind. Daar stelt TO een vraag over.
modus_ wijzigde dit bericht op 20-09-2021 13:37
0.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties tot dusver. Nu op werk dus kan niet inhoudelijk reageren; dat doe ik vanavond.
Alle reacties Link kopieren
En wat als een kind geen leerbehoefte heeft? Of in ieder geval niet in zaken die toch echt noodzakelijk zijn om in het dagelijks leven te kunnen functioneren in de maatschappij ?
Of als die leerbehoefte ontzettend eenzijdig is?
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
20-09-2021 14:35
En wat als een kind geen leerbehoefte heeft? Of in ieder geval niet in zaken die toch echt noodzakelijk zijn om in het dagelijks leven te kunnen functioneren in de maatschappij ?
Of als die leerbehoefte ontzettend eenzijdig is?
Geen leerbehoefte bestaat niet. Je leert de hele dag door, een kind helemaal. Maar dat zijn inderdaad mogelijk niet de schoolse vaardigheden die je in het BO / PO opdoet. (Overigens is mijn motivatie om te leren/me te ontwikkelen pas aangewakkerd toen ik eenmaal het schoolse systeem had verlaten. Toen het niet meer moest, en ik zelf kon bepalen hoe en wat).

Een paar jaar geleden had ik er precies zo ingestaan als jij. Hoewel ik al wel met interesse onderwijskundige/psychologische literatuur las die zich tegen het huidige schoolsysteem afzetten. En ik vind het ook wel heel spannend. Maaaaar; als je bereid bent om met een brede blik te kijken, verder dan wat wij cultureel/vanuit onze opvoeding opgelegd krijgen dan biedt het (vind ik) een interessant perspectief. Want:

- hoeveel van de kennis die we opdoen op school, gebruiken we nu nog?
- hoeveel tijd hebben we niet inefficient besteed in de klas? (Ik was vooral stiekem met vriendinnen bezig, of kijken op de klok)
- en in hoeverre is de kennis die kinderen nu opdoen nog relevant wanneer zij eenmaal gaan werken? De ontwikkelingen gaan zo snel, en verwacht wordt dat een hoop beroepen van nu, straks niet meer bestaan.

Een democratische school richt zich ipv schoolse vaardigheden, veel meer op 21th century skills. Samenwerken, communiceren, leren leren, etc.

Veel mensen die ik ken, zijn “succesvol” en hebben daar geen papiertje voor (nodig gehad). Kijk in het meest extreme voorbeeld naar Steve Jobs of Bill Gates. En overigens kan je op deze school ook werken richting een diploma, als je dat wil.
betty wijzigde dit bericht op 20-09-2021 19:47
4.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
20-09-2021 08:56
Als je het nog niet gelezen hebt, zou ik Free to Learn van Peter Gray lezen, dat geeft een mooi inzicht in de ideeën achter deze vorm van onderwijs. Peter Gray is de oprichter van de Sudbury Schools.

Los van de onderwijsvorm, of leervorm is misschien passender: het is een school, met de mooie dingen en de mankementen die bij iedere onderwijsvorm horen. Er werken, zoals op iedere onderwijsinstelling, mensen, met ideeën die soms heel productief zijn en soms niet. En net als op andere scholen is de manier waarop het leren is ingericht voor een groot deel afhankelijk van de individuen die het vorm geven. Je kunt het treffen en je kunt pech hebben. En over de invloed van Avatar: dat soort dingen vindt ook plaats in het regulier onderwijs, alleen wordt er dan geen collectieve aandacht aan besteed. Daar zou ik mijn oordeel niet van laten afhangen. Wel van de school in kwestie, en als het je lukt zou ik wat huidige ouders proberen te spreken.
Thnx. Ik ken het werk van Peter Gray, heb tijdens mijn studie ook boeken van hem gelezen alleen dit boek nog niet. Ga ik doen!

En ouders spreken, ja, dat wil ik heel graag. Best lastig als je niet om de hoek woont. Hoopte op ervaringsverhalen hier, maar helaas nog niemand.
Alle reacties Link kopieren
broadway schreef:
20-09-2021 08:25
ik denk dat het systeem zelf voor een heel klein deel van de kinderen succesvol zal zijn.

daarnaast denk ik dat 100% van de kinderen die van deze school komen het heel moeilijk gaan krijgen in de "echte" wereld waar vaak dingen wel gewoon nu moeten of mogen af moeten zijn.
dat moeten ze wel leren, dus daar zou dan een alternatieve leerweg voor nodig zijn
De overstap naar de maatschappij is precies ook waar ik benieuwd naar ben. Die is helaas niet ingericht op afwijken van het systeem, ook al hebben we onze mond vol van inclusie.. Zou daar heel graag ervaringen over horen. (Er is overigens wel een boekje met ervaringsverhalen. Maar hoor het liever uit eerste hand)
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
20-09-2021 08:37
Zou je niet eerst onderzoeken waarom hij niet gelukkig is met de huidige school? Als de oorzaak (deels) op hem zelf betrekking heeft dan verplaats je het probleem alleen maar. Leerstoornissen, gedragsproblematiek, executieve problemen etc. verhuizen gewoon mee. En als er dergelijke problemen spelen dan vraag ik mij oprecht af of hij dan wél tot zijn recht komt op zo'n type school en het niveau haalt qua middelbare school die je verwacht. Zit hij niet lekker in de groep of sluit de scholing niet aan op zijn behoefte dan kan een schoolwissel goed zijn, maar dan nog. Biedt dit type onderwijs hem wat hij nodig heeft voor nu, maar ook met het oog op de middelbare school. Het is niet voor niets dat veel van dit soort onderwijs sneuvelt en zwaar onder de maat scoort.
Is dat zo? Dat dit soort onderwijs onder de maat scoort? Als je een bron hiervan hebt, dan lees ik het graag!

En verder, hier zit precies mijn frustratie. Ik heb een super lieve, empathische, talentvolle, gevoelige en slimme zoon. Was altijd erg leergierig. En naarmate hij langer op het reguliere onderwijs meedraait, wordt zijn leergierigheid afgestompt. Is hij gedemotiveerd en soms neerslachtig. Veel last van spanningsbuikpijn. Als we nu onderzoek zouden laten doen, schat ik de kans reeel dat er autisme, add en/of hoogbegaafdheid uitkomt. (We staan ook al geruime tijd op de wachtlijst vd ggz). Maar hoe langer ik er over nadenk, hoe opstandiger ik word. Dat label is nodig, zodat hij ondersteuning krijgt waardoor hij gaat passen in het huidige school systeem. Maar wat nu als het systeem zich aan hem aan kan passen? We hebben diversiteit nodig in onze maatschappij. Waarom moet iedereen toch maar aan de “norm” voldoen, terwijl je op hele andere manieren ook heel goed succesvol kunt zijn / kunt bijdragen aan de maatschappij.
betty wijzigde dit bericht op 20-09-2021 20:12
0.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
20-09-2021 08:48
Mijn devies is

Voor je kijken, doorlopen.
😃 waarom?
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die de kinderen op een soortgelijke school heeft gehad. Heb daar met haar wel eens over gesproken. Waar je als ouders tegen moet kunnen:
- een kind is volledig baas over zijn eigen leerproces. Als het iets wil leren gaat het dat doen. Maar als het geen zin (meer) heeft kan het ieder moment stoppen of halverwege afhaken. Of besluiten dat op de computer spelen ook leuker is. Dat zien ze niet als een probleem waar iets aan gedaan moet worden. Er was bijvoorbeeld een kind dat totaal geen interesse in lezen had. Dan wacht men gewoon tot dat moment een keer komt.
- geen meetmoment en absoluut geen toetsen. Je weet als ouders dus niet wat een kind leert. En vaak zitten er grote gaten in algemene kennis. Immers een kind leert alleen waar de interesse ligt. Er waren dus kinderen met alleen zeer basale kennis van rekenen. Want als er overal rekenmachines zijn is hoofdrekenen niet nodig.
- een diploma is een optie geen reguliere stap en absoluut geen must. Het kan dus een zeer grote opgave zijn om dat te gaan halen als de rest wel op de trampoline kan springen of muziek maken. En ook hele vrije kinderen worden beïnvloed door anderen.
- dit type onderwijs trekt relatief veel kinderen met leerproblemen of gedragsproblemen. Of kinderen die elders buiten de boot vallen.
- En heel veel ouders (en kinderen) hechten minder waarde aan een diploma. Waardoor ze vaak terecht komen in creatieve beroepen, zelfstandig ondernemer, muziek, kunst etc. Maar dus ook een deel in ongeschoolde beroepen. Het vraagt enorm veel om ooit te kunnen aarden op een reguliere opleiding omdat ze nooit geleerd hebben hoe dit werkt.

De persoon die ik kende is uiteindelijk haar kinderen zelf onderwijs gaan geven. Zo was er veel meer zicht op ze. Ze hebben nog steeds veel vrijheid maar wel 1 richting een staatsexamen. Het andere kind wilde dat niet en die laten ze vrij en hij gaat "in de kunst".
Alle reacties Link kopieren
‘Wat de jongens vooral mee willen geven met hun film: ,,Je hoeft niet te doen wat de maatschappij van je verwacht. Ook zonder diploma kom je prima terecht.’’

Ja zonder diploma kom je prima terecht. Je doet gewoon een extra krantenwijk of zet een klein bedrijfje op als je 20 bent, hartstikke leuk. En dan kom je er 10 jaar later achter dat 2000 euro verdienen superveel was op je 20e, maar als dat nooit meer groeit het toch wel pittig wordt om op je 30-40e een compleet gezin ervan te onderhouden. Een paar uitzonderingen daargelaten, die het dan wel heel ver schoppen zonder diploma. De rest kan of keihard werken voor laag loon, of later weer aan de bak.

En je loopt ook nog het risico dat ze inderdaad niet geleerd hebben hoe de maatschappij en het werkende leven is. Dat je soms ook gewoon wat moet. En besef daarbij ook even dat kinderen de gevolgen van hun acties niet kunnen overzien en pas vanaf hun 25e goed ontwikkelde hersenen hebben. Kinderen hebben gewoon kaders en structuur nodig.

Ik zou het risico niet willen lopen hierop. Recept voor ellende voor de meeste kinderen lijkt me
Alle reacties Link kopieren
Misschien eens naar een andere basisschool kijken.?
Het jammeren aan het schoolststeem is.
Dat je kind pas hulp krijgt na een etiket.

Succes lijkt mij erg naar. Als je merkt dat je kind ongelukkig is
Alle reacties Link kopieren
Ik snap jullie zorgen. Naar een verhaal als van evelien2010 ben ik op zoek. Pff, sta zo in tweestrijd tussen gevoel en ratio. Mijn partner heeft een goed lopend bedrijf, en heeft destijds met volwassen onderwijs zijn vwo afgerond. Omdat hij vast liep op de middelbare. (En daarna met twee vingers in de neus HBO gedaan). Aan de ene kant durf ik het risico te lopen, omdat ik denk dat als je al geen diploma haalt, je zoveel andere mooie ervaringen op doet. En je dit diploma evt ook op 20-jarige leeftijd kan halen. Maar ik ben ook wel bang om het volledig los te laten. Om redenen die jullie schetsen..

Theorie klinkt zo mooi, maar hoe is de praktijk?

Ik ga eens op zoek naar wetenschappelijke artikelen. Er is zoveel over geschreven door vooraanstaande psychologen / onderwijskundigen. Daar moet vast ook onderzoek naar zijn gedaan..
Alle reacties Link kopieren
De gedachte is mooi: gericht op de leerbehoefte van het kind, elk kind wil leren, gericht op 21st century skills, zonder diploma kom je ook terecht. Maar.. gaan deze kinderen dan na de basisschool meteen werken in een "creatief beroep"? Want aansluiting met middelbaar onderwijs is er niet.
Ik heb zelf iemand gesproken die er na jaren achterkwam dat haar inmiddels twaalfjarige (op een democratische school) op groep 3-niveau functioneerde. Want tja, geen toetsmomenten tussendoor. Nergens voor nodig toch? En nu valt die jongen tussen de wal en het schip. Want naar voortgezet onderwijs kan hij niet en hij is inmiddels ook te oud voor de basisschool.
Ik begrijp dat de ouders de beste bedoelingen hadden, maar ze hebben nu best een beetje spijt.
Betty schreef:
20-09-2021 22:52
Ik snap jullie zorgen. Naar een verhaal als van evelien2010 ben ik op zoek. Pff, sta zo in tweestrijd tussen gevoel en ratio. Mijn partner heeft een goed lopend bedrijf, en heeft destijds met volwassen onderwijs zijn vwo afgerond. Omdat hij vast liep op de middelbare. (En daarna met twee vingers in de neus HBO gedaan). Aan de ene kant durf ik het risico te lopen, omdat ik denk dat als je al geen diploma haalt, je zoveel andere mooie ervaringen op doet. En je dit diploma evt ook op 20-jarige leeftijd kan halen. Maar ik ben ook wel bang om het volledig los te laten. Om redenen die jullie schetsen..

Theorie klinkt zo mooi, maar hoe is de praktijk?

Ik ga eens op zoek naar wetenschappelijke artikelen. Er is zoveel over geschreven door vooraanstaande psychologen / onderwijskundigen. Daar moet vast ook onderzoek naar zijn gedaan..
Als ik dit lees, zo over je partner, denk ik heus wel: goh, mooi dat hij uiteindelijk zo zijn weg gevonden heeft en dan maar niet via de gebaande paden. Maar op basisschoolleeftijd vind ik dat wel wat anders. Het reguliere onderwijs leert je meer dan een gewoon pakket, maar bijvoorbeeld ook een bepaalde mate van discipline die - ongeacht wat je daarvan vindt! - nodig is in onze samenleving.

Ik snap dat je wil kijken wat bij je kind past, maar ergens lijkt het ook alsof je deze school bij je kind wil laten passen in plaats van nu eerst eens te kijken waar je kind op dit moment nu exact tegenaan loopt en waar dat vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk zet je je kind niet op die school, net zoals je ze niet meeneemt naar een sekte. https://tvblik.nl/de-monitor/tovenaars-op-school

Niet via de gebaande paden is mooi, maar kies dan voor een vrije school, een Dalton of een Montes...

Hoeveel Steve Jobs heeft de democratische school afgeleverd?

Weet je wel hoeveel schade Avatar e.d. heeft gedaan bij mensen?
viva-amber wijzigde dit bericht op 21-09-2021 06:39
60.43% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik ben geen voorstander van dit soort onderwijs. Ik heb me er in verdiept toen het tijd was om een basisschoolkeuze voor ons kind te maken. Kind heeft ook “meegelopen” en ik mocht ook “meelopen”.
Partner was geen voorstander en die liet mij vrij om info in te winnen en op onderzoek uit te gaan.
Ik wilde verschillende invalshoeken bekijken en stond open voor andere vormen van onderwijs/andere visies op onderwijs en opgroeien. Maar ik kwam tot de conclusie dat dat niet bij ons als gezin past. Sterker nog: ik ben bijna gillend weggerend. Ik vond het verschrikkelijk en het sprak mij totaal niet aan.
(Was overigens niet deze school, maar ik wil zeggen……zelf gaan kijken en ervaren).
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 21-09-2021 07:18
0.64% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven