Derde kind dilemma

29-04-2020 10:36 223 berichten
Alle reacties Link kopieren
Twee gezonde zoons van 4 en bijna 2, maar ergens in m’n achterhoofd blijft toch knagen dat het nog niet ‘af’ is. Als er er eerder komt, wordt dat pas als de jongste (bijna) naar school gaat, maar nu is het moment om er serieus over na te denken. Wie had of heeft ook deze twijfels en welke keuze heb je gemaakt?

Dingen die meespelen in de overweging:
- Financieel hebben we t goed, kan prima een derde bij. Evt. een dakkapel op zolder voor iets ruimere kamers, maar dat hoeft niet meteen en is ook genoeg financiële ruimte voor.
- Man en ik werken beiden 32 uur, dus redelijk goede werk/privé balans.
- Met een derde begin je weer van voren af aan, juist als jongste echt zelfstandiger wordt.
- Ik zou stiekem wel een meisje willen, maar die garantie is er natuurlijk niet en zou ook blij zijn met een derde jongen, maar het speelt wel mee bij het ‘nog niet af’-gevoel denk ik.
- Voor man hoeft het niet, maar als ik graag wil, staat hij ervoor open.
- Gaat het überhaupt lukken om weer zwanger te raken, krijgen we een gezond kindje, wat als dat niet zo is? Moet ik niet gewoon mijn zegeningen tellen met wat ik nu heb?
Puz_n_Boots schreef:
30-04-2020 14:09
Helaas zijn er hier niet veel forummers die zich daar druk om lijken te maken, parbleumondieu. De zwangerschapstopics blijven je hier fanatiek om de oren vliegen. :@@: :nut:
Niet eens de zwangertopics, maar wekelijks de 'zal ik dan maar voor een derde gaan'-topics. Nooit eens iemand die zich bekommert om de gevolgen van overbevolking bij al die gezellige grote gezinnen. Nou ja, is logisch.
Puz_n_Boots schreef:
30-04-2020 10:07
Beste TO,

Uit je openingspost kan ik helaas alleen maar egoïstische motieven herleiden die je laat meespelen om nóg een derde kind op deze overvolle planeet te willen knallen.

Houd je er wel rekening mee dat dit kind een heel mensenleven voor zich gaat hebben met alles wat daarbij komt kijken? Vind je twee kinderen nu werkelijk waar niet meer dan genoeg? Je twee kinderen gaan het al lastig genoeg krijgen gedurende hun leven lijkt me zo. Bovendien kun je je derde kind niet vooraf vragen of het er wel wil zijn. Negeer het ethische aspect niet!

Verder geef je aan dat het voor je partner niet hoeft. Zou dat niet al genoeg reden moeten zijn om er niet aan te beginnen?

Haal alsjeblieft een kitten of puppy uit het asiel, of nog beter: als het dan zo nodig een mensje moet zijn: adopteer een kind (meisje omdat dat zo belangrijk voor je is) en geef het een waanzinnig leven, misschien heb je dan wel een "af-gevoel" en bespaar je de wereld en bestaande mensheid je derde kind en andersom. #stopmetbroedkipspelen, je hebt er namelijk al twee.
:rofl:

Nou ben ik al klaar met baren in principe, maar na zo’n post als dit zou ik er toch graag nog 1 of 2 bij willen knutselen. Gewoon in de hoop dat dat dan wel leuke en gezellig mensen worden als tegenhanger voor dit soort zurigheid.
parbleumondieu schreef:
30-04-2020 14:14
Niet eens de zwangertopics, maar wekelijks de 'zal ik dan maar voor een derde gaan'-topics. Nooit eens iemand die zich bekommert om de gevolgen van overbevolking bij al die gezellige grote gezinnen. Nou ja, is logisch.
Dat "gezellig" heb ik sterke twijfels bij.... Het is meer de onnozelheid van de lemmings waar ik me keer op keer volstrekt over verbaas als ik die topics voorbij zie komen. :popcorn:
Puz_n_Boots schreef:
30-04-2020 14:23
Dat "gezellig" heb ik sterke twijfels bij.... Het is meer de onnozelheid van de lemmings waar ik me keer op keer volstrekt over verbaas als ik die topics voorbij zie komen. :popcorn:
Gelukkig ben jij er. Om ons allen wakker te schudden.
Th∅rdis schreef:
30-04-2020 14:22

Nou ben ik al klaar met baren in principe, maar na zo’n post als dit zou ik er toch graag nog 1 of 2 bij willen knutselen. Gewoon in de hoop dat dat dan wel leuke en gezellig mensen worden als tegenhanger voor dit soort zurigheid.
Succes met je nieuwe knutselprojectje dan. Jij moet er levenslang aanstaan, niet ik.
Puz_n_Boots schreef:
30-04-2020 14:26
Succes met je nieuwe knutselprojectje dan. Jij moet er levenslang aanstaan, niet ik.
Ik denk dat iedereen, incl kind daar blij mee is.
Th∅rdis schreef:

:HA:
parbleumondieu schreef:
30-04-2020 14:14
Oh dan lees jij iets anders dan ik. Ik zie in dat soort topics vooral talloze over elkaar heen buitelende zure mutsen die roepen dat een derde kind verschrikkelijk egoïstisch en milieuvervuilend is. En dat twee kinderen dat op de een of andere magische manier niet zijn. Wat begrijp je overigens niet van mijn post over gemiddeld twee kinderen en niet per se exact twee kinderen per stel/vrouw?

Verder voeden wij onze drie kinderen op met veel aandacht voor het milieu en leven we dat ook voor, dus ik heb geen idee wat je bedoelt met je aannames. Of is enkel je kindertal van belang voor je omgang met het milieu? Verder proberen we hen te leren en voor te leven niet veroordelend te wijzen naar anderen en andermans keuzes te respecteren...
Th∅rdis schreef:

Ik ga denk ik ook voor een 4e! Is meteen ook handig in de achtbaan en met de vakantiehuisjes en pakken koekjes en dat mijn man en ik allebei twee handen hebben enzo, zo'n even aantal.
nicole123 schreef:
30-04-2020 14:42
Ik ga denk ik ook voor een 4e! Is meteen ook handig in de achtbaan en met de vakantiehuisjes en pakken koekjes en dat mijn man en ik allebei twee handen hebben enzo, zo'n even aantal.
Strak plan! Heb je gelijk een "goedkope" oplossing voor die kleuter die zich structureel verveeld. :cheer:
Puz_n_Boots schreef:
30-04-2020 10:07
Beste TO,

Uit je openingspost kan ik helaas alleen maar egoïstische motieven herleiden die je laat meespelen om nóg een derde kind op deze overvolle planeet te willen knallen.

Houd je er wel rekening mee dat dit kind een heel mensenleven voor zich gaat hebben met alles wat daarbij komt kijken? Vind je twee kinderen nu werkelijk waar niet meer dan genoeg? Je twee kinderen gaan het al lastig genoeg krijgen gedurende hun leven lijkt me zo. Bovendien kun je je derde kind niet vooraf vragen of het er wel wil zijn. Negeer het ethische aspect niet!

Verder geef je aan dat het voor je partner niet hoeft. Zou dat niet al genoeg reden moeten zijn om er niet aan te beginnen?

Haal alsjeblieft een kitten of puppy uit het asiel, of nog beter: als het dan zo nodig een mensje moet zijn: adopteer een kind (meisje omdat dat zo belangrijk voor je is) en geef het een waanzinnig leven, misschien heb je dan wel een "af-gevoel" en bespaar je de wereld en bestaande mensheid je derde kind en andersom. #stopmetbroedkipspelen, je hebt er namelijk al twee.
Duh. Wat zou volgens jou dan een niet-egoïstisch motief zijn om een kind te willen? Is toch per definitie een egoïstische keuze? Ook om ze niet te willen trouwens. En net als veeeele andere keuzes in het leven.

Hier ook weer die magische grens van 2 kinderen. Blijf het bijzonder vinden.
Voorplanting is per definitie egoïstisch. En niet voortplanten ook. Dan kun je er allerlei motieven opplakken: ‘we hebben mensen nodig om billen te wassen’ of ‘overbevolking is een probleem’ maar niemand krijgt tóch een kind om de zorg over 25 jaar te redden en niemand krijgt geheel tegen zijn gevoel in géén kind om het milieu te sparen. En dat is prima.

Het wordt kwalijk wanneer je anderen de les gaat lezen over waarom ze wel of geen kinderen krijgen. Dat slaat nergens op.
Th∅rdis schreef:
30-04-2020 15:31
Voorplanting is per definitie egoïstisch. En niet voortplanten ook. Dan kun je er allerlei motieven opplakken: ‘we hebben mensen nodig om billen te wassen’ of ‘overbevolking is een probleem’ maar niemand krijgt tóch een kind om de zorg over 25 jaar te redden en niemand krijgt geheel tegen zijn gevoel in géén kind om het milieu te sparen. En dat is prima.

Het wordt kwalijk wanneer je anderen de les gaat lezen over waarom ze wel of geen kinderen krijgen. Dat slaat nergens op.
Dit dus.
Puz_n_Boots schreef:
30-04-2020 15:19
Strak plan! Heb je gelijk een "goedkope" oplossing voor die kleuter die zich structureel verveeld. :cheer:
Jaa! Ik hoop dat het een drieling wordt dan (geen tweeling, want dan is het weer oneven). Kan ze lekker veel moederen. ;-D Het milieu gaat er toch al aan nu ik die derde heb, dus daar hoef ik het niet meer voor te laten.
Hier een mama van 3 jongens: 8 jaar, 5 jaar en eentje van 8 maanden.

Ook heel lang de wens gehad voor een derde en die is er gelukkig gekomen.
Je bent wel weer echt terug bij af wat vrijheid, flexibiliteit, slaapgebrek etc. maar goed die keuzes moet je goed afwegen. Ik zou gewoon nog even wachten en kijken of je wens zo sterk blijft! Want misschien ervaar je straks wel hoe fijn het is als ze allebei op school zitten en je wat eigen tijd terug hebt! Dat moet je wel echt wel willen leveren.

Wat milieu betreft.. ook daarin kun je andere keuzes maken (naast het derde kind). Zo eten wij vooral vegetarisch (doorons 1e kind laten inspireren deze keus maakte op 5 jarige leeftijd), scheiden ons afval, zorgen voor groen in onze tuin, vliegen al jaren niet en gaan vooral in Nederland op vakantie etc... En ja hier kunnen we nog veel meer zetten in doen en dit proberen we natuurlijk ook over te dragen op onze kinderen.
Nee.

De wereld zit al vol. 2 kinderen is meer dan genoeg.
robinnn89 schreef:
30-04-2020 17:21
Nee.

De wereld zit al vol. 2 kinderen is meer dan genoeg.
Lees de posts boven die van jou eens. :idee:
leeuwinnetje27 schreef:
30-04-2020 17:10
Hier een mama van 3 jongens: 8 jaar, 5 jaar en eentje van 8 maanden.
Ik had je een pb gestuurd maar ging volgens mij niet goed.
Mag ik vragen hoe jouw oudste 2 het ervaren dat er een baby is? Leuk of lastig? Is er veel voor ze veranderd?
Ik ben er erg benieuwd naar.
Heel herkenbaar. Hier 2 kinderen, een meisje van 3 en een jongen van 1.

Waren altijd overtuigd van een groot gezin. Dochter was heel makkelijk dus vrij snel zwanger geworden van onze zoon. Hij was de eerste 6 maanden een enorme huilbaby wat ons tot het besef bracht dat het niet altijd rozengeur en manenschijn is met kids ;)

Ondanks dat ik het eerste jaar riep dat we het hier bij zouden laten blijft het gevoel van - niet klaar zijn - erg aanwezig.

Hier ook twijfel want wat als je weer een 'pittig' kind krijgt? Hoe gaat je relatie eronder zijn? Wil je weer terug naar een tijd met weinig vrijheid? Wat als het gehandicapt is? Of een tweeling? Maar ook praktisch, hoe te doen met auto/caravan/huis etc.

Hele lastige punten maar.... als ik voor mezelf spreek: Ik weet dat mijn onrust blijft dus ondanks alle nadelen aan 3 kinderen verwacht ik hier dat gevoel wint van verstand en we in de toekomst wel kijken of het ons nog een keer gegeven is.
zou eigenlijk iedereen die de wereld te vol vindt, er niet zelf een eind aan moeten maken??
als opoffering? dat geeft best ruimte

8-)
lilalinda schreef:
01-05-2020 10:43
zou eigenlijk iedereen die de wereld te vol vindt, er niet zelf een eind aan moeten maken??
als opoffering? dat geeft best ruimte

8-)
Jeetje, ik wil dit al de hele tijd roepen, maar was bang voor een ban.
nicole123 schreef:
29-04-2020 14:32
Jij hebt enkel en alleen om het milieu geeneen kind gekregen? Klets en veroordeel niet zo joh.

Iedereen hier die z'n mond vol heeft over het milieu die heeft op heel andere gronden gekozen voor geen/één/twee/drie/etc kinderen. Praktisch niemand heeft het milieu als (hoofd)reden daarvoor, het is hooguit een mooie bijkomstigheid.

Hoe weet jij dat nou? Ik vind jou nogal stellig en veroordelend, je kunt namelijk helemaal niet weten wat iemands redenen waren om geen kinderen te willen.
Herfstblaadje19 schreef:
29-04-2020 12:14
Inderdaad, heel makkelijk om als bewust kinderloze te brallen over hoe begaan je bent met het milieu.

Heel makkelijk inderdaad, als bewust kinderloze vegetariër (bijna-veganist) ben ik inderdaad heel begaan met het milieu. Dat milieu waar al jullie kinderen en kleinkinderen nog langer mee moeten doen dan ikzelf. Ik vind het echt ongelofelijk dat hier mensen zo nonchalant met onze aarde omspringen. Juist van degenen met kinderen zou je verwachten dat ze wat verder kijken dan hun eigen bekrompen leventje, omdat ze hun nageslacht ook nog een schone, veilige wereld gunnen...
Wij hebben sinds een tijdje 3 kinderen.
(En milieu-effectief dat we zijn!! zowel mijn zus als mijn schoonzus kunnen geen kinderen krijgen. En mijn vader was enig kind en de familie van mijn moeder bestaat door een ongeluk alleen nog maar uit haarzelf. Ook heel overzichtelijk bij alle familiefeestjes: 8 volwassenen op bezoek plus wij 5, bij een familiereünie zouden precies dezelfde mensen komen)

Ik vond het wel pittig, je bent eindelijk de baby fase uit en dan begint t weer. Aan de andere kant ook we leuk want bij nummer twee waaide het over, bij nummer 3 sta ik er veel meer bij stil. En ik ben minder gestresste, laat het veel meer gaan. En op een of andere manier werkt die instelling door in m’n leven. Ik ben veel meer in balans sinds het derde kind. Het gaat goed op m’n werk (voor zover dat nu gaat, gelukkig een begripvolle werkgever), en ik krijg de hoogste waarderingen ooit.
Het enige waar ik echt als een berg tegenop zie is alle clubjes en sporten enzo. Collega van me rijdt haar kids overal heen en is op sommige dagen alleen maar onderweg. Dat zal er voor onze kids niet inzitten, die zullen eerder zelf moeten gaan ben ik bang.
Een zebra is geen paard met strepen
Trotter schreef:
01-05-2020 13:30
Hoe weet jij dat nou? Ik vind jou nogal stellig en veroordelend, je kunt namelijk helemaal niet weten wat iemands redenen waren om geen kinderen te willen.
Ik weet het van individuele mensen niet altijd nee, maar wel dat er bijster weinig mensen zijn die het milieu als hoofdreden hebben om van kinderen af te zien of voor minder kinderen te gaan dan ze eigenlijk zouden willen. Zowel in mijn eigen omgeving als op het forum hier kom ik dat niet of nauwelijks tegen. Ik vind het dan erg raar en veroordelend als mensen naar iemand die drie kinderen wil gaan wijzen en roepen dat het een egoïst is, terwijl vrijwel iedereen uit egoïstische motieven een bepaald aantal kinderen wel of niet krijgt. Of geloof jij echt dat iemand als Redbulletje eigenlijk wel graag kinderen had gewild maar dat uit milieuoverwegingen niet gedaan heeft?

En zeg je nou dat ík hier de stellige en veroordelende ben? Kijk eens wat hier geschreven wordt allemaal voor oordelen over TO of anderen die meer of minder dan precies 2 kinderen hebben. Het enige oordelen hier dat ik doe is over mensen die zelf vreselijk oordelen en roepen dat drie kinderen een misdaad tegen de mensheid is. Nogmaals, de Nederlandse vrouw krijgt gemiddeld 1,66 kind, minder dan 2 dus. Als het zo goed is om gemiddeld 2 kinderen per stel te hebben dan kan voor elk stel die 1 kind krijgt een ander stel er 3 krijgen.
nicole123 wijzigde dit bericht op 01-05-2020 14:30
0.73% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven