Derde kind dilemma

29-04-2020 10:36 223 berichten
Alle reacties Link kopieren
Twee gezonde zoons van 4 en bijna 2, maar ergens in m’n achterhoofd blijft toch knagen dat het nog niet ‘af’ is. Als er er eerder komt, wordt dat pas als de jongste (bijna) naar school gaat, maar nu is het moment om er serieus over na te denken. Wie had of heeft ook deze twijfels en welke keuze heb je gemaakt?

Dingen die meespelen in de overweging:
- Financieel hebben we t goed, kan prima een derde bij. Evt. een dakkapel op zolder voor iets ruimere kamers, maar dat hoeft niet meteen en is ook genoeg financiële ruimte voor.
- Man en ik werken beiden 32 uur, dus redelijk goede werk/privé balans.
- Met een derde begin je weer van voren af aan, juist als jongste echt zelfstandiger wordt.
- Ik zou stiekem wel een meisje willen, maar die garantie is er natuurlijk niet en zou ook blij zijn met een derde jongen, maar het speelt wel mee bij het ‘nog niet af’-gevoel denk ik.
- Voor man hoeft het niet, maar als ik graag wil, staat hij ervoor open.
- Gaat het überhaupt lukken om weer zwanger te raken, krijgen we een gezond kindje, wat als dat niet zo is? Moet ik niet gewoon mijn zegeningen tellen met wat ik nu heb?
Lachattenoir schreef:
29-04-2020 17:39
Dat.

Onderzoek wijst ook uit dat ouders vaker voor een derde doorgaan als ze al twee kinderen hebben van hetzelfde geslacht. En vaker als ze twee jongetjes hebben dan als ze twee meiden hebben.

Geslacht zou niets uit moeten maken.
ach waarom niet, ik kan me heel goed voorstellen, dat het vooral erg leuk is, er eentje van je eigen geslacht te hebben
Waarom zou je gen voorkeur mogen hebben?
lilalinda schreef:
30-04-2020 08:09
ach waarom niet, ik kan me heel goed voorstellen, dat het vooral erg leuk is, er eentje van je eigen geslacht te hebben
Waarom zou je gen voorkeur mogen hebben?
Van mij mag je van alles, ik vind het nogal duf. Vaak is die voorkeur ook gebaseerd op allerlei gender stereotype ideeën en idealen mbt een bepaald geslacht. Als je die niet had zou het je echt niet uitmaken of je kind een piemeltje of een kutje had.
Och, ik ken ook mensen die het hoopten dat er nog een kindje met de krullen van vader zou komen en een ander gezin waar ze nog hopen dat iemand het vuurrode haar van oma zou hebben. Dat is dan geen serieuze reden om aan een kind te beginnen en iedere haarsoort is natuurlijk prima. Maar je kunt het toch hopen? Dat is alles.
Je moet niet alleen aan nu denken maar aan of die kinderen over 20 jaar ergens kunnen wonen. De ouders lijken ze doorgaans het huis uit te kijken als ze gaan puberen en de ouders geen privacy meer in hun huis hebben omdat de kids de hele tijd met vrienden willen chillen. Als je een grote villa hebt met een apart deel voor je opgroeiende pubers zal dat haalbaarder zijn dan in 'n kleine woning waar de kinderen maar net een heel klein kamertje hebben waar alleen een bed, bureau en kast in past. En met 5 (bijna) volwassenen 1 badkamer delen?
redbulletje schreef:
30-04-2020 09:43
Je moet niet alleen aan nu denken maar aan of die kinderen over 20 jaar ergens kunnen wonen. De ouders lijken ze doorgaans het huis uit te kijken als ze gaan puberen en de ouders geen privacy meer in hun huis hebben omdat ze de hele tijd met vrienden willen chillen.
Ik zie dat echt totaal niet om me heen. Mensen vinden de puber- en studentenfase juist geweldig. Ja, als ze erg lang thuis blijven wonen volgt er wel gemopper, maar vaak speelt dat niet.

Jouw eigen ouders hebben toch ook met plezier alles voor jou gedaan?
rumforviva schreef:
30-04-2020 09:47
Ik zie dat echt totaal niet om me heen. Mensen vinden de puber- en studentenfase juist geweldig. Ja, als ze erg lang thuis blijven wonen volgt er wel gemopper, maar vaak speelt dat niet.

Ja zeker, maar ik ben enig kind en hou van rust, dus ik nam uberhaupt maar zelden mensen mee naar huis.
redbulletje schreef:
30-04-2020 09:53
Ja zeker, maar ik ben enig kind en hou van rust, dus ik nam uberhaupt maar zelden mensen mee naar huis.
Ja, maar misschien was jij op andere vlakken meer “werk”. Je lijkt me niet persé een makkelijk kind. Maar geen kind is perfect!

Bovendien zijn er ook mensen die het heerlijk vinden, een huis vol met vrienden van de kinderen. Mijn ouders hebben 4 kinderen en wij hadden altijd vrienden en feestjes thuis. Mijn ouders vonden dat leuk. Bij ons wat drinken voor uitgaan, dan dronken mijn ouders gezellig mee.
rumforviva schreef:
30-04-2020 09:55
Ja, maar misschien was jij op andere vlakken meer “werk”. Je lijkt me niet persé een makkelijk kind. Maar geen kind is perfect!

Bovendien zijn er ook mensen die het heerlijk vinden, een huis vol met vrienden van de kinderen. Mijn ouders hebben 4 kinderen en wij hadden altijd vrienden en feetjes thuis. Mijn ouders vonden dat leuk. Bij ons wat drinken voor uitgaan, dan dronken mijn ouders gezellig mee.
Ben blij dat ik enig kind ben, je zou maar siblings hebben die zo'n heftig sociaal leven hebben en dat ook nog mee naar huis nemen...
rumforviva schreef:
30-04-2020 09:47

ik vind dit een heerlijke fase, en juist erg leuk als er (semi) volwassen vrienden van mijn (oudere)pubers/20er meekomen
redbulletje schreef:
30-04-2020 09:58
Ben blij dat ik enig kind ben, je zou maar siblings hebben die zo'n heftig sociaal leven hebben en dat ook nog mee naar huis nemen...
Nou ja, wij woonden groot. Je hoeft er niet bij te zitten als je geen zin hebt.

Het is duidelijk dat het voor jóu het beste is om enig kind te zijn. Maar dat geldt niet voor iedereen.

Hadden je ouders bewust 1 kind?
redbulletje schreef:
30-04-2020 09:58
juist van sibling kun je veel leren, dat zie ik bij mijn 2 totaal verschillende kinderen.

En ik heb het zelf, juist ook door mijn dochter die niet erg op mij lijkt. Ze is zo'n beetje het archetype van het 15jarige meisje, waar ik als 15jarige heel veel moeite mee had
Ik dacht altijd dat die meisjes niet deugden, valse krengen waren etcetc.
Blijkt het gewoon een leuk mens te zijn en haar vriendinnen ook
Ik heb door haar een extra dimensie gekregen in hoe ik naar mensen kijk.

en mijn 2 kinderen zitten in totaal verschillen "groepen", maar snappen elkaar wel. Ze hebben daardoor bredere interesses en weinig vooroordelen
rumforviva schreef:
30-04-2020 10:00
Nou ja, wij woonden groot. Je hoeft er niet bij te zitten als je geen zin hebt.

Het is duidelijk dat het voor jóu het beste is om enig kind te zijn. Maar dat geldt niet voor iedereen.

Hadden je ouders bewust 1 kind?
Ja, mijn vader vond eentje wel genoeg en heeft een knipje laten zetten.
M'n moeder had er best 2 gewild. Blij met m'n paps doortastendheid dus.
Op dit forum lees ik zoveel verhalen over laffe mannen die geen extra kind meer willen maar zelf niet door durven pakken.
Beste TO,

Uit je openingspost kan ik helaas alleen maar egoïstische motieven herleiden die je laat meespelen om nóg een derde kind op deze overvolle planeet te willen knallen.

Houd je er wel rekening mee dat dit kind een heel mensenleven voor zich gaat hebben met alles wat daarbij komt kijken? Vind je twee kinderen nu werkelijk waar niet meer dan genoeg? Je twee kinderen gaan het al lastig genoeg krijgen gedurende hun leven lijkt me zo. Bovendien kun je je derde kind niet vooraf vragen of het er wel wil zijn. Negeer het ethische aspect niet!

Verder geef je aan dat het voor je partner niet hoeft. Zou dat niet al genoeg reden moeten zijn om er niet aan te beginnen?

Haal alsjeblieft een kitten of puppy uit het asiel, of nog beter: als het dan zo nodig een mensje moet zijn: adopteer een kind (meisje omdat dat zo belangrijk voor je is) en geef het een waanzinnig leven, misschien heb je dan wel een "af-gevoel" en bespaar je de wereld en bestaande mensheid je derde kind en andersom. #stopmetbroedkipspelen, je hebt er namelijk al twee.
puz_n_boots wijzigde dit bericht op 30-04-2020 10:13
8.05% gewijzigd
Puz_n_Boots schreef:
30-04-2020 10:07
Beste TO,

Uit je openingspost kan ik helaas alleen maar egoïstische motieven herleiden die je laat meespelen om nóg een derde kind op deze overvolle planeet te willen knallen.

sinds wanneer is kinderen krijgen niet enkel uit egoïsme? dat geldt ook voor 1, of 2 kinderen
Kind zelf heeft er niet om gevraagd
redbulletje schreef:
30-04-2020 10:04
Ja, mijn vader vond eentje wel genoeg en heeft een knipje laten zetten.
M'n moeder had er best 2 gewild. Blij met m'n paps doortastendheid dus.
Op dit forum lees ik zoveel verhalen over laffe mannen die geen extra kind meer willen maar zelf niet door durven pakken.
Fijn dat het voor hem en jou perfect heeft uitgepakt.
Puz_n_Boots schreef:
30-04-2020 10:07
Beste TO,

Houd je er wel rekening mee dat dit kind een heel mensenleven voor zich gaat hebben met alles wat daarbij komt kijken? Vind je twee kinderen nu werkelijk waar niet meer dan genoeg? Je twee kinderen gaan het al lastig genoeg krijgen gedurende hun leven lijkt me zo. Bovendien kun je je derde kind niet vooraf vragen of het er wel wil zijn. Negeer het ethische aspect niet!

Verder geef je aan dat het voor je partner niet hoeft. Zou dat niet al genoeg reden moeten zijn om er niet aan te beginnen?

Haal alsjeblieft een kitten of puppy uit het asiel, of nog beter: als het dan zo nodig een mensje moet zijn: adopteer een kind (meisje omdat dat zo belangrijk voor je is) en geef het een waanzinnig leven, misschien heb je dan wel een "af-gevoel" en bespaar je de wereld en bestaande mensheid je derde kind en andersom. #stopmetbroedkipspelen, je hebt er namelijk al twee.
Wat een bizarre post. Heb jij wel gevraagd om er te zijn dan? Geen enkel kind heeft dat, ook de eerste en tweede niet. En allemaal zijn ze milieubelastend. Helemaal maar stoppen met kinderen krijgen dan? Iedereen heeft in zekere zin egoïstische motieven voor het krijgen van 1, 2, 3, 4 of helemaal geen kinderen, dat is niet voorbehouden aan het willen van een derde kind hoor. Je kraamt totale nonsens uit.
Wow, zoveel berichten waar ik me over verbaas en bitter weinig mee kan, maar goed het is en blijft viva natuurlijk. Gelukkig ook veel lieve en nuttige posts, dank!

Korte reactie op wat random punten:
- Voor de komende tijd zal ik inderdaad eerlijk bij mezelf te rade moeten gaan wat mij het gevoel geeft dat het onaf of incompleet is. Is dat echt een derde kind of het ontbreken van een meisje. Voor degenen die dat oppervlakkig vinden, so be it. Het is zeker gebaseerd op gendervooroordelen etc, maar ik vergelijk het met de band die ik met mijn eigen moeder had, de dingen die wij samen deden, die ik niet zo voor me zie met jongens. En ik vind jurkjes gewoon ook heel leuk. Dus ja, ik heb voorkeur, Sue me. Dat neemt niet weg dat ik enorm van mijn twee jongens hou en ze voor geen ander zou willen ruilen.
- Daarnaast moet ik ook bedenken of ik die wens sterker is dan de voordelen die aan twee kinderen kleven (meer tijd, ruimte, geld, vrijheid, etc.) en dat het voor mijn man niet hoeft (letterlijke woorden vanmorgen: voor mij is het goed zo, dus een derde kind zou er komen omdat jij het graag wil). Dat is iets waar ik, en hij ook, deze zomer uitgebreid over gaan nadenken. Wie weet komt HET besef er vanzelf.
- We hoeven echt niet (erg) in te leveren op ruimte, de kinderen in ieder geval niet. Een derde kind zal net zo'n grote kamer krijgen als de andere twee en we hebben twee badkamers. We zouden hooguit iets moeten uitbreiden om dezelfde ruimte voor onszelf te behouden (2 extra kamers naast onze slaapkamer en de gezamenlijke ruimtes), maar dat is zowel financieel als bouwkundig een optie en volgens mij een luxeprobleem.
- Volgens mij is een groot deel van de keuzes die we maken waaronder wel/geen kinderen (meer) volledig egoïstisch. Ik geloof dat we maar 1 leven hebben, en als ik daarin alleen maar aan anderen en de toekomst van anderen moet denken, haal ik er zelf weinig plezier uit hè? Maar gelukkig heb ik al meerdere dames gezien die in al hun activisme het allerbeste doen voor onze planeet. Namens mijn huidige en toekomstige (klein)kinderen: hartelijk bedankt!
band die ik met mijn eigen moeder had, de dingen die wij samen deden, die ik niet zo voor me zie met jongens. En ik vind jurkjes gewoon ook heel leuk. Dus ja, ik heb voorkeur, Sue me.
Maar als je nu geen meisjemeisje krijgt? Een tomboy die liever met de jongens in het bos hutten gaat bouwen ipv zich in jurkjes te laten hullen?
redbulletje schreef:
30-04-2020 11:42
Maar als je nu geen meisjemeisje krijgt? Een tomboy die liever met de jongens in het bos hutten gaat bouwen ipv zich in jurkjes te laten hullen?
dan word je dus een all-rounder mens met meer tolerantie voor andere types
zoals ik had, toen ik dochter 2 kreeg
nicole123 schreef:
30-04-2020 10:59
Wat een bizarre post. Heb jij wel gevraagd om er te zijn dan? Geen enkel kind heeft dat, ook de eerste en tweede niet. En allemaal zijn ze milieubelastend. Helemaal maar stoppen met kinderen krijgen dan? Iedereen heeft in zekere zin egoïstische motieven voor het krijgen van 1, 2, 3, 4 of helemaal geen kinderen, dat is niet voorbehouden aan het willen van een derde kind hoor. Je kraamt totale nonsens uit.
Nee, het is geen nonsens. Er moeten kinderen geboren worden als je de mensheid in stand wil houden.
Er is (een waanzinnig grote) overbevolking met bijbehorende problemen (die we niet leuk vinden, waar we 'wel zo'n beetje klaar mee zijn'). Om dan het aantal te vermeerderen: twee ouders, meer dan twee kinderen, is een toename van overbevolking.
lilalinda schreef:
30-04-2020 11:46
dan word je dus een all-rounder mens met meer tolerantie voor andere types
zoals ik had, toen ik dochter 2 kreeg
Mooi gezegd dit.

TO, ik heb maar 1 kind. Als jij er 3 wil hebben we er gemiddeld allebei 2. Kan iedereen weer rustig slapen vanavond ;-)
Niqqi schreef:
29-04-2020 10:38
Misschien blij zijn met wat jez al hebt? De wereld is al zo overvol, dus waarom nog een kind erbij. Tel daarbij op dat de toekomst onzeker is. Ik vind twee kinderen meer dan genoeg.
Dit.
parbleumondieu schreef:
30-04-2020 11:46
Nee, het is geen nonsens. Er moeten kinderen geboren worden als je de mensheid in stand wil houden.
Er is (een waanzinnig grote) overbevolking met bijbehorende problemen (die we niet leuk vinden, waar we 'wel zo'n beetje klaar mee zijn'). Om dan het aantal te vermeerderen: twee ouders, meer dan twee kinderen, is een toename van overbevolking.
Gemiddeld meer dan twee kinderen ja, leidt tot een toename van de overbevolking. Dat hoeft dan toch niet voor iedereen precies hetzelfde te zijn?

In Nederland is het gemiddeld aantal kinderen per vrouw 1,66. Zelfs minder dan 2 dus. Om gemiddeld op 2 uit te komen, zou voor elke vrouw die één kind krijgt iemand anders er 3 kunnen krijgen en voor elke vrouw die geen kinderen krijgt kan iemand anders er zelfs 4 krijgen (dat laatste gebeurt niet zoveel, daardoor is het gemiddelde lager dan 2). Waarom iedereen per se in de mal willen persen van 2 kinderen per stel? Wat als mensen helemaal geen kinderen willen, ga je ze dan ook pushen om toch 2 kinderen te krijgen, voor het instandhouden van de mensheid? Want anders is het egoïstisch? Dus ja: het is nonsens om te roepen dat 3 kinderen krijgen egoïstisch en een misdaad tegen de mensheid is.
We kunnen beter het wereldwijde gemiddelde proberen aan te pakken. Overbevolking is ook wereldwijd.
Of ben jij niet 'coronamoe', bezorgd om de stikstofcrisis, het verdwijnen van regenwouden en bijen en ook nog microplastic in je drinkwater.
parbleumondieu schreef:
30-04-2020 13:45
We kunnen beter het wereldwijde gemiddelde proberen aan te pakken. Overbevolking is ook wereldwijd.
Of ben jij niet 'coronamoe', bezorgd om de stikstofcrisis, het verdwijnen van regenwouden en bijen en ook nog microplastic in je drinkwater.
Helaas zijn er hier niet veel forummers die zich daar druk om lijken te maken, parbleumondieu. De zwangerschapstopics blijven je hier fanatiek om de oren vliegen. :@@: :nut:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven