die o...zo...belangrijke routine....pfffffft

07-06-2009 16:43 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter en kleinkind (18 maanden) logeren bij ons....hartstikke leuk, natuurlijk...maar af en toe wordt ik wel knettergek. Vanwege het feit dat ze zo'n totaal andere opvoeding volgt als ik zelf.

Zo drenst, en dreint die kleine soms voor urenlang....waarbij mijn dochter opmerkt....ik denk dat ze moe is.

Waarop ik meestal suggereer, doe haar dan even naar bed.

Maar nee, volgens de routine is het dan nog geen bedtijd....of ze vraagt aan het kleintje Wil je soms naar bed? Wat kleintje dan dus niet wil.

Ik zou gewoon die kleine bij kop en kont pakken en in bed leggen...maar nee...
Ik heb zelf (nog) geen kinderen, maar ik snap je frustratie volkomen. Sowieso vind ik het aan kinderen vragen wat ze willen niet altijd even slim. Natuurlijk wil Kees het ene moment pasta op brood en het andere moment ineens ham en dan in ene toch vruchtenhagel...hoe moet zo'n kind kiezen uit al die dingen? Stel dan twee dingen voor en blijf bij de keuze van het kind. En idd, het naar bed gaan...als een kindje zo drenst, dan wéét je toch , het is even genoeg geweest, even de oogjes toe? En nee, kindje wil dat natúúrlijk niet, maar jij bent de "baas"! Ik sta er soms echt versteld van hoe die kleine kindertjes volwassen mensen tot het uiterste weten te drijven en dan alsnog hun zin krijgen. Het grappig is, ouders denken hun kind een plezier te doen met al die keuzen, maar vaak vinden ze het een stuk rustiger als je het eenvoudig voor ze houdt.

Ja, ik weet het: als je later zelf moeder bent is het vast een stuk lastiger maar ik ga toch proberen om later voet bij stuk te houden
Hmmm...kan me voorstellen dat je het dan erg moeilijk vindt om niks te zeggen.

Ben hoogstwaarschijnlijk van dezelfde generatie als je dochter maar die van mij gaat ook naar bed wanneer ze moe is (21 mnd).
Ja, dat vind ik echt.
Ow, in dit gezin is mama (ook papa natuurlijk ) toch echt de baas hoor.

Dochter krijgt keuzes hoor, bumba of het zandkasteel, kaas of worst, voorlezen of vingerverven. Dat soort dingen.

Maar andere dingen, zoals bedtijd, bepalen wij.
Ja, dat vind ik echt.
Ja, en het is natuurlijk niet alleen dat naar bed gaan, de hele godganse dag staat er een dvd aan met kinderspul. Ze kijkt maar af en toe natuurlijk....Bij mijn andere kleinkind, waar ik 1 dag per week op pas, hanteer ik 1 dvd onderdeel en als een nieuw verhaaltje begint zet ik hem af. Dus ´s morgens een half uurtje en voor het slapen gaan weer een half uurtje, de rest van de tijd moet ze maar leren zichzelf te vermaken! En dat lukt ook altijd, die kleine weet niet beter.

Ook wil dit logeerkindje niet mee uit wandelen, alleen met koekjes kan ze gepaaid worden om in de kinderwagen te zitten en eventjes te winkelen.

Ik wil geen ruzie met mijn dochter natuurlijk, maar het zit met allemaal zooooooo dwars.....ik wil het hier effe spuien!
Toet ben jij al oma
Oh ik dacht dat iedereen dat al wist.....ik schrijf nl. best veel over mijn kleinkinderen....

Tijd voor een nieuwe schuilnaam, misschien....
Trouwens, hier ook een buggy weigeraar, ik koop ook om, maar dan met rozijntjes

Alhoewel het steeds beter gaat, tenwoordig gaat ze er vaak zelf in zitten *hoera* en dat zonder omkoop gedoe.
Ja, dat vind ik echt.
Tja, ik kan me voorstellen dat je er soms het jouwe van denkt, maar het feit dat ze nu bij jou logeert, wil natuurlijk niet zeggen dat ze nu dus ook op jouw manier moet gaan opvoeden. Natuurlijk pas je bepaalde dingen wel aan als je in andermans huis bent, maar hoe ze dat regelt met bedtijden en meenemen in de wagen, vind ik nog steeds gewoon haar keuze.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Susan schreef op 07 juni 2009 @ 17:10:

Tja, ik kan me voorstellen dat je er soms het jouwe van denkt, maar het feit dat ze nu bij jou logeert, wil natuurlijk niet zeggen dat ze nu dus ook op jouw manier moet gaan opvoeden. Natuurlijk pas je bepaalde dingen wel aan als je in andermans huis bent, maar hoe ze dat regelt met bedtijden en meenemen in de wagen, vind ik nog steeds gewoon haar keuze.Hier ben ik het trouwens ook helemaal mee eens.
Ja, dat vind ik echt.
En toch is het háár keuze om d'r kind zo op te voeden en heb jij er helemaal niks van te zeggen.
Pff lijkt me moeilijk toety! Sterkte! Hoelang blijft ze nog?
...
Ze zegt er ook niks van Brum, ze komt toch hier spuien? Wat een zinloze opmerking weer. Maarja, we zijn niet anders gewent van je.

Ontopic: Ik kan me voorstellen dat je regelmatig op je tong moet bijten. Overigens had ik ook niet verwacht dat je 'al' oma zou zijn
In jouw huis, jouw regels! En wil ze zich daar niet aan houden, dan is daar het gat van de deur inclusief haar dreinkind.
quote:toetyfroety schreef op 07 juni 2009 @ 16:43:

Mijn dochter en kleinkind (18 maanden) logeren bij ons....hartstikke leuk, natuurlijk...maar af en toe wordt ik wel knettergek. Vanwege het feit dat ze zo'n totaal andere opvoeding volgt als ik zelf.

Zo drenst, en dreint die kleine soms voor urenlang....waarbij mijn dochter opmerkt....ik denk dat ze moe is.

Waarop ik meestal suggereer, doe haar dan even naar bed.

Maar nee, volgens de routine is het dan nog geen bedtijd....of ze vraagt aan het kleintje Wil je soms naar bed? Wat kleintje dan dus niet wil.

Ik zou gewoon die kleine bij kop en kont pakken en in bed leggen...maar nee...

sterkte!
Nee Elninjo, zo extreem zijn de dingen niet waar Toetyfroety zich aan stoort dat je dat kan verlangen.

Daar krijg je zo'n ontzettende herrie van wanneer je dat zou willen, en terecht.
Ja, dat vind ik echt.
quote:elninjoo schreef op 07 juni 2009 @ 17:32:

In jouw huis, jouw regels! En wil ze zich daar niet aan houden, dan is daar het gat van de deur inclusief haar dreinkind.Dat is natuurlijk gelul. Het is niet zo dat als ik met mijn zoon bij een ander thuis ben, diegene opeens de opvoeding bepaalt. Diegene bepaalt dan alleen de regels die betrekking hebben op zijn of haar huis en niet wat mijn kind al dan niet eet of drinkt, wanneer hij eet of drinkt, hoe laat hij naar bed gaat, of hij wel of niet in de kinderwagen moet zitten, et cetera. Dat zal even lekker worden, zeg.
Poeh Toety, ik kan me indenken dat je je ergert....

Ik heb het ook wel hoor met kinderen in mijn directe omgeving die ik veel zie. Dan snap ik niet waarom ouders voor een bepaalde vorm van opvoeden kiezen.

De zoon van een close familielid van mij bijvoorbeeld die eet echt de hele dag door. De héle dag heeft hij wel iets te eten in zijn knuistje van net een jaar!

Als hij ook maar éven huilt krijgt hij iets te eten, want hij zal wel honger hebben. Volgens mij is dat kind juist kotsmisselijk zo langzamerhand!

Bij jou is het je kleinkind en dan ook nog een waar je op past. Poeh, lastig hoor, om dan je mond te houden en in te slikken wat je ergens van denkt.

Vraagt je dochter je wel eens om advies trouwens?
Hmmm herkenbaar, maar dan met mijn nichtje! Mijn ouders zijn het ook totaal niet eens met de opvoeding van mn schoonzus.. maarja, je kunt er zo moeilijk iets van zeggen he

Inmiddels is het hier zo ver dat nichtje maar heel soms komt en dat als ze wil logeren mijn ouders zeggen 'nou, liever niet..'

Das toch erg.. ik hoop dat er bij jullie een oplossing te bedenken is
Als je als ouder inderdaad iets niet wilt, dan is het wel commentaar over de opvoeding van je kind, zeker niet van je ouders of schoonouders.

Maar man, wat lijkt het me moeilijk als je ziet dat je het zelf anders zou doen, als je weet dat het kind er met de moeder vandoor gaat. Ik erger me ook wel eens aan andere kindjes bij ons thuis, van ouders van dezelfde generatie, dus daar heeft het dan niet altijd mee te maken.

Ik hoop dat mijn ouders onze opvoeding 'goedkeuren' hoewel dat een verkeerd woord is. En wij zullen zeker dingen anders doen, maar ik hoop wel dat mijn kindje altijd welkom blijft bij mijn familie!

Toet, succes ermee, de dag is al een heel eind voorbij!
quote:Susan schreef op 07 juni 2009 @ 17:36:

[...]

Dat is natuurlijk gelul. Het is niet zo dat als ik met mijn zoon bij een ander thuis ben, diegene opeens de opvoeding bepaalt. Diegene bepaalt dan alleen de regels die betrekking hebben op zijn of haar huis en niet wat mijn kind al dan niet eet of drinkt, wanneer hij eet of drinkt, hoe laat hij naar bed gaat, of hij wel of niet in de kinderwagen moet zitten, et cetera. Dat zal even lekker worden, zeg.precies!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wat moeilijk, ja, op die manier is het een vermoeiend logeerpartijtje voor jou. Ja, je kunt verschillen van inzicht over opvoeding en jouw dochter, maar een urenlang een dreinend kind injouw huis moeten verdragen, terwijl het kleintje gewoon zou moeten slapen, ja, ik kan me voorstellen dat je het af en toe even zat bent. Ik geloof dat ik het in zo'n geval weer heel fijn zou vinden als ze weer vertrokken. Hoe lang blijft het logeerkindje?
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
quote:Susan schreef op 07 juni 2009 @ 17:36:

[...]

Dat is natuurlijk gelul. Het is niet zo dat als ik met mijn zoon bij een ander thuis ben, diegene opeens de opvoeding bepaalt. Diegene bepaalt dan alleen de regels die betrekking hebben op zijn of haar huis en niet wat mijn kind al dan niet eet of drinkt, wanneer hij eet of drinkt, hoe laat hij naar bed gaat, of hij wel of niet in de kinderwagen moet zitten, et cetera. Dat zal even lekker worden, zeg.Als iemand met 'n onhandelbaar dreinkind in mijn huis zou komen, dan bepaal ik op zeker wel dat ze met kind en al op moet sodemieteren als ze het niet in de hand weet te houden.
Volgens mij projecteer jij in dit topic weer net iets teveel van jouw antipathie tegen kinderen op de topicstarter en vergeet je bovendien nog dat het wel om haar dochter en kleindochter gaat en niet om 'dat dreinkind' met wie ze maar 'op moet sodemieteren'.

En regels bepalen, want daar had je het over, gaat dus alleen op voor dingen die het huis aangaan. Mijn zoon mag thuis zelf boeken uit de boekenkast pakken, mijn ouders hebben dat liever niet, prima, dat is dan een regel die bij hun thuis anders is dan bij ons, maar iets anders is bijvoorbeeld zijn regelmaat. Mijn kind eet en slaapt op vaste tijden en doet het daar erg goed op, af en toe gebeurt het wel eens dat ik van die regelmaat moet afwijken, dat is onvermijdelijk, maar ik ga zijn schema niet aanpassen puur omdat een ander vindt dat ik me in zijn of haar huis maar aan moet passen aan zijn of haar denkbeelden.

Als zij vinden dat ik dan maar moet 'opsodemieteren', so be it, maar eerlijk gezegd lijkt me dat in het geval van mijn ouders een tamelijk absurde situatie, zij zouden het nooit zo op de spits drijven omdat ze zo nodig hun zin willen doordrijven omdat het hun huis is en ik neem aan dat dat ook voor toetyfroety geldt.
quote:elninjoo schreef op 07 juni 2009 @ 18:51:

[...]

Als iemand met 'n onhandelbaar dreinkind in mijn huis zou komen, dan bepaal ik op zeker wel dat ze met kind en al op moet sodemieteren als ze het niet in de hand weet te houden.Tuurlijk dat is aan jou, maar bij jou op bezoek met kinderen?is er iemand die dat aandurft?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven