Dochter dik?

07-08-2019 10:38 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal. Mijn meisje Word in september 4 jaar. Ze is 105 en weegt 19 kilo. Volgens consultatiebureau is haar gewicht normaal. Vanaf geboorte zit ze al in bovenste lijn. Maar ik vind toch dat ze een buikje heeft. Ze is miss zo gebouwd. Ze heeft ook stevige billen en bovenbenen. Ik wil niet dat ze straks echt dik Word. Qua voeding weet ik niet wat ik nog zou kunnen veranderen. Ze drinkt water thee melk en 1 glas ranja lichtaangemaakt per dag. Verder 1 x per dag iets lekkers, waterijs, snoepje of koekje. Verder eet ze juist weinig. Ontbijt avondeten nooit haar bord leeg. Iemand tips of geruststelling, herkenbaar dat ze hier overheen groeit?
Poloppie schreef:
07-08-2019 10:52
ik zie dat je zelf een verleden hebt met pesten en boulimia. Dat vind ik echt heel erg voor je

En ik begrijp dat je je dochter dat wil besparen.

Maar grote kans dat deze aanpak dit juist in de hand werkt.

Je hebt zo te lezen nog steeds geen gezonde houding tov eten. Denk dat je hiervoor ook hulp nodig hebt.
Ja eens. Ik denk dat je hiermee onbedoeld juist risico loopt dat ook jouw dochter op een ongezonde manier met eten omgaat later.
Geen kritiek hoor. Je wilt volgens mij echt her beste voor je dochter door ervoor te zorgen dat ze niet te dik kan worden. Alleen zorgt jouw verleden er mogelijk voor dat je hierin doorslaat wat juist voor onzekerheid bij je dochter kan gaan zorgen. Ik hoop dat je met hulp kritisch naar je eigen gevoel en denkbeelden hierover kan kijken zodat je hiermee anders kan leren omgaan.

P.s. mijn moeder was altijd wat te dik. Dat wilde ze mij besparen door me te waarachuwen als ik dikker werd en te controleren wat ik at. Het werkte averrechts. Ik werd er heel onzeker door. Ik kijk dus ook door een gekleurde bril maar wil je die kant wel meegeven.
stel je had een zoon, zou je je dan net zoveel zorgen maken?
Lorem Ipsum
sugarmiss schreef:
07-08-2019 12:08
Haar dochter heeft een gezond gewicht Maar ook nog maar net. Dus ik snap wel dat to in de gaten wil houden dat het niet net niet gaat worden.

Laat haar lekker veel buiten spelen en bewegen. Zit ze al op kleutergym of iets dergelijks zodat er een extra beweegmoment wordt ingebouwd?
Net niet is prima. Net niet is niets mis mee. Net niet is 1000 keer beter dan een eetstoornis, weinig of geen zelfvertrouwen en zelfhaat.

1000 keer beter.
Life is short. Eat dessert first.
lilalinda schreef:
07-08-2019 11:30
Ik ben opgegroeid met een moeder met een eetstoornis (ze is nu 70+ en is nog niet over) en dat is geen pretje
als ik zie, hoe mager ik vroeger was. Gruwelijk, heb er ook een flinke tik aan overgehouden. (maaarrrr, niet op mijn kinderen overgebracht!)

TO, zoek hulp, je verkloot je kind
Krijg jij dan te weinig voedsel van je moeder?

Mijn moeder was altijd en eeuwig aan het lijnen en dat compenseerde ze dan met extra lekker voor ons te koken en te bakken.
Heel lief bedoeld, maar de gevolgen minder
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
07-08-2019 12:25
Krijg jij dan te weinig voedsel van je moeder?

Mijn moeder was altijd en eeuwig aan het lijnen en dat compenseerde ze dan met extra lekker voor ons te koken en te bakken.
Heel lief bedoeld, maar de gevolgen minder
ja, als ik terugkijk wel
Haar manier van eten (3 karige maaltijden op een dag en geen tussendoortjes) passen niet bij mijn manier van eten.
Ik eet eigenlijk de hele dag door.
lilalinda schreef:
07-08-2019 12:31
ja, als ik terugkijk wel
Haar manier van eten (3 karige maaltijden op een dag en geen tussendoortjes) passen niet bij mijn manier van eten.
Ik eet eigenlijk de hele dag door.
Wat erg en niemand die ingreep

Iemand die ik heel heel goed ken, gaf haar zoon ook te weinig uit angst dat hij aanleg zou hebben voor overgewicht net als zijn vader. De schoolarts heeft uiteindelijk aan de rem getrokken en gelukkig beseffen ze nu ook dat hij als beginnende puber meer nodig heeft aan voedsel
calvijn1 schreef:
07-08-2019 12:38
Wat erg en niemand die ingreep

Iemand die ik heel heel goed ken, gaf haar zoon ook te weinig uit angst dat hij aanleg zou hebben voor overgewicht net als zijn vader. De schoolarts heeft uiteindelijk aan de rem getrokken en gelukkig beseffen ze nu ook dat hij als beginnende puber meer nodig heeft aan voedsel
het waren andere tijden he?
Minder snel ingrijpen.
Het heeft ook wel een tijd geduurd, voor ik door had, hoe het kwam, dat ik als kind zo mager was (echte van die derdewereld beentjes)
En, dat ik een eetstoornis had ontwikkeld. Tja, nooit geleerd op een normale manier met eten om te gaan.
lilalinda schreef:
07-08-2019 12:43
het waren andere tijden he?
Minder snel ingrijpen.
Het heeft ook wel een tijd geduurd, voor ik door had, hoe het kwam, dat ik als kind zo mager was (echte van die derdewereld beentjes)
En, dat ik een eetstoornis had ontwikkeld. Tja, nooit geleerd op een normale manier met eten om te gaan.
Herkenbaar, alleen was ik niet mager maar mollig/dik

:hug:
Zoek hulp alsjeblieft, voordat je je dochter voor de rest van haar leven beschadigt.
doornroosje9 schreef:
07-08-2019 12:23
Net niet is prima. Net niet is niets mis mee. Net niet is 1000 keer beter dan een eetstoornis, weinig of geen zelfvertrouwen en zelfhaat.

1000 keer beter.
:heart:
Wat erg dat er zo op gelet wordt bij een meiske van 4. Gezond eten is het meest belangrijk en zeker af en toe iets lekkers.

Er is geen mens met een ideaal lichaam. Een evenwichtige persoonlijkheid is veel belangrijker maar dat krijgt ze niet als mem zo bezig is met gewicht.
Peponi schreef:
07-08-2019 11:04
Die moet en zal 51 kilo blijven wegen met haar 1.71 en na 3 kinderen. Het ziet er eng uit. Een gerimpeld oud koppie maar oh oh oh, wat is ze blij met maatje 32/34.
Dat is toch het kop of kontverhaal?
Al is het in haar geval misschien wel kop noch kont.
Hoeveel een kind weegt op die leeftijd heeft echt geen voorspellende waarde voor later. Ikzelf was als kind heel erg mager, sinds puberteit aan het sukkelen met gewicht. En anderen waren als kind goed gezet, en zijn heel slank als volwassene.

Wat nu WEL telt, is hoe je omgaat met je kind: als mama zelfzeker zijn en dit uitstralen naar haar toe, haar benaderen als de mooie meid dat ze is.

En voor de rest is gezond eten en bewegen belangrijk. Niet voor haar gewicht, maar wel voor haar gezondheid.
Cateautje schreef:
07-08-2019 11:19
Als de TO zich niet laat helpen, dan kan het uitmonden in ernstige geestelijke kindermishandeling.

Sorry hoor maar vind je dit niet overdreven?

Ik zie nu in door de reacties dat het fout is hoe ik denk. Daar moet ik iets aan doen!

Maar mijn dochter heeft hier geen last van, als dar wel zo is dam niet zo erg dat het valt in de categorie ernstige dierenmishandeling!

Ik weeg haar zelf niet. Ik praat nooit over dik zijn, gezond ongezond. Ze vraagt zelf ook niet om meer lekkers. Haar band met eten is normaal!

En ja wil ik dat dat zo blijft moet ik echt aan mezelf werken
Vraagje waaruit denken de meeste dat dochter hier last van heeft?

Ik zorg juist dat zij niks merkt over mijn zorgen omdat mijn moeder zo was! Zo wil ik niet zijn! Het zit in mijn hoofd maar uit het niet.

Dochter is gezond eten gewend vanaf baby, het is normaal voor haar
Hebben het er nooit over. Eten 1 x in de 2 weken gewoon friet.
daanlin schreef:
07-08-2019 13:59
Maar mijn dochter heeft hier geen last van, als dat wel zo is dan niet zo erg dat het valt in de categorie ernstige dierenmishandeling!
Dat sowieso niet.
anoniem_387696 wijzigde dit bericht op 07-08-2019 14:09
0.44% gewijzigd
Ik weeg dochter nooit zelf, mezelf ook niet. Ik eet zelf normaal nu.

Ik wil alles behalve dochter een slecht zelfbeeld geven en een verstoorde relatie met eten. Dus alle tips lees ik graag maar wil weten waar doe ik het fout in?
quattro-stagioni schreef:
07-08-2019 10:47
Veel eetstoornissen worden veroorzaakt door gefrustreerde moeders met angst voor overgewicht. Denk daar maar eens over na.
Jep, bij mij zo.
Mijn moeder zat ook sinds ik kan herinneren op mijn gewicht te hameren. Zelf is ze super slank. Ik moet nu mn leven lang lijnen om op gewicht te blijven omdat ik alles heb verziekt door op mn 12de te zijn begonnen met lijnen ( wat niet nodig was).

Voor zover ik weet hebben alle kleuters een buikje.
To stop hiermee.
daanlin schreef:
07-08-2019 14:09

Ik wil alles behalve dochter een slecht zelfbeeld geven en een verstoorde relatie met eten. Dus alle tips lees ik graag maar wil weten waar doe ik het fout in?
Het enige dat je "fout" doet is nadenken over het figuur/gewicht van je kind. Laat het gaan.....
daanlin schreef:

De grootste denkfout die jij maakt is te oordelen dat je dochter te zwaar is, want ze zit in de bovenste lijn en ze heeft een buikje.

Besprek dit de volgende keer met de huisarts, schoolarts, CB.

Laat je kind gewoon lekker kind zijn. En jij bij de belangrijkste rolmodel voor je dochter. Wat jij doet, hoe jij denkt, zo gaat zij waarschijnlijk ook denken en doen. Kijk maar naar het gedrag van je eigen moeder en hoe jij nu denkt.

Gewoon een gezonde levensstijl, lekker naar buiten gaan en sporten, en natuurlijk op z'n tijd een snoepje of een koekje, maar niet direct een hele zak of trommel. Het is nog maar een klein meisje, en een klein bankje met wat lekkers is echt voldoende. Een zak chips hoeft echt niet op. En geef ook gezonde alternatieven als iets lekkers, fruit of noten.

Ik zeg niet dat jij het fout doet, geen idee hoe jij het doet. Het zijn voorbeelden.

Door een kind een glas water te geven wordt je echt geen slechte moeder. De liefde van een kind krijg je niet door ze dagelijks en ijsje, glas chocomelk of friet te geven. Natuurlijk vindt een kind dit lekkerder, ik vind ongezonde dingen vaak ook lekkerder. Maar door dit als iets speciaals te zien, ga je het ook meer waarderen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
daanlin schreef:

Nou lees eens hoe je over je grietje van nog geen vier schrijft. Ik vind dat ze een buikje heeft, schrijf je bijvoorbeeld. Niet normaal.
maar goed, stel ze was geen meisje maar een jongen?
Lorem Ipsum
Ik ken jou niet, ik weet niet hoe jij je gedraagt en wat jij zegt, maar ik denk dat je dit soort boodschappen altijd op een of andere manier wel meegeeft.

Misschien heeft dat nu nog geen direct effect op je dochter. Dat kan zo zijn...

Mijn eigen moeder heeft best een gezond zelfbeeld, maar de moeder van een vriendin van mij was altijd bezig over die 1.5 kg die ze teveel woog (terwijl ze echt totaal niet dik is), als je als cadeau pralines gaf, was het antwoord, oh nee, ik ben net op dieet,...ze ging elke dag kilometers lopen om die 1.5 kg te tackelen,...
Haar dochter heeft een eetstoornis gehad...
Het kan hem zitten in hoe jij in de spiegel kijkt (vaak, met je buik ingetrokken, een afkeurende blik), het kan zitten in hoe jij calorieën telt, steeds dingen afslaat voor jezelf en misschien ook voor je dochter, of hoe je praat over eten, over andere mensen over jezelf...

Maar ik zeg het, ik weet het niet he, misschien doe jij geen van die dingen, maar ik denk niet dat hoe jij tegenover zoiets essentieels als eten staat of hoe jij naar jezelf kijkt, dat je dat je hele leven kan verbergen (of toneelspelen) voor je dochter...en dat heeft wel invloed op haar en hoe zij naar zichzelf kijkt...
Jouw obsessie ga je zeker op je dochter overbrengen. Is het nu niet, dan wel over een paar jaar. Zoek heel snel hulp voor jezelf.

En weeg je jezelf niet? Dat kan ik heel moeilijk geloven...

Wat is het ergste dat kan gebeuren? Dat ze niet heel slank is/blijft? Nou en? Het allerbelangrijkst is hoe zij zich voelt in haar lichaam. Zorg ervoor dat ze daar niet onzeker over wordt, zorg ervoor dat ze weet dat ze goed is zoals ze is, ongeacht hoe ze eruit ziet.
Life is short. Eat dessert first.
In je topic “is mijn peuter te dik” is ze 2 jaar en 3 maanden en weegt ze 14,6 kilo, inmiddels ben je bijna 2 jaar verder en is ze in 2 jaar 5 kilo aangekomen, dus 2,5 kilo per jaar. Dat is echt niet veel, ik vreet dat er in 2 weken all inclusive aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven