Dochter dik?
woensdag 7 augustus 2019 om 10:38
Hallo allemaal. Mijn meisje Word in september 4 jaar. Ze is 105 en weegt 19 kilo. Volgens consultatiebureau is haar gewicht normaal. Vanaf geboorte zit ze al in bovenste lijn. Maar ik vind toch dat ze een buikje heeft. Ze is miss zo gebouwd. Ze heeft ook stevige billen en bovenbenen. Ik wil niet dat ze straks echt dik Word. Qua voeding weet ik niet wat ik nog zou kunnen veranderen. Ze drinkt water thee melk en 1 glas ranja lichtaangemaakt per dag. Verder 1 x per dag iets lekkers, waterijs, snoepje of koekje. Verder eet ze juist weinig. Ontbijt avondeten nooit haar bord leeg. Iemand tips of geruststelling, herkenbaar dat ze hier overheen groeit?
woensdag 7 augustus 2019 om 11:03
Volgens OP vanaf geboorte op bovenste lijn.Morgenstond_ schreef: ↑07-08-2019 10:52TO, ik herken je zorg enigszins. In verband met je geschiedenis qua topics is het misschien niet handig om te veel in detail te treden over onze situatie. Ik heb in ieder geval een redelijk forse peuter.
Ik zou me als ik jouw was minder focussen op haar huidige gewicht, en kijk eens naar haar groeicurve. Hoe ziet die eruit?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 7 augustus 2019 om 11:04
Oh hemel, ik hoor hier mijn eigen moeder! Die was geobsedeerd door gewicht. Het was het enige waar ze controle over had. Haar gewicht. Haar grootste doel is ons zo slank mogelijk te houden. Ging ik (als reeds ruim volwassene) van maat 34 naar 36 kreeg ik al te horen dat ik 'nu toch echt moest oppassen want ik werd toch echt dik'. Inmiddels ben ik 46. Ik heb maat 36/38. En ik voel me er top bij. Haar opmerkingen doen me niets meer. Daarbij ben ik mondig en kan ik haar makkelijk de mond snoeren. Ze heeft het zelfs wel eens via mijn vriend geprobeerd. Die is iets te zwaar. Maar pas op late leeftijd astma gekregen en zwaar ook en heel veel bewegen zit er niet in want dan kan ik morgen weer met hem naar de eerste hulp aan de verdampers en prednison kuren.
Dan komt ze met krantenknipsels over nieuwe diëten bij hem. Die verscheurt hij meteen voor haar ogen. Maar mijn jongste zusje wel, die is er nog steeds heel gevoelig voor. Die moet en zal 51 kilo blijven wegen met haar 1.71 en na 3 kinderen. Het ziet er eng uit. Een gerimpeld oud koppie maar oh oh oh, wat is ze blij met maatje 32/34. Geen gesprek waaraan moeder deelneemt waar het onderwerp 'gewicht' niet in zit.
Doe je kind niet jouw obsessie aan!
Dan komt ze met krantenknipsels over nieuwe diëten bij hem. Die verscheurt hij meteen voor haar ogen. Maar mijn jongste zusje wel, die is er nog steeds heel gevoelig voor. Die moet en zal 51 kilo blijven wegen met haar 1.71 en na 3 kinderen. Het ziet er eng uit. Een gerimpeld oud koppie maar oh oh oh, wat is ze blij met maatje 32/34. Geen gesprek waaraan moeder deelneemt waar het onderwerp 'gewicht' niet in zit.
Doe je kind niet jouw obsessie aan!
woensdag 7 augustus 2019 om 11:12
Ja.
En de dochter die later worstelt met haar eetgewoonten door zo'n moeder en dan écht overgewicht ontwikkelt, krijgt dan te horen dat ze gewoon wat meer ruggengraat moet kweken en gewoon wat minder moet vreten.
woensdag 7 augustus 2019 om 11:14
Hmm, ik weet niet of ze daarmee bedoelt of ze in bovenste lijn zit voor haar leeftijd of voor haar lengte.
@TO: Je dochter is 19 kg bij 105 cm en dat geeft een BMI van 17.2. Een 3-jarig meisje heeft overgewicht vanaf een BMI van 17.6 en een 4-jarig meisje vanaf een BMI van 17.3. Dus je dochters BMI valt echt in normaal gewicht.
Misschien kan je met het CB afspreken dat je daar komt om te wegen en het thuis niet (meer) doet? En laat je dochter lekker doen wat ze doet qua eten. Zeker als ze zo naar school gaat, vindt ze dat waarschijnlijk al spannend genoeg.
woensdag 7 augustus 2019 om 11:19
Als de TO zich niet laat helpen, dan kan het uitmonden in ernstige geestelijke kindermishandeling.quattro-stagioni schreef: ↑07-08-2019 11:12Ja.
En de dochter die later worstelt met haar eetgewoonten door zo'n moeder en dan écht overgewicht ontwikkelt, krijgt dan te horen dat ze gewoon wat meer ruggengraat moet kweken en gewoon wat minder moet vreten.
woensdag 7 augustus 2019 om 11:20
Ja joh, gooi lekker olie op het vuur.Morgenstond_ schreef: ↑07-08-2019 11:14Hmm, ik weet niet of ze daarmee bedoelt of ze in bovenste lijn zit voor haar leeftijd of voor haar lengte.
@TO: Je dochter is 19 kg bij 105 cm en dat geeft een BMI van 17.2. Een 3-jarig meisje heeft overgewicht vanaf een BMI van 17.6 en een 4-jarig meisje vanaf een BMI van 17.3. Dus je dochters BMI valt echt in normaal gewicht.
Misschien kan je met het CB afspreken dat je daar komt om te wegen en het thuis niet (meer) doet? En laat je dochter lekker doen wat ze doet qua eten. Zeker als ze zo naar school gaat, vindt ze dat waarschijnlijk al spannend genoeg.
woensdag 7 augustus 2019 om 11:23
Toevallig had ik het hier net met een vriendin over gisteravond. Haar moeder heeft haar als tiener aan de dieetpillen gezet, altijd gezeurd over haar gewicht, en vriendin heeft door negatieve zelfbeeld jarenlang in slechte relaties gezeten waarin ze psychologisch mishandeld werd.
Hello, can you hear me?
woensdag 7 augustus 2019 om 11:28
Oh, ik hoor hetzelfde gedrag als de moeder van mijn eerste vriend had. Zelf had ze anorexia, hoewel ze net een gezond gewicht had.
En ze maakte zich voortdurend druk om het gewicht van haar kinderen, die bv beslist geen vierde boterham mochten ook al hadden ze reuze honger.
En weet je, van haar vijf kinderen (die allemaal al lang volwassen zijn) hebben er vier ernstig overgewicht en heeft het andere kind zelf een eetstoornis ontwikkeld.
En allemaal hebben ze dus een heel verstoorde relatie met eten.
En ze maakte zich voortdurend druk om het gewicht van haar kinderen, die bv beslist geen vierde boterham mochten ook al hadden ze reuze honger.
En weet je, van haar vijf kinderen (die allemaal al lang volwassen zijn) hebben er vier ernstig overgewicht en heeft het andere kind zelf een eetstoornis ontwikkeld.
En allemaal hebben ze dus een heel verstoorde relatie met eten.
woensdag 7 augustus 2019 om 11:30
woensdag 7 augustus 2019 om 11:34
Stop met zo over je dochter te denken. Ze eet gezond, je zorgt dat ze niet teveel zoetigheden krijgt. Het consultatiebureau zegt dat ze een normaal gewicht heeft. Let it go voordat je je kind op jonge leeftijd al onbewust een eetprobleem aan praat.
Zo lang je haar straks niet vol stopt met fastfood, liters cola en andere zoetigheid komt het echt wel goed hoor. Niet iedereen hoeft ook maatje 34/36 te hebben.
Zo lang je haar straks niet vol stopt met fastfood, liters cola en andere zoetigheid komt het echt wel goed hoor. Niet iedereen hoeft ook maatje 34/36 te hebben.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 07-08-2019 11:36
37.46% gewijzigd
woensdag 7 augustus 2019 om 11:37
Ik heb zelf een eetstoornis gehad en zou het heel onprettig vinden als eventuele zorgen om het gewicht van mijn zoontje altijd weggewuifd zouden worden omdat ik een eetstoornis gehad heb. Feiten zouden kunnen helpen en feit is dat haar dochter nu een gezond gewicht heeft. Ze is misschien geen sprietje, en de vraag is of dat erg is. Voor dat laatste moet TO zelf inderdaad hulp zoeken als het haar zo bezig houdt.
woensdag 7 augustus 2019 om 11:41
Laat het los. Als artsen er iets van zeggen is het vroeg genoeg.
En ga ergens hulp zoeken voor jezelf. Wil je een 10jarige met anorexia? Dan vooral zo doorgaan.
Ik was die prachtige dunne peuter. En 10 jarige. Ik was 1m39cm lang en woog 32 kilo eind groep 8. Alle kleding slobberde want alles was te breed. Niets zat lekker.
En ik werd gepest elke dag van mijn leven. Kop kleiner dan de rest van de klas vanaf dag 1. 10 kilo lichter minimaal. Overal ,al je mijn aders als ik niet bruin was en mijn botten zag je altijd. De aansluiting van mijn ribben op mijn borstbeen waren zichtbaar.
En toen 30km per dag fietsen. In een halfjaar groeide ik, naar 1m60cm en 65 kilo.
Bovenbenen maat 42. Taille maat 34. Borsten 70e. Schouders xxl. Paste ook niks. Wijde shirt, oversized overhemd van mijn broer erover. Broeken zagen er niet uit, ingenomen maar nog te los, benen strak, zo strak dat de naad soms knapte bultje op fietsend.
Nog altijd is mijn taille 4 maten slanker dan mijn heupen/bovenbenen. Mijn schouders zijn nog altijd veel breder dan handig. En mijn borsten? 80h. Het is nou eenmaal hoe mijn lijf is gebouwd. Als ik slankere benen wil moeten ze mijn spieren halveren. Dunnere heupen, botten breken en er stukken tussenuit halen.
Smallere schouders, mijn ribbenkast verkleinen en schouderbladen en sleutenbenen ook breken en er stukken tussenuit halen. En ook, spieren verkleinen.
Wat deed ik anders? Ipv 5 km lopen er 30 fietsen en dagelijks 2 boterhammen extra.
Snoep, koek, chips en zoet drinken was gewoon aanwezig en nam ik uit mezelf een keer of zes per week.
Maar dan at ik gerust 3 koekjes bij een glas thee met suiker. Of ik at een halve zak pepernoten. Soms had ik naast een boterham of mandarijn een mars en een pakje taksi in mijn tas, voor de pauze.
Enige waar op werd gelet was dat we 3 keer fatsoenlijk aten, de groente moest op, 1 keer een portie zuivel (vla, yoghurt, volle melk) en een stuk fruit. Verder niet snoepen vanaf een uur voor etenstijd.
Je kind is normaal! Behandel het ook zo.
En ga ergens hulp zoeken voor jezelf. Wil je een 10jarige met anorexia? Dan vooral zo doorgaan.
Ik was die prachtige dunne peuter. En 10 jarige. Ik was 1m39cm lang en woog 32 kilo eind groep 8. Alle kleding slobberde want alles was te breed. Niets zat lekker.
En ik werd gepest elke dag van mijn leven. Kop kleiner dan de rest van de klas vanaf dag 1. 10 kilo lichter minimaal. Overal ,al je mijn aders als ik niet bruin was en mijn botten zag je altijd. De aansluiting van mijn ribben op mijn borstbeen waren zichtbaar.
En toen 30km per dag fietsen. In een halfjaar groeide ik, naar 1m60cm en 65 kilo.
Bovenbenen maat 42. Taille maat 34. Borsten 70e. Schouders xxl. Paste ook niks. Wijde shirt, oversized overhemd van mijn broer erover. Broeken zagen er niet uit, ingenomen maar nog te los, benen strak, zo strak dat de naad soms knapte bultje op fietsend.
Nog altijd is mijn taille 4 maten slanker dan mijn heupen/bovenbenen. Mijn schouders zijn nog altijd veel breder dan handig. En mijn borsten? 80h. Het is nou eenmaal hoe mijn lijf is gebouwd. Als ik slankere benen wil moeten ze mijn spieren halveren. Dunnere heupen, botten breken en er stukken tussenuit halen.
Smallere schouders, mijn ribbenkast verkleinen en schouderbladen en sleutenbenen ook breken en er stukken tussenuit halen. En ook, spieren verkleinen.
Wat deed ik anders? Ipv 5 km lopen er 30 fietsen en dagelijks 2 boterhammen extra.
Snoep, koek, chips en zoet drinken was gewoon aanwezig en nam ik uit mezelf een keer of zes per week.
Maar dan at ik gerust 3 koekjes bij een glas thee met suiker. Of ik at een halve zak pepernoten. Soms had ik naast een boterham of mandarijn een mars en een pakje taksi in mijn tas, voor de pauze.
Enige waar op werd gelet was dat we 3 keer fatsoenlijk aten, de groente moest op, 1 keer een portie zuivel (vla, yoghurt, volle melk) en een stuk fruit. Verder niet snoepen vanaf een uur voor etenstijd.
Je kind is normaal! Behandel het ook zo.
woensdag 7 augustus 2019 om 11:41
Geef het goede voorbeeld door een gezonde levensstijl te hebben. Lekker bewegen, goede voedingskeuzes, etc.
De artsen geven aan dat ze een gezond gewicht heeft, ook al zit ze boven in de curve, het is nog steeds gezond gewicht!
Ga haar niet op jonge leeftijd al een complex aanpraten, zeg niet dat ze een dikke buik heeft, etc. Zo bestaat er een kans dat je gezonde kleuter zich ontwikkelt in een kind/puber met een eetstoornis.
Heb jij zelf (een verleden met) een eetstoornis of eetproblemen? Heb je zelf moeite met je lichaam?
De artsen geven aan dat ze een gezond gewicht heeft, ook al zit ze boven in de curve, het is nog steeds gezond gewicht!
Ga haar niet op jonge leeftijd al een complex aanpraten, zeg niet dat ze een dikke buik heeft, etc. Zo bestaat er een kans dat je gezonde kleuter zich ontwikkelt in een kind/puber met een eetstoornis.
Heb jij zelf (een verleden met) een eetstoornis of eetproblemen? Heb je zelf moeite met je lichaam?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 7 augustus 2019 om 11:41
Het CB is er al voor de feiten, maar voor TO is dat niet voldoende. Daarom moet ze hulp voor zichzelf zoeken.Morgenstond_ schreef: ↑07-08-2019 11:37Ik heb zelf een eetstoornis gehad en zou het heel onprettig vinden als eventuele zorgen om het gewicht van mijn zoontje altijd weggewuifd zouden worden omdat ik een eetstoornis gehad heb. Feiten zouden kunnen helpen en feit is dat haar dochter nu een gezond gewicht heeft. Ze is misschien geen sprietje, en de vraag is of dat erg is. Voor dat laatste moet TO zelf inderdaad hulp zoeken als het haar zo bezig houdt.
woensdag 7 augustus 2019 om 11:41
Ja, het is aan je manier van schrijven en de informatie die je de TO geeft overduidelijk dat je een eetstoornis hebt gehad en nu nog steeds niet los bent van het tellen en meten en met die post besmet je de TO met hetzelfde.Morgenstond_ schreef: ↑07-08-2019 11:37Ik heb zelf een eetstoornis gehad en zou het heel onprettig vinden als eventuele zorgen om het gewicht van mijn zoontje altijd weggewuifd zouden worden omdat ik een eetstoornis gehad heb. Feiten zouden kunnen helpen en feit is dat haar dochter nu een gezond gewicht heeft. Ze is misschien geen sprietje, en de vraag is of dat erg is. Voor dat laatste moet TO zelf inderdaad hulp zoeken als het haar zo bezig houdt.
woensdag 7 augustus 2019 om 11:43
Klinkt als mijn heerlijke meiske
1,09m en 20,5kg.
Zit ook al vanaf haar geboorte net onder de +2 lijn w.b. gewicht en +1,5 w.b. lengte.
Ik ben lang en ook met 5x per week sporten nooit heel dun geweest. (Toen 69kg bij 1,76m)
De eerste die mijn dochter dik noemt gooi ik in de sloot
(en de 2e en 3e ook)
1,09m en 20,5kg.
Zit ook al vanaf haar geboorte net onder de +2 lijn w.b. gewicht en +1,5 w.b. lengte.
Ik ben lang en ook met 5x per week sporten nooit heel dun geweest. (Toen 69kg bij 1,76m)
De eerste die mijn dochter dik noemt gooi ik in de sloot
Been there, done that, got the T-shirt.
woensdag 7 augustus 2019 om 11:44
In een eerder topic zeg je 'Ik wil juist dat mijn dochter een normaal gewicht heeft en normaal met eten omgaat.'
Hoe denk je dat te gaan bereiken als jij steeds zo geobsedeerd met eten en gewicht bezig bent? Het enige wat je haar nu leert is dat ze niet goed is zoals ze is.
Hoe denk je dat te gaan bereiken als jij steeds zo geobsedeerd met eten en gewicht bezig bent? Het enige wat je haar nu leert is dat ze niet goed is zoals ze is.
There is always something happening, and it's usually right now
woensdag 7 augustus 2019 om 11:46
Heeft je zusje niet gewoon ondergewicht nu dan want zo weinig wegen bij die lengte lijkt me niet gezond tenzij dat van nature zo is natuurlijk. En maat 36/38 is natuurlijk helemaal niet dik en goed dat je vriend er zo in staat. Ken mensen die door medicatie wat voller zijn geworden maar dat is een bijwerking van de medicatie. Kunnen sporten en nog zo gezond eten tot ze erbij neervallen maar echt afvallen zit er dan niet in.Peponi schreef: ↑07-08-2019 11:04Oh hemel, ik hoor hier mijn eigen moeder! Die was geobsedeerd door gewicht. Het was het enige waar ze controle over had. Haar gewicht. Haar grootste doel is ons zo slank mogelijk te houden. Ging ik (als reeds ruim volwassene) van maat 34 naar 36 kreeg ik al te horen dat ik 'nu toch echt moest oppassen want ik werd toch echt dik'. Inmiddels ben ik 46. Ik heb maat 36/38. En ik voel me er top bij. Haar opmerkingen doen me niets meer. Daarbij ben ik mondig en kan ik haar makkelijk de mond snoeren. Ze heeft het zelfs wel eens via mijn vriend geprobeerd. Die is iets te zwaar. Maar pas op late leeftijd astma gekregen en zwaar ook en heel veel bewegen zit er niet in want dan kan ik morgen weer met hem naar de eerste hulp aan de verdampers en prednison kuren.
Dan komt ze met krantenknipsels over nieuwe diëten bij hem. Die verscheurt hij meteen voor haar ogen. Maar mijn jongste zusje wel, die is er nog steeds heel gevoelig voor. Die moet en zal 51 kilo blijven wegen met haar 1.71 en na 3 kinderen. Het ziet er eng uit. Een gerimpeld oud koppie maar oh oh oh, wat is ze blij met maatje 32/34. Geen gesprek waaraan moeder deelneemt waar het onderwerp 'gewicht' niet in zit.
Doe je kind niet jouw obsessie aan!
woensdag 7 augustus 2019 om 12:00
Een normaal gewicht is een vrij brede bandbreedte. Dochter van TO zit in de bovenste lijn, maar dit is nog steeds NORMAAL gewicht. Echt geen reden tot zorgen.
Bij normaal gewicht wordt niet de middelste lijn bedoelt of de onderste lijn. Sommige mensen zijn langer, of korter, of grotere voeten of kleinere voeten, of zwaarder of lichter.
Pas wanneer het gewicht snel afneemt of vermeerdert, of je komt boven de bovenste lijn uit, dan moet je goed onderzoeken waarom dit komt. Maar stabiel in de bovenste lijn is echt gezond gewicht.
En een peuter met een buikje is ook niet zo heel raar. Daar zit gewoon nog wat puppy fat bij.
Zorg voor een gezonde levensstijl, maak gezonde keuzes, eet gezond en voldoende (niet te veel of te weinig), beweeg voldoende, slaap goed, ga goed om met stress en tegenslagen.
Bij normaal gewicht wordt niet de middelste lijn bedoelt of de onderste lijn. Sommige mensen zijn langer, of korter, of grotere voeten of kleinere voeten, of zwaarder of lichter.
Pas wanneer het gewicht snel afneemt of vermeerdert, of je komt boven de bovenste lijn uit, dan moet je goed onderzoeken waarom dit komt. Maar stabiel in de bovenste lijn is echt gezond gewicht.
En een peuter met een buikje is ook niet zo heel raar. Daar zit gewoon nog wat puppy fat bij.
Zorg voor een gezonde levensstijl, maak gezonde keuzes, eet gezond en voldoende (niet te veel of te weinig), beweeg voldoende, slaap goed, ga goed om met stress en tegenslagen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 7 augustus 2019 om 12:01
Als ik dit topic lees ben ik zo blij dat ik weer in therapie zit. En hopelijk ga ik nooit mijn angst op haar projecteren
Mijn dochtertje zit ook op de bovenste curven van haar gewicht en lengte. Maar ze eet goed beweegt goed ( loopt bijna). En is vooral heel erg vrolijk en hopelijk blijft dit zo en krijgt ze van ons een gezonde kijk op eten mee. En krijgt ze nooit de zelfde problemen als ik met eten
Mijn dochtertje zit ook op de bovenste curven van haar gewicht en lengte. Maar ze eet goed beweegt goed ( loopt bijna). En is vooral heel erg vrolijk en hopelijk blijft dit zo en krijgt ze van ons een gezonde kijk op eten mee. En krijgt ze nooit de zelfde problemen als ik met eten
woensdag 7 augustus 2019 om 12:08