Dochter eet geen avondeten

26-04-2012 21:14 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter (21 maanden) is een slechte eter. Vanaf het moment dat we overgingen op vast voedsel is dat een feit. We hebben ons er wel bij neergelegd en houden het principe 'wij bepalen wat ze eet, zij bepaalt hoeveel' aan.

Ondanks dat vind ik het af en toe echt zo lastig om te accepteren. Ze proeft niets en leeft gewoon op boterhammen met jam of smeerkaas en een toetje (yoghurt) en heel soms een beetje fruit (dan juich ik vanbinnen, want joepie er gaat weer eens wat anders naar binnen). Inmiddels ben ik met multivitamine begonnen voor haar. Ze is altijd al een meisje geweest dat heel witjes is, maar of dat bij haar hoort of dat het komt omdat ze zo weinig eet weet ik dus niet. Verder is ze wel vrolijk en levendig en groeit ze wel (hoewel ze wel zwaarder mag zijn voor haar lengte, maar dat mag tot nu toe nog geen naam hebben).

Het is (waarschijnlijk) een fase, maar deze fase duurt nu wel heel erg lang. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen en iets hebben gevonden om de fase te doorbreken. Ik probeer me geen zorgen te maken, want het schijnt erbij te horen, maar dat vind ik vaak ook wel heel erg lastig...
quote:annelaure schreef op 26 april 2012 @ 21:37:

Hier nooit strijd gehad. Als je niet wil eten wat de pot schaft dan kies je er kennelijk voor niet te eten. Dus ook geen toetje. Heb je later nog honger dan staat je bord er nog.Op welke leeftijd was dat? Met 1,5 is dat niet zo makkelijk duidelijk te maken. Daarnaast gaat ze kort na het eten naar bed, dus mocht ze honger krijgen (tot nu toe nooit gebeurd), is het wel pas om bijv. half tien 's avonds ofzo lijkt me.
Precies mijn verhaal. Onze dochter is 16 maanden en, behalve brood met pindakaas, een ontzettend slechte eter. We hebbe geaacepteerd dat het bij haar hoort. Een dietist heeft ons wel geholpen, we gaan nu wat relaxter met haar (niet) eten om. Maar frustrerend is het zeker!

Oriane, ik zie mezelf diezelfde tactiek nog wel eens gebruiken....
Herkenbaar hoor! Mijn oudste was altijd al een moeilijke eter vanaf dat ze 8 maanden is. Alles geprobeerd, maar alleen brood ging er in. Niets proberen en altijd alleen maar een toetje. Sinds haar 4e jaar is ze beter gaan eten. Nog niet schokkend veel, maar af en toe een hap. De eerste keer dat haar bord leeg ging heb ik letterlijk de vlag uitgehangen. nu is ze 5,5 en de afgelopen 10 dagen is iedere dag haar bord nagenoeg leeg. Hoe geweldig is dat!
Eens met Oriane, daarbij is een toetje geen toetje meer als er daarvoor niet iets is gegeten. Dan is het toetje gewoon de maaltijd. En komt er dus niks meer toe.
Mijn zoon houdt ook niet van warm avondeten. Hij is inmiddels 9 en eet eigenlijk nog steeds geen aardappels, de meeste groentes lust hij echt niet en het enige wat hij echt lekker vind is spagetti.

Maar ondanks veel zorgen van zijn ouders is hij gewoon de grootste en één van de slimste van zijn klas.

In het begin hielden we nog wel rekening met wat hij wel luste. Maar dat veranderde steeds en was dus niet te doen.

Gewoon aanbieden wat je zelf eet. En lust hij het niet dan heeft hij pech. Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen vanzelf binnen krijgen wat goed voor ze is zolang je maar voldoende gevarieerd voedsel aanbiedt.
Heel herkenbaar, TO. Bij ons was het ook onze dochter die een slechte eter was, en dat was ik niet gewend, want haar oudere broer at juist heel goed. Hier was het ook gewoon eten wat de pot schaft. En mijn man en ik zijn nog van de generatie die tegen de kinderen zei: geen warm eten, dan ook geen toetje. Dat mag tegenwoordig niet meer, geloof ik, maar het hielp wel. Niet dat ik je dat wil aanraden hoor. Ik wil alleen maar zeggen: gewoon volhouden. Wring je niet in allerlei bochten, maar bied gewoon eten aan, en als ze het niet wil, dan niet. Mijn dochter is 'vanzelf' (waarschijnlijk omdat ze honger had) beter gaan eten. Nu is ze een stralende meid van 21.
quote:odi schreef op 26 april 2012 @ 21:40:

[...]

Op welke leeftijd was dat? Met 1,5 is dat niet zo makkelijk duidelijk te maken. Daarnaast gaat ze kort na het eten naar bed, dus mocht ze honger krijgen (tot nu toe nooit gebeurd), is het wel pas om bijv. half tien 's avonds ofzo lijkt me.Elke leeftijd. Gewoon vanaf het begin consequent zijn, na 3 keer is het wel duidleijk dat er niet een vervanging of iets zoets of lekkers komt. Gewoon rustig en langzaam praten en vragen of ze het begrijpen.
Hanna, elke opvoedkundige raad het je af.. maar de methodes die zij voorstelden die werkten gewoon echt niet. Dan maar op de moedermanier en even boeman en dan maar uit desperate wanhoop, maar soms heb je het als moeder gewoon aan 't rechte eind en de opvoedkundigen niet

Meekoken wilde hij echt heel graag, vond hij superieur. Zolang hij het zelf maar niet naar binnen hoefde te werken bijvoorbeeld. Rauw aanbieden moest ie ook niet. Ik heb denk ik wel alles geprobeerd, behalve er een strijd van maken. Ik heb, heel slecht, uiteindelijk toen hij oud genoeg was, gewoon gezegd dat hij heel jong dood zou gaan als hij niet beter zou eten ivm vitaminen en mineralen e.d. Niet goed.. maar het werkte wel.
Oh en boeien dat het niet mag.. geen toetje aanbieden als ze niet eten. Die hele toetjes zijn bere ongezond en zwaar gezoet. Daar zit niks gezonds in! Echt helemaal niks.
Mijn dochter eet sinds haar 1e verjaardag niet/nauwelijks avondeten. Ze is inmiddels bijna 3 jaar.

Gelukkig eet ze wel brood 's-morgens en 's-middags. Ze krijgt geen vervangend eten 's-avonds dus.

Ik lees overal dat de strijd aangaan geen zin heeft, dus als ze al roept als het eten op tafel komt dat ze niet gaat eten zeg ik enkel dat ze wel aan tafel moet komen zitten.

Enige tip die ik je kan geven is de strijd niet aangaan, tips om haar te laten eten ken ik helaas ook niet... Anders had ik ze graag met je gedeeld
Fijn te horen dat het bij de meesten wel (een soort van) goedgekomen is.
Sorry hoor, maar je komt echt totaal niet op het idee om de andere 31313131231 topics hierover na te kijken?

Ja, het gaat over.

Ja, het is aan fase,.

Nee, niet teveel aandacht aan besteden.

Ja, gewoon toetje geven.

Ja, ik ben ongesteld.
Bazinga!
waarom een toetje geven vivalda. Dan kun je haar net zo goed een ijsje geven. Ik snap niks van mensen die denken dat een ' toetje' oké of gezond is oid tenzij het fruit is.
quote:annelaure schreef op 26 april 2012 @ 21:45:

[...]

Elke leeftijd. Gewoon vanaf het begin consequent zijn, na 3 keer is het wel duidleijk dat er niet een vervanging of iets zoets of lekkers komt. Gewoon rustig en langzaam praten en vragen of ze het begrijpen.Hmm, klinkt logisch, mss binnenkort toch maar eens mee beginnen. Vervelende is alleen dat Vriend het echt niet eens is met 'zonder eten naar bed'. En dat is dus nogal lastig consequent zijn...
Toetje klinkt nogal 'hagelslag met slagroom'. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet...
Oh en hier ook geen toetje, dat krijgt ze als ze goed gegeten heeft.

Net als Oriane begrijp ik niet dat mensen dat geven, is in mijn ogen een beloning.

Mijn kind ziet het in ieder geval als een beloning en dat hou ik graag zo.
@oriane

Ik weet dat jij niet zoveel met zuivel hebt, maar een beetje volle yoghurt of kwark is echt niet slecht voor een kind. Niet iedereen geeft zijn kind liters vla of danoontjes!

Mijn kinderen (3,5 en bijna 2) krijgen altijd yoghurt of kwark voor toe, als ze goed gegetn hebben mogen er wat vruchtenhageltjes over, dat noemen ze dan een feesttoet!
Bij kleine kinderen die nog niet goed kunnen praten, zou je wel even moeten nagaan of er misschien een medische reden is waarom ze voedsel weigeren. Pijn in de mond dankzij doorkomende tanden en kiezen, bijvoorbeeld. Of pijn in de keel door ontsteking of vergrote amandelen.
quote:odi schreef op 26 april 2012 @ 21:34:

Minder ernstig, maar wel vergelijkbaar: mijn dochter van 18 maanden eet geen hap van mijn kookkunsten, geblenderd/geprakt/hele stukken. Ze lust en eet echter met smaak alle soorten potjes. Fruit moet geblenderd worden en ze eet ook niks buiten de standaard dingen. Geen friet/pannenkoeken/taart etc.

Ik heb zojuist twee weken alleen mijn eigen kooksels aangeboden als avondeten en ze heeft dus twee weken geen avondeten gegeten (wel yoghurt). Inmiddels maar weer potjes ingevoerd, want ze geeft er gewoon echt niet om. Het interesseert haar niks of ze wel of geen avondeten eet. Ze proeft het niet, schuift het weg en wacht tot ze haar toetje krijgt...

Dus ik lees nog even mee of er een gouden tip tussen staat

En haar "foppen" door je eigen brouwsel over te hevelen in een potje? Of kiep jij altijd de inhoud van een potje in een bordje?

Want dat heeft het foppen geen zin...
Het is hier gewoon onderdeel van het eten. En ook wel erg fijn dat ze dan in ieder geval iets binnenkrijgt. Echt ik ben me elke rijstkorrel blij die naar binnengaat, dus ook met een hap yoghurt.
Ik zie het toetje als onderdeel van de maaltijd. Net als het gewone avondeten bieden we het aan. Aan haar de keuze om het wel of niet te eten.

Soms is het yoghurt, soms vla, vaak kwark, soms een danoontje-achtig iets, soms fruit.
quote:vivalda schreef op 26 april 2012 @ 21:47:

Sorry hoor, maar je komt echt totaal niet op het idee om de andere 31313131231 topics hierover na te kijken?

Ja, het gaat over.

Ja, het is aan fase,.

Nee, niet teveel aandacht aan besteden.

Ja, gewoon toetje geven.

Ja, ik ben ongesteld.

Vivalda.

Het leven is ook naar

quote:secondhandsuus schreef op 26 april 2012 @ 21:57:

[...]

En haar "foppen" door je eigen brouwsel over te hevelen in een potje? Of kiep jij altijd de inhoud van een potje in een bordje?

Want dat heeft het foppen geen zin...

Helaas, die truc doe ik regelmatig. Ze eet vanaf een bordje, maar ik heb mijn eten vanuit een potje op haar bord gedaan, zelfs vanuit het potje rechtstreeks gegeven, maar helaas...

Overigens eet ze wel pasta met rode saus en groenten. Geen pasta met 'witte' saus trouwens
Lekx, zolang ze gewoon normaal groeit, speelt, ontwikkelt is er niets aan de hand. Als een kind echt honger krijgt gaan ze vanzelf eten..
Hier ook een slechte eter.

Het lijkt vooral aan de structuur van het eten te liggen.

Hij heeft een hekel aan alles wat hard/knapperig aanvoelt in de mond, en bekijkt stukken groente al met argwaan.

Alleen met hard vlees heeft ie dan weer geen moeite.

Zo af en toe doen we 'makkelijk' en voeren we bij met grof gepureerd eten. Daar eet hij dan wel van.

Fruit maak ik geregeld shakes van, en groente gaat nogal eens in een drapje op een wrap, als saus over doodgekookte pasta, rijst of couscous.

Hij moet dus eten wat de pot schaft, maar ik maak het hem nog wel eens makkelijker door de staafmixer erop te zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven