Dochter elke ochtend dwars

17-12-2019 08:49 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is nu vijf jaar en elke ochtend zoooo vredeIjk dwars. S, avonds wil ze niet slapen en s,ochtends haar bed niet uit. Ik maak haar 7.15 wakker met ontbijt op bed zodat ze even rustig wakker kan worden. Daarna poging tot aankleden....echt moord en brand! Ik leg s,avonds samen met haar de kleding klaar voor de volgende dag. Maar ze gaat te keer “ ik wil niet naar school, ik ben een rot mama en bla bla”. Dit gaat nu drie weken al zo en ik ben bekaf.

Ik heb al gesprek op school gehad maar volgens de juf doet ze gewoon leuk mee. Maar om nou elke ochtend mijn kind in de houdgreep te moeten nemen om haar überhaupt in de kleren te krijgen? Ik ben alleenstaand en ik heb niet ff iemand die het over kan nemen. Als ik haar nu ff aanpak bij een arm dan gilt ze “ NEE, nee, neeee!”. Ze werpt zich wanhopig op de grond etc. Eenmaal op school is ze juist weer verlegen en kruipt ze achter mij weg. Als ze uit school komt dan zegt ze altijd dat ze het leuk heeft gehad.

Maar ik loop elke ochtend bij school weg met een kut gevoel. Hoe kan het anders?
Ontbijt op bed?
kataravrouw schreef:
17-12-2019 08:52
Ontbijt op bed?
Dat is jouw tip?
ik zou alle confrontatie uit de weg gaan. uit bed moet je, naar school ook. alles daarnaast niet. maar dan zit je dus met je haren in de war in je pyjama in de klas... prettige wedstrijd.
en dit vooraf met de juf bespreken zodat ze begrijpt waarom je met een gremlin binnenkomt ipv met een dametje :-)
ze is 5, niet 1,5 en kan dus best gewoon praten ipv gillen.

daarnaast zou je buiten de avond- en ochtenddrama's kunnen proberen te vragen waarom ze dat doet. maar dat is misschien nog lastig voor een 5 jarige.
En doooooor!
Ontbijt op bed?
Ik heb ook een dochter van 5.. die ook erg dwars kan zijn.
Bij mij helpt het dat ze eerst haar vaste riedels moet af werken..Tandenpoetsen..wassen kleren aan haar gekamd.. Dan naar beneden eten en tijd voor spelen of tv kijken..
Het vergt mij soms ook wel enige moppers (lees zowat gillen...) Maar die continuïteit heeft ze wel nodig.
Ik denk dat het erbij hoort 🥴
Heb je haast 's morgens? Daar konden mijn kinderen niet tegen. Wij halen ze nu vroeg uit bed zodat ze nog alle tijd hebben. De eerste maken we half 7 wakker.
Het is nu 3 weken zo zeg je?
Ik denk dat het zo na de Kerstvakantie best wel eens weer anders kan zijn.

Kind van 5 heeft zoveel indrukken op school, is waarschijnlijk wel toe aan 2 weekjes vrij. Voor nu even doorbijten.
Stressed is just desserts spelled backwards
Op een rustig moment met haar bespreken wat ze wel fijn vindt s ochtends? Want een 5 jarige begrijpt echt wel dat ze naar school moet, maar Misschien is er iets waardoor ze zo reageert. Ik heb al heel snel mijn kinderen een wekker gegeven. S ochtends worden ze 15 min voordat ze moeten opstaan wakker met muziek. Dan kunnen ze rustiger opstaan. En na een vakantie lok ik ze uit bed met pannenkoeken of zo. Komen ze net wat makkelijker aan hun bed uit.
Vervelend Dwarrel, het kost zoveel energie! Mijn oudste heeft ook zo'n periode gehad. Ik heb hem heel onverantwoord omgekocht. Als je om 7 uur opstaat en zonder strijd aan gaat kleden en ontbijten, mag je daarna nog een half uur tv kijken (later werd dat gamen).

Voor mij hielp het om los te laten 'hoe het hoort' en vast te houden aan ''wat werkt'.

Is er iets waarmee je haar kunt verleiden om in actie te komen?
Mijn zoon moet 's ochtends ook altijd acclimatiseren. Ik maak hem een half uur eerder wakker dan zijn zus en laat hem dan lekker in bad dobberen. Vindt hij leuk en hij is dan meteen uitgekleed.

Daarna rustig ontbijten, spullen staan dan al klaar. Tassen heb ik dan ook al ingepakt, scheelt veel stress.
broadway schreef:
17-12-2019 08:54
ik zou alle confrontatie uit de weg gaan. uit bed moet je, naar school ook. alles daarnaast niet. maar dan zit je dus met je haren in de war in je pyjama in de klas... prettige wedstrijd.
en dit vooraf met de juf bespreken zodat ze begrijpt waarom je met een gremlin binnenkomt ipv met een dametje :-)
ze is 5, niet 1,5 en kan dus best gewoon praten ipv gillen.

daarnaast zou je buiten de avond- en ochtenddrama's kunnen proberen te vragen waarom ze dat doet. maar dat is misschien nog lastig voor een 5 jarige.
Dit!
Aankondigen bij juf en bij dochter en doorpakken als ze toch weer tekeer gaat. Gewoon zo in pyjama naar school.
Mijn jongste heeft dat elke keer voor de schoolvakanties.
Mijn oudste had dat helemaal niet dus ik was een van die ouders die dacht dat het meer een ding van de ouders was, dat toe zijn aan vakantie ;-)

Maar 2 kinderen en de jongste ( nu 6, bijna 7) is echt wel elke keer toe aan vakantie.
Het is voor je dochter wat je sochtemds verwacht , in welke volgorde en in welk tempo? En 95 % Vd kinderen Op school is momenteel heel moe. Bij mijn kinderen gaat dat pas echt over als de dagen zichtbaar langer worden
Ik begrijp je dochter wel, want het wordt morgens om 8 uur amper licht.

Ik zou alles proberen.
Ontbijt op bed, inkomen , in pyjama naar school.
Of misschien kan ze dagje thuis blijven in overleg met juf?
Och wat vervelend. Ik heb een dochter van jouw leeftijd (over paar maanden 5).
Ik maak geen strijd meer in de ochtend. En een heel strak ritueel. In de pyjama naar beneden, beker warme melk (mama kop koffie) om beide wakker te worden, dan aan tafel broodje eten (ik dek de tafel avond van tevoren), aankleden (niet willen aankleden, is in de pyjama naar school :proud:/ dat is puntje bij paaltje toch niet zo fijn), tanden poetsen/haren kammen en dan mag ze nog 10-15 min tv kijken en kan ik even wat make-up op doen/spullen pakken.
Hier doen we de tv aan. Als hij niet meewerkt gaat de tv op pauze. Vanochtend mocht de tv niet aan omdat hij niet had opgeruimd, en het ging precies zoals jij omschrijft.

Ik weet dat het misschien niet de meest pedagogisch verantwoorde keuze is. Maar goede ochtenden zijn me wat waard.
Hetismogelijk schreef:
17-12-2019 08:54
Dat is jouw tip?
Nee was meer een soort van verbazing.
Belonen. Ze moet eerst aankleden, dan pas krijgt ze ontbijt en mag ze nog even tv kijken/doen jullie een spelletje samen/mag ze een sticker plakken (en een cadeautje als de stickerkaart vol is)...

Gaat ze de avond ervoor wel op tijd slapen?

Ik zou het ontbijt ook pas geven na het aankleden. Anders is haar buik al vol en heeft ze helemaal geen motivatie om uit bed te komen.
kerst schreef:
17-12-2019 09:01
Ik begrijp je dochter wel, want het wordt morgens om 8 uur amper licht.

Ik zou alles proberen.
Ontbijt op bed, inkomen , in pyjama naar school.
Of misschien kan ze dagje thuis blijven in overleg met juf?
Een leraar gaat geen toestemming geven om een kind een dag thuis te houden wegens ochtendhumeur.
Dan blijft in december de halve klas thuis en daarnaast kan hij/zij daardoor in de problemen komen met de onderwijsinspectie.

Ontbijt op bed zou ik persoonlijk ook mee stoppen. Het helpt toch niet (wat ik van je OP begrijp staat ze er niet makkelijker door op) en straks moet je dat weer af zien te leren.

Zoals eerder gezegd is vroeger opstaan misschien een idee, of haar belonen met tv of een spelletje voor school als ze op tijd klaar is.
Hier werkt vaak de timer. Die zet ik dan op bijv 10 minuten en die tijd hebben ze om zich aan te kleden. Niet klaar als de pieper gaat? Prima, dan zo de deur uit.
Als ze wel hun best doen en het lukt niet op tijd ben ik natuurlijk wel coulant en zet ik stiekem de timer op pauze, of help ik ze mee, want goed gedrag moet niet bestraft worden.
Het is bijna vakantie...
Alle kinderen zijn moe, hoe jonger hoe erger (sinterklaas is slopend en dan dóór met kerst).
Na de vakantie is het vast veel beter, ik zou ontbijt op bed, bijzondere kleding-combinaties gewoon doen de laatste schooldagen (en ja, leerkrachten vinden dat echt niet gek of raar).
In schooltas verstandige kleding en schoenen, juf of meester even inseinen (winterschoenen in de tas als ze kouden voeten krijgt van de slippers😄.
Dochter heeft idd ook een wekker, staat om 7.00 maar daar slaapt ze doorheen. Dus maak ik haar om 7.15 alsnog wakker. Ze krijgt dan een beker warme melk op bed en een knijpfuittoetje. (Ze wil s,morgens absoluut geen brood) Dan om 7.30/40 haal ik haar uit bed. Dan krijgen we al dikke strijd om het aankleden. Want Mw wil niks, niet naar school, geen jurk aan, geen broek of rok. Als ik zeg...prima dan maar in pyama en op sokken dan ben ik een stomme mama en kruipt ze net zo hard weer op bed. Ik kan lief praten, haar aanpakken...niks lijkt te helpen.

Ik praat er wel met haar over en dan zegt ze ook dat ze de volgende dag lief naar school zal gaan maar s,ochtends ontpopt ze zich weer tot een draak. Ze wil echt niks! Krijsen, gillen alsof ze vermoord word. Ik maak s,morgens al haar tas klaar, zet koffie zover klaar etc. Dus zeker geen gehaast.

Ik hoop dat het na de vakantie beter word. Ze is idd moe maar dat is ook logisch, s,avonds slaapt ze laat omdat ze niet eerder kan slapen. Vaak spookt ze om 21.00 nog om. Daarin ook al van alles geprobeerd.
zorg dat juist beneden komen fijn is.
Daar staat haar ontbijtje klaar en staat de tv aan
Kleed haar daar aan, of neem haar in pyjama mee naar school

enne... na de kerstvakantie wordt het vast beter
Hier doen we elke ochtend hetzelfde, en we nemen ruim de tijd.
Verder ben ik in december zo lief en makkelijk mogelijk. Jongste is in alle staten voor ieder feestje en dat zijn er veeeeeeeel (gister verkleed clubje met wat te eten mee. Hele zondag zenuwachtig voor. En dan hebben we de voorstelling van gym, kerstdiner, pyjama ochtend en speelgoed middag nog niet gehad).
TijdvoorTaart schreef:
17-12-2019 09:23
Een leraar gaat geen toestemming geven om een kind een dag thuis te houden wegens ochtendhumeur.
Dan blijft in december de halve klas thuis en daarnaast kan hij/zij daardoor in de problemen komen met de onderwijsinspectie.

Juf hoeft helemaal geen toestemming te geven. Als je als ouder meent dat je kind een dag thuis nodig heeft, dan doe je dat. Dat is goed ouderschap. Los daarvan mag een kind van 5 nog 5 uur per week thuis blijven zonder opgaaf van redenen. Iedere woensdag of vrijdag bijvoorbeeld.
Dwarrel75 schreef:
17-12-2019 09:25
Dochter heeft idd ook een wekker, staat om 7.00 maar daar slaapt ze doorheen. Dus maak ik haar om 7.15 alsnog wakker. Ze krijgt dan een beker warme melk op bed en een knijpfuittoetje. (Ze wil s,morgens absoluut geen brood) Dan om 7.30/40 haal ik haar uit bed. Dan krijgen we al dikke strijd om het aankleden. Want Mw wil niks, niet naar school, geen jurk aan, geen broek of rok. Als ik zeg...prima dan maar in pyama en op sokken dan ben ik een stomme mama en kruipt ze net zo hard weer op bed. Ik kan lief praten, haar aanpakken...niks lijkt te helpen.

Ik praat er wel met haar over en dan zegt ze ook dat ze de volgende dag lief naar school zal gaan maar s,ochtends ontpopt ze zich weer tot een draak. Ze wil echt niks! Krijsen, gillen alsof ze vermoord word. Ik maak s,morgens al haar tas klaar, zet koffie zover klaar etc. Dus zeker geen gehaast.

Ik hoop dat het na de vakantie beter word. Ze is idd moe maar dat is ook logisch, s,avonds slaapt ze laat omdat ze niet eerder kan slapen. Vaak spookt ze om 21.00 nog om. Daarin ook al van alles geprobeerd.
Maar waarom dan niet doorpakken?
Niet mis met af en toe een stomme mamma zijn. Duidelijke grenzen zijn belangrijk op deze leeftijd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven