Dochter gaat volgend jaar op kamers, snik
dinsdag 17 december 2019 om 18:59
Hallo allemaal,
Mijn dochter gaat na de zomervakantie studeren in Apeldoorn.HBO studie . Het is twee uur en een kwartier reizen heen en dan weer deze tijd terug. Dus te ver. Ze wil op kamers. Ze is nu 16 jaar na de zomer net 17. Ik vind haar zo jong voor op zich zelf.
Ik voel mij er beroerd van...ik weet het ik moet haar loslaten en haar laten gaan maar mijn hart doet echt pijn ervan. Ben er misselijk van.
Hoe gaat ze dat doen? Hoe ..hoe...hoe. maak mijzelf gek. Zo ver weg van ons ik heb totaal geen invloed meer. Hebben andere moeders dit ook ? Ik stel mij vast aan , ik mag blij zijn dat ze zo zelfbewust is , zo goed weet wat ze wil.
Ook financieel het gaat wat kosten allemaal. Hoe ondetsteunen we haar we willen niet dat ze een.megaschuld krijgt. Maar lenen zal ze wel voor een deel.moeten doen we hebben nog een dochter die studeert maar thuis woont.
Hoe brengen we het op ..krijgen geen toeslagen of aanvullende beurs want net boven de grens.
Een spaarpotje hebben we maar niet superveel.
Ik weet het even niet meer ..loslaten is zo moeilijk dat het nu al pijn doet.
Diep in mijn hart had ik.gehoopt dat ze een andere studie zou kiezen dichterbij. Jullie kunnen er niets mee ik weet het .
Mijn dochter gaat na de zomervakantie studeren in Apeldoorn.HBO studie . Het is twee uur en een kwartier reizen heen en dan weer deze tijd terug. Dus te ver. Ze wil op kamers. Ze is nu 16 jaar na de zomer net 17. Ik vind haar zo jong voor op zich zelf.
Ik voel mij er beroerd van...ik weet het ik moet haar loslaten en haar laten gaan maar mijn hart doet echt pijn ervan. Ben er misselijk van.
Hoe gaat ze dat doen? Hoe ..hoe...hoe. maak mijzelf gek. Zo ver weg van ons ik heb totaal geen invloed meer. Hebben andere moeders dit ook ? Ik stel mij vast aan , ik mag blij zijn dat ze zo zelfbewust is , zo goed weet wat ze wil.
Ook financieel het gaat wat kosten allemaal. Hoe ondetsteunen we haar we willen niet dat ze een.megaschuld krijgt. Maar lenen zal ze wel voor een deel.moeten doen we hebben nog een dochter die studeert maar thuis woont.
Hoe brengen we het op ..krijgen geen toeslagen of aanvullende beurs want net boven de grens.
Een spaarpotje hebben we maar niet superveel.
Ik weet het even niet meer ..loslaten is zo moeilijk dat het nu al pijn doet.
Diep in mijn hart had ik.gehoopt dat ze een andere studie zou kiezen dichterbij. Jullie kunnen er niets mee ik weet het .

dinsdag 17 december 2019 om 19:10
Apeldoorn heeft een speciale stichting voor studenten huisvesting: http://www.qamp.nl/ontwikkeling/ssha/
En Ons Huis: https://www.onshuisapeldoorn.nl/apps/co ... tenkamers/
Dan is zij wel met medestudenten in een huis. Ik zou af en toe eens langs gaan en in de weekend naar huis.
En Ons Huis: https://www.onshuisapeldoorn.nl/apps/co ... tenkamers/
Dan is zij wel met medestudenten in een huis. Ik zou af en toe eens langs gaan en in de weekend naar huis.
anoniem_393563 wijzigde dit bericht op 17-12-2019 19:11
52.18% gewijzigd
dinsdag 17 december 2019 om 19:10
Ik heb lang op een van de Waddeneilanden gewoond. Het meerendeel ging rond die leeftijd al naar “de stad” voor hun studie en gezien reizen geen optie was ging iedereen massaal op kamers. Soms met bekenden, maar toch... ook allemaal jong en zover ik weet is het allemaal goed gekomen. Ze zijn nog jong maar zijn toch ook al zoveel meer verantwoordelijker dan je soms zou denken. Ik denk dat je je veel te druk maakt. Heb vertrouwen!
sansi wijzigde dit bericht op 17-12-2019 19:11
1.04% gewijzigd

dinsdag 17 december 2019 om 19:11
In plaats van blij te zijn dat ze het zo goed doet, ben je alleen maar met je eigen gevoelens bezig. Dat mag, even en daarna kan je je er over heen zetten, hoop ik voor jou. En ook voor haar.
Je laat het haar niet merken?
Heb je zo weinig vertrouwen in je eigen opvoeding? Als het zo'n verstandige meid is, gaat het vast goedkomen.
Je laat het haar niet merken?
Heb je zo weinig vertrouwen in je eigen opvoeding? Als het zo'n verstandige meid is, gaat het vast goedkomen.

dinsdag 17 december 2019 om 19:11
Het klinkt alsof je een prima zelfstandige jonge meid hebt opgevoed. Die gaat het dus gewoon rooien! Ze heeft niks aan een moeder die om haar heen loopt te panikeren, dus ik zou het komende half jaar gebruiken om de puntjes op de i te zetten met betrekking tot hoe ze haar financiën regelt, budgettering voor boodschappen en koken en overige administratie (ik verzin maar wat dingen).
17 is jong inderdaad, maar het lijkt me niet ondoenlijk, zeker niet als ze in een fijn studentenhuis terecht kan komen (is Apeldoorn gewild??).
Daarnaast moeten jullie zelf de praktische zaken uit gaan zoeken qua financiën, ook daar heb je nog een half jaar voor, dan weet je precies wat je je dochter kunt bieden en waar ze zelf voor moet zorgen.
17 is jong inderdaad, maar het lijkt me niet ondoenlijk, zeker niet als ze in een fijn studentenhuis terecht kan komen (is Apeldoorn gewild??).
Daarnaast moeten jullie zelf de praktische zaken uit gaan zoeken qua financiën, ook daar heb je nog een half jaar voor, dan weet je precies wat je je dochter kunt bieden en waar ze zelf voor moet zorgen.
dinsdag 17 december 2019 om 19:14
Adem in.. adem uit..
kosten; wellicht als voorbeeld. Wij betalen alle studie gerelateerde kosten , eventueel kamerhuur niet , wij betalen ziektekostenverzekering. Verder bijbaan en als dat niet lukt lenen. Ik heb 3 kinderen en de jongste zit net in 1e jaar hbo. Zijn studie betaal je dit jaar maar de helft van het collegegeld.
Collegegeld mag je 9 van de 10x in termijnen betalen, vraag dat na bij de hbo van je dochter. Boeken, marktplaats, studystore etc. let op druk, maar er staat zat spul op van gestopte studenten.
het loopt wel los, ze is niet de enige 17 jarige hoor.
kosten; wellicht als voorbeeld. Wij betalen alle studie gerelateerde kosten , eventueel kamerhuur niet , wij betalen ziektekostenverzekering. Verder bijbaan en als dat niet lukt lenen. Ik heb 3 kinderen en de jongste zit net in 1e jaar hbo. Zijn studie betaal je dit jaar maar de helft van het collegegeld.
Collegegeld mag je 9 van de 10x in termijnen betalen, vraag dat na bij de hbo van je dochter. Boeken, marktplaats, studystore etc. let op druk, maar er staat zat spul op van gestopte studenten.
het loopt wel los, ze is niet de enige 17 jarige hoor.

dinsdag 17 december 2019 om 19:16
Stomste.keus.ever.ExodusRedux schreef: ↑17-12-2019 19:13Mijn ouders hebben gewoon tegen mij gezegd: of je blijft thuis en je hebt geen studieschuld of je gaat op kamers maar dan heb je een schuld van 20 - 30k. Aan jou de keus.
Ik ben dus thuis gebleven.
dinsdag 17 december 2019 om 19:16
Mijn dochter is net zo oud, ik snap je heel goed. Ik zou er buikpijn van krijgen. Maar niet omdat ik bang ben dat ze het niet redt, meer omdat ik haar gruwelijk zou missen. Gelukkig heeft zij de keus gemaakt voor een opleiding dichtbij en wil ze graag bij ons blijven tot eind van de opleiding. Ze zal dan 21 zijn.
We wonen Gelukkig heel ruim, de oudste kinderen hebben een soort van appartement in het huis.
Heeft je dochter zelf een idee hoe ze het financieel moet redden? Wat wil ze zelf gaan werken, wat verwacht ze van jullie? Bij op jezelf gaan hoort wel een goed doordacht plan.
We wonen Gelukkig heel ruim, de oudste kinderen hebben een soort van appartement in het huis.
Heeft je dochter zelf een idee hoe ze het financieel moet redden? Wat wil ze zelf gaan werken, wat verwacht ze van jullie? Bij op jezelf gaan hoort wel een goed doordacht plan.
dinsdag 17 december 2019 om 19:17
Heel herkenbaar. Twee jaar geleden zat ik met hetzelfde gevoel. Dochter wilde ook perse een studie op afstand en het huis uit. Ze was dan wel een jaartje ouder, net 18 toen ze het huis uit ging.
Iemand zei toen tegen ons: hoe meer je haar probeert te overtuigen dat ze dicht bij huis kan studeren, hoe meer ze weg wil. Je kunt beter samen met haar bekijken welke voorwaarden er nodig zijn zodat zowel zij als jullie je goed voelen bij de beslissing om uit huis te gaan.
Dat was voor ons een echte eye opener. Dochter heeft uiteindelijk alles zelf geregeld en ons op de hoogte gehouden van al haar beslissingen. Waar nodig hebben we haar geadviseerd. En heel leuk om te zien dat onze adviezen in haar beslissingen terug te zien waren.
Ze is op een geweldig leuke plek terecht gekomen en helemaal happy. Zit nu in het tweede jaar van haar studie. Ze doet het goed en ik heb alle vertrouwen in haar.
En als het goed met haar gaat, leer je vanzelf loslaten. Dat hoort er gewoon bij.
Iemand zei toen tegen ons: hoe meer je haar probeert te overtuigen dat ze dicht bij huis kan studeren, hoe meer ze weg wil. Je kunt beter samen met haar bekijken welke voorwaarden er nodig zijn zodat zowel zij als jullie je goed voelen bij de beslissing om uit huis te gaan.
Dat was voor ons een echte eye opener. Dochter heeft uiteindelijk alles zelf geregeld en ons op de hoogte gehouden van al haar beslissingen. Waar nodig hebben we haar geadviseerd. En heel leuk om te zien dat onze adviezen in haar beslissingen terug te zien waren.
Ze is op een geweldig leuke plek terecht gekomen en helemaal happy. Zit nu in het tweede jaar van haar studie. Ze doet het goed en ik heb alle vertrouwen in haar.
En als het goed met haar gaat, leer je vanzelf loslaten. Dat hoort er gewoon bij.

dinsdag 17 december 2019 om 19:18
Is deze HBO opleiding alleen maar in Apeldoorn te doen dan? Lijkt me toch stug?
Ik begrijp je zorgen heel goed, ja, je wilt ze zelfstandig maken maar net 17 is erg jong om op kamers te gaan. Een kind van net 17 kan vaak ook helemaal de consequenties van alles goed inschatten en heeft begeleiding nodig (uitzondering daargelaten).
Ik zou toch gaan kijken voor iets dichterbij zodat ze nog een jaartje thuis kan blijven.
Ik begrijp je zorgen heel goed, ja, je wilt ze zelfstandig maken maar net 17 is erg jong om op kamers te gaan. Een kind van net 17 kan vaak ook helemaal de consequenties van alles goed inschatten en heeft begeleiding nodig (uitzondering daargelaten).
Ik zou toch gaan kijken voor iets dichterbij zodat ze nog een jaartje thuis kan blijven.
dinsdag 17 december 2019 om 19:18
ExodusRedux schreef: ↑17-12-2019 19:13Mijn ouders hebben gewoon tegen mij gezegd: of je blijft thuis en je hebt geen studieschuld of je gaat op kamers maar dan heb je een schuld van 20 - 30k. Aan jou de keus.
Nou ik zou mijn kinderen wel stimuleren om op kamers te gaan, zelfs als ze een dergelijke schuld op de koop toe moeten nemen. Meest waardevolle tijd ever, niet in geld uit te drukken wat mij betreft.
En in dit geval is thuis wonen niet echt een reële optie gezien de reistijd.
@to. Dat komt toch allemaal gewoon goed? Ipv je druk te maken, hebben jullie nog bijna een jaar om haar voor te bereiden. Ze komt vast niet om vd honger, zal best zelf een was kunnen doen... en zelf naar school en terug moet ook wel lukken lijkt me? En die studieschuld is vast ook te overzien. Laat haar lekker zelfstandig zijn/worden

dinsdag 17 december 2019 om 19:20
Wat een een emotionele chantage .ExodusRedux schreef: ↑17-12-2019 19:13Mijn ouders hebben gewoon tegen mij gezegd: of je blijft thuis en je hebt geen studieschuld of je gaat op kamers maar dan heb je een schuld van 20 - 30k. Aan jou de keus.
dinsdag 17 december 2019 om 19:23