Dochter groep 1 ,bespreken met juf?

25-10-2019 15:17 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Mijn dochter gaat sinds 1 maand naar groep 1. Ze moest erg wennen en nog steeds meestal huilen bij het wegbrengen. Ze was thuis voorheen ook geen psz.

Heb 1 week geleden een gesprek met de juf gehad en die zei dat het goed gaat. Dat ze met kinderen speelt wel steeds verschillende en in de kring ook al haar vinger opsteekt en vertelt.

Zelf zegt ze dat ze bij het buitenspelen dat ze alleen is en als ze bij kinderen staat dat ze dan allemaal wegrennen van haar en dat ze alleen is.

In de klas vertelt ze steeds over 3 meisjes die gemeen zijn. Dingen zeggen als jou tekening is niet mooi. Jou haren zijn raar en dat soort dingen.

Als ik dan zeg dan moet je zeggen dat is niet lief zegt ze dat durf ik niet wil niet dat ze boos worden. Zo is ze altijd bang voor ruzie, boze mensen dus ze komt echt nooit voor zichzelf op.

Als ik haar ophaal is ze meestal wel vrolijk en vaak zegt ze dat ze morgen weer naar school wil.

Moet ik het gewoon aankijken of dit bespreken. Ik ben zelf gepest en dat heeft nu nog gevolgen voor me en wil dat echt niet voor dochter maar wil mijn eigen verleden en angsten ook niet op haar projecteren en nu te heftig reageren hierop. En hoe het beste bespreken met dochter? Graag advies.
Bekrachtig je haar vrolijke en optimistsche gedrag? Of is ze gewend (meer) aandacht van je te krijgen als het niet goed gaat met haar?

Tussen de verhalen van 4 jarigen en de werkelijkheid zit vaak een grote discrepantie. Ik zou ervan uitgaan dat wat juf vertelt waar is (ervan uitgaande dat je verder een goed gevoel hebt bij school), maar ik zou zeker onderzoeken waarom je dochter andere verhalen vertelt. Ik zou sowieso met juf bespreken dat de verhalen verschillen.

Jouw eigen angsten zullen ook maken dat je meer gefocust bent op negatieve dingen.
Ik zou het nog even aankijken. Ze gaat pas 1 maand. Met daartussen nog een week herfstvakantie? Ze moet gewoon nog even wennen. Ook aan dat andere kinderen soms wat kattig kunnen zijn. En ook daar leert ze mee om te gaan.
Ze durft haar vinger op te steken en te vertellen, dit geeft mij wel het idee dat ze zich (relatief) veilig voelt op school.

Ze is altijd bij je thuis geweest, ze is dus nog niet helemaal gewend aan het spelen en in contact komen met leeftijdsgenoten. Zij verteld dat de kinderen bij haar wegrennen. Zou het kunnen dat zij bij de kinderen gaat staan maar zich nog niet goed in het spel durft/kan mengen en dat de kinderen dus in hun spel verder gaan? Voor je dochter kan dit goed de indruk geven dat de andere kinderen wegrennen, terwijl ze er dus eigenlijk alleen 'bij' is gaan staan.

Ik zou het in de gaten houden en zorgen dat je eigen pestverleden geen invloed krijgt op het beeld dat je van je dochter haar 'schoolcarrière' hebt. Blijf positief als het over school gaat naar haar toe. Het is ook allemaal onwijs spannend zo'n eerste periode!
Kleuters moeten nog enorm veel leren, zeker op sociaal vlak. Ze kunnen zich ook nog niet goed inleven in anderen, dat komt vanaf een jaar of 6/7.

Wat ik maar wil zeggen: tussen de kleuters is het gewoon pittig!
Pest gedrag moet worden aangepakt, dus check even bij de juf of ze het misschien herkent. Verder moeten alle kinderen nog leren hoe ze in een groep met elkaar omgaan. Een beetje tijd & geduld is dus ook wel nodig.
Je zou het eens tegen de juf kunnen zeggen dat dochter met deze verhalen thuis komt. Maar meer ook niet... Klinkt alsof je dochter tot nu toe best wel beschermd is opgegroeid en nooit veel heeft kunnen oefenen in contact met (onbekende) leeftijdsgenoten. Dat gaat dus nu beginnen.

Mijn dochter (3,5) begint zich ook steeds bewuster te worden van anderen en sociale omgangsvormen. Maar ze vindt het nog wel heel lastig om al die onderliggende sociale conventies te begrijpen. Logisch. Dus komt ze regelmatig bij mij met de mededeling dat andere kinderen (speeltuin, verjaardag, opvang) gemeen zijn, dat ze niet mee mag doen, etc. Vaak heb ik de situatie vanaf een afstandje bekeken, ligt het allemaal een stuk genunaceerder en is het een kwestie van verkeerde interpretatie van elkaars gedrag. Tja, hoort er bij.

Ik zou het wel fijn vinden als de juf weet dat dochter dit soort dingen op deze manier interpreteert. Wat dus NIET wil zeggen dat ze wordt gepest of dat de andere kleuters bewust naar doen.

En ga zelf iets doen om je verleden te verwerken. Je wil het niet, maar je bent nu al bezig om je eigen verleden op je dochter te projecteren...
gsleutel wijzigde dit bericht op 25-10-2019 15:59
0.70% gewijzigd
Als er echt kindjes zijn die gemeen doen dan zou ik daar wel het gesprek over aan gaan. Maar ik zou mij niet meteen al te veel zorgen maken. Mijn zoontje praatte het eerste half jaar niet tegen de kindjes. Maar de kindjes waren wel lief voor hem, en ik geloof er heilig in dat een juf of meester daar vooral een groot aandeel in heeft.

Nu is mijn zoontje helemaal thuis in de klas en heeft heel veel vriendjes.
Vraag de juf of ze er op wil letten, wel sneu als het waar is natuurlijk, dan voelt ze zich gelijk in groep 1 de mindere en dat kan nu al haar zelfbeeld schaden, en zelf elke ochtend een tijdje observeren, als ze iets lulligs zeggen gelijk ff de kop indrukken.
Mijn supersociale en assertieve dochter heeft ook dat soort verhalen, ook op het kinderdagverblijf over haar allerbeste vriend.
Mijn ervaring is dat ze die negatieve dingen uitvergroot als ze moe is aan het eind van de dag, eigenlijk wil hangen en gewoon ff wil zeuren.
Heb je nu niks meer aan maar daarom vind ik kdv/psz voor kinderen altijd aan te raden.

On topic : ik begrijp je angst en zou zeker vragen of de juf dit in de gaten houdt. Maar zolang kind met plezier naar school gaat verwacht ik niet dat je je druk hoeft te maken.
Update het gaat veel beter. Niet besproken uiteindelijk maar hoor haar nu over vriendjes en spelen. Maakte me weer te druk.
Ik lees net het topic en wat mensen toen al schreven gebeurt vaker: kinderen vergroten het allemaal en het probleem is vaak in werkelijkheid veel anders.
Maar gelukkig is het bij jullie helemaal goed gekomen.

Mijn zoon had dat in het begin ook.... die gaf dan aan dat een specifiek jongetje hem schopte of sloeg en weet ik wat nog meer. Ik heb gezegd dat als er iets was dat hij dan gewoon naar de juf moest gaan. Zo kreeg ik ook verhalen (veel fantasie verhaal) dat da t jongetje straf gekregen had.

Inmiddels hebben de twee een haat-liefde verhouding en zijn het volgens mij gewoon twee haantjes. Ze kunnen heel leuk samen spelen, maar ook motten ze regelmatig. Maar het ellenlange geklaag en ook zeggen dat hij niet meer naar school wilde vanwege dat jongetje is vrij snel ook weer opgehouden.
De juf had ik wel iets gezegd, zonder de naam van het jongetje te noemen, maar ik had haar algemeen gevraagd of ze het een beetje in de gaten kon houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven