Dochter in sept naar basisschool. Wie ook?

06-07-2009 10:09 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eindelijk is het dan zo ver, na de zomervakantie wordt mijn dochter 4 en gaat naar de basisschool.

Zij heeft er zin in, ook al vindt ze het wel een beetje spannend.

Maar ik merk aan mezelf dat ik het er toch wel moeilijk mee heb.

Vind het toch wel gezellig dat ze om me heen is en lekker samen keuvelen.

Ook gaan we nu 's morgens wel eens lekker koffie drinken bij de hema, daar kan ik echt van genieten.

Wie herkent dit gevoel?

Zou ze absoluut niet thuis willen houden, en ze moet ook zeker naar school.

Maar het is gewoon voor mij ook wel eventjes wennen.
Hoi!

Mijn zoon wordt ook in september 4 en gaat dan dus naar school. Ook ik moet heel erg aan het idee wennen hoor. Wij zijn ook van het lekker tutten 's ochtends. Vaak wordt hij pas om 8.30 uur wakker. We zullen dus in een strak ritme moeten komen van op tijd naar bed en er op tijd weer uit. Misschien scheelt het dat ik nu 38 weken zwanger ben van de 2e en dan waarschijnlijk toch een ander ritme heb
nou, ik niet. Ik werk al
quote:ingmagh schreef op 06 juli 2009 @ 11:18:

nou, ik niet. Ik werk al
quote:ingmagh schreef op 06 juli 2009 @ 11:18:

nou, ik niet. Ik werk al Het lijkt me daarom wel des te moeilijk voor TO: van full-time bij je kind zijn, naar kind naar school en werken. (ik neem toch wel aan dat TO nu gaat werken in die uren dat kind op school zit?) Is best een enorme overgang lijkt me.
Hoi,

Ik werk nu ook al hoor 3 dagen in de week en dat blijf ik doen.

Maar dan geniet ik juist extra van de dagen dat mijn dochter thuis is.

Dat zal dus veranderen.

En Randy voor jou zal er helemaal veel veranderen straks!

Spannend!
Het went gauw genoeg hoor suzie, zeker als je haar straks blij thuis ziet komen omdat ze weer een geweldige dag heeft gehad of als ze niet thuiskomt want vandaag gaat ze bij marietje spelen, morgen bij fatima en overmorgen eet ze 's middags bij pietje. Nee, echt, die plezier in school is het echt waard.

Overigens, hier is het andersom. Ik zie mijn kind juist meer nu hij naar school is vanwege het ophalen om 3 uur. Heerlijk om inderdaad even met zijn tweeen te shoppen, speeltuinen of mutsig brownies te maken.
Waarschijnlijk ben je wel bewuster met de tijd bezig dat ze wel thuis zijn.

Huis is dan al aan kant en dan kun je leuke dingen doen.
Hallo Suzie, mijn dochtertje gaat ook na de zomervakantie naar de "grote" school. We hebben ook een zoontje van 5 dus ik weet wel hoe het is maar toch..ik werk ook 3 dagen en heb genoeg te doen maar ik zal het op mijn vrije dagen ook missen...ze is heel gezellig in huis. Daarbij komt dat ik me ook een beetje zorgen maak, misschien wel onterecht hoor maar ze komt in een best drukke klas (24 kinderen en dat loopt dan gedurende het jaar vol tot zo'n 30 tot 32 kinderen), Dochterlief is heel zacht van karakter en nog erg dromerig. Maar het belangrijkste is dat ze er wel veel zin in heeft, ze wil ook letters leren schrijven!
Hier ook een bijna-basisschool-kindje. Ze kan niet wachten, ze heeft er zo'n zin in. Ik vind het leuk en natuurlijk ook wel spannend.

Ik ben een moeder met een hart van steen denk ik want ik heb nooit een traan gelaten toen ze naar het kdv ging en ik verwacht dat nu ook niet te doen.

Ik hoop dat ze het heel erg naar haar zin gaat hebben.

Het vroeg opstaan zijn we wel gewend hier (uitslapen kennen ze hier helaas niet) maar dat je ook daadwerkelijk om 8.15 de deur uitmoet élke ochtend zal dan weer wél wennen zijn

Wat misschien ook scheelt is dat ik nog een zoontje heb van 15 maanden, krijgt hij ook eens de onverdeelde aandacht Dus ik ben nog niet alleen thuis.

Randy wat leuk je hier te zien! En bijna de 2e... spannend en superleuk voor je!!
Onze jongste zoon gaat op mijn verjaardag voor het eerst naar de basisschool, 2 weken voordat hij 4 wordt (zo kan hij gewoon vanaf de eerste schooldag meedraaien).

Als ik hem heb achtergelaten (je mag hier eerst even bij blijven zitten tot ze een beetje zijn gerustgesteld) ga ik naar de bakker en haal het lekkerste gebakje dat ze hebben.

En dan vier ik mijn eigen kleine feestje .....

Ws ga ik in de toekomst wel weer wat meer werken, maar ik geniet eerst nog maar even van de dan nieuw verworven vrijheid, heb nog wat dingetjes die ik bij mijzelf aan wil pakken (fysio, beweging, hobby's)

Dus nee, ik vind het niet erg dat hij naar de basisschool gaat, hij is er ook aan toe, is peuter-af en kleutert al een hele tijd achter zijn grote zus aan
Mijn dochter mag straks na de vakantie beginnen op school. Eindelijk, vind ze zelf, en ik ook eigenlijk... Ze is de oudste van mijn 3 kinderen, en er al een half jaar erg aan toe.

Dit resulteert in af en toe flinke aanvaringen met haar broer, die 15 mnd jonger is.

Ik kijk er dus erg naar uit dat zij straks op school is, de aanvaringen minder zijn (ze kunnen ook heel vaak heerlijk spelen met elkaar hoor!) en ik wat meer tijd heb voor de jongste 2.

Heb ook een hart van steen denk ik.
Ik zeg; 3 taartjes voor hier dus

Zijn er ook moeders hier die het vreselijk vinden/echt verdriet hebben/lege-nest-syndroom etc ?
Heb even meegelezen op jullie topic.

Na de vakantie start ik zélf als juf van groep 1/2! (Na een aantal jaren in andere groepen gewerkt te hebben)

Ik krijg 5 "instromers" (kindjes die in de vakantie 4 zijn geworden) op de eerste dag dus dat wordt best spannend. Voor hen en voor mij stiekem ook een beetje...

Misschien een beetje offtopic: maar wat zouden jullie graag zien in de klas/leerkracht/school van jullie kind als het net naar school gaat?

Mijn eigen zoontje wordt in december 3. Misschien komt het doordat het nog even duurt, maar ik zie er eerlijk gezegd wel een beetje tegen op dat hij straks naar school gaat. Al zal hij het zelf waarschijnlijk geweldig vinden. Ik heb een beetje moeite met het afsluiten van fases...

Sinds ik zelf een kind heb snap ik ook dat er soms moeders met tranen in hun ogen afscheid nemen van hun kind op de allereerste schooldag (en aangezien de zwangerschapshormonen nog door mijn lijf gieren hoop ik maar dat ik het zelf droog houd als ik erbij sta te kijken, hahaha)
Mijn zoon gaat ook in september voor het eerst naar de basisschool en ik vind het super spannend hoe hij het gaat vinden. Gaat nu wel al 3 dagen naar het KDV maar het zal wel vreemd voor hem zijn want KDV is in een andere stad als waar hij zo dadelijk naar school gaat. Vraagje hebben jullie al NSO kunnen regelen. Hier is het een drama. maar 40 plekken voor +/- 400 kinderen is gewoon niets. Na veel overleg het allemaal kunnen regelen maar het is verre van ideaal
quote:tummytoe schreef op 17 juli 2009 @ 22:53:

Heb even meegelezen op jullie topic.

Na de vakantie start ik zélf als juf van groep 1/2! (Na een aantal jaren in andere groepen gewerkt te hebben)

Ik krijg 5 "instromers" (kindjes die in de vakantie 4 zijn geworden) op de eerste dag dus dat wordt best spannend. Voor hen en voor mij stiekem ook een beetje...

Misschien een beetje offtopic: maar wat zouden jullie graag zien in de klas/leerkracht/school van jullie kind als het net naar school gaat?

Mijn eigen zoontje wordt in december 3. Misschien komt het doordat het nog even duurt, maar ik zie er eerlijk gezegd wel een beetje tegen op dat hij straks naar school gaat. Al zal hij het zelf waarschijnlijk geweldig vinden. Ik heb een beetje moeite met het afsluiten van fases...

Sinds ik zelf een kind heb snap ik ook dat er soms moeders met tranen in hun ogen afscheid nemen van hun kind op de allereerste schooldag (en aangezien de zwangerschapshormonen nog door mijn lijf gieren hoop ik maar dat ik het zelf droog houd als ik erbij sta te kijken, hahaha)

Zwiepje heeft twee juffen gehad dit jaar. Juf A en juf B. Juf A doet twee dagen (volgend jaar 1) en juf twee 3 (volgend jaar 4). Beide zijn goede juffen maar juf B is bij iedereen veeeeeel geliefder dan juf A. En dat komt door 1 ding: bij juf A krijg je het idee dat ze haar werk doet, bij juf B straalt ze plezier uit en lijkt juf zijn meer een uit de hand gelopen hobby. Overigens is juf A heel jong en juf B een ouwe rot met 25 jaar ervaring dus misschien dat dat meespeelt hoor.

Wat belangrijk is: betrokkenheid bij het kind. Als er iets is, gelijk aan ouders melden. Een open deur beleid, altijd klaar voor een praatje of, als het te diep gaat, heb je binnen no-time een afspraak. Maar voornamelijk: interesse in de kinderen en enthousiasme voor het vak.
Eens met Zwieber, ik denk dat dat het allerbelangrijkste is.

NSO is hier prima geregeld. Dochter gaat al vanaf 5 mnd naar het KDV. Hier worden ze dan direct doorgepland naar de NSO tot ze 10 jaar zijn. Mijn jongste twee die bijna 3 jr en bijna 10 mnd zijn hebben dus ook zeker plaats straks.
Tummytoe; ik vind het belangrijk dat een kind (en de ouders) 'gezien' worden. Een enkel 'goedemorgen' komt heel anders over dan bv 'goedemorgen Marietje, wat heb je een mooie jurk aan' of zoiets. Ook openheid vind ik belangrijk net als enthousiasme, wat allebei al genoemd werd.

Bij ons is de NSO ook geregeld, het is een verlengde van het KDV waar ze nu op zitten. Zoon heeft dus over ruim 2 1/2 jaar ook een plek. Erg fijn.

Wanneer gaan jullie kinderen wennen? Ook 2 weken voordat ze 4 worden?
Selma, mijn dochter is eind mei al 4 geworden en mag dus pas na de vakantie beginnen... School was vol en dan houdt het op hè!

Anders is het hier ook 2 a 3 wkn van te voren.
Iris, misschien is het wel lekkerder voor haar als ze start in een nieuw schooljaar met minder kindjes maar als ze net zo staat te springen als mijn dochter duurt het haar vast veel te lang.
Joeppie! Krijg net bericht binnen dat er toch voor 1 dag in de week een plekje is op de NSO. Vind het echt wel lekker. Betekent dat ik toch een hele vrije dag heb in de week. Hier moet ik wisselen van organisatie wat het extra moeilijk maakt.

Tummytoe: Ben het eens met wat Zwieber en Selma Duim zeggen betrokkenheid en openheid vind ik heel belangrijk. evenals aandacht voor het kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven