dochter (net 9 jaar) wordt dikker

17-07-2019 21:59 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me wat zorgen om t gewicht / lijf van mijn jongste dochter. Ze is een maand geleden 9 geworden.
Sinds een half jaar wordt ze wat voller. Ze heeft nu duidelijk n buik en is dikker bij dr heupen en n beetje bij dr rug ook heeft ze borstvorming lijkt t..dat is alleen maar vet. .Ik voel nog geen schijfjes oid Haar benen en armen zijn slank maar de rest ziet er wel wat dik uit.
Ze heeft er zelf heel veel last van en kijkt er constant in de spiegel naar dus pas hebben we t aangekaart bij onze huisarts. Die stelde haar gerust; ze heeft haar gewogen en gemeten en heeft n goed BMI. Zij gaf aan dat er waarschijnlijk n groeispurt zou aankomen.
Ik heb haar gewicht en lengte (34kg en 1.34m ) ook berekend qua BMI; t is idd gezond maar echt aan de bovenkant. 1 kg zwaarder en ze is te zwaar.
Ik merk dat even niet zo goed weet wat te doen..naar haar toe geef ik aan dat dr lijf prima is en ze zich klaarmaakt voor de groei. Tegelijkertijd snap ik dat ze t niet mooi vindt .
Ze is n kind dat heel veel beweegt (zit vrijwel nooit stil)2x in de week sport en van en naar school fietst. Ze eet niet overdreven veel en krijgt gemiddeld 1 a 2x per dag een snoepje en 1 a 2x per dag limonade, de rest water.
Ik denk dat we de laatste tijd wel wat meer friet eten (1x in de week halen en 1x in de week uit de oven) maar dat is t enige wat ik kan bedenken.
Ik ben zelf al n hele tijd te zwaar maar dat komt echt door chocolade die ik laat op de avond veel at. Ben daar 3 weken geleden mee gestopt en let op calorieën en nu 4 kg afgevallen.
Als kind was ik niet zwaar, mijn man ook niet en de oudste is slank.

Dus. .hebben jullie adviezen of tips voor me? Of bemoedigende woorden. .mag ook. .:)
yeps1 wijzigde dit bericht op 17-07-2019 22:32
2.70% gewijzigd
Rosalind schreef:
17-07-2019 22:29
De waardes van een bmi voor een gezond gewicht zijn anders bij kinderen dan bij volwassenen.
ja, zag ik net idd, had het al aangepast
Andersom schreef:
17-07-2019 22:28
Als TO ook wil dat ze prima in orde blijft, dan kunnen minimale tips geen kwaad natuurlijk.

Meisje is wat dikker geworden, dat kan de aanloop naar een groeispurt zijn maar kan ook een andere oorzaak hebben. Niks mis mee om een vinger aan de pols te houden om het niet nog verder te laten gaan.
Iedereen moet een maatje s hebben tegenwoordig
Arm kind. Is er een gezond kind is het nog niet goed genoeg.
Alle reacties Link kopieren
FunnyFace8 schreef:
17-07-2019 22:11

Kan je vertellen wat jullie meestal voor ontbijt, lunch, en diner eten?
Voor ontbijt eet ze 1 a 2 boterhammen en drinkt ze melk 2x in de week mag ze ontbijtgranen ( zoet dus suiker. .dat zouden we kunnen schrappen)
Naar school neemt ze 3 boterhammen mee, pakje droge crackers en fruit en water
Uit school zet ik n bord fruit neer voor de meiden en hun vriendinnetjes. Soms mag ze n boterham als ze echt honger heeft. Hierbij krijgt ze sap. In de middag nog n x 1 snoepje.
Ongeveer half uur voor t avondeten heeft de oudste vaak honger dus zet ik n bord rauwkost neer (komkommer, tomaat, paprika ed)
Avondeten eet ze met moeite n bord, de helft bestaat uit groente overigens. Daarbij ook weer water.
Soms toetje. Na t eten krijgen ze eigenlijk niks meer (vragen er ook niet om ). Soms n koekje maar dat is niet vaak.
Ik zou de snoep, ranja en snackbarfriet schrappen of sterk verminderen. Vooral de mayonaise bij de friet zet ongemerkt enorm aan.

Ik vind 2 keer per dag een snoepje en twee keer per dag ranja eigenlijk best veel. Juist die zoetigheid zijn loze calorieën en ongemerkte dikmakers. In plaats van ranja kan ze ook water drinken.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik snap dat jij je er zorgen om maakt.
Hou er ook rekening mee dat ze de pubertijd ingaat, en dat er van alles gaat veranderen aan en in haar lichaam.
Wel in de gaten blijven houden.
Mijn dochter begon op haar 10e dikker te worden.
Bol koppie en vooral dik buikje.
Ze was altijd een sprietje.
Ze was vrij passief, niet heel bewegelijk, dus wij stimuleerden haar om te gaan bewegen, sport whatever.
En natuurlijk opletten met wat ze at.
En ook wij vonden het zorgelijk.
Toen ze bijna 15 was, werd ze ongesteld, ze kreeg een groei spurt, werd slanker, puppyvet ging weg, en ziedaar, het veranderde helemaal.
De verhoudingen werden ook beter qua postuur.
Nu is ze een jong volwassene met normaal postuur, die lekker beweegt en lekker eet.
Ik maak me even geen zorgen meer.
Alle reacties Link kopieren
brood, crackers en fruit zitten voor koolhydraten en dus suikers, je kan daar ook wat meer mee gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
17-07-2019 22:19
Ik vraag me vooral af hoe het komt dat ze zichzelf constant in de spiegel bekijkt.
Ben je zelf niet teveel met haar gewicht bezig, aangezien je er zelfs mee naar de huisarts gegaan bent?
Ze heeft een gezond gewicht en is in de groei. En die groei gaat met scheuten. Een beetje in de breedte, een beetje in de lengte.
Af en toe een snoepje, ranja of friet is prima voor een kind in de groei .
En twee keer per week friet ook. Ik denk eerder dat dat misschien een minder goed idee is voor de ouders ;-D
Het is een kind wat van nature al veel piekert...uiteraard was naar de huisarts gaan het laatste wat ik wilde. Maar ze heeft er al n tijd last van, let er steeds meer op en toen ze me pas vertelde dat ze met de iPad foto's van zichzelf maakt (in kleding) en dan kijkt waar ze te dik was schrok ik echt. Ik heb dr steeds gezegd dat ze echt prima is, haar lichaam zich klaar maakt voor de groei ed, maar ze was er steeds meer mee bezig vandaar tripje huisarts die haar kon geruststellen.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
17-07-2019 22:15
Sorry maar het is te gek voor woorden om tips te geven terwijl ze prima in orde is.
Eens. Zelf was ik mollig toen ik 9/10 was. Mijn broers noemden me olifant en ik hoorde van niemand dat het gewoon normaal was dat ik er zo uitzag. Een jaar later schoot ik de lengte in en was ik helemaal slank. Nog een jaar later vond ik mezelf nog te dik en flirtte ik met anorexia. Ik bleek heel goed te kunnen diëten. Mensen zeiden tegen me dat ik weer normaal moest gaan eten. Ik viel vaak flauw. Mijn broers zeiden niks meer.

Ik zeg niet dat dit bij iedereen zo werkt, maar ik geloof wel dat het héél belangrijk is om (vooral op die leeftijd) van je ouders/familie te horen dat je goed bent zoals je bent.
zephora wijzigde dit bericht op 17-07-2019 22:49
10.74% gewijzigd
yeps1 schreef:
17-07-2019 22:45
Het is een kind wat van nature al veel piekert...uiteraard was naar de huisarts gaan het laatste wat ik wilde. Maar ze heeft er al n tijd last van, let er steeds meer op en toen ze me pas vertelde dat ze met de iPad foto's van zichzelf maakt (in kleding) en dan kijkt waar ze te dik was schrok ik echt. Ik heb dr steeds gezegd dat ze echt prima is, haar lichaam zich klaar maakt voor de groei ed, maar ze was er steeds meer mee bezig vandaar tripje huisarts die haar kon geruststellen.
En nu ga je mee doen met haar dieetadvies geven terwijl je haar zelfvertrouwen moet geven.
Al die internetvloggers helpen ook niet mee maar goed het is je eigen kind.
Alle reacties Link kopieren
zephora schreef:
17-07-2019 22:45
Eens. Zelf was ik mollig toen ik 9/10 was. Mijn broers noemden me olifant en ik hoorde van niemand dat het gewoon normaal was dat ik er zo uitzag. Een jaar later schoot ik de lengte in en was ik helemaal slank. Nog een jaar later vond ik mezelf nog te dik en flirtte ik met anorexia. Ik zeg niet dat dit bij iedereen zo werkt, maar ik geloof wel dat het héél belangrijk is om (vooral op die leeftijd) van je ouders/familie te horen dat je goed bent zoals je bent.
Dat is ook wat ik haar zeg en uitdraag maar lijkt me niet verkeerd hier te checken of er tips zijn.
Ze heeft ook echt de ' pech' dat veel van haar vriendinnen enorm dun zijn. Zij heeft echt n mooi sportlijf...goed gespierd en is van kleins af aan enorm sterk. Ook dat benadruk ik. Maar ik kan niet controleren waar ze over piekert.
jilzz schreef:
17-07-2019 22:43
brood, crackers en fruit zitten voor koolhydraten en dus suikers, je kan daar ook wat meer mee gaan doen.
Ze hoeft niets te doen en ga een kind niets leren over koolhydraten en verborgen suikers of het is op dokters advies.
jilzz schreef:
17-07-2019 22:43
brood, crackers en fruit zitten voor koolhydraten en dus suikers, je kan daar ook wat meer mee gaan doen.
Ja joh ga dat kind op een koolhydraatarm dieet zetten :nooo:
anoniem_642d224ec8888 wijzigde dit bericht op 17-07-2019 22:54
1.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het in ieder geval bij 1x per dag een snoepje/koekje/pakje crackers (ik weet niet precies welke je daarmee bedoelt, maar in van die cream crackertjes zitten geloof ik best veel calorieën) houden. Gewoon fruit mee naar school en dan thuis een snoepje of koekje. En dan ook ‘s avonds geen koekje meer, al zeg je al dat ze dat niet vaak krijgt.

Kan het trouwens zijn dat ze stiekem snoept? Mijn dochter van net 10 doet dat echt wel als ze de kans krijgt.

Ze is nu niet te zwaar, dus verdere maatregelen zou ik niet nemen en ik zou het ook anders naar haar toe brengen. Gewoon met het hele gezin gezonder eten omdat dat voor iedereen goed is. En lekker veel bewegen met haar samen. Ik doe in het weekend ook het liefst iets actiefs met de kinderen. Niet omdat ze te zwaar zijn (zeker die van 10 is een spriet), maar gewoon omdat dat leuk en gezond is.

Jouw dochter is dus nog niet te zwaar, maar ze is de laatste tijd wel aangekomen, dus het is natuurlijk wel zaak om dat nu te stoppen. Zoals je zelf al zei: nog een kilo erbij en ze is wel te zwaar.
Alle reacties Link kopieren
Kopieert je dochter niet jouw gedrag omdat je zelf zo met je gewicht bezig bent?

Verder dochter zeker niet op dieet zetten en blijven herhalen dat haar gewicht prima is en dat de dokter dat ook heeft gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Yildizlar schreef:
17-07-2019 22:53
Ja joh ga dat kind op een koolhydraatarm dieet zetten :nooo:
Haha. .nee. .dat lijkt me ook niet. .
Mijn dochter is ook 34 kilo, maar tien cm langer dan jouw dochter. Ze eet wel veel minder dan jouw dochter: 's Ochtends 1 boterham met een glas melk, ligakoekje tussendoor. Lunch: fruit, melk, 2 boterhammen. 's Avonds: avondeten met groente. Meestal zonder toetje. Bijzondere tussendoortjes of toetjes (ijsje/chips/stukje taart/bakje popcorn) gemiddeld twee keer per week.
yeps1 schreef:
17-07-2019 22:39
Voor ontbijt eet ze 1 a 2 boterhammen en drinkt ze melk 2x in de week mag ze ontbijtgranen ( zoet dus suiker. .dat zouden we kunnen schrappen)
Naar school neemt ze 3 boterhammen mee, pakje droge crackers en fruit en water
Uit school zet ik n bord fruit neer voor de meiden en hun vriendinnetjes. Soms mag ze n boterham als ze echt honger heeft. Hierbij krijgt ze sap. In de middag nog n x 1 snoepje.
Ongeveer half uur voor t avondeten heeft de oudste vaak honger dus zet ik n bord rauwkost neer (komkommer, tomaat, paprika ed)
Avondeten eet ze met moeite n bord, de helft bestaat uit groente overigens. Daarbij ook weer water.
Soms toetje. Na t eten krijgen ze eigenlijk niks meer (vragen er ook niet om ). Soms n koekje maar dat is niet vaak.
Ik lees niks geks. Pakje droge crackers (lege calorieen) zou ik vervangen door iets gezonders. Niet om de calorieen, maar om voedingsstoffen en verzadigd gevoel. Kan je daar een stukje kaas of wat noten van maken bijvoorbeeld?

Verder zou ik sap en ranja alleen een glaasje in het weekend doen. Krijgt ze trouwens wel brood dat vult? Of is het van dat lichtbruine of witte brood? Lees op de zak wat erin zit qua vezels, suikers, en vetten, en kies de meest vullende en gezonde optie. Dan hoeft ze na school misschien geen vierde boterham. En wat doe je op haar boterhammen?

En kan je voor ontbijt misschien een van de twee boterhammen vervangen door een gekookt eitje (proteine)? Of een kommetje volle griekse yoghurt met fruit, en een gekookt eitje ernaast? Nederland is echt een brood land, maar uiteindelijk heb je meer nodig dan alleen koolhydraten. Het lichaam heeft een balans nodig tussen koolhydraten, vetten, proteine, etc. Ik kan dat zo 1, 2, 3 niet zo goed uitleggen, maar je kan daar van alles over lezen als je daar mee aan de slag wil. Een dietiste kan je er ook meer over vertellen.

En ik snap de boe-roepers die vinden dat TO verkeerd bezig is helemaal niet. Er zit een verschil tussen je kind een complex aan praten, en je kind gezond en gevarieerd te laten eten zodat het geen gewichtsproblemen krijgt. Het aantal kinderen (en volwassenen ook trouwens) met overgewicht neemt enorm toe de laatste jaren. Een goede ouder doet er natuurlijk alles aan om een ongezond gewicht te voorkomen. Wat er niet aankomt, hoeft er namelijk ook niet af. Succes, TO!
Alle reacties Link kopieren
Die groeispurt komt er aan.. echt, geloof de dokter maar.
Mijn zoon was altijd een mager mannetje. Had totaal geen reserves en een keertje ziek zorgde er altijd voor dat hij gelijk eng mager werd. Begin dit jaar werd hij ineens wat voller. Beetje vetjes rond zijn buik waar ik heerlijk in kon knijpen. Een rondere toet en gewoon zichtbaar meer houvast. Wij dachten dat het kwam doordat hij 2,5 maand in een rolstoel had gezeten.
Maar ineens was hij alles ook weer kwijt en bleek bij de kinderarts dat hij 7 cm was gegroeid in 9 maanden tijd..

Hij moest gewoon wat reserves hebben om de groei aan te kunnen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
yeps1 schreef:
17-07-2019 22:50
Dat is ook wat ik haar zeg en uitdraag maar lijkt me niet verkeerd hier te checken of er tips zijn.
Ze heeft ook echt de ' pech' dat veel van haar vriendinnen enorm dun zijn. Zij heeft echt n mooi sportlijf...goed gespierd en is van kleins af aan enorm sterk. Ook dat benadruk ik. Maar ik kan niet controleren waar ze over piekert.
.
Tips zijn dus vooral zelf een positieve houding tov je eigen lichaam en lichaam van andere vrouwen.
Bij je dochter blijven benoemen dat ze helemaal oké is zoals ze is en dat haar lichaam vanzelf verandert door haar leeftijd.
En veel aandacht hebben voor andere aspecten van haar leven, zorg dat ze dingen doet die ze leuk vindt, dat ze een positief zelfbeeld ontwikkelt, dat ze met vrienden optrekt. En wees echt, écht zelf het goede voorbeeld in dit alles.

Opvallend dat je op al die berichten met dit soort tips niet ingaat, maar wel reageert op iemand die haar eetschema vraagt. Stop met daar de nadruk op leggen! Als je echt geloofde dat ze oké is zoals ze is, waarom dan nog tips op eetgebied? Jij bent het eerste voorbeeld, jij moet echt uitstralen dat ze oké is en dat ze niet hoeft te diëten of iets doen om haar lichaam te beïnvloeden. Ga ook niet de nadruk leggen op wat is gezond, wat is ongezond voor je gewicht. Een kind met een normaal postuur, een gezonde basis en gezonde beweging heeft een lichaam dat bij hem/haar past.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
17-07-2019 22:54
Ik zou het in ieder geval bij 1x per dag een snoepje/koekje/pakje crackers (ik weet niet precies welke je daarmee bedoelt, maar in van die cream crackertjes zitten geloof ik best veel calorieën) houden. Gewoon fruit mee naar school en dan thuis een snoepje of koekje. En dan ook ‘s avonds geen koekje meer, al zeg je al dat ze dat niet vaak krijgt.

Kan het trouwens zijn dat ze stiekem snoept? Mijn dochter van net 10 doet dat echt wel als ze de kans krijgt.

Ze is nu niet te zwaar, dus verdere maatregelen zou ik niet nemen en ik zou het ook anders naar haar toe brengen. Gewoon met het hele gezin gezonder eten omdat dat voor iedereen goed is. En lekker veel bewegen met haar samen. Ik doe in het weekend ook het liefst iets actiefs met de kinderen. Niet omdat ze te zwaar zijn (zeker die van 10 is een spriet), maar gewoon omdat dat leuk en gezond is.

Jouw dochter is dus nog niet te zwaar, maar ze is de laatste tijd wel aangekomen, dus het is natuurlijk wel zaak om dat nu te stoppen. Zoals je zelf al zei: nog een kilo erbij en ze is wel te zwaar.
Ik weet niet wat cream crackers zijn. ..zij krijgt van die LU mini crackers die je ook zou kunnen gebruiken als toastje..overigens deelt ze de helft ervan vaak uit aan vriendinnen. .
Ze eet echt niet stiekem. Weet ik zeker.
To kijk of er in de buurt een training is voor zelfvertrouwen voor kinderen.
Daar heeft de assistent vast wel tips voor waar ze / jullie dat kan volgen.
Alle reacties Link kopieren
Maak je er niet zo druk om alsjeblieft, dat laat je onbewust aan je gezonde(!) kind merken en daar wordt echt niemand blij van. Ik was op die leeftijd nog zwaarder en mijn ouders hebben er nooit een issue van gemaakt, want ik at super gezond. Toen ik halverwege de tienerjaren was, was ik heel slank. Inmiddels eind 20 en te zwaar, maar dat komt door een burnout. :proud:

Leg er alsjeblieft niet teveel de nadruk op als je dochter verder gezond is. Blijf zeggen dat ze mooi is. Echt.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
17-07-2019 22:55
Kopieert je dochter niet jouw gedrag omdat je zelf zo met je gewicht bezig bent?

Verder dochter zeker niet op dieet zetten en blijven herhalen dat haar gewicht prima is en dat de dokter dat ook heeft gezegd.
Nee. .Ik ben niet ' zo met mijn gewicht bezig' maar eet veel minder chocolade of snoep en maak qua eten gezondere keuzes. Dat is ook wat ik vertel als ze ernaar vraagt (al valt t haar nauwelijks op. .) dat ik gezonder wil eten ...overigens vindt ze me de mooiste van de wereld ( bij mij ziet ze al dat vet blijkbaar niet. .. :rolling: )
tu1nhek schreef:
17-07-2019 22:58
.


Opvallend dat je op al die berichten met dit soort tips niet ingaat, maar wel reageert op iemand die haar eetschema vraagt. Stop met daar de nadruk op leggen! Als je echt geloofde dat ze oké is zoals ze is, waarom dan nog tips op eetgebied? Jij bent het eerste voorbeeld, jij moet echt uitstralen dat ze oké is en dat ze niet hoeft te diëten of iets doen om haar lichaam te beïnvloeden. Ga ook niet de nadruk leggen op wat is gezond, wat is ongezond voor je gewicht. Een kind met een normaal postuur, een gezonde basis en gezonde beweging heeft een lichaam dat bij hem/haar past.
:kneel: amen
Alle reacties Link kopieren
Waar komt die angst bij jou vandaan dat je kind te dik zou worden? Trauma bij jezelf?

Ik vind het extreem dat jij naar haar kijkt en ook denkt dat ze te dik is (en zelfs ervoor mee naar de huisarts neemt!) terwijl ze een gezond gewicht heeft!

Bedenk dat een gezond gewicht niet betekent een gefotoshopt lijf hoor.

Ga van je eigen lijf houden en wees er trots op, laat dát aan je dochter zien vooral als je eigen lijf niet fotomodellenperfect is dat maakt de les alleen maar waardevoller!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven