Dochter wilt hardlopen met vrienden tijdens Dodenherdenking

03-05-2024 13:15 368 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemiddag,

Mijn 18-jarige dochter wilt met haar vrienden hardlopen morgenavond. Ze spreekt morgenavond om 19:30 af met hen. Een hardloopavond duurt meestal wel een paar uur bij haar. Ik heb tegen haar gezegd dat het morgenavond Dodenherdenking is en dat ik liever heb dat ze thuis is dan. Ze gaf een grote bek terug ''Mij boeit dat zionistische gedoe echt helemaal niks,'' ''ze zijn toch al dood dus wat maakt 't uit'' en ''de doden komen echt niet weer tot leven door deze verplichte onzin''.

Ik zit hier wel mee. Ik denk eraan om sancties op te leggen, gezien ik het asociaal vind. Twee minuten stilte voor diegene die voor ons hebben gevochten is niet meer dan normaal. Tot dit jaar was het ook geen enkel probleem. Ik weet echter niet welke sancties gepast zouden zijn voor dit, daarnaast is mijn man vrij los. Hij denkt van ''laat gaan joh''.

Wat kan ik het beste doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ayumi1987 schreef:
03-05-2024 15:39
Ja, denk dat dat wel een goede is om daar over in ieder geval te vragen. Wat ik wel weet is dat ze zich sterk verbonden voelt met het Palestijnse volk, op sociale media plaatst zij regelmatig berichten over ''de genocide'' daar.
Ah we gaan die kant op?

Ik ga even wat anders doen. Een vlag opzoeken om morgen halfstok te hangen, of zo.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ayumi1987 schreef:
03-05-2024 15:36
Niet de hele avond, ze kan ook een uurtje later vertrekken naar mijn mening, wanneer de herdenking voorbij is.
Hardloopt ze vaak in het donker?
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
03-05-2024 14:43

(...)
Ten zesde: Door punt 5, kijken jongeren mogelijk heel anders naar die periode. En ik vind het best begrijpelijk dat ze het raar vinden dat we op 4 mei primair de slachtoffer van de Holocaust herdenken. Dit zijn voornamelijk Joden. Maar diezelfde groep voert ook oorlog tegen een specifieke groep mensen.
Hó even, zeg! Zullen we niet alle Joden over één kam scheren? Ik herdenk familieleden en we hebben part moch deel aan wat er momenteel in Israël gebeurt. Ik kén er nog niet eens iemand.

Ik begrijp de rest van je verhaal, maar Nederlandse Joden wordt echt té vaak aangesproken op de situatie in het Midden-Oosten, en dan heb ik het nog over de milde variant.
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar goed, TO, heb je die schoenen al verstopt dan?
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
03-05-2024 15:40
Ik zou even contact opnemen met de andere ouders en hen vragen waar het in hun opvoeding mis is gegaan dat hun kinderen zo respectloos zijn.
Bel dan wel rond 20.00, weet je zeker dat ze thuis zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ayumi1987 schreef:
03-05-2024 15:39
Ja, denk dat dat wel een goede is om daar over in ieder geval te vragen. Wat ik wel weet is dat ze zich sterk verbonden voelt met het Palestijnse volk, op sociale media plaatst zij regelmatig berichten over ''de genocide'' daar.

Ja vanuit die redenatie kan ik het ergens wel begrijpen. Aangezien dodenherdenking voor velen synoniem staat met de Holocaust en dus het herdenken van alleen de Joodse slachtoffers. Voor mij is het meer het besef dat onze vrijheid niet vanzelfsprekend is. En dat dit op dit moment voor anderen dus ontbreekt. Die leven niet in vrijheid.

Goed dat is haar interpretatie en je kunt met haar praten over Zionisme maar ik vind er bijvoorbeeld helemaal niks mis mee dat ze zich (ook) het lot aantrekt van de Palestijnse bevolking die op dit moment niet in vrede leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik geloof er niks van maar als het echt is... ze rennen toch niet aan een stuk door? Ze kunnen makkelijk om 20:00 ergens 2 minuten even op een bankje zitten, uithijgen en dan om 20:03 weer verder rennen.

De fietsbezorgers bezorgen vaak ook gewoon en houden ergens op de route 2 minuten pauze voor wie wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
03-05-2024 15:41
Ah we gaan die kant op?

Ik ga even wat anders doen. Een vlag opzoeken om morgen halfstok te hangen, of zo.
Ik quote puur wat mijn dochter plaatst op sociale media. Zij noemt het een genocide.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ayumi1987 schreef:
03-05-2024 15:34
Haar mening was dat de Dodenherdenking onzinnig was omdat de doden het toch niet meer meemaken, dat was haar justificatie voor haar opmerkingen. Overigens reageert ze wel vaker op deze manier wanneer iets haar niet aanstaat. Wellicht pubert zij langer door vanwege de lockdowns van toen of wat dan ook.
Ze wilt justificatie!
Over code switching gesproken.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nana_Mouskouri schreef:
03-05-2024 15:42
Hardloopt ze vaak in het donker?
Ja, ze heeft regelmatig een hardloopavond met haar vrienden, ook in de winter bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
03-05-2024 15:40
Omdat er nu juist door dit conflict zoveel haat is naar andere groepen. Veel demonstraties en toch ook aardig wat geweld.

Belangrijk om stil te staan dat onze vrijheid niet vanzelfsprekend is. Want anderen in de wereld (Gazastrook) hebben die vrijheid nu niet. Dan is het voor mij belangrijk om dit te herdenken.
Ik sta er elke dag bij stil hoe blij ik ben dat ik in het veilige Westen woon. Haat en demonstraties zijn de afgelopen jaren vaker geweest (BLM, corona?). Ik sta juist volledig achter demonstraties omdat wij de vrijheid hebben om te protesteren.
Heanig an
Alle reacties Link kopieren Quote
canis-felis schreef:
03-05-2024 15:42
Hó even, zeg! Zullen we niet alle Joden over één kam scheren? Ik herdenk familieleden en we hebben part moch deel aan wat er momenteel in Israël gebeurt. Ik kén er nog niet eens iemand.

Ik begrijp de rest van je verhaal, maar Nederlandse Joden wordt echt té vaak aangesproken op de situatie in het Midden-Oosten, en dan heb ik het nog over de milde variant.
Sowieso, de term joden verwijst volgens mij naar een religie. Beetje mal om alle aanhangers van een bepaalde religie verantwoordelijk te houden voor wat dan ook he. In de Gaza-discussie gaat het over Israëli's, in Israël/Palestina. Niet over joden waar dan ook.

En nu ga ik echt een vlag zoeken.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon herdenkt gewoon op de plek waar hij is. Vorig jaar met vrienden in het park. Iedereen was stil, niet alleen hij en zijn vrienden, de muziek was uitgezet etc.
Mooi dat ze zoiets vanuit zichzelf doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn opa is 90+ dus was een tiener tijdens tweede wereldoorlog, maar bij ons thuis was het geen ding. Als ik thuis was, was ik stil.

Daarnaast kunnen ze ook tijdens hardlopen om 20.00 2 minuten stil zijn/staan als ze die behoefte heeft
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
03-05-2024 15:33
Nou ja trainen voor een marathon kan best een aantal uren duren dat vind ik niet zo gek. Daar zit een heel schema aan vast.

Ik zou ook met dochter om de tafel gaan zitten waar haar opmerking over Zionisme vandaan komt. Ik denk dat ik dat zorgwekkender vind dan wel/niet willen herdenken. Ik snap best dat jongeren van nu daar minder emoties bij hebben dan onze ouders en grootouders en misschien wij zelf ook wel.
Eens.
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
SadSloth schreef:
03-05-2024 15:45
Ik sta er elke dag bij stil hoe blij ik ben dat ik in het veilige Westen woon. Haat en demonstraties zijn de afgelopen jaren vaker geweest (BLM, corona?). Ik sta juist volledig achter demonstraties omdat wij de vrijheid hebben om te protesteren.

Ik heb ook niks tegen demonstraties mits geweldloos. Echter zou ik demonstreren op 4 mei om 20.00 zwaar ongepast vinden als dit zou gebeuren.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
03-05-2024 15:49
Ik heb ook niks tegen demonstraties mits geweldloos. Echter zou ik demonstreren op 4 mei om 20.00 zwaar ongepast vinden als dit zou gebeuren.
Waarom zou je dat ongepast vinden? De afgelopen jaren werd er ook aandacht besteed aan Oekraine. Nu mogen mensen al geen "Free Palestina" shirts aan
Heanig an
Alle reacties Link kopieren Quote
Nana_Mouskouri schreef:
03-05-2024 15:42
Hardloopt ze vaak in het donker?
Het is niet donker tijdens dodenherdenking en ook niet een uur daarna.
fairway wijzigde dit bericht op 03-05-2024 15:54
7.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik twijfel nog of het echt is allemaal, maar goed, misschien doet dat er ook niet toe. Ik zou idd in gesprek gaan met dochter over haar ideeen. Als je dat nog niet hebt gedaan trouwens want zo te lezen komt het niet uit de lucht vallen.
Alle reacties Link kopieren Quote
De dodenherdenking is pas sinds 1966 ook voor slachtoffers van de Holocaust. Daarvoor vond men die blijkbaar niet interessant genoeg om te herdenken.
In de jaren tachtig liep de belangstelling zo terug, dat het tijdstip verplaatst werd van vier naar acht uur.
Dus om nu te spreken over een soort instituut dodenherdenking dat al decennia dezelfde waarde kent, is ook een beetje onzinnig.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
SadSloth schreef:
03-05-2024 15:51
Waarom zou je dat ongepast vinden? De afgelopen jaren werd er ook aandacht besteed aan Oekraine. Nu mogen mensen al geen "Free Palestina" shirts aan
Kom op zeg. Je kan verder vinden van die dodenherdenking wat je wilt maar je gaat toch niet doelbewust precies tijdens die twee minuten lopen demonstreren? Prima hoor als jij er niks mee hebt maar je kunt op zijn minst rekening houden met de mensen die er wel waarde aan hechten.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
SadSloth schreef:
03-05-2024 15:51
Waarom zou je dat ongepast vinden? De afgelopen jaren werd er ook aandacht besteed aan Oekraine. Nu mogen mensen al geen "Free Palestina" shirts aan

Demonstreren met vlaggen en geluid tijdens de dodenherdenking is niet ongepast vind jij?

Ik heb het niet over t-shirts he? Dat vind ik een ridicule regel. Als mensen die shirts/sjaals willen dragen prima. Als ze om 20.00 maar 2 minuten stil zijn. Dan op zijn minst uit respect voor degenen die daar wel waarde aan hechten.
mrsmorrison wijzigde dit bericht op 03-05-2024 15:55
0.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
03-05-2024 15:52
Het is niet donker tijdens dodenherdenking en ook niet een uur daarna.
Hier in Kanslozië wel. Zal wel aan de pampa liggen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nana_Mouskouri schreef:
03-05-2024 15:54
Hier in Kanslozië wel. Zal wel aan de pampa liggen.
In Kanslozië is het altijd donker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
03-05-2024 15:52
Het is niet donker tijdens dodenherdenking en ook niet een uur daarna.
Als je vijf over acht nog moet beginnen aan de marathon kom je toch echt in het donker aan de finish.
Iedereen heeft recht op mijn mening.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven