Dochter wordt buitengesloten
donderdag 5 juni 2025 om 21:58
Goedeavond,
Als stille meelezer heb ik nu een account aangemaakt omdat ik advies kan gebruiken.
Mijn dochter van 8 jaar loopt nu al 2 jaar tegen hetzelfde probleem aan. Ik zoek tips om haar te helpen en ervaringen van andere ouders met een kind dat hetzelfde karakter heeft. Ik wil met de docent volgende week een afspraak plannen maar ik hoop hier al goede tips op te doen.
Goed, een omschrijving van mijn dochter. Dochter is lief, sociaal, inlevend, ( te ) verantwoordelijk,( te ) behulpzaam en heeft een groot rechtvaardigheidsgevoel. Ze vindt het belangrijk dat als je iets afspreekt of beloofd je dat na komt, gemeen zijn doe je niet want iemand kwetsen is niet leuk. Soms lijkt het alsof er een volwassen ziel in dat kleine lijfje huist. Ze speelt met iedereen uit haar klas en zal niemand buiten sluiten. Ze word op veel verjaardagsfeestjes uitgenodigd en heeft wekelijks meerdere speel afspraakjes. Ze heeft een beste vriendinnetje maar dat meisje is minder "toegewijd" dan mijn dochter. Ze zit in groep 4 overigens, komt prima gemiddeld mee met de lesstof en loopt ver voor qua leesniveau.
Het probleem.
In de pauze op school is ze echter tot haar verdriet erg vaak alleen. De dynamiek in haar klas is schijnbaar zo dat ze bij alle groepjes die zich op dat moment vormen net buiten de boot valt. Ze heeft maar een kleine klas ( 13 klasgenoten ). Met een paar kinderen heeft ze niet veel of die doen iets waar ze niks om geeft ( voetballen of paardje spelen bijvoorbeeld ). Andere kinderen die bijna wekelijks met haar afspreken sluiten haar buiten als ze vraagt of ze mee mag doen. Ze krijgt dan een botte nee. Ik zie thuis hoe de speelafspraakjes gaan en ik zie hier niets bijzonders aan als in dat mijn dochter zich raar zou gedragen waarom ze niet mee zou mogen doen. En ze spreken de dag erna gewoon weer af.. Maar in de pauze is ze niet goed genoeg lijkt het. En dat breekt mijn hart. Ze word op dat moment telkens afgewezen door haar vriendjes en ze begrijpt niet waarom. Ze loopt dan maar een beetje alleen rond.
Ze is goed in het doorzien van gedrag van andere kinderen. Toen ze 6 werd wist ze al welke vriendjes ze niet samen uit zou nodigen op haar feestje omdat die niet leuk tegen elkaar doen. Ze benoemt nu dat sommigen populair willen zijn en dat anderen daar achteraan lopen. Haar beste vriendinnetje gaat hier ook soms al achteraan zei ze vandaag.
Er zijn enkele gesprekken geweest de afgelopen 2 jaar met de docenten maar dat ging vooral over de bestrijding hiervan. We kunnen het gedrag van andere moeilijk beïnvloeden en naarmate de kinderen ouder worden ben ik bang dat deze kloof groter word en dat ze ook na school een eenling word.
Ik heb haar uitgedaagd om morgen eens andere kinderen op te zoeken in de pauze waar ze niet snel mee zou spelen. Die uitdaging is ze aangegaan. Verder wil ik kijken hoe we haar kunnen helpen mentaal weerbaarder te worden hiertegen. Ik verwacht van de docent tips hiervoor maar alle tips zijn alvast welkom. Heel erg bedankt voor het lezen.
Liefs,
Knussig
Als stille meelezer heb ik nu een account aangemaakt omdat ik advies kan gebruiken.
Mijn dochter van 8 jaar loopt nu al 2 jaar tegen hetzelfde probleem aan. Ik zoek tips om haar te helpen en ervaringen van andere ouders met een kind dat hetzelfde karakter heeft. Ik wil met de docent volgende week een afspraak plannen maar ik hoop hier al goede tips op te doen.
Goed, een omschrijving van mijn dochter. Dochter is lief, sociaal, inlevend, ( te ) verantwoordelijk,( te ) behulpzaam en heeft een groot rechtvaardigheidsgevoel. Ze vindt het belangrijk dat als je iets afspreekt of beloofd je dat na komt, gemeen zijn doe je niet want iemand kwetsen is niet leuk. Soms lijkt het alsof er een volwassen ziel in dat kleine lijfje huist. Ze speelt met iedereen uit haar klas en zal niemand buiten sluiten. Ze word op veel verjaardagsfeestjes uitgenodigd en heeft wekelijks meerdere speel afspraakjes. Ze heeft een beste vriendinnetje maar dat meisje is minder "toegewijd" dan mijn dochter. Ze zit in groep 4 overigens, komt prima gemiddeld mee met de lesstof en loopt ver voor qua leesniveau.
Het probleem.
In de pauze op school is ze echter tot haar verdriet erg vaak alleen. De dynamiek in haar klas is schijnbaar zo dat ze bij alle groepjes die zich op dat moment vormen net buiten de boot valt. Ze heeft maar een kleine klas ( 13 klasgenoten ). Met een paar kinderen heeft ze niet veel of die doen iets waar ze niks om geeft ( voetballen of paardje spelen bijvoorbeeld ). Andere kinderen die bijna wekelijks met haar afspreken sluiten haar buiten als ze vraagt of ze mee mag doen. Ze krijgt dan een botte nee. Ik zie thuis hoe de speelafspraakjes gaan en ik zie hier niets bijzonders aan als in dat mijn dochter zich raar zou gedragen waarom ze niet mee zou mogen doen. En ze spreken de dag erna gewoon weer af.. Maar in de pauze is ze niet goed genoeg lijkt het. En dat breekt mijn hart. Ze word op dat moment telkens afgewezen door haar vriendjes en ze begrijpt niet waarom. Ze loopt dan maar een beetje alleen rond.
Ze is goed in het doorzien van gedrag van andere kinderen. Toen ze 6 werd wist ze al welke vriendjes ze niet samen uit zou nodigen op haar feestje omdat die niet leuk tegen elkaar doen. Ze benoemt nu dat sommigen populair willen zijn en dat anderen daar achteraan lopen. Haar beste vriendinnetje gaat hier ook soms al achteraan zei ze vandaag.
Er zijn enkele gesprekken geweest de afgelopen 2 jaar met de docenten maar dat ging vooral over de bestrijding hiervan. We kunnen het gedrag van andere moeilijk beïnvloeden en naarmate de kinderen ouder worden ben ik bang dat deze kloof groter word en dat ze ook na school een eenling word.
Ik heb haar uitgedaagd om morgen eens andere kinderen op te zoeken in de pauze waar ze niet snel mee zou spelen. Die uitdaging is ze aangegaan. Verder wil ik kijken hoe we haar kunnen helpen mentaal weerbaarder te worden hiertegen. Ik verwacht van de docent tips hiervoor maar alle tips zijn alvast welkom. Heel erg bedankt voor het lezen.
Liefs,
Knussig
knussig wijzigde dit bericht op 06-06-2025 06:59
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
3.04% gewijzigd
vrijdag 6 juni 2025 om 07:54
vrijdag 6 juni 2025 om 08:00
vrijdag 6 juni 2025 om 08:04
Als TO schrijft “ In de pauze op school is ze echter tot haar verdriet erg vaak alleen” dan lijkt het wel iets waar haar dochter ook mee zit.
Het lijkt me ook verwarrend voor een kind als kinderen waar je verder leuk mee speelt je altijd zo buitensluiten dat je de pauzes alleen bent.
Het lijkt me ook verwarrend voor een kind als kinderen waar je verder leuk mee speelt je altijd zo buitensluiten dat je de pauzes alleen bent.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
vrijdag 6 juni 2025 om 08:08
Uit de rest van de OP lees ik vooral wat TO ervan vindt.Lebow schreef: ↑06-06-2025 08:04Als TO schrijft “ In de pauze op school is ze echter tot haar verdriet erg vaak alleen” dan lijkt het wel iets waar haar dochter ook mee zit.
Verder: ze wordt veel uitgenodigd op verjaarspartijtjes en heeft elke week meerdere speelafspraakjes. Dan wordt ze dus niet buitengesloten.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
vrijdag 6 juni 2025 om 08:12
Verdrietig TO, als ze hier zelf inderdaad ook last van heeft (wat het geval lijkt te zijn). Ik herken het enigzins. Hier bleef zoon uiteindelijk in de school tijdens de pauze om zich ervan te onttrekken, terwijl hij na schooltijd overspoeld werd met uitnodigingen om af te spreken (wat hij zelf ook doseerde).
1 op 1 of in een klein groepje is een hele andere dynamiek dan op school in de pauze.. Het kost dan minder energie om je aan te passen, je hebt meer invloed om iets te doen wat je interesseert/leuk vindt en je hebt minder te maken met de groepsdynamiek/rivaliteit tussen kinderen.
Ik vraag me af of je er iets aan kan doen. Ze klinkt op sociaal en emotioneel gebied wat verder dan andere kinderen. Zo’n (tijdelijke?) kloof tussen kinderen kan je niet verkleinen. Wel kan je zoeken naar gelijkgestemde kinderen, maar die ga je vast niet vinden in deze klas (anders had ze ze al wel gevonden). Is er een plan b te bedenken op momenten dat ze geen aansluiting heeft tijdens de pauze? Misschien kan ze iets anders doen wat ze leuk vindt?
Toevoeging; wel altijd belangrijk om met de leerkracht te praten idd. Wie weet vinden jullie samen wel een oplossing.
1 op 1 of in een klein groepje is een hele andere dynamiek dan op school in de pauze.. Het kost dan minder energie om je aan te passen, je hebt meer invloed om iets te doen wat je interesseert/leuk vindt en je hebt minder te maken met de groepsdynamiek/rivaliteit tussen kinderen.
Ik vraag me af of je er iets aan kan doen. Ze klinkt op sociaal en emotioneel gebied wat verder dan andere kinderen. Zo’n (tijdelijke?) kloof tussen kinderen kan je niet verkleinen. Wel kan je zoeken naar gelijkgestemde kinderen, maar die ga je vast niet vinden in deze klas (anders had ze ze al wel gevonden). Is er een plan b te bedenken op momenten dat ze geen aansluiting heeft tijdens de pauze? Misschien kan ze iets anders doen wat ze leuk vindt?
Toevoeging; wel altijd belangrijk om met de leerkracht te praten idd. Wie weet vinden jullie samen wel een oplossing.
_horizon_ wijzigde dit bericht op 06-06-2025 08:35
34.48% gewijzigd
vrijdag 6 juni 2025 om 08:12
Als je dochter dit vervelend vindt, moet je er iets mee.
- waarom duurt dit al zo lang? Of gaat het met vlagen?
- wat doet de leerkracht? Bespreekt die dit bijv in de klas als iedereen mag meedoen / buitensluiten is niet netjes. Bespreekt he dochter dit zelf met de leerkracht?
- soms zijn het ook verschillende interesses / fases. Bijv voetballen / zitten en kletsen.
- zijn er andere kinderen met dezelfde interesses? Bijv uit andere klas, jongens
- wat vindt ze zelf leuk om te doen? Is er een spel oid dat leuk is met een groepje.
- waarom duurt dit al zo lang? Of gaat het met vlagen?
- wat doet de leerkracht? Bespreekt die dit bijv in de klas als iedereen mag meedoen / buitensluiten is niet netjes. Bespreekt he dochter dit zelf met de leerkracht?
- soms zijn het ook verschillende interesses / fases. Bijv voetballen / zitten en kletsen.
- zijn er andere kinderen met dezelfde interesses? Bijv uit andere klas, jongens
- wat vindt ze zelf leuk om te doen? Is er een spel oid dat leuk is met een groepje.
vrijdag 6 juni 2025 om 08:19
Je dochter wil niet voetballen en paardje spelen. Dat is erg populair in die leeftijdsgroep. Ik zeg niet dat ze iets moet doen wat ze niet wil, maar is het dan niet logisch dat ze meer moeite heeft met aansluiting vinden? Bij mijn kinderen is/was dit ook wel eens een probleem, kleine klassen en de meisjes speelden paardje en de jongens voetbal. Ze speelden vaak mee met andere klassen, dat is bij hun op school normaal. Ook binnen het paardje spelen kan je variëren met wat er gedaan wordt. Het probleem ligt daarbij wellicht dat je dochter moeite heeft om er invloed op uit te oefenen vanwege de dominantere kinderen. Daar zou je wellicht iets mee kunnen.
Ik snap niet hoe de juf moet oplossen dat je dochter de populaire spelletjes niet leuk vindt of je kind mondiger maakt of zegt dat de kinderen geen paardje moeten doen, maar verstoppertje? Ik denk dat dit vrij normaal is en dat je dochter moet bedenken wat ze het belangrijkst vindt ipv te verwachten dat het gaat zoals zij graag zou willen: spelen wat zij wil doen (alleen en wie weet wie er dan aansluit), met de kinderen uit de klas iets doen wat ze eniet heel leuk vindt of met kinderen buiten de klas spelen.
De dynamiek een het spel verandert ook regelmatig, maar dat is voor je kind niet te nu de oplossing.
Ik snap niet hoe de juf moet oplossen dat je dochter de populaire spelletjes niet leuk vindt of je kind mondiger maakt of zegt dat de kinderen geen paardje moeten doen, maar verstoppertje? Ik denk dat dit vrij normaal is en dat je dochter moet bedenken wat ze het belangrijkst vindt ipv te verwachten dat het gaat zoals zij graag zou willen: spelen wat zij wil doen (alleen en wie weet wie er dan aansluit), met de kinderen uit de klas iets doen wat ze eniet heel leuk vindt of met kinderen buiten de klas spelen.
De dynamiek een het spel verandert ook regelmatig, maar dat is voor je kind niet te nu de oplossing.
vrijdag 6 juni 2025 om 08:39
Mijn dochter had ook zo'n periode, bleek dat ze helemaal niet buitengesloten werd, maar dat de kinderen spellen deden die zij niet leuk vond en dat zij wat anders wilde doen en de kinderen dan nee zeiden. Zij voelde dat als buitensluiten.
Ik heb haar toen uitgelegd dat als ze wil spelen met de andere kinderen, ze soms ook spelletjes moet doen die ze stom vindt, maar de mensen die de spelletjes doen wel leuk.
En dat ze niet met stomme kinderen hoefde te spelen, want dat was ook een ding, kinderen die niet aardig waren wilde ze toch mee spelen.
Vergeet overigens ook niet dat kinderen zelf het nog wel eens groter willen maken dan dat het is, want hier bleek het (volgens de juf) echt heel erg mee te vallen met buitengesloten worden en alleen op het plein rondlopen. Mijn dochter maakte het groter dan dat het was.
Ik heb haar toen uitgelegd dat als ze wil spelen met de andere kinderen, ze soms ook spelletjes moet doen die ze stom vindt, maar de mensen die de spelletjes doen wel leuk.
En dat ze niet met stomme kinderen hoefde te spelen, want dat was ook een ding, kinderen die niet aardig waren wilde ze toch mee spelen.
Vergeet overigens ook niet dat kinderen zelf het nog wel eens groter willen maken dan dat het is, want hier bleek het (volgens de juf) echt heel erg mee te vallen met buitengesloten worden en alleen op het plein rondlopen. Mijn dochter maakte het groter dan dat het was.
vrijdag 6 juni 2025 om 08:42
Ik lees niet direct uitsluiting in je post. Gezien het aantal speelafspraakjes en uitnodigingen.
Wellicht is het "probleem" meer dat de andere kinderen spelletjes doen die ze niet leuk vindt, en dat je dochter daarom niet mee wil doen en van de andere kindjes een soort van verwacht dat ze een ander spelletje doen wat dochter wel leuk vindt?
En dat het haar tegenvalt dat daar niet naar wordt geluisterd wellicht?
Wellicht is het "probleem" meer dat de andere kinderen spelletjes doen die ze niet leuk vindt, en dat je dochter daarom niet mee wil doen en van de andere kindjes een soort van verwacht dat ze een ander spelletje doen wat dochter wel leuk vindt?
En dat het haar tegenvalt dat daar niet naar wordt geluisterd wellicht?
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
vrijdag 6 juni 2025 om 08:52
vrijdag 6 juni 2025 om 09:00
vrijdag 6 juni 2025 om 09:03
Er staat toch duidelijk dat waar ze vraagt er nee wordt gezegd. Waar lees jij dat die kinderen zouden moeten doen wat dochter leuk vindt?
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
vrijdag 6 juni 2025 om 09:06
Door een aantal kinderen, ja. Maar waar ze wel aan mee mag doen, wil ze niet.
Ze wordt vaak uitgenodigd voor verjaardagen en speelafspraakjes. Dus dat buitensluiten zal wel meevallen.
vrijdag 6 juni 2025 om 09:07
Met een paar kinderen heeft ze niet veel of die doen iets waar ze niks om geeft ( voetballen of paardje spelen bijvoorbeeld ). Andere kinderen die bijna wekelijks met haar afspreken sluiten haar buiten als ze vraagt of ze mee mag doen. Ze krijgt dan een botte nee
De kindjes van voetballen en paardje spelen zeggen niet nee zoals ik het lees alleen dochter vindt die spelletjes niet leuk.
Waarom die andere kindjes botweg nee zeggen is wel iets wat je misschien na kunt vragen via school ofzo?
Sur mes cahiers d’écolier
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
vrijdag 6 juni 2025 om 09:16
Exact, dat is wat ik zeg. Ze mag wel meedoen, maar ze wil niet. Dat anderen kinderen hard nee zeggen, is niet leuk, maar kinderen kunnen hard zijn en ik zou allang blij zijn dat niet iedereen bot 'nee' zegt. Er zijn genoeg kinderen op elke school die gewoon bij niemand mee mógen doen en gewoon echt alleen zijn. Die worden buitengesloten en worden ook niet uitgenodigd voor speelafspraakje of verjaardagsfeestjes. Dit kind mag mee doen, maar wil het niet.MrsM schreef: ↑06-06-2025 09:07Met een paar kinderen heeft ze niet veel of die doen iets waar ze niks om geeft ( voetballen of paardje spelen bijvoorbeeld ). Andere kinderen die bijna wekelijks met haar afspreken sluiten haar buiten als ze vraagt of ze mee mag doen. Ze krijgt dan een botte nee
De kindjes van voetballen en paardje spelen zeggen niet nee zoals ik het lees alleen dochter vindt die spelletjes niet leuk.
Waarom die andere kindjes botweg nee zeggen is wel iets wat je misschien na kunt vragen via school ofzo?
vrijdag 6 juni 2025 om 09:32
Wat goed dat ze gaat proberen andere contacten te leggen in de pauze!
Bij het paardje spelen hielp het mijn zoon dat als het toch fantasie is je prima iets anders kunt fantaseren dan de anderen. Dus je kunt zeggen ‘ik zit op mijn paard’ maar in je hoofd zit je op je draak. Zo kun je meedoen en er toch je eigen draai aan geven
Bij het paardje spelen hielp het mijn zoon dat als het toch fantasie is je prima iets anders kunt fantaseren dan de anderen. Dus je kunt zeggen ‘ik zit op mijn paard’ maar in je hoofd zit je op je draak. Zo kun je meedoen en er toch je eigen draai aan geven
Het is zoals het is
vrijdag 6 juni 2025 om 09:41
Dit is de kern denk ik. TO, ik herken heel veel in je verhaal wat betreft mijn dochter van 8 jaar. Maar ook daar: dochter wil het liefst andere dingen doen dan de rest van de klas (want: "voetballen is stom en paardje rijden kinderachtig"). Daardoor speelt mijn dochter vaak alleen in de pauzes en daar kan ze erg verdrietig om zijn. Ik probeer haar uit te leggen dat als je samen wil spelen, dit ook betekent dat je soms meedoet met dingen waar je zelf niet voor zou kiezen.
vrijdag 6 juni 2025 om 10:08
vrijdag 6 juni 2025 om 10:13
Dat vertelde mijn dochter er eerst ook niet bij, maar dat bleek het te zijn. De mensen met wie ze wilde spelen deden eigenlijk ook dingen die ze niet leuk vond en mocht dan niet meespelen omdat ze het spel aan wilde passen. Ja dan krijg je nee als je het vraagt. Nu ze zich aanpast wordt ze nooit meer buitengesloten.
vrijdag 6 juni 2025 om 10:33
Overigens leest het nu zo alsof mijn dochter zich nu volledig aanpast, maar dat is niet het geval, maar doordat ze niet meer altijd de dienst uit wil maken krijgt ze inspraak in wat ze doen.
Of ze gaat zelf iets doen en dan komen er vanzelf kinderen meedoen.
Of ze gaat zelf iets doen en dan komen er vanzelf kinderen meedoen.
hecamel wijzigde dit bericht op 06-06-2025 10:39
15.18% gewijzigd
vrijdag 6 juni 2025 om 10:34
Ik lees je zin over het rechtvaardigheidsgevoel. Onze zoon heeft dat ook. Op de basisschool mocht hij soms ook niet meedoen en kon daar ook heel verdrietig om worden. De leerkracht heeft toen aan een van zijn vriendjes gevraagd waarom hij niet mee mocht doen en dat jochie zei toen heel duidelijk "Als P meedoet, moet alles volgens de regels, anders wordt hij boos. En wij willen soms ook wel eens gewoon klooien en maken de regels niets uit."
Dat konden we goed aan onze zoon uitleggen, dat een partijtje voetbal of basketbal op het schoolplein met minder regels gaat dan een echte wedstrijd. En toen onze zoon dat doorhad, kon hij ook leuker meespelen.
(Overigens is P nu voetbalscheidsrechter en wordt enorm gewaardeerd door onder andere de jongens die als kind spelen met hem lastig vonden)
Dat konden we goed aan onze zoon uitleggen, dat een partijtje voetbal of basketbal op het schoolplein met minder regels gaat dan een echte wedstrijd. En toen onze zoon dat doorhad, kon hij ook leuker meespelen.
(Overigens is P nu voetbalscheidsrechter en wordt enorm gewaardeerd door onder andere de jongens die als kind spelen met hem lastig vonden)
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in