Dochtertje van 10 weken. Wat is jullie dagschema ongeveer?

18-01-2009 10:16 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een dochtertje van 10 weken. Ik ben benieuwd of jullie met 10 weken al iets van een vast ritme hebben en hoe laat jullie kindjes naar bed gaan en 's morgens weer wakker worden.
Ik heb een zoontje van 10 weken. Hij slaapt nog niet door (wel gedaan een tijd trouwens), dus hij krijgt sinds kort 's nachts weer eten:

04.00: eten en dan weer slapen

09:00 2e x eten, dan spelen, dan slapen

13.00 3e x eten, spelen, slapen of naar buiten

17.00 4e x eten, spelen, slapen

van 19:00 tot 22:00 meestal wakker met huiluurtje

22:00 laatste x eten.

Vanavond krijgt ie trouwens meer in de nachtvoeding.Hij heeft wel doorgeslapen en ik zou het fijn vinden als ie dat weer doet. Maar goed, hij is ook een beetje verkouden deze week.

Ik hoop dat we terug komen op ons oude schema: toen was het 08.00 - 12.00 - 16.00 - 20.00 en 23.30.
poeh, soms lijkt het iedere dag anders te zijn...

maar hij drinkt ongeveer om de 4, 4,5 uur zowel overdag als snachts. en na het drinken vaak nog anderhalf uur wakker, spelen etc, en dan slapen.

meestal slaapt ie smorgens tot half 11 en savonds gaat ie vanaf half 8 bedje in (hoewel bedje, hij slaapt in de reiswieg)
Met tien weken was de enige zekerheid die wij hadden rondom een "schema" dat er meerdere malen op een dag gegeten en geslapen moest worden. Vaste tijden daar deed (en doet) Minismollie niet aan. Gelukkig maar, want ze is een baby en geen machine.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ons ukje is 11,5 week en wij hebben best een lekker ritme. Hij slaapt soms door, soms niet. Ons ritme ziet er als volgt uit als hij doorslaapt:

-tussen 7.00 en 8.00 voeding

-aankleden en wassen

-spelen in de box of op op een kleed

-10.00 naar bed, slaapt dan ongeveer een uurtje

-tussen 11.00 en 11.30 voeden

-knuffelen

-spelen in de box

-13.00 naar bed, hij slaapt dan zo'n 2 uur

-tussen 15.00 en 15.30 voeden

-knuffelen

-spelen

-nu wil hij meestal niet slapen dus houden we hem beneden en spelen we wat met hem of nemen we hem op schoot

-rond 18.30 voeden

-knuffelen

-spelen in de box

-tussen 20.00 en 20.30 naar bed

-rond 22.30 wakker maken voor de laatste voeding

Als hij 's nachts komt voor een voeding dan leg ik hem aan tot hij niet meer regelmatig drinkt en zodat hij het in ieder geval uitzingt tot 8.00 uur. Op die manier kun je ook je dagritme dan vasthouden.

Hij heeft een beetje een moeilijk moment rond een uurtje of 18.00. Slapen wil hij dan niet maar is wel moe. Ik merk wel dat hij steeds beter die tijd kan overbruggen. Ik ga 's ochtens ook bewust vroeg met hem uit bed zodat zijn dagritme er iedere keer ongeveer hetzelfde uitziet. Op deze manier ligt hij ook 's avonds rond dezelfde tijd in bed, hebben we het huiluurtje weten te verplaatsen van rond 21.00 uur naar 18.00 uur en hebben we 's avonds nog even tijd voor onszelf en elkaar. Ook niet onbelangrijk! Eigenlijk lukte het bij ons vrij makkelijk om dit ritme erin te krijgen, maar dat betekent wel dat je consequent moet zijn, met name 's ochtends met het opstaan is dit weleens lastig . Maar hij doet het er goed op, is erg tevreden,en dat is voor ons ook fijn!

Hmm, het klinkt wel heel erg als controlfreak , maar ik ga deze week weer werken en ik ben wel blij met deze regelmaat.
Ik heb ook al weken hetzelfde schema, maar dat kan dan ook doordat ons meisje altijd wakker gemaakt moet worden voor een voeding. We volgen elke keer dezelfde volgorde van activiteit: wakker worden, verschonen (en lekker kroelen, spelen met voetjes, enz), drinken, knuffelen/ spelen in box, bij eerste tekenen van vermoeidheid weer slapen. Is een beetje volgens Ria Blom dus. Nu ze wat ouder is (16 weken) wordt ze vaak eerder wakker dan haar voedingstijd maar niet van de honger maar omdat ze gewoon uitgeslapen is, dan gaat ze dus eerst in de box en dan drinken. De tijden:

07.00-11.00-15.00-19.00 (iets eerder eruit en in badje, pyjamaatje aan)-23.30

O ja, ze slaapt heerlijk door en heeft gelukkig nooit een huiluurtje gehad (klop, klop). Per keer was ze met 10 weken denk ik 3 kwartier op, incl voeding. Maar ik moet zeggen, als we wat afwijken van haar schema (langer op zijn) dan raakt ze daar behoorlijk van van slag en kan ze daarna heel moeilijk in slaap komen.
Hey Chick, daar ben je weer. En we blijven zweren bij Ria Blom nietwaar . Trouwens huilt ons ukje zich sinds een paar dagen niet meer in slaap. Hij ligt nu lekker rond te kijken, met zijn handjes te spelen en valt dan zomaar in slaap. Zo raar hoe die dingen ineens kunnen veranderen.
Oh negeer vraag op Borstvoedingstopic Ellein, ik zie hier dat je zoon 11.5 week is
Da's fijn Ellein! Ook al weet je dat dat inslaaphuuiltje er soms bijhoort, zonder is toch veel lekkerder he?! Heeft mijn meisje ook hoor, is nu ongeveer 50/50. Of ze moet even huilen, of ze draait haar hoofdje naar 1 kant en is meteen vertrokken. Vooral dit slaapje (vanaf 8 uur) is altijd zonder huilen inslapen.

Vraagje voor TO; wil jij graag een beetje ritme aanbrengen in jullie dag? Hoe zien je dagen er nu dan uit? En spreekt het je een beetje aan zoals de meesten het hier doen? Je moet vooral doen wat bij jou en jouw kindje past, dat is het voornaamste. Sommige ouders willen graag van alles kunnen blijven doen en nemen hun kindje overal mee naartoe, niet mijn ding maar als jij en je kindje dat aankunnen is dat ook prima. Ik zie dat mijn meisje heel erg gebaat is bij rust en voorspelbaarheid en VEEL slaap, maar zo is ieder kindje anders. Als ik haar trouwens niet in bed zou leggen bij de eerste tekenen van vermoeidheid zou ze zo nog heel lang opblijven hoor. Ze heeft het echt nodig dat ze in haar bedje ligt zonder prikkels en is dan zo verdwenen.

En supersmollie; ik heb echt geen machientje als kind hoor maar heb door dit ritme wel een kind dat altijd vrolijk is, alle slaap krijgt die ze nodig heeft en altijd weet waar ze aan toe is. En dat is wel heel belangrijk bij deze kleintjes.
quote:Supersmollie1 schreef op 18 januari 2009 @ 13:16:

Met tien weken was de enige zekerheid die wij hadden rondom een "schema" dat er meerdere malen op een dag gegeten en geslapen moest worden. Vaste tijden daar deed (en doet) Minismollie niet aan. Gelukkig maar, want ze is een baby en geen machine.Amen!
Heb nog helemaal geen ritme met baby van bijna 4 weken.....

En 's morgens er vroeg uit? Now way dan slaapt ze eindelijk en mag mammie ook eens even haar oogjes dicht doen hoor.

Maar een beetje schema zou wel fijn zijn alleen geen idee hoe.....

Maar afijn, het blijven inderdaad baby's en geen machines

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven