Doe ik (te) moeilijk?

11-05-2011 13:07 60 berichten
Mijn zoon van (net) 11 gaat samen met een aantal andere bollebozen uit groep 7 van verschillende scholen binnenkort beginnen met een zgn Platoklas. Tot aan de zomervakantie gaan ze elke week een middag Spaans, Scheikunde, Geschiedenis, Wiskunde, Aardrijkskunde en Filosofie doen. Hartstikke goed initiatief en leuk voor hem. Maar nu is de locatie bekend geworden en die is aan de andere kant van de stad, een half uur fietsen dwars door de stad heen.

Ik heb dit besproken met zijn leerkracht, want ik vind het onverantwoord om hem daar alleen(of met een paar andere 11-jarigen van zijn school zonder begeleiding) heen te laten fietsen. Juf heeft belooft een oplossing te zoeken, desnoods zou ze hem zelf brengen.

Ik ben niet te beroerd om hem zelf te brengen, maar zijn tijden vallen(uiteraard) samen met de breng-en haaltijden van mijn andere 3 kinderen, die ik eigenlijk(en de jongste van 4 al helemaal niet) nog niet alleen kan laten fietsen en ze de sleutel van het huis mee kan geven.

Er blijkt dus helemaal niets geregeld te zijn, los het zelf maar op, hij kan best daarheen fietsen, de anderen doen het ook zonder begeleiding. Ik vind het onverantwoord. Waarschijnlijk gaat de platoklas voor hem dus niet door.

Doe ik te moeilijk? Overbeschermend?
Alle reacties Link kopieren
ligt eraan hoe verantwoordelijk je zoon is in het verkeer.

Over een jaar zal hij toch ook moeten fietsen naar de middelbare school
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Hoe groot en druk is de stad waar je woont? Door welke wijken moet hij heen? Zijn er fietspaden en fietst hij met de andere kinderen mee?
Kan je wel begrijpen, maar vind het een moeilijke het is ook een mooie kans voor je zoon. Wat vind je zoon er zelf van? Wil hij graag gaan, zou hij teleurgesteld zijn als hij niet zou mogen? Is er eventueel met de andere ouders van de kinderen een haal en breng schema op te zetten? Dat er iig altijd een volwassene mee fietst? Toen ik op mijn 11e naar de middelbare school ging moest ik ook met een paar kinderen 5km fietsen. Loslaten hoort wel bij het opgroeien van je kinderen, het geven van jou vertrouwen in hem zal hem goed doen.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Over jaar gaat hij naar de middelbare school. Ook dan zal hij op de fiets moeten want niets is zo knullig om dan nog gebracht te worden dan mama. Kortom, ik vind dat een 11-jarige best op de fiets ergens alleen heen en terug kan. Helemaal als hij met andere kinderen zou kunnen meefietsen.
Wat verwacht jij nou van de school? Een taxibusje? Een begeleider? Het is 1 dag in de week zie ik. Als jij niet wil dat je kind alleen fietst, waarom zorg jij dan niet voor een oplossing?

Overbeschermend vind ik wel meevallen, als jij niet wil dat je kind alleen fietst omdat dat te gevaarlijk is, prima. Maar jammer dat je van een ander eigenlijk min of meer eist dat ze het oplossen.
Eventueel zou je bijvoorbeeld voor dat allemaal begint een paar keer samen met hem de route kunnen fietsen en hem op bepaalde gevaarlijke punten wijzen o.i.d.
Mijn zoon is redelijk verantwoordelijk, in die zin dat hij de verkeersregels kent en ze toepast. Maar hij is een ontzettende dromer en zit met zijn hoofd meestal in hogere sferen of in een wiskundige berekening. Zelfs hier in de wijk raakt hij de weg nog wel eens kwijt terwijl hij die op zijn duimpje kent...

Toevallig heb ik voor de vakantie meegeholpen met de verkeersexamens en ik werd niet bepaald blij van het fietsgedrag van de deelnemers. Nu zie ik dat normaal gesproken ook wel, maar nu moest ik er echt op letten en dat was niet erg hoopgevend.

En ja, over anderhalf jaar moet hij naar de middelbare school. Maar dan is hij wel weer ruim een jaar ouder.
Maar hij kan toch met andere kinderen meefietsen die niet allemaal met hun hoofd in de wolken fietsen?
Je zou de route een keer samen met je zoon voor kunnen fietsen. Dan kun je de bespreken waar hij op moet letten en ook zien hoe hij het doet.

Ik begrijp je angst heel goed, maar zou het toch wel jammer voor hem vinden als hij hierom niet zo kunnen gaan.
Het is zoals het is
Klinkt alsof je er ondanks alle argumenten, vragen en tips aan jou er voor jezelf al uit bent. Dus wat wil je dan nog van ons mede forummers weten
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Waarom ga je niet een keer het stuk met hem fietsen? Kun je het beter beoordelen.

Daarnaast: hij is 11. Hij kan best zelf verantwoordelijkheid dragen in het verkeer lijkt me, vooral als blijkt dat jouw kind gewoon ook nog eens een 'slimme' leerling is. En inderdaad: wat ga je doen als hij straks naar het voortgezet onderwijs gaat?
quote:nessemeisje schreef op 11 mei 2011 @ 13:14:

Wat verwacht jij nou van de school? Een taxibusje? Een begeleider? Het is 1 dag in de week zie ik. Als jij niet wil dat je kind alleen fietst, waarom zorg jij dan niet voor een oplossing?

Overbeschermend vind ik wel meevallen, als jij niet wil dat je kind alleen fietst omdat dat te gevaarlijk is, prima. Maar jammer dat je van een ander eigenlijk min of meer eist dat ze het oplossen.

Toen het voorstel van de school kwam heb ik als eerste gevraagd hoe het met het vervoer zou gaan als de locatie niet hier in de wijk zou zijn. Dat was voor mij een voorwaarde.

Er werd meteen gezegd dat dat geen enkel probleem was, er zou voor gezorgd worden dat de kinderen daar kwamen.

Welke oplossing zou jij voorstellen dan? Ik heb nog 3 kinderen die rond dezelfde tijden op school moeten zijn. Mijn man werkt een provincie verderop en kan niet halen en brengen. Geen oppas, geen andere mensen die 3 kinderen mee naar school kunnen nemen en na school bezig kunnen houden tot ik er weer ben.
Is het OV geen optie?
quote:Oriane schreef op 11 mei 2011 @ 13:17:

Maar hij kan toch met andere kinderen meefietsen die niet allemaal met hun hoofd in de wolken fietsen?Ik zie die kinderen dagelijks naar school fietsen. Het verbaast me steeds dat ze heelhuids op school aankomen zonder ongelukken te veroorzaken. Het gaat altijd maar net goed en soms ook niet. Geeft me geen prettig gevoel om hem daar mee door de stad te laten fietsen.
Nou, ik zou er verder niet te veel van verwachten, maar ik zou school nog wel een keer aanspreken op de belofte. Wie weet kunnen jullie er samen toch uitkomen?

Zou hij trouwens niet met de bus kunnen?
Het is zoals het is
quote:lughnasadh schreef op 11 mei 2011 @ 13:15:

Mijn zoon is redelijk verantwoordelijk, in die zin dat hij de verkeersregels kent en ze toepast. Maar hij is een ontzettende dromer en zit met zijn hoofd meestal in hogere sferen of in een wiskundige berekening. Zelfs hier in de wijk raakt hij de weg nog wel eens kwijt terwijl hij die op zijn duimpje kent...Toevallig heb ik voor de vakantie meegeholpen met de verkeersexamens en ik werd niet bepaald blij van het fietsgedrag van de deelnemers. Nu zie ik dat normaal gesproken ook wel, maar nu moest ik er echt op letten en dat was niet erg hoopgevend.

En ja, over anderhalf jaar moet hij naar de middelbare school. Maar dan is hij wel weer ruim een jaar ouder.Misschien wel juist goed voor hem om hem wat meer 'verantwoordelijkheid' te geven. Schijnbaar redt hij het ook altijd maar 'met zijn hoofd in de wolken'(niet dat ik nu vind dat hij maar een ongeluk moet krijgen, maar van een keertje de weg kwijtraken in een buurt die je niet kent, leer je in elk geval dat je de volgende keer alerter moet zijn).
Wat vinden de andere ouders hiervan?

Je kan toch een keer gaan 'oefenen' met hem. Of je man begint 'ns een uurtje later.
quote:lughnasadh schreef op 11 mei 2011 @ 13:23:

[...]

Ik zie die kinderen dagelijks naar school fietsen. Het verbaast me steeds dat ze heelhuids op school aankomen zonder ongelukken te veroorzaken. Het gaat altijd maar net goed en soms ook niet. Geeft me geen prettig gevoel om hem daar mee door de stad te laten fietsen.Hij moet het toch een keer leren. En als ik in jouw schoenen zou staan zou ik hem die kans geven. Dit is iets waar hij de rest van zijn leven echt iets aan zal hebben. Dus een paar keer samen fietsen, hem wijzen op de gevaren en leren te vertrouwen in je kind. Ik vind 11 jaar een prima leeftijd om ergens alleen op de fiets heen te gaan. Die van mij zitten allemaal op school buiten ons dorp. De jongste is pas 5 dus wordt gebracht, maar diegene daarboven is ook 11 en zit op het middelbaar onderwijs (vroege leerling), die fiets elke dag 12 kilometer heen, en ook weer terug. Door weer en wind. Gezien de leeftijd moeten ze dat ook echt wel aankunnen.
Ik zou hem zelf laten fietsen en wat de rest al voorstelde: eerst een paar keer de route met hem fietsen.

In ieder geval niet van jouw probleem (angst, geen vertrouwen in je kinds verkeersveiligheidsgevoel) hun probleem maken (en die van je zoontje). Maar nogmaals: wat vind jij dat de school moet doen dan? Een taxibusje kost geld. Ga jij dat betalen? De lerares heeft wel wat anders te doen. En dat jij geen oppas of buitenschoolse opvang hebt, maar wel drie kinderen die ook rond dezelfde tijd van en naar school moeten is ook jouw probleem.
quote:Pien252 schreef op 11 mei 2011 @ 13:20:

Waarom ga je niet een keer het stuk met hem fietsen? Kun je het beter beoordelen.

Daarnaast: hij is 11. Hij kan best zelf verantwoordelijkheid dragen in het verkeer lijkt me, vooral als blijkt dat jouw kind gewoon ook nog eens een 'slimme' leerling is. En inderdaad: wat ga je doen als hij straks naar het voortgezet onderwijs gaat?

Slim zijn houdt niet automatisch in dat je op alle vlakken slim bent. Zo kon hij bijvoorbeeld pas op zijn 7e los fietsen

Hij gaat over anderhalf jaar naar het voortgezet onderwijs, dan is hij wbt ontwikkeling weer een stuk verder.
op mijn 11e zat ik in de brugklas en fietste ik dus alleen naar school en die zat echt niet in de buurt.

Ik zat in het Centrum van de stad op school maar woonde iets buiten de stad, dus soms fietste ik een stuk en ging dan door met het o.v. maar meestal was het gewoon een kwestie van, van huis naar school fietsen.

Je zoon is elf dan moet dat toch kunnen.
Ik zou trouwens wel alles op alles zetten om die klas voor hem door te laten gaan: blijkbaar kan hij wat extra lesstof aan, en hij heeft straks waarschijnlijk een voorsprong op het voortgezet onderwijs.

Daarnaast: fietst je zoon verder wel eens stukken alleen?
quote:pimpelmeesje67 schreef op 11 mei 2011 @ 13:24:

Wat vinden de andere ouders hiervan?

Je kan toch een keer gaan 'oefenen' met hem. Of je man begint 'ns een uurtje later.Mijn man begint om 07.00 's ochtends, in een andere provincie.
quote:lughnasadh schreef op 11 mei 2011 @ 13:27:

[...]

Slim zijn houdt niet automatisch in dat je op alle vlakken slim bent. Zo kon hij bijvoorbeeld pas op zijn 7e los fietsen

Hij gaat over anderhalf jaar naar het voortgezet onderwijs, dan is hij wbt ontwikkeling weer een stuk verder.Ik bedoel dat meer als in het kunnen toepassen van verkeersregels, meer overzicht kunnen houden dan een kind die overal wat meer moeite mee heeft op school.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven