Doubleren om sociaal-emotionele redenen

16-04-2019 23:51 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter zit in groep 6 en is een gemiddelde leerling. Ze geeft nu zelf aan dat ze graag wil blijven zitten. Ze vindt haar klas niet leuk en heeft veel meer aansluiting met jongere kinderen (dat zie ik ook!). Ik twijfel! School begrijpt haar en staat er voor open, ik gun haar die aansluiting. Alleen... het hoeft niet wat betreft resultaten. Eigenlijk is ze gewoon over naar de volgende groep.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
17-04-2019 08:56
Niet ieder slim en goed presterend kind is meteen hoogbegaafd (de meesten niet). Ik heb basisschool en gymnasium ook met twee vingers in m’n doorlopen en kreeg ook extra taakjes op de basisschool. Maar ik ben, zoals de meeste slimme kinderen, echt niet hoogbegaafd.
En dat beweer ik ook niet.
Ik reageer op iemand die zegt dat zij er geen problemen mee had dat ze 2 jaar lang uit haar neus heeft zitten eten.
Dat geldt dus niet voor iedereen. Ook slimme, niet hoogbegaafde, kinderen kunnen daar last van krijgen.

En hoe weet jij dat je niet hoogbegaafd bent?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
17-04-2019 09:07
En dat beweer ik ook niet.
Ik reageer op iemand die zegt dat zij er geen problemen mee had dat ze 2 jaar lang uit haar neus heeft zitten eten.
Dat geldt dus niet voor iedereen. Ook slimme, niet hoogbegaafde, kinderen kunnen daar last van krijgen.

En hoe weet jij dat je niet hoogbegaafd bent?
Ja, maar de meeste slimmerds op de basisschool hebben er verder geen problemen mee om uit hun neus te eten en wat extra boekjes te lezen.

Ik heb nooit aanleiding gehad om me te laten testen. Maar ben altijd (op school, werk, studie en vriendenkring) omringd geweest door veel slimmere mensen, dus het lijkt me sterk dat ik hoogbegaafd zou zijn. Leren ging me makkelijk af, dat is alles.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
17-04-2019 09:14
Ja, maar de meeste slimmerds op de basisschool hebben er verder geen problemen mee om uit hun neus te eten en wat extra boekjes te lezen.

Ik heb nooit aanleiding gehad om me te laten testen. Maar ben altijd (op school, werk, studie en vriendenkring) omringd geweest door veel slimmere mensen, dus het lijkt me sterk dat ik hoogbegaafd zou zijn. Leren ging me makkelijk af, dat is alles.

Precies dit. Er zijn zoveel slimmere mensen dan ik, en ik was ook niet de enige (vaak nog wel eentje of twee) die zo makkelijk leerden. Het gymnasium zit er vol mee. Die zijn echt niet allemaal hoogbegaafd. En ook zeker niet altijd cognitief geinteresseerd. Ik ken goede gymnasiasten die nu tevreden uitvreters, cabaretier, wereldreiziger of kunstemaker zijn ;)

Hoe dan ook is het niet zo relevant, we leven niet meer in de jaren 80, scholen nu zijn ove4 het algemeen veel alerter op onderpresteren of vervelen en bieden veel meer individuele leerlijnen, plusklasjes enzovoorts. Daarnaast gaat het kind van TO maar 1 jaar zich hooguit vervelen, in groep 6. Daarna is de stof voor haar ook gewoon weer nieuw en leeftijd alleen maakt niet dat je qua leerstof ook ineens een jaar voorligt of veel snelller leert ofzo. Een kind dat om andere redenen een jaar ouder is dan zijn klasgenoten (buitenland gewoond, ziekte) is niet ineens veel slimmer en de leerstof vooruit natuurlijk.
Ik heb zelf ook altijd sociaal emotioneel 1-2 jaar achtergelopen op mijn leeftijd, ook al was ik wel "hoogbegaafd" (dat was toen nog veel minder een ding, geloof ik, dus ik heb pas als volwassene een IQ test gedaan) en hoorde ik qua cognitieve prestaties consequent bij de bovenste 2%. Tja, ik heb daar wel onder geleden, en het kwam pas in de loop van mijn bachelor goed. Ook ik miste de cognitieve uitdaging veel minder dan aansluiting bij mijn klasgenoten, juist omdat ik nog heel lang ook heel speels was. Als dat voor jouw dochter nu al zo expliciet speelt, zou ik het doubleren toch serieus overwegen. Wel is het dan inderdaad zaak dat de slechte aansluiting komt omdat ze echt achterloopt in haar ontwikkeling, en niet omdat dit toevallig een vervelende klas is.

Ik liep trouwens ook qua lichamelijke ontwikkeling achter - altijd een van de kleinste van de klas, en ik kwam pas laat in de puberteit. Daar zou ik misschien ook nog aan denken - het is voor een meisje net zo goed niet leuk om (verreweg) de eerste te zijn die ongesteld wordt en borsten krijgt, als dat het voor mij slikken was dat ik pas op mijn 15e begon. Meestal is dat wel in te schatten afhankelijk van wanneer je zelf voor het eerst ongesteld werd / in de puberteit kwam.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen. Zij gaat zich vervelen en dan gaan haar resultaten achter uit omdat de stof niet aansluit bij wat zij kan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
17-04-2019 00:14
Kan ze ondanks nogmaals groep 6 qua leren dan wel mee op groep 7 niveau? Kunnen ze dat bieden?
Geen idee. Dat moet ik navragen.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
17-04-2019 00:18
En waarom niet wél in dezelfde groep blijven, maar op 't schoolplein met de huidige groep 5'ers spelen? En ze bijvoorbeeld ook vragen voor speelafspraken?
Ze spelen niet tegelijkertijd buiten. En mijn dochter is vrij star in speelafspraakjes. Ze denkt al snel dat de ander er geen zin in heeft omdat ze bijvoorbeeld niet in dezelfde klas zitten.

Haar klasgenoten zijn bezig met jongens, make-up, vloggen, e.d. Zij speelt liever met barbie's.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
17-04-2019 06:16
Ze is over naar de volgende groep. Met zeer goede resultaten of is het allemaal maar net aan?
Met de hakken over de sloot. Maar ik denk dat dit komt, omdat ze niet lekker in haar vel zit. Ik denk dat ze meer kan, als ze zich op haar gemak zou voelen. In groep 1 en 2 vond men haar zeer intelligent. In groep 3 al iets minder en elk jaar gaat het een beetje slechter qua resultaten. En elk jaar worden haar klasgenoten mondiger, stoerder en groter.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
17-04-2019 07:31
Is er geen school in de buurt met combinatie-klassen? Of een met stamgroepen waarvanuit op het eigen niveau inscholing gevolgd kan worden in andere klassen?
Dat zou inderdaad ideaal zijn! Zou kunnen, maar dan moeten we behoorlijk ver fietsen. Dat is organisatorisch niet heel handig. En van school wisselen vind ik ook best een grote beslissing! (Doubleren overigens ook)
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
17-04-2019 07:33
Ja heb het al aangepast, en voor mij maken de leeftijd/groepen niet zoveel uit qua vragen. TO er gaat iets echt niet goed met jouw kind in deze groep met kinderen. Wat is dat?
Ze vindt de kinderen druk en puberig! (Zo zegt ze het zelf) Er heerst een hele baldadige sfeer. Stoeien, spullen van elkaar afpakken. Zij is erg op de achtergrond en wil uit school ook echt spelen i.p.v. rondhangen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
blogbabe schreef:
17-04-2019 12:12
Ze vindt de kinderen druk en puberig! (Zo zegt ze het zelf) Er heerst een hele baldadige sfeer. Stoeien, spullen van elkaar afpakken. Zij is erg op de achtergrond en wil uit school ook echt spelen i.p.v. rondhangen ofzo.
Risico is natuurlijk dat de kinderen die nu in groep 5 zitten volgend jaar (en daarna) ook puberiger worden en dat je dochter dat gewoon niet in zich heeft. Dan zit ze straks dus zowel cognitief als sociaal niet in de juiste groep.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
17-04-2019 12:26
Risico is natuurlijk dat de kinderen die nu in groep 5 zitten volgend jaar (en daarna) ook puberiger worden en dat je dochter dat gewoon niet in zich heeft. Dan zit ze straks dus zowel cognitief als sociaal niet in de juiste groep.
Ja! Dat denk ik soms ook. Jammer dat je dit soort dingen nooit van te voren 100% zeker weet.
Alle reacties Link kopieren
blogbabe schreef:
17-04-2019 12:28
Ja! Dat denk ik soms ook. Jammer dat je dit soort dingen nooit van te voren 100% zeker weet.
Dat is ook lastig.

Mijn kinderen zijn allebei ooit versneld en de waarschuwingen waren niet van de lucht. Over pubergedrag bij klasgenoten en dat mijn kinderen dan buiten de boot zouden vallen, enz. enz.

Nou zijn er veel problemen geweest, maar niet wat betreft pubergedrag en al helemaal niet vanwege de versnelling.

Ik ben zelf voorstander van een systeem waarbij een kind daar zit waar het cognitief hoort. Meestal heeft het daar ook wel aansluiting, omdat cognitief en sociaal en emotioneel niet los van elkaar staan.
Maar er zijn grensgevallen, uitzonderingen.

En idd, je weet niet hoe het gaat worden.

Ik heb zelf nooit gepuberd, dus als ze daar op gewacht hadden zat ik nu nog steeds ergens in groep 5 ofzo. Aansluiting had ik ook niet, maar ook niet bij jongere of oudere kinderen, dus ook dat zegt weinig.

Het blijven lastige beslissingen.

Zorg wel dat als ze gaat doubleren dat ze dan volgend jaar wel een goed lesprogramma krijgt, want dat beheerst ze zo te lezen allemaal al aardig.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
^^Maar dit meisje heeft juist duidelijk wél aansluiting bij ds groep eronder.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
17-04-2019 16:40
^^Maar dit meisje heeft juist duidelijk wél aansluiting bij ds groep eronder.
Ja, nu nog wel, maar die gaan volgend jaar ook puberig gedrag vertonen en mss past dat gewoon niet bij dit meisje.
Dat weet je dus niet van tevoren, maar in dat geval heeft ze dus volgend jaar én geen aansluiting meer bij haar klasgenoten én geen aansluiting meer qua niveau.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
17-04-2019 16:42
Ja, nu nog wel, maar die gaan volgend jaar ook puberig gedrag vertonen en mss past dat gewoon niet bij dit meisje.
Dat weet je dus niet van tevoren, maar in dat geval heeft ze dus volgend jaar én geen aansluiting meer bij haar klasgenoten én geen aansluiting meer qua niveau.
Ik denk niet dat het het pubergedrag is waardoor ze wel of niet aansluiting heeft. In een klas ontwikkelt niemand zich op hetzelfde moment. Dat betekent niet meteen dat vriendschappen verloren gaan. Ik ben ook veel later ontwikkeld dan mijn vriendinnen, zowel fysiek als mentaal, en dat liep op de middelbare school nog verder uiteen. Was toen niet bezig met jongens ofzo. De vriendschappen heb ik echter nog steeds. Een vriendschap is meer dan alleen de fase waar je in zit. En uiteindelijk trekt het allemaal wel weer bij.

Daarbij; waarom zou je bij zo’n jong kind zo op lange termijn denken? En cognitief is groep 6 sowieso vrij arbitrair, het is niet her verschil tussen lezen of nog niet lezen. Groep 5 kun je best leuk maken voor zo’n kind.
Alle reacties Link kopieren
Een kind krijgt niet altijd alles wat zij wil. Wanneer er geen aanwijsbare objectieve reden is om te blijven zitten dan zou ik hier zeker niet in mee gaan. Op het schoolplein, in de pauze en na school kan zij spelen met wie zij zit. Je zit op school om te leren en je sociaal te ontwikkelen en daar hoort over gaan wanneer dat kan ook bij.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
17-04-2019 16:53
Ik denk niet dat het het pubergedrag is waardoor ze wel of niet aansluiting heeft. In een klas ontwikkelt niemand zich op hetzelfde moment. Dat betekent niet meteen dat vriendschappen verloren gaan. Ik ben ook veel later ontwikkeld dan mijn vriendinnen, zowel fysiek als mentaal, en dat liep op de middelbare school nog verder uiteen. Was toen niet bezig met jongens ofzo. De vriendschappen heb ik echter nog steeds. Een vriendschap is meer dan alleen de fase waar je in zit. En uiteindelijk trekt het allemaal wel weer bij.

Daarbij; waarom zou je bij zo’n jong kind zo op lange termijn denken? En cognitief is groep 6 sowieso vrij arbitrair, het is niet her verschil tussen lezen of nog niet lezen. Groep 5 kun je best leuk maken voor zo’n kind.
Maar exact om wat je in je eerste stukje schrijft kun je dus ook kiezen voor niet doubleren.
Als kind zelf aangeeft dat ze o.a. dat puberige gedrag vervelend vindt zal dat dus best meespelen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
blogbabe schreef:
17-04-2019 12:12
Ze vindt de kinderen druk en puberig! (Zo zegt ze het zelf) Er heerst een hele baldadige sfeer. Stoeien, spullen van elkaar afpakken. Zij is erg op de achtergrond en wil uit school ook echt spelen i.p.v. rondhangen ofzo.
Heeft ze vrienden/vriendinnen in die groep?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Solomio schreef:
17-04-2019 17:13
Maar exact om wat je in je eerste stukje schrijft kun je dus ook kiezen voor niet doubleren.
Als kind zelf aangeeft dat ze o.a. dat puberige gedrag vervelend vindt zal dat dus best meespelen.
Kan ook. Ik denk dat het allemaal niet zoveel uitmaakt. Ze heeft nu in ieder geval vriendinnetjes in het jaar onder haar. Gezellig toch?

Ik denk in elk geval niet dat je meteen bang moet zijn dat een kind tegen de muren opvliegt van verveling bij doubleren.

Mijn grootste argument tegen is vooral dat je niet weet hoe de verdere schoolcarrière zal verlopen. Misschien heeft ze op de middelbare nog wel een beetje speling nodig en dan word je meteen echt een stuk ouder dan de rest.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
17-04-2019 16:57
Een kind krijgt niet altijd alles wat zij wil. Wanneer er geen aanwijsbare objectieve reden is om te blijven zitten dan zou ik hier zeker niet in mee gaan. Op het schoolplein, in de pauze en na school kan zij spelen met wie zij zit. Je zit op school om te leren en je sociaal te ontwikkelen en daar hoort over gaan wanneer dat kan ook bij.
Als kind van TO aan de onderkant bungelt qua resultaten en buiten de groep valt, waarom zou je dan niét willen denken over doubleren als daarmee in ieder geval 1 van de 2 mogelijk wordt opgelost?
Dit lijkt me niet een kwestie van je kind verwennen. De meeste kinderen willen absoluut niet blijven zitten.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
17-04-2019 17:16
Heeft ze vrienden/vriendinnen in die groep?
1 vriendin, haar beste vriendin. Als ik zeg dat ze dan niet meer bij haar beste vriendin in de klas zit dan zegt mijn dochter dat haar dat niks uitmaakt en dat ze het echt heel zeker weet! Ik vind het wel bijzonder hoe stellig ze hierin is.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
17-04-2019 16:57
Een kind krijgt niet altijd alles wat zij wil. Wanneer er geen aanwijsbare objectieve reden is om te blijven zitten dan zou ik hier zeker niet in mee gaan. Op het schoolplein, in de pauze en na school kan zij spelen met wie zij zit. Je zit op school om te leren en je sociaal te ontwikkelen en daar hoort over gaan wanneer dat kan ook bij.
Dit zegt mijn man dus ook. En ik begrijp hem.
Ik sta er wel anders in. Soms is een stapje terug, juist een stap vooruit. En ik gun het haar heel erg om met plezier naar school te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn stiefzoon is een paar jaar geleden halverwege het jaar (na de voorjaarsvakantie dus dat was begin maart) naar groep 5 teruggegaan. Hij kon groep 6 cognitief ook niet aan maar ook sociaal zeker niet. Voor hem was het beter.

Ik denk dat als ze het zelf al aangeeft dat het best een goede graadmeter is. Ik weet niet hoe oud ze precies is en of ze daarmee ook een jonge groep 6 leerling is?

Een van mijn eigen dochters had het precies andersom. Die heeft juist veel meer aansluiting bij oudere kinderen. Ze heeft een groep overgeslagen en zit nu echt op haar plekje. Mijn oudste twee zaten overigens op een montessorischool en daar zaten drie leerjaren bij elkaar. Had je dit soort gedoe niet.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
blogbabe schreef:
17-04-2019 23:50
Dit zegt mijn man dus ook. En ik begrijp hem.
Ik sta er wel anders in. Soms is een stapje terug, juist een stap vooruit. En ik gun het haar heel erg om met plezier naar school te gaan.
Wat als ze straks weer niet matcht met haar klasgenoten op de middelbare?
Ook maar weer een jaar of zelfs eventueel 2 achterblijven?


Naar school ga je in beginsel om op je stoel te zitten, op te letten, les te volgen en te leren.
Als je vrienden hebt in die klas: Fijn.
Als je geen vrienden hebt: Ook goed.
Zeker als je dus wel kinderen op 't speelplein in de pauzes hebt waar je wél mee overeen komt.

Zolang ze niet gepest wordt of dergelijke ...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven