Dreumes topic

04-02-2018 14:35 3001 berichten
Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen.. :biggrin:

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:

- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes

Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen ;) Dus als jou kleine nog niet loopt maak je dan niet druk :winkie:

Afbeelding
Ik vind het trouwens heel leuk al die communicatie van dreumes. Wil je een boekje lezen? "Jaaaa! Boekaaaa!"
Wat wil je eten? "Koekaaaaaa!"
Wil je een banaan? "Nanaaaaaaaa!"
Bij de opvang: "huisssss?"

:mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Hiernis zoontje dol op voorlezen. Sinds kort komt hij lekker tegen je aanzitten en luistert dan ook echt.
Hier juist boekjes die keer op keer herhaald moeten worden
snowgirl1 wijzigde dit bericht op 05-02-2018 14:29
3.03% gewijzigd
Maartje2016 schreef:
05-02-2018 09:41
@voorlezen: we hebben sinds die 8wk is een abo bij de bieb, maar de laatste maanden heeft die geen geduld meer om voor een boekje te gaan zitten (wel voor de tv, het is net zijn vader), dus lees ik maar wat in het luchtledige voor terwijl Puk zich ergens anders in de kamer met zijm blokken ofzo vermaakt... Hoop dat die er toch wat van op pikt ;-D

Dat gaat hier ook zo. Hij vindt boekjes heel interessant en loopt er de hele dag mee te slepen en dan brengt hij een boekje bij mij. Waarop ik denk: hij wil voorgelezen worden. Ik heb nog niet 1 woord gezegd of hij is al weer vertrokken. :D

Wat zijn leuke prentenboekjes om voor te lezen? Ik merk dat hij nu wel op begint te letten als ik aanwijs. Ik heb een boek van Dikkie Dik, die is lekker kort voor het slapen gaan. Iemand tips?

Ik heb ook een boek van Kikker, maar dat vind ik zulke vreemde verhalen.
dochter (21.5m) heeft nu haar bovenste hoektanden gekregen, hoe lang duurt/duurde het bij jullie voor de onderste er ook door komen?
en hoera :facepalm: :cheer: , dan nog enkel 4 kiezen en we zijn er (bij haar) vanaf tot ze gaat wisselen haha
Nijntje* schreef:
04-02-2018 22:05
Oh ja, ook een voorleesvraag. Mijn 2 jarige las ik vroeger voor uit Nijntje. Maar mijn dreumes heeft een broertje dood aan voorlezen, dus Nijntje staat garant voor brullen.
Nu heeft hij sinds twee weken ineens interesse in boekjes, maar hij moet ze nog wel zelf vasthouden en omslaan zeg maar. Dus hard karton is wel nodig en niet die mooie scheurbare Nijntjes.

Nu wil ik graag tijdens zijn omslaan af en toe een woordje benoemen. Bijvoorbeeld auto, poes, baby, bal, etc. Een beetje de geijkte baby woordjes.
Maar alle hard kartonnen boekjes die ik nu heb, hebben allemaal OF hele verhalen met complexe plaatjes, of bevatten woorden die mijn dreumes niet gaat uitspreken (xylofoon :bonk: )
Dus ik ben op zoek naar een mooi Eerste woordenboek. Eentje met eenvoudige, herkenbare plaatjes en gewoon simpele woorden voor een kind dat zijn eerste woordjes gaat leren. Iemand een leuk boekje aan te raden?
Wij hebben deze: https://www.bol.com/nl/p/nijntje-oefent ... gLu3PD_BwE

En van woezel en pip eerste woordjes en nog een paar van de kruidvat met eerste woordjes en grote afbeeldingen.
MissTiek2015 schreef:
05-02-2018 11:41
dochter (21.5m) heeft nu haar bovenste hoektanden gekregen, hoe lang duurt/duurde het bij jullie voor de onderste er ook door komen?
en hoera :facepalm: :cheer: , dan nog enkel 4 kiezen en we zijn er (bij haar) vanaf tot ze gaat wisselen haha
Hier is het andersom, in twee weken zijn de onderste twee hoektanden al heel ver doorgekomen. Bovenin de hoeken nog niets te zien.
Bij ons is Nijntje favoriet, zowel bij Puk als bij manlief. Korte zinnen op rijm, manlief heeft dyslexie, dus die kan ze nu uit zijn hoofd opzeggen :proud:

Op dit moment staan ook de Bobbi-boekjes in de aandacht, zo mogelijk nog kortere zinnen dan in Nijntje, maar het rijmschema loopt af en toe net wat minder lekker :facepalm:

De echte prentenboeken zijn nog veels te lang, kartonnen boekjes doen het lekker om zelluf te lezen en geluidenboeken maken een hoop herrie, dus die zijn ook goedgekeurd (als je dan op de wc zit kan je tenminste horen waar die kleine mee bezig is :$ )
Elifantje schreef:
05-02-2018 11:53
Hier is het andersom, in twee weken zijn de onderste twee hoektanden al heel ver doorgekomen. Bovenin de hoeken nog niets te zien.
haha, jullie wachten dus ook "vol ongeduld" ;) ;) ;)
Hee leuk topic. En dreumes is tot 2 jaar? Dan mag ik hier nog maar 1 maand zijn O_O
Morgenstond schreef:
05-02-2018 12:04
Hee leuk topic. En dreumes is tot 2 jaar? Dan mag ik hier nog maar 1 maand zijn O_O
hier nog tot eind april
hop, een peuter/kleutertopic aanmaken haha :) of we veranderen dit in dreumes en peutertopic (tot 4j) ;)
Er komen hier vier kiezen door en nog geen hoektand te zien...
Captain_Obvious schreef:
05-02-2018 12:09
Er komen hier vier kiezen door en nog geen hoektand te zien...
tweede of eerste kiezen?
volgorde is meestal 1e kiezen - hoektand - 2de kiezen
de eerste kiezen staan er hier al ff, maar de tweede voel ik nog niet (als ik mijn vingers tenminste in haar mond durf steken haha, ze bijt ze graag plat)
Ik heb geen goed idee van de tanden en kiezen van mijn zoontje. Hij vindt het verschrikkelijk als ik ernaar kijken ik kan zijn buien er toch niet mee verklaren. Maar soms als hij dan aan het lachen (of juist huilen) is met z'n mond open, spot ik weer iets wat er volgens mij niet eerder was.

Er zijn in ieder geval wat kiezen door en ook wel een hoektand volgens mij.
Jippie, handig topic.

Vraag......mijn dochter van net 1 jaar mag nu met ons mee eten wel rekening houdend met zout alleen hoe doen jullie dat met nasi, macaroni of iets als zo'n wereldgerecht pakket?

En wat laten jullie je dreumes allemaal mee eten?

Alvast hartelijk dank voor de reactie, tips enz.
Tulpje78 schreef:
05-02-2018 13:19
Jippie, handig topic.

Vraag......mijn dochter van net 1 jaar mag nu met ons mee eten wel rekening houdend met zout alleen hoe doen jullie dat met nasi, macaroni of iets als zo'n wereldgerecht pakket?

En wat laten jullie je dreumes allemaal mee eten?

Alvast hartelijk dank voor de reactie, tips enz.
Niet meer doen, zonder kan ook: http://www.kokenmetkarin.nl/zonder-pakjes-zakjes/
Bij ons mag ie alles mee eten, tegenwoordig zijn garnalen favoriet (??).
Tulpje: ik kook eigenlijk niet met pakjes, zakjes of potjes. Maar ik ben eigenlijk niet zo heel strict er allemaal in. Ik word er ook steeds makkelijker in. Hij eet het merendeel gezond, en soms wel eens een frietje, snoepje, koekje, sap, oid. Die ene keer dat hij wel eens zo’n pakje krijgt, zal ook wel te verwaarlozen zijn.

Hij eet eigenlijk alles mee. Alleen vlees kouwen wil nog niet zo goed.
MissTiek2015 schreef:
05-02-2018 12:18
tweede of eerste kiezen?
volgorde is meestal 1e kiezen - hoektand - 2de kiezen
de eerste kiezen staan er hier al ff, maar de tweede voel ik nog niet (als ik mijn vingers tenminste in haar mond durf steken haha, ze bijt ze graag plat)
Oh, nooit geweten. Eerste kiezen zijn het.
Yaay leuk topic!

Ik heb meteen een vraagje:

Onze dochter is nu 1.5 jaar, maar "praat "eigenlijk nog niet. Enige woordje dat ze zegt is "da" (daar).

Ik weet dat elk kind zn eigen tempo heeft, maar merk dat kinderen van haar leeftijd veel meer "zeggen". Iemand hier ervaring mee? En hoe kan ik het wat stimuleren?
Van het concert des levens krijgt niemand een program.
Ijskonijn1 schreef:
05-02-2018 13:28
Yaay leuk topic!

Onze dochter is nu 1.5 jaar, maar "praat "eigenlijk nog niet. Enige woordje dat ze zegt is "da" (daar).

Ik weet dat elk kind zn eigen tempo heeft, maar merk dat kinderen van haar leeftijd veel meer "zeggen". Iemand hier ervaring mee? En hoe kan ik het wat stimuleren?
Voorlezen en rustig afwachten.
Is haar gehoor goed?
Captain_Obvious schreef:
05-02-2018 13:29
Voorlezen en rustig afwachten.
Is haar gehoor goed?
Toevallig dat je over het gehoor begint! Ze heeft nu 3x oorontsteking gehad en is bij de 3e keer haar gehoor nogmaals getest en haar gehoor is gewoon goed.

Voorlezen heeft ze geen geduld voor, voor je 1 woord hebt voorgelezen heeft ze het boekje al dicht of is afgeleid.
Van het concert des levens krijgt niemand een program.
@mee-eten: neem aan dat je die zakjes niet elke dag gebruikt, ik zou je kindje lekker laten mee eten. Hier schep ik altijd braaf een portie uit de pan voor de kruiden er doorgaan, maar als we aan tafel zitten krijgt die ook een portie met kruiden en dat is dan altijd hetgene wat op gaat. De overige maaltijden kook ik trouwens altijd zonder zout.
Ijskonijn1 schreef:
05-02-2018 13:28
Yaay leuk topic!

dochter zei op 1.5 ook niet veel meer dan da, mama en papa... maar "plots" komen meer woorden, en hoe meer je achterhaalt wat ze zeggen, hoe meer ze eigenlijk kunnen zeggen (hier nu op 21m: nanaan (banaan), appe(appel), jaaj (sjaal), jaja (jas), gee (beer), oene (schoenen), jajaaj (rugzak), itje (licht), bumbum (bumba), en nog een hoop dingen...)... vooral voorwerpen blijven benoemen en niet meegaan in hun taaltje maar altijd correct uitspreken. boekjes lezen kan, maar heeft dochter weinig interesse in. nu begint het pas, en duidt ze voorwerpen aan die we moeten aanduiden...
meestal komen we er per toeval achter dat ze een woord kent, omdat ze dan een jaaaaaaa uitschreeuwt van geluk als we het juiste ding bedoelen
Hier eet dochter bijna alles mee. Alleen met pittig niet. Maar ik heb altijd wel iets van groenteburgers in de vriezer dus dan krijgt ze dat.

En praten, hier zegt ze ook nog niet veel. Van een paar woorden alleen de eerste klank. Dus eten is ee en melk is me. We gebruiken gebarentaal en daar pikt ze veel van op. Ze kan dus ondanks dat ze nog niet praat, heel goed duidelijk maken wat ze wil.
Dreumes is dol op flapjesboeken (kikker, dikkie dik, Nijntje) en op een boek met foto's van allerlei dingen. Soort aanwijsboek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven