Drie keer een borstontsteking, toch weer proberen?

26-05-2009 13:52 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in totaal drie borstontstekingen gehad, een hele heftige bij mijn eerste en twee borstontstekingen bij mijn tweede. De eerste keer ben ik 'te laat' antibiotica gaan slikken en ik had direct pijnklachten op de plek waar ik de ontsteking had gehad toen ik bevallen was van mijn tweede.

Bij mijn tweede heb ik 4 weken antibiotica geslikt.

Het waren geen 'halve' borstonstekingen. Ik had boven de 40 graden koorts langer dan 24 uur en de klachten gingen niet over zonder het slikken van antibiotica.

Nu ben ik bijna uitgerekend van mijn derde...en je raadt het al. Ik ben best bang. Feit is dat ik sterk verhoogde kans heb op wederom een borstontsteking.

Ik heb zowel bij mijn eerste als mijn tweede alle maatregelen genomen. Zoals mijn borsten na het voeden nog afkolven zodat er geen melk achterblijft, kompressen noem maar op.

Ik twijfel: zal ik nog een derde keer proberen te gaan voeden of zal ik het niet doen. Hebben jullie ervaring met meerdere borstontstekingen.

Daarnaast heb ik beide kinderen bij moeten voeden, omdat mijn oudste na zes weken weken zeer erg was afgevallen, maar het consultatiebureau waar ik mijn zorg uitsprak elke keer als ik daar was zei: mevrouw, borstvoeding is altijd genoeg. (maar na zes weken kwamen ze daarvan terug en moest ik linea recta gaan bijvoeden en kreeg een heel gelukig kind daarvoor terug.

Sorry voor dit enorme verhaal.
Ja, bij mijn eerste kind meerdere borstontstekingen en een aantal dreigende gehad. Heel naar, voelde me echt ontzettend beroerd, maar bij nummer twee ga ik gewoon weer aan de borstvoeding.
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!

Maar ik heb ook vaker dan eens een borstontsteking gehad.

Maar dat zal me er niet van weerhouden (als wij tzt een tweede krijgen) om weer bv te gaan geven.

Heb je toen ook contact gehad met een lactatiekundige?

Er kunnen nml meerdere oorzaken zijn waardoor je een ontsteking krijgt.

Maar goed, jij moet zelf een keuze maken waar je je goed bij voelt.

Succes in elk geval!
.
Ja, ik heb er 5 gehad. Elke keer erg hoge koorts, aantal dagen ziek, ab die niet aansloeg, enz. Bij de laatste was ik er op tijd bij en ben ik niet ziek geweest. In totaal ben ik 5 weken op en af ziek en onderweg geweest. En ik heb 8 weken ab geslikt. Eerste kindje, is nu drie maanden en ik geef nog steeds bv. Tot groot onbegrip van de omgeving trouwens, maar ja. Ik zou toch een volgende keer wéér bv willen geven. En ook nu was stoppen geen optie. Simpelweg omdat dat niet verstandig was geweest, maar ook omdat ik per se wilde dat het na alle ellende wél zou lukken! Bovendien doet mijn meisje het erg goed op de bv.

Succes!

(Hé Qwertu, ook hier )

Ik denk dat er maar een antwoord is: doe wat jij wil. Voelt het goed, gewoon doen. Liever geen risico nemen, niet doen. Trek je vooral niets aan van je omgeving, vraag advies aan een lactatiekundige en regel bij je huisarts dat je vast een ab-kuur op voorraad krijgt tegen die tijd.
Nee, ik zou het niet doen. Althans; ik zou het een kans willen geven, dus wel beginnen met de borstvoeding. Misschien lukt het dit keer wel zonder borstontsteking. Ook zou ik wat voorzorgsmaatregelen treffen door vast contact op te nemen met een lacatatiekundige. Ik zou niet koste wat het kost doorgaan omdat ik daar absoluut het nut niet van inzie.

Succes, en ik hoop dat het dit keer gewoon goed zal gaan!
Allereerst gefeliciteerd!

Ik heb gelukkig geen ervaring met borstontstekingen, wel met een kindje dat niet goed aankwam. Mijn dochtertje is nu 13 weken en was in de tweede maand maar 130 gram aangekomen. Ik heb toen met hulp van een lactatiekundige een aantal zaken veranderd in de borstvoeding, o.a. twee borsten per voeding aanbieden (op advies van kraamhulp gaf ik maar 1 vanwege hoge productie en een begin van borstontsteking bij de stuwing in de kraamweek) en overdag iedere 3 uur voeden (dus soms wakker maken). Ik geef nog steeds volledig BV en hoewel ze op de onderste gewichtscurve zit, is ze in de 3e maand 600 gram aangekomen. Mijn dochter vroeg niet om meer voeding, was heel tevreden en alert en had genoeg plas- en poepluiers. Toen ik haar extra aanbood, ontdekte ze dat er meer te halen viel en toen ging ze echt los

Ik denk dat het feit dat je eerste kindjes bijgevoed moesten worden dus geen belemmering hoeft te zijn voor BV. Je zou als je ongerust bent extra kunnen (laten) wegen en zodra er iets loos is een lactatiekundige in kunnen schakelen.

Sterkte met de laatste loodjes!
1 keer is wel genoeg
.
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het proberen, maar ga niet meer tot het uiterste.

Uiteindelijk heb ik beide kinderen 5 maanden gekolfd en dat zie ik nietmeer zitten met twee kleine hummels die rondlopen en ook aandacht nodig hebben.

We gaan het proberen.

Nogmaals dank.

Groetjes,

Bloem
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar heb bij mijn eerste twee ook meerdere borstontstekingen gehad (zes in totaal). Net als bij jou gingen ze niet zonder antibiotica weg, koorts, de hele mikmak. Op het einde van de zwangerschap van mijn derde kreeg ik er weer een (dus nog voordat ik bevallen was) en zag de bui al hangen. Maar inmiddels is mijn jongste vijf maanden, en krijgt ze al vijf maanden de borst zonder één ontsteking.

Kan dus zomaar helemaal goedkomen. Succes ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven