Drinken uit een normale beker

30-09-2008 21:03 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Overal lees je dat kinderen zo snel mogelijk uit een normale beker moeten drinken, het liefst al oefenen vanaf 9 maanden.

Mijn dochter van bijna 1 drinkt uit een tuitbeker of met een rietje en soms een slokje uit mijn beker, maar nog niet zelf uit een beker. Ligt het aan mij of is 9 maanden gewoon te vroeg? Iedere x een natte bende vind ik ook niet alles...
Hier een kleintje van dik 9 maanden. Pakte een tijd terug al zelf een beker van de tafel zo van 'ik ook ontdekken'. Sindsdien kreeg ze af en toe water uit een bekertje. Nu ze met 9 maanden echt sap moet drinken, heb ik tegen mijn principes in ook een tuitbeker. Het nadeel daarvan is dat ze niet zouden leren uit een gewone beker te drinken en dat doorlopend laten rondspelen ermee (waarbij ze dus steeds sokjes nemen als ze willen) tandbederf in de hand werkt. De oplossing: laat het kleintje spelenderwijs met een gewone beker kennismaken/oefenen. Doe de helft van het drinken in een tuitbeker. Dan dus wel alles in één keer op laten drinken. De andere helft doe je in een gewone beker, zodat ze dit ook elke dag oefenen. Keer een schone luier binnenstebuiten en houd deze als een dikke slab onder de kin. Als je hier handig in wordt, houd je de kleertjes droog en schoon. Houd de beker de eerste tijd gewoon zelf vast, totdat ze het zelf kunnen zonder te knoeien.
Wij zijn vanaf een maand of zes, zeven begonnen met oefenen met een gewone beker. Ik weet het niet meer precies, alleen dat het vrij vroeg was, omdat ze opeens de fles weigerde ergens rond de 6 maanden en ik graag een alternatief wilde.

Gewone beker gaf in het begin inderdaad een flink geknoei, maar al snel kon ze er in ieder geval redelijk wat van binnen krijgen uit de beker. Had al de stille hoop dat ik de tuitbeker over kon slaan. Máár... mevrouw wilde zelf de beker vast gaan houden en gaan schudden inderdaad. Ben toen toch maar overgestapt op de tuitbeker en op de antilek-tuitbeker dus vooral.

Intussen drinkt ze uit d'r tuitbeker zelfstandig. Flesje bied ik inmiddels niet meer aan (ze is een jaar), tenzij met melk: die houdt ze zelf vast. Met de gewone beker gaan we gestaag door met aanbieden, met name na het tanden poetsen.

Het schijnt voor de mondmotoriek en het gebit beter te zijn om geen tuitbeker te geven, maar meteen over te stappen op een gewone beker. (Maar ja, een aangename sfeer in huis is me ook wat waard. )
Leuk om te lezen! Ons zoontje is nu 14 maanden en we oefenen af en toe met een difraxbekertje. Op zich gaat het heel aardig en drinkt hij goed. Maar hij kan er echt nog geen 150 cc ofzo achter elkaar van wegdrinken, dus de rest gaat in de fles (hij is niet zo van de tuitbeker). Op een gegeven moment vindt hij het niet leuk mee en dan klemt hij de beker tussen zijn tanden en wil dan zo drinken. Het ziet er erg komisch uit en hij vindt zichzelf dan ook grappig, maar echt drinken lukt natuurlijk niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven