duimen afleren

12-06-2008 20:43 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo, ik wil mijn zoon het duimen afleren maar dat valt niet mee ben ik achter

overdag zeg ik hem elke keer als ik het zie dat hij zijn duim uit zoijn mond moet halen, en dat doet hij ook wel, maar zodra hij zich omdraait is hij het vergeten en duimt hij weer.

ik haal als hij slaapt zijn duim uit zijn mond, en we hebben spul wat heel vies smaakt er opgesmeerd.

het werkt alleen allemaal niet!

ik heb ook geprobeerd hem met wandjes naar bed te doen (krabwantjes) of pleisters er over heen, maar dat haalt hij er weer af als ik het zo maak dat het niet los kan (wandjes (vast plakken met luiertape, met veiligheidsspelden aan zijn mauwen vast maken) schreeuwt hij moord en brand en dat vind ik dan weer zielig en het ook weer niet waard.

hoe hebben jullie je kinderen het duimen afgeleerd?
dat mag
Er is een heel leuk weg met de fopspeen boek. Volgens mij via difrax.nl te bestellen, leert je kind hoe te stoppen met spenen op n leuke manier.

Grtjs!
Dochter hier van bijna 1,5 duimt ook, maar alleen als ze moe is. Als ze gaat duimen en ze pakt met haar andere handje haar oortje vast, weten wij hoe laat het is. Ik kan me nu helemaal niet voorstellen dat ik het haar ooit af zou willen leren. Ik ga er -naief waarschijnlijk?- van uit dat ze er ooit wel mee stopt als ze dat zelf wil, en ik denk ook dat ze dat ooit uit zichzelf zal doen (en zo niet, dan zien we wel verder).
quote:Mirjam762 schreef op 12 juni 2008 @ 22:29:

. Als ze gaat duimen en ze pakt met haar andere handje haar oortje vast, .

lie-hief!!!

Heb ik weer. Was heel lang fervent duimer, en wat heb ik? Speenkinderen. Dat ziet er dus echt niet uit he
quote:huismantom schreef op 12 juni 2008 @ 21:56:

Ik ben ondertussen 37, duim nog steeds als het zo uitkomt, ben getrouwd met een lieve, mooie vrouw en heb keurig rechte tanden zonder daarbij ooit hulp te hebben gehad van tandarts of orthondontist.

Als ik moe en/of gespannen ben is er niets ontspannender voor mij dan een goed boek, een glaasje wijn, een poes op schoot en mijn duim.

groet,

TomHihi.
Mijn dochter had altijd een speen, toen ze 2 jaar en 9 maand was hebben we die aan zwarte piet gegeven, ging prima geen drama's ik dacht hier ben dus mooi vanaf. Maar nu sinds 3 maanden duimt ze dus, tja hoe moet ik dat afleren ze doet alleen haar duim in de mond als ze moe is. Maar ik ga nu twijfelen zal ik haar weer een speen geven (ze doet namelijk ook heel graag de speen van haar broetje in haar mond) en dan over een tijdje die weer afleren of aan zwarte piet geven, of gewoon maar hopen dat ze het duimen met een jaar of 8 afgelopen is.
Hoi Gigaluilak,

Ik kan me je vraag voorstellen: liever nu het duimen afgeleerd dan een spraakstoornis ontwikkelen (duimen heeft op de lange termijn invloed op de ontwikkeling van het gehemelte -aldus mijn zus, die logopediste is-), jaren met een beugel rondlopen, geplaagd worden als jongen, etc. Maar ik zou me er voorlopig niet te druk om maken. Mijn zoon heeft vanaf zijn geboorte geduimd, dag en nacht. Ik heb er naar hem toe nooit een probleem van gemaakt, nooit zijn duim uit zijn mond gehaald, o.i.d. Wel heb ik gedacht: als hij oud genoeg is om afspraken te maken, komt het wel.

Op een gegeven moment, toen hij denk ik nèt iets over de 3 jaar was, heb ik op een middag argeloos tegen hem gezegd dat we gingen proberen om te stoppen met duimen. Ik had al een beloningsprogrammaatje in gedachten. Kennelijk was het voor hem de goede boodschap op het juiste moment, want van de één op de andere dag is hij gestopt. Heeft nooit meer geduimd, ook niet 's nachts.

Dus mijn advies: negeer het voor nu, besteed er nu nog niet teveel aandacht aan, dat zorgt alleen maar voor onnodige stress, maar wacht het goede moment af als hij wat ouder is.

Succes!
[quote]gigaluilak schreef op 12 juni 2008 @ 21:45:

ik wil het hem afleren omdat;

-hij zijn duimen kapot maakt, (niet onherstelbaar en er gaat in de toekomst wel meer kapot hoor, bijvoorbeeld zijn knieen als hij buiten speelt)

-heel veel duimt (continu eigenlijk) (is het niet handiger om je af te vragen WAAROM hij duimt, bijv als ontspanning of omdat hij moe is, of de zuigende beweging nodig heeft om rustig te worden, net als bij jongere kinderen)

-ik denk dat als je het later doet het moeilijker word (???)

-pomdat ik duimen het zelfde vind als een speen.

-het nu misschien nog schattig is maar als hij 10 is niet meer (het is toch niet zo dat als hij nu niet stopt dat zijn volgende kans pas op zijn tiende is? Je vindt het nu nog schattig, maar omdat het niet schattig is als hij tien is moet hij er nu mee stoppen.....Met lego spelen is ook schattig, maar als hij veertig is kan het echt niet meer; moet hij daar dan ook vast mee stoppen?)--ik het wel zielig zou vinden als hij (ik noem maar wat) 16 is een vriendinnetje krijgt in slaap valt en ligt te duimen...

-ondanks de argumenten wat betreft de tanden, ik de eventueele schade toch bepreken wil (vast blijven houden aan die eventuele schade hoor. Als je goed duimt (duim ver genoeg je mond in en niet tegen de achterkant van je voortanden) is er niks aan de hand zegt mijn tandarts en die kan het weten want hij is tandarts)[/quote]

Mijn mening: lekker laten duimen, dat moment om te stoppen komt heus nog wel. Laat hem lekker genieten, er komen in de toekomst nog genoeg dingen die hij niet mag/ moet afleren/ moet aanleren.

Suces met je beslissing!
Joh Giga laat dat kereltje lekker duimen hij is nog zo klein..

Ik ben het wel met je eens dat het een gewoonte word,een vriendin van mij zoog op haar 19e nog op haar duim incl zo'n vies stinkend tutlapje,de leeftijd zeg maar dat ze eigenlijk beter op andere dingen kon gaan zuigen

Ik zie ook wel eens kinderen van een jaar of 3 -4 in de buggy zitten met zo'n smerige fopspeen en dat vind ik een veel raarder gezicht dan een duim in de mond..
ik vind een kind van 4 (een gezonde!) in een buggy al geen gezicht

ik ben niet van plan onwijs te gaan drillen ofzo!

maar goed ik zie wel hoe het loopt, ik blijf wel door gaan met zeggen dat hij (overdag) zijn duim uit zijn mond moet halen dan word het in ieder geval wat minder als hij dan moe is of verdrietig laat ik hem voorlopig maar.

(en ik kan er niks aan doen, maar een man van 37 met een duim in zijn mond vind ik niet echt een aantrekkelijk idee....)
Mijn dochter (vorige week 5 geworden) duimt ook.

Maar alleen in combinatie met zo'n kroelpopje. Dus dat kroelpopje ligt gewoon in dr bed, of ze krijgt hem als ze moe is (soms na school, of lange autoritten)

Ik heb bij 2 verschillende tandartsen laten kijken naar haar tanden / kaak maar daar is niks aan te zien, kaarsrechte tanden en haar spraak is ook goed.

Dus ik laat het ook zo, ze is nog vaak moe na school en heeft ECHT troost uit die duim van haar, duys dat vind ik juist heel fijn voor haar, ze kan zich zelf echt even opladen met een duim-rust-moment... ik zie het probleem ook niet

Andere kinderen hebben het mss niet nodig, of gaan voor de tv hangen om bij te tanken / uit te rusten?
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Oudste van 4,5 duimt ook fervent. We hebben ooit een poging gedaan om het af te leren en zijn toen begonnen met het te beperken tot 's avonds/ 's nachts. Dat werkte prima en zelfs zo goed dat hij zelf besloot om helemaal niet meer te duimen. Tot een week of wat geleden. Hij zit nu even niet zo lekker in zijn vel, is ook vreselijk moe, en duimt dus ook weer volop. Het liefst de hele dag. We laten het nu maar even. Hij heeft er kennelijk behoefte aan.
quote:gigaluilak schreef op 13 juni 2008 @ 09:17:

(en ik kan er niks aan doen, maar een man van 37 met een duim in zijn mond vind ik niet echt een aantrekkelijk idee....)

Dat snap ik, maar dat lijkt me niet relevant.

Als ik alle dingen had moeten laten in mijn leven die mijn moeder geen goed, danwel aantrekkelijk idee had gevonden, dan had mijn leven er een stuk saaier uitgezien.

Wen er maar vast aan dat je kinderen dingen gaan doen waar jij je minder of totaal niet in kunt vinden.

Bovendien waar hebben we het over. Een kind van twee.

Zoals ik in mijn eerste bericht trachtte aan te geven vinden kinderen daarin zelf wel hun weg, zeker als ze naar school gaan of anderszijds te maken krijgen met leeftijdsgenootjes.

Ter geruststelling: de meeste kinderen stoppen dan uiteindelijk met duimzuigen en dat is meestal ruim voor hun zevenendertigste.

groet

Tom
quote:gigaluilak schreef op 13 juni 2008 @ 09:17:

(en ik kan er niks aan doen, maar een man van 37 met een duim in zijn mond vind ik niet echt een aantrekkelijk idee....)Misschien wil ie dan ookw el een vriendin van 16, en wat is er nou erger.......die duim of dat?
Ik heb overigens geduimd tot ik een jaar of 14 was. En dan leer je het snel af hoor als je vriendinnen commentaar leveren.

(Ik duimde niet maar zoog op 2 vingers, en ooit heb ik de fout gemaakt om vol trots te roepen dat ik niet duimde maar vingerde....zo bleu als ik was )
quote:misschicken schreef op 13 juni 2008 @ 10:53:

(Ik duimde niet maar zoog op 2 vingers, en ooit heb ik de fout gemaakt om vol trots te roepen dat ik niet duimde maar vingerde....zo bleu als ik was )Haha, ben jij dan ons vroegere buurmeisje??
quote:Dhelia schreef op 13 juni 2008 @ 10:58:

[...]

Haha, ben jij dan ons vroegere buurmeisje??Wie weet?
Ik vind bijna 2 toch ook wel heel jong om er zo'n probleem van te maken. Er is ook een verschil tussen duimen overdag en duimen 's nachts. Ik heb bij het inslapen heel lang geduimd, tot mijn 15 denk ik wel. Ik kon me in die tijd niet voorstellen dat je gewoon in bed zou gaan liggen, ogen dicht en dan gewoon in slaap zou kunnen vallen! Op een gegeven moment vond ik het toch wat genant worden bij logeerpartijtjes met vriendinnen en zo en heb ik het me zelf afgeleerd.

Overdag duimen met bijna 2 jaar lijkt me ook nog wel heel normaal. Het wordt waarschijnlijk vanzelf al minder wanneer hij naar school gaat. Wil je het toch per se afleren, begin dan met het overdag duimen. En geef aan dat het 's nachts wel nog kan. Da's toch al anders dan het gewoon helemaal verbieden.

Maar ik denk echt dat je je zorgen maakt om niks, dat duimen groeit er vanzelf wel weer uit.
Alles kan, maar je moet het wel zelf doen!
quote:huismantom schreef op 12 juni 2008 @ 21:56:

Als ik moe en/of gespannen ben is er niets ontspannender voor mij dan een goed boek, een glaasje wijn, een poes op schoot en mijn duim.

Giga ik snap opeens waarom je je zoontje het duimen wil afleren
Kitty is vijf en duimt ook nog. Niet meer zoveel als vroeger, maar vooral als ze moe is, als ze troost nodig heeft en als ze inslaapt. We hebben het er wel over, dat ze eigenlijk zou moeten stoppen als ze nieuwe tanden krijgt en dat houdt haar wel bezig. Maar voorlopig zie ik nog geen reden om het haar echt af te leren. Ze heeft er erg veel troost aan als ze verdrietig of moe is.

Toen ze een peuterpubertje was, kon ik het soms gebruiken om haar uit buien te krijgen. Als ze erg door het lint ging, nam ik haar stevig op schoot, zij dat ze even de duim in de mond moest doen en dan kon ik haar op die manier uit haar bui 'wiegen'. Dat lukt zelfs nu nog, als ze ergens erg overstuur van is. Kitty heeft een prachtig gebitje, niks mis mee.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
We hebben geprobeerd om onze zoon rond zijn tweede om dezelfde reden te laten stoppen met duimen als gigaluilak. De meeste van jullie kunnen het onzin vinden, maar ik niet. Op nummer een van de redenen stond trouwens dat hij ook een kapotte duim had. En lekker makkelijk om dan te zeggen dat het wel overgaat. (Een kapotte knie heeft hij ook regelmatig, maar het gebeurt ook dat ik hem nog net op kan vangen en hem een kapotte knie bespaar. Zal ik hem dan voortaan maar laten vallen, omdat het op een ander moment toch wel gebeurt?) Ondertussen vind ik het veel zieliger hem pijn te laten lijden door de kloofjes dan het duimen af te leren eerlijk gezegd.

Het is me overigens zonder problemen wel gelukt. Inderdaad met dat vieze goedje. Niet van de een op andere dag, het duurde geloof ik een maand of twee (give or take a month...). Het enige advies dat ik dan ook kan geven is volhouden zonder ook meer een grijntje boos te worden wanneer die duim toch weer in zijn mond zit.
Mijn dochtertje duimt ook en ik vind het ook zo ongelooflijk schattig om te zien. Gek misschien maar een kindje van 5 dat duimt vind ik nog steeds schattig om te zien maar een kindje van 5 met een speen vind ik helemaal niet schattig
Ik las net in de Ouders van Nu een artikel over duimzuigen en daar stond in dat je duimzuigen eigenlijk rond het 1e jaar moet afleren. Lijkt mij persoonlijk veel te vroeg.
Gewoon afgaan op je eigen gevoel en je eigen kind.

Maar duimen af moeten leren als je kind 1 is, waar baseren ze dat op dan? En wat is de reden ervoor dan?

Kitty is net lekker duimend in slaap gevallen, en dat zal ze nog wel een tijdje doen. Maar ik zeg echt niet dat een ander het ook zo moet doen, ik beschrijf alleen maar hoe ik het doe.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
duimen afleren rond de eerste verjaardag, dat heb ik inderdaad ook wel eens gehoord. dochter stopte zelf toen dus we zijn nog niet zo bedreven in het afleren.

ik word overigens absoluut niet boos als hij wel duimt, dat zou van de zotte zijn natuurlijk!

toch (ja ik blijf er over nadenken) ik vind duimen nog steeds hetzelfde als een speen, na een bepaalde leeftijd leer je dat af.

ik ben de afgelopen paar nachten bij hem geweest (om de duim uit zijn mond te halen als hij slaapt) en t gekke is, ik heb hem al 3 nachten achter elkaar niet met zijn duim 'betrapt. raar toch?!

overdag duimt hij dus wel heel veel.

we smeren zijn duim in met byte-x en vertellen hem dan dat dat voor grote jongens is, die duimen tenslotte niet. hij vind het op zich wel heel interesant, maar wat ik zeg, na een paar minuten vergeet hij het, en duimt gewoon! van de (echt enorm!!!) vieze smaak schijnt hij niet veel te hebben :S

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven