Eczeem baby - tips gevraagd

01-06-2018 12:30 25 berichten
Mijn dochter is 4 maanden en heeft in toenemende mate last van rode, schilferige eczeemplekjes.
Deze zitten vooral op haar bovenbeentjes, buikje en bovenop de schouders aan de voorkant.
Haar gezichtje en armpjes zijn helemaal gaaf.
Of ze er jeuk aan heeft kan ik niet goed beoordelen, omdat ze nog niet echt gericht kan krabben...
Ze is gewoon ontspannen en vrolijk, slaapt goed en eet goed.

Wat ik al heb gedaan:
Ik ben overgestapt op verzorgingsproducten en wasmiddel van Neutral, dat heeft tot nu toe geen verschil gemaakt.
Ze gaat elke 3e dag in badje... Verder smeer ik nu sinds een aantal weken 2x per dag met cetomacrogolcreme met 20% Vaseline.

Eczeem komt voor in mijn familie, al mijn broers en zussen hebben het, de meeste nu nog in lichte mate.
Ik heb het ook, vaak in mijn gezicht. Dit jeukt niet en vlamt op onder invloed van hormonen en stress.
Ook in familie van man komt het voor; vader heeft het .
In beide kanten van familie komen astma/chronische bronchitis en allergie huisstofmijt voor...

We hebben 2 katten thuis en in de tuin een paar kipjes...

Mijn dochter krijgt sinds geboorte normale flesvoeding standaard 1, en vitamine D van davitamon...
Verder nog geen bijvoeding, daar wil ik over een week of 6 pas mee starten...

Wie heeft er nog tips om het natuurlijk te behandelen??
Of een fijne zalf die het proberen waard is?
Wat ik me erg afvraag; zou er sprake kunnen zijn van een koemelkallergie/intolerantie? Baby heeft weinig last gehad van krampjes en verder geen opvallende zaken, ze lijkt de voeding al die tijd prima te kunnen verdragen..

Ben benieuwd of jullie nog tips hebben, ga maandag even naar de huisarts maar ben niet zo blij met hormonenzalf :(
anoniem_298227 wijzigde dit bericht op 01-06-2018 12:37
0.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter ook al vanaf 4 maanden eczeem. We zijn toen begonnen met sudocreme. Heeft de eerste paar maanden geholpen. Daarna toch aan de hormoonzalf gemoeten. Teerzalf kan ook nog helpen. Ik heb gehoord baden in zeezout maar heb het zelf nooit geprobeerd.
Bij onze jongste werkte uiteindelijk de creme van Aveeno (AVEENO BABY ECZEMA THERAPY MOISTURIZING CREAM, even een copy paste omdat het zo'n mond vol is om te schrijven :))
Dat is een creme met havermoutextract.
Bepanthen ging bij ons ook redelijk trouwens, maar daarvan ging de eczeem niet weg, de plekken werden alleen niet groter.
In bad doe ik een paar lepels havermout in een washandje, daar komt een soort wittige drab uit wat zijn huidje fijn vindt.

Mijn zoontje heeft overigens wel koemelkallergie, daar zijn we later achter gekomen en nu is zijn huidje babyzacht :) Maar de kans op koemelkallergie als ze echt alleen last hebben van eczeem is niet zo groot. Mijn zoontje had ook diarree, krampjes en last van zijn luchtwegen. Je kunt het altijd even met de huisarts bespreken, op zich is testen met voeding voor koemelkallergie niet heel moeilijk te doen. Wij zijn toen begonnen met nutrilon pepti en dan zou je na een paar weken verschil moeten zien. Bij mijn zoontje was dat niet voldoende, die krijgt nu nutramigen.
Hier hetzelfde meegemaakt.
De cetomacrogolcreme heeft voor een groot deel geholpen. Vaak smeren, minstens twee keer per dag.
Vanaf de geboorte hier al neutralproducten gebruikt, verder niet te vaak in bad en al helemaal niet met badgel of andere zeepproducten.
Inoli badolie werkte wel goed, paar druppels in het water en hardnekkige plekjes een paar keer insmeren. Hier was dat op het laatst vooral de hoofdhuid.
Maar uiteindelijk is het ook een kwestie van er overheen groeien. Rond de eerste verjaardag was de eczeem hier zo goed als weg.
Ik zou eerst even diep inademen. Je maakt je zorgen over allergie, bronchitis en weet ik het allemaal nog meer terwijl je dochter "alleen maar " wat plekjes heeft waar ze geen last van blijkt te hebben.
Ik zou gewoon zo doorgaan met vet houden en je niet zo'n zorgen maken. Je baby is nog zo jong dat ze hier nog makkelijk overheen kan groeien.
Het kan ook ‘gewoon’ atopische aanleg zijn, dus niet gekoppeld aan een specifieke allergie. Als je al een aantal weken aan het smeren bent dan is het niet gek om naar de huisarts te gaan hoor. Hormoonzalf is niet ideaal, maar langdurig eczeem is ook niet goed voor de huid. Mijn kinderen hadden het ook op die leeftijd, en met hormoonzalf knapte hun huid in een paar dagen tijd enorm op. Na de eerste heftige opvlamming hebben ze er beide jarenlang nooit meer last van gehad gelukkig!
watdachtjehiervan schreef:
01-06-2018 12:39
Ik zou eerst even diep inademen. Je maakt je zorgen over allergie, bronchitis en weet ik het allemaal nog meer terwijl je dochter "alleen maar " wat plekjes heeft waar ze geen last van blijkt te hebben.
Ik zou gewoon zo doorgaan met vet houden en je niet zo'n zorgen maken. Je baby is nog zo jong dat ze hier nog makkelijk overheen kan groeien.
Dit eigenlijk ook wel, ik lees vooral soms mee op het forum maar ik heb volgens mij wel vaker berichten voorbij zien komen met zorgen om je baby. Ik zat me daardoor ook af te vragen hoe het met je gaat, is het een kwestie van een beetje teveel tijd hebben in je zwangerschapsverlof of heb je op het moment echt zoveel zorgen? Daar zou je ook eens met de huisarts over kunnen praten :hug: (of dat heb je misschien al wel gedaan)
Een ander product wat mogelijk helpt en geen hormonen bevat is Gladskin (even googlen). Is niet heel goedkoop, maar pakt alleen de schadelijke bacterie aan die eczeem veroorzaakt/ verergert en herstelt de huidbalans.
Hier wel hormoonzalf gebruikt bij mijn baby. Alleen op de rode plekjes, de rest gewoon vet houden met vaseline oid. Ik dacht ook dat hij er weinig last van had maar merkte toch wel verschil in slapen en humeur, achteraf.
Als je je aan het smeer schema houdt en alleen op de rode plekjes smeert zou het weinig bijwerkingen hebben.

En veel baby's hebben eczeem op die leeftijd, in verreweg de meeste gevallen is het gewoon eczeem en geen allergie en groeien ze er weer overheen.
Bedankt voor de ervaringen allemaal. T valt best mee hoor, maar benieuwd naar fijne tips.

Bedankt ook voor de lieve en zorgzame reacties wat mijn bezorgdheid betreft, maar ik kan jullie geruststellen hoor,
Ik ben ontzettend aan t genieten van mijn kindje! En helemaal in de babymood, nergens anders druk aan dan mijn kleine en haar ontwikkeling! Na de eerste twee maanden kwam er zo een fijn ritme. Ze doet niets als lachen, slaapt door en overdag ook goed en groeit als kool!
Ik loop de hele dag met haar te pronken. Wat de vele babytopics betreft, tja ik denk idd tijd teveel. En viva verslaafd! Vanaf volgende week weer werken.

Ik maak me geen zorgen om bronchitis/astma, maar noem de familiaire aanleg omdat dit broertjes en zusjes van eczeem zijn...
Maar goed dat schrijf ik geloof ik ook nergens, dat ik bang ben voor bovenstaande! ;)
Het speelt denk ik ook een rol in het zoeken naar de oorzaak van het eczeem: allergisch eczeem of idd aanleg.
BurggravinVanVergi schreef:
01-06-2018 12:40
Het kan ook ‘gewoon’ atopische aanleg zijn, dus niet gekoppeld aan een specifieke allergie. Als je al een aantal weken aan het smeren bent dan is het niet gek om naar de huisarts te gaan hoor. Hormoonzalf is niet ideaal, maar langdurig eczeem is ook niet goed voor de huid. Mijn kinderen hadden het ook op die leeftijd, en met hormoonzalf knapte hun huid in een paar dagen tijd enorm op. Na de eerste heftige opvlamming hebben ze er beide jarenlang nooit meer last van gehad gelukkig!
Wat fijn dat dat zo goed hielp joh! Hoe vaak smeerde jij dan, en hoelang?
Mijn zoontje had (en nog steeds een beetje) ook last van eczeem en ik heb toen na flink googlen de Lipikar Baume gekocht van La Roche-posay. Zij hebben ook een hele goede badolie. Dit heeft heel goed geholpen. Hij had namelijk ook behoorlijke jeuk. Na een paar dagen was er al een goed resultaat.
If you can dream it you can do it
Dan is het goed :) Gelukkig maar, en idd als je weer aan het werk bent zal de viva verslaving wel beter worden ;) Het is ook zo zoeken met die kleintjes, en steeds weer iets nieuws :roll:

Overigens: wij hebben ook een kat en ik ben soms bang dat onze jongste daar allergisch voor zou kunnen zijn (nu niet meer maar wel toen hij echt last had van zijn huid). Ik heb het toen gevraagd en mij werd verteld dat ze nog niet echt betrouwbare allergietests kunnen doen nu ze nog zo klein zijn. Misschien dat je een keer tijdens een vakantie merkt dat de klachten wat minder worden, maar anders schijnen ze daar voorlopig gewoon niet achter te komen. Ik heb me er zelf nu bij neergelegd, zijn klachten zijn ook vrijwel weg dus we zullen het wel weer zien als hij wel ergens last van krijgt.
Mijn zoontje kreeg ook rond 4 maanden last van eczeem. Hier bleek het toch koemelk-allergie te zijn. Sinds we overstapten op Nutramigen was het binnen een week over.

Maar: de aanleg voor eczeem is er zeker nog wel. Zodra hij een griepje heeft of verkouden wordt, vlamt het toch weer op. Maar is dan wel goed onder controle te houden met koelzalf (zonder rozenolie)
Het is en blijft lastig de stap naar de dermatoloog omdat je waarschijnlijk liever geen hormoonzalf wilt gaan gebruiken ik was er in ieder geval eerst een beetje huiverig voor!
Maar dochter had ook rond de 4 maanden na allerlei zalven van de huisarts toch maar naar de dermatoloog gegaan, hebben toen hormoonzalf gehad en alleen de ergste plekken gesmeerd, na een paar dagen al zoveel verbetering en weer een happy baby! We hebben een jaar recept en soms speelt er weer een plekje op als ze ziek is tandjes doorkomen ect, verder gewoon huid ver houden!
Ik heb zelf ook astma en eczeem dus uiteindelijk niet gek dat bij haar dat eczeem opspeelt, ook wij hebben katten en kipjes, maar ik maak me daar ook niet echt mega zorgen over, mocht zij later allergisch blijken dan is dat voor dan , voor nu hebben we de boel onder controle dus dikke prima!

Hoop dat je snel iets vindt wat helpt, succes!
Togechick schreef:
01-06-2018 14:16
Dan is het goed :) Gelukkig maar, en idd als je weer aan het werk bent zal de viva verslaving wel beter worden ;) Het is ook zo zoeken met die kleintjes, en steeds weer iets nieuws :roll:

Overigens: wij hebben ook een kat en ik ben soms bang dat onze jongste daar allergisch voor zou kunnen zijn (nu niet meer maar wel toen hij echt last had van zijn huid). Ik heb het toen gevraagd en mij werd verteld dat ze nog niet echt betrouwbare allergietests kunnen doen nu ze nog zo klein zijn. Misschien dat je een keer tijdens een vakantie merkt dat de klachten wat minder worden, maar anders schijnen ze daar voorlopig gewoon niet achter te komen. Ik heb me er zelf nu bij neergelegd, zijn klachten zijn ook vrijwel weg dus we zullen het wel weer zien als hij wel ergens last van krijgt.
Ja ik begrijp je! Zo sta ik er ook in, want het lijkt me echt vreselijk als de katten wegmoeten!
Onze dochter had het ook! Behoorlijk erg vanaf ongeveer 4 maanden. Wij hebben helemaal geen dieren, maar volgens de huisarts en dermatoloog kon het ook door een aanleg voor hooikoorts komen. Geen idee of dat het uiteindelijk ook echt was. Ze heeft nu nauwelijks nog eczeem, maar lijkt wel last te hebben van pollen.

Wat bij ons hielp was balneumbaby in het badje, dat hield haar goed vet. Cetamogrol maakte het erger, dus na de hormoonzalf kregen we lanettecreme met vaseline. Ze is nu bijna 3 en als ze is wezen zwemmen in chloorwater of ze is een beetje droog, smeer ik haar daar nog steeds mee in.
Mijn zoon van 6 had als baby heel erg eczeem.

Vraag een verwijzing naar de dermatoloog, hier heeft het ziekenhuis een Eczeempoli waar diëtist , dermatoloog en allergoloog samenwerken.

Bij mijn zoon is het niet allergie gerelateerd, hij is nergens allergisch voor en heeft 'gewoon' eczeem.

Wij hebben heel lang aangemodderd met hormoonzalven en zilverpakjes maar het hielp nauwelijks.

Toen hij vier was konden we starten met protopic, dat onderdrukt het immuunsysteem wat zorgt voor de extreme huidreactie. Sindsdien is het onder controle , we zijn nu zelfs aan het afbouwen omdat het lijkt alsof hij er langzaam overheen groeit.
Zijn huid blijft gevoelig en droog maar het ergste is weg

De angst voor hormoonzalf is trouwens niet altijd gegrond, bij juist gebruik geeft het weinig bijwerkingen.
anoniem_326119 wijzigde dit bericht op 01-06-2018 19:31
0.06% gewijzigd
.
Ik zou ook zeggen, hormoonzalf, als je een paar dagen consequent smeert, ben je er vanaf. Verder had ik een silk pyamapakje, dan krabben ze zich 's nachts niet stuk. En voor in bad helpt Groninger olie, maar daar word je baby wel spekglad van, even opletten dus. Je kunt de olie bij de apotheek bestellen. En vooral zorgen dat je kind het niet te warm krijgt, dan jeukt het nog erger (al is dat niet eenvoudig met de temperaturen van de afgelopen tijd).
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Onze dochter heeft ook eczeem en ik gebruik vaseline parrafine, is een hele vette vaseline maar de enige waarbij haar huidje niet uitdroogt. En krijgen het vergoed via de huisarts.
Dochter heeft ook al vanaf baby eczeem. Ze is nu 5. Zalf via huisarts en toen het aan bleef houden en er allergische reacties kwamen via dermatoloog andere zalf.

Eczeem vlamt op als lichaam stresshormoon aanmaakt. Dat gebeurt ook als je ziek bent.

Dochter blijkt allergie te hebben die het verergerd. Reactie kwam dus ook op babyolie, snoetepoetsers en zonnebrand. Allergieën kunnen pas na babytijd getest worden.

Toen dochter ook nog waterwratjes kreeg, dode zeezout in bad geprobeerd en dat bracht de huid tot rust.
Havermout in bad zoals eerder genoemd werkt verzachtend voor de huid.
Cetomagrocol zonder vaseline vind ik beter werken, was een tip van de apotheek.En dan inderdaad minimaal twee keer daags smeren.
Met hormoonzalf hier zeer wisselende ervaringen.
De calendula bodycreme uit de babylijn van Weleda is ook super.Kalmeert de huid, bevat geen schadelijke stoffen.
Even voor als dit topic nog eens geraadpleegd wordt: lipikar baume van la roche posay besteld. En het helpt erg goed, ik smeer nu een maand en het eczeem blijft weg!
Oudewijzeuil schreef:
14-08-2018 14:35
Even voor als dit topic nog eens geraadpleegd wordt: lipikar baume van la roche posay besteld. En het helpt erg goed, ik smeer nu een maand en het eczeem blijft weg!
Fijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven