Eczeem baby: tips tegen jeuk

30-12-2019 10:37 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons dochtertje van 5 maanden heeft atopisch eczeem. We zijn al bij de dermatoloog geweest en wat betreft cremes en smeersels zijn we voorzien (het is nog niet over, maar wel onder controle) maar ze blijft veel jeuk hebben. Vooral 's avonds en 's nachts. Heeft er iemand nog goede tips tegen de jeuk?
Ik had toen een krabpakje. Via een recept van de dermatoloog. En waste al zijn beddengoed met neutral wasmiddel en dan echt heel weinig. En als het soms heel heftig was als kind zich krabde tot bloedens toe gaf ik weleen s nachts een zetpil.
Zalf moet ook de jeuk verminderen. Dochter (nu bijna 7) heeft het ook al sinds baby (Er blijkt een allergie onder te liggen). Ik merk dat zij onbewust in haar slaap krabt (Ik krab niet mama, terwijl er wel iets opengekrabt is) en ik zie het haar ook in de slaap doen.

Zorg dat nageltjes kort zijn om openkrabben te voorkomen. Er zijn ook speciale pyjamas en handschoentjes. Daar heb ik geen ervaring mee.

Ik merk bij dochter dat exzeem erger wordt bijv op benen als ze blote benen heeft (zomer of voorjaar) en dat ze er minder last van heeft met bijv legging aan die de plekken bedekt (ze krabt dan in ieder geval minder)
Hier hadden we ook een krabpakje. Wel prijzig en niet alle zorgverzekeringen vergoeden deze.

Haverzemelen badje wilde hier nog weleens helpen voor de jeuk. Werkte goed voor de jeuk bij de waterpokken toen soms midden in de nacht in bad gezet. Maar helpt ook bij jeuk van eczeem.
Sudocreme smeren verzacht ook. Ik heb rond deze tijd altijd last van ecxeem en ook smeersels via HA gekregen, maar ik smeer liever sudocreme dat verzacht de jeuk het meest (vind ik). En inderdaad kijken naar wasmiddel en de stof van beddengoed/pyama, kan ook verschil maken.
Koelzalf hielp hier het beste. En we hadden ook van die wantjes, zodat hij zich niet openkrabte.

Hier bleek er een onderliggende oorzaak, namelijk koemelk-allergie.
In de slaap krabben doen veel kindjes zei de huisarts tegen ons. Wel rot, helemaal als het bijna over is en dan zie je op camera dat ze weer ligt te krabben. Grr.

Maar onze dochter heeft ook eczeem. Wij smeren overdag Bepathen eczeemcreme en voor de nacht Sudocreme, die 'combi' helpt bij onze dochter het beste.
Ze heeft het nu nog aan de binnenkant van 1 pols en dat wil ook niet echt over, want daar zuigt ze 's nachts op, dus dat is een vochtige eczeem plek geworden.
1x per week in bad, tenzij vies. Bad niet te heet. Na afloop van het badje niet droog schrobben maar beetje deppen. En als je kindjes huid nog enigszins vochtig is direct (dus niet na 5 min pas) je zalf er op smeren.
Bij het in bad gaan een washandje vullen met havermout en die erbij leggen. Helpt ook tegen jeuk van waterpokken, dus misschien hierbij ook een beetje.
Voor mijn zoon gebruikten we dode zeezoutzeep uit België. Nadat het weg was hebben we het even niet gebruikt. Maar met 3 jaar zat hij weer helemaal onder de eczeem toen de zeep weer bestelt daarna consequent blijven gebruiken en hij heeft het nooit meer teruggekregen gelukkig.
Krabpakje inderdaad, is van zijde en laat veel lucht door. Ik kreeg 'm destijds via de verzekering vergoed. Weinig in bad doen inderdaad. Ik gebruikte ook wel eens Groninger badolie, kun je bij de apotheek bestellen. Het nadeel is wel dat alles, kind ook, spekglad werd. Niet te warm laten worden op de slaapkamer hielp hier ook.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Toch een smeersel maar hier even een link. Ik heb al veel reviews gelezen van mensen met eczeem die hier erg blij mee zijn.

https://www.harpersbazaar.com/nl/beauty ... on-eczeem/
Ik neem aan dat de arts je ook een smeer schema heeft gegeven, zo niet, dan kun je daar nog even om vragen. Probeer je daar aan te houden. Dat betekent dat je soms moet blijven smeren terwijl er geen eczeem meer zichtbaar is.
Wat vervelend!

1x per week in bad
Neutral wasmiddel, geen wasverzachter gebruiken
Zelf geen parfums gebruiken
Deppen met zachte hydrofielen (goede merken en in de droger).
Insmeren met vaseline lanette tussendoor (op advies arts weet niet of jullie dat ook mogen/ moeten, hier gaan er tubes door)
Vaseline lanette werkte hier niet zo goed, cetamacrogrol ook niet, dus ik zweer bij koelzalf (van de apotheek). Maar dat is even uit proberen wat het beste werkt. Omdat er ook hooikoorts in de familie zit, bleef ik altijd ver van allerlei planten middeltjes, zoals Weleda.
Belle73 schreef:
30-12-2019 13:29
Vaseline lanette werkte hier niet zo goed, cetamacrogrol ook niet, dus ik zweer bij koelzalf (van de apotheek). Maar dat is even uit proberen wat het beste werkt. Omdat er ook hooikoorts in de familie zit, bleef ik altijd ver van allerlei planten middeltjes, zoals Weleda.

Hier werkt voor dochter koelzalf ook het beste

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven