Een vriendelijke opsteker voor onderwijspersoneel

19-12-2018 12:34 92 berichten
We doen niet veel goed. We houden te weinig orde, we zijn te streng. We geven teveel aandacht aan het zwakke kind in de klas, we geven te weinig aandacht aan het zwakke kind in de klas. Duits is stom. Frans is stom. Wiskunde is stom. Handvaardigheid is stom. Gymlessen zijn onzin, want kinderen sporten toch allang. Leer ze liever rekenen! Rekenen is stom, leer ze liever computers programmeren! We bereiden niet goed voor op het bedrijfsleven, we geven te weinig aandacht aan normen en waarden, we houden kinderen te vaak een hand boven het hoofd, we hebben een hekel aan bepaalde kinderen, we trekken andere kinderen voor, we rommelen maar wat aan, drinken te vaak koffie en hebben al-tijd vakantie.

Zou het niet leuk zijn om eens te delen wat voor positieve dingen wij of onze kinderen hebben meegemaakt op school? De vriendelijke woorden, de bemoedigingen.

Dit is inderdaad gewoon eigenbelang: na het zoveelste topic over slecht onderwijs heb ik echt een beetje behoefte aan wat positiviteit, voor ik dan toch maar weer terug het callcenter in ga.
Alle reacties Link kopieren
Wien Neêrlandsch azijn door d'ad'ren vloeit,
Wien 't hart niet klopt want van steen,
Wie voor d'ander van chagrijn gloeit,
Verheff' den zang als wij!
Hij roem' met allen, welgezind,
Den onverbreekb'ren band,
Die Neêrland en Klagen bindt:
— Vors er in en Vaderland. (2x)

(Neêrlands Volkslied, bewerkt door J.W. van Dalfsen)

(en nee, dat was niet bedoeld voor TO)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Tsja. Wel fijn dat er vrij direct geïllustreerd wordt wat ik bedoel.
Alle reacties Link kopieren
Als moeder 8 jaar lagere school van dochter mogen ervaren. 4 jaar goede leerkrachten voor de klas en 4 jaar mwah. 1 leerkracht heeft echt wel schade berokkend aan mijn kind. Ze had het systeem van positieve zaken benoemen niet helemaal door. iedere dag werd er een kind door alle andere kinderen beoordeeld ( groep 4) waarbij de focus vooral lag op wat een kind moest verbeteren.. gebracht door groep 4 kinderen werd dat dus een dagelijks potje afzeiken. Juf vond het prachtig, de meeste ouders niet. uiteindelijk is het wel gestopt ( directeur ingezet door ouders) maar de helft van de klas heeft regelmatig van andere kinderen zijn te tekortkoming nog mogen horen...
Mijne ook ( zij wilde altijd iedereen helpen, als iemand een stift zocht stond zij al op om het bakje stiften te pakken. Dat werd benoemd als "je bemoeit je overal mee'. Maar kind bedoelde het oprecht goed en behulpzaam. Als het was gebracht als 'andere kinderen moeten zelf ook leren dingen zoeken en vragen, laat het ze eerst zelf oplossen en pas helpen als ze om hulp vragen maar wel lief dat je wilt helpen was de insteek dus anders. Nu was het werkelijk bij alles 'je bemoeit je er weer mee'. Kind durfde niets meer....). De onzekerheid zit er nog en kind is 12 en zit in de brugklas.
De 4 leuke en goede leerkrachten waren een verademing.
Zelf als SMW'er 5 jaar in het PO gewerkt op 7 verschillende scholen. Mijn ervaring daar ook is dat de helft het echt wel heel goed doet en de andere helft niet. Het is en blijft mensen werk.
ach.. ik doe ook maar wat..
JollyRider schreef:
19-12-2018 13:44
Wien Neêrlandsch azijn door d'ad'ren vloeit,
Wien 't hart niet klopt want van steen,
Wie voor d'ander van chagrijn gloeit,
Verheff' den zang als wij!
Hij roem' met allen, welgezind,
Den onverbreekb'ren band,
Die Neêrland en Klagen bindt:
— Vors er in en Vaderland. (2x)

(Neêrlands Volkslied, bewerkt door J.W. van Dalfsen)

(en nee, dat was niet bedoeld voor TO)
Nou, zeg dat.
Dat je een lief topic wilt openen, gewoon voor de gezelligheid en het delen van leuke ervaringen en dat dat dan toch niet helemaal gaat zoals gepland.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
19-12-2018 13:44
Tsja. Wel fijn dat er vrij direct geïllustreerd wordt wat ik bedoel.
:hug: als ik ooit Duits had willen leren, had ik het van Du willen leren.

https://youtu.be/iy-nr1L_YrY
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Gedurende mijn hele leven heb ik heel veel gehad aan de kritische levenshouding van mijn leraar geschiedenis die ons leerde voor wie iets geloofden altijd te controleren wat de bron was, wie het geschreven had en waarom diegene het geschreven had en wat we daaruit konden concluderen over de insteek. Dat is natuurlijk heel gebruikelijke lesstof, maar hij bracht het echt alsof het onze taak was, alsof onze mening ook heel relevant was.
Kaaskroket schreef:
19-12-2018 13:40
Huh?! Waarom leerkrachten ophemelen.... doen ze toch ook niet over mij. En ik doe mijn werk ook heel goed!
Met minder vakanties en minder loon. En ja, ook ik moet wel eens buiten mijn werkuren naar een vergadering of in de avond uren iets doen.
Leerkrachten die complimenten verdienen, krijgen deze persoonlijk van mij te horen! En die zijn er veel! Die het beste uit onze dochter hebben gehaald en haar super kansen hebben geboden die wij nooit zullen vergeten!
Maar er zijn er ook bij die van mij te horen krijgen wat ik minder vind... van leerlingen verwachten dat ze na 3 maanden op t voortgezet onderwijs al super kunnen communiceren...
En zelf vergeten dingen door te geven!

Dus... vraag niet om complimenten, wie dan ook. Als je ze verdient , krijg je ze wel!

Omdat ze mag schrijven wat ze wel. Wat een kansloos gezeik zeg.

Maar inderdaad, schreeuwlelijken complimenteer ik zelden.
JollyRider schreef:
19-12-2018 13:46
:hug: als ik ooit Duits had willen leren, had ik het van Du willen leren.

https://youtu.be/iy-nr1L_YrY
Dat is lief! Serieus, ik heb dit liedje gisteren nog behandeld op speciaal verzoek van een van mijn leerlingen uit de vijfde. Die wilde dat zo graag en het was toch bijna kerst.
Alle reacties Link kopieren
Mijn docente Russisch die me vroeg: wat heb je nodig om over te gaan? Een 3, prima, ook al sta je gemiddeld een 1, krijg jij een 3. Want zittenblijven gaat je toch niet helpen.

En nu, ruim dertig jaar later, sturen we elkaar nog steeds kerstkaartjes met de vraag "en, ben je al mislukt?" en het antwoord "sorry juf, nog steeds niet mislukt, maar er blijft hoop!"

wat was ik dol op dat mens.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
19-12-2018 13:49
Dat is lief! Serieus, ik heb dit liedje gisteren nog behandeld op speciaal verzoek van een van mijn leerlingen uit de vijfde. Die wilde dat zo graag en het was toch bijna kerst.
Ik zet het regelmatig op in de auto, een heerlijke meezinger!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen krijgen allebei goede begeleiding vanuit school. 2 totaal verschillende kinderen maar beiden de aanpak die voor hen werkt. Oudste heeft jaren gekampt met een gegeneraliseerde angststoornis en daarvoor heeft school overleggen gehad met behandelaren, actief meegewerkt aan wat voor haar hielp, ontzettend betrokken gewoon. Jongste zit in plusklas maar voelde zich echt niet fijn op school door verveling. Pas is haar gevraagd wat ze graag zou willen leren (Duits) en dit wordt nu opgepakt zodat ze, na de vakantie, daarmee kan starten. Aangepast programma zodat kind met meer plezier naar school gaat en extra vakken aangeboden krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
19-12-2018 13:49
Dat is lief! Serieus, ik heb dit liedje gisteren nog behandeld op speciaal verzoek van een van mijn leerlingen uit de vijfde. Die wilde dat zo graag en het was toch bijna kerst.
je hebt een pb
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Bij Duits begon ik op de middelbare school met een zeer strenge en helaas onrechtvaardige leerkracht, die ook nog de handicap had dat de leerboeken echt extreem saai waren (Neuer Deutscher Wortschatz, een boek zonder afbeeldingen waar de woorden alfabetisch in stonden en ook zo geleerd moesten worden).

Maar daarna kreeg ik vier jaar lang een leraar Duits die mij echt interesse voor die taal, de literatuur en het land (Berlijn-eindexamenreis) heeft bijgebracht.

Zelfde verhaal met mijn geschiedenisleraar. Door hem heb ik een blijvende liefde voor geschiedenis.
Alle reacties Link kopieren
elske1975 schreef:
19-12-2018 13:36
Jaloers? Grijp je kans en ga een lerarenopleiding doen! Er is een groot lerarentekort in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs.
oh nee, dat is echt voor niemand een goed idee
Zo pas ik ook niet in de zorg, en ben ik vast ook een erg slechte piloot
Kaaskroket schreef:
19-12-2018 13:40
Huh?! Waarom leerkrachten ophemelen.... doen ze toch ook niet over mij. En ik doe mijn werk ook heel goed!
Wordt jouw beroepsgroep dan ook regelmatig publiekelijk afgezeken?
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
19-12-2018 14:00
Wordt jouw beroepsgroep dan ook regelmatig publiekelijk afgezeken?
De mijne wel :jump:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
19-12-2018 14:00
Wordt jouw beroepsgroep dan ook regelmatig publiekelijk afgezeken?
de mijne ook trouwens
Geloof dat er maar weinig beroepsgroepen buitenschot blijven
Nou vooruit dan maar, ook een opsteker voor jullie, lilalinda en JollyRider!
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
19-12-2018 14:05
Nou vooruit dan maar, ook een opsteker voor jullie, lilalinda en JollyRider!
dank je dank je, dat had je nou niet moeten doen!

Ik vereenzelvig me niet zo met mijn beroepsgroep, iets wat leerkrachten (agenten etc) iets meer doen. Misschien dat daar ook deze collectiviteit vandaan komt?

Heb trouwens als ouder vooral veel leuke leraren voor mijn kinderen gehad. Wel veel mensen die erg teleurgesteld waren in het onderwijssysteem.
Ook veel die vast leken te zetten en zelf vast zaten in het systeem, dat was vaak toch pijnlijk.

En zelf hield ik vooral van de goeie vertellers (leraren geschiedenis bijvoorbeeld)
Poppy_del_Rio schreef:
19-12-2018 13:57
Bij Duits begon ik op de middelbare school met een zeer strenge en helaas onrechtvaardige leerkracht, die ook nog de handicap had dat de leerboeken echt extreem saai waren (Neuer Deutscher Wortschatz, een boek zonder afbeeldingen waar de woorden alfabetisch in stonden en ook zo geleerd moesten worden).

Maar daarna kreeg ik vier jaar lang een leraar Duits die mij echt interesse voor die taal, de literatuur en het land (Berlijn-eindexamenreis) heeft bijgebracht.

Zelfde verhaal met mijn geschiedenisleraar. Door hem heb ik een blijvende liefde voor geschiedenis.
Onze leraar Duits sloeg. Mij niet want mij vond hij lief. Dat was eigenlijk nog enger.
Ik heb heel veel bewondering voor o.a. politiemensen, verpleegkundigen, ambulancemedewerkers, (vrijwillige) brandweermensen, bejaardenverzorg(st)ers, thuiszorgmedewerkers enz. Ook allemaal mensen die keihard werken, ondergewaardeerd worden (en soms zelfs regelrecht fysiek bedreigd en aangevallen) en meer zouden moeten verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
19-12-2018 14:00
Wordt jouw beroepsgroep dan ook regelmatig publiekelijk afgezeken?
Yep.

De huidige juffen van mijn dochters zijn trouwens top en dat laat ik hen ook merken. De vorige juf van mijn oudste daarentegen... wat een doos was dat zeg, dat heeft echt wat achterstand opgeleverd, wat we gelukkig nu weersuccesvol aan het rechttrekken zijn.
Poppy_del_Rio schreef:
19-12-2018 13:30
Dit is juist wat ik zo ontzettend bewonder in leerkrachten. Dat ze in klassen met 30+ kinderen toch de energie/drive hebben om het individuele kind te zien.

Fijn dat jij dat ziet, helaas zien niet alle ouders dat zo. En soms kun je gewoon niet vertellen waarom iets is zoals het is omdat je dan over de grens gaat voor wat betreft de privacy van de ander gaat. Waardoor de eerste het niet eens probeert te snappen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-12-2018 14:03
de mijne ook trouwens
Geloof dat er maar weinig beroepsgroepen buitenschot blijven
Precies! Maar o wee als je geen medelijden met leraren hebt, dan ben je de kwade :)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
19-12-2018 13:51
Mijn docente Russisch die me vroeg: wat heb je nodig om over te gaan? Een 3, prima, ook al sta je gemiddeld een 1, krijg jij een 3. Want zittenblijven gaat je toch niet helpen.

En nu, ruim dertig jaar later, sturen we elkaar nog steeds kerstkaartjes met de vraag "en, ben je al mislukt?" en het antwoord "sorry juf, nog steeds niet mislukt, maar er blijft hoop!"

wat was ik dol op dat mens.
Wat lief!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven