Een vriendelijke opsteker voor onderwijspersoneel

19-12-2018 12:34 92 berichten
We doen niet veel goed. We houden te weinig orde, we zijn te streng. We geven teveel aandacht aan het zwakke kind in de klas, we geven te weinig aandacht aan het zwakke kind in de klas. Duits is stom. Frans is stom. Wiskunde is stom. Handvaardigheid is stom. Gymlessen zijn onzin, want kinderen sporten toch allang. Leer ze liever rekenen! Rekenen is stom, leer ze liever computers programmeren! We bereiden niet goed voor op het bedrijfsleven, we geven te weinig aandacht aan normen en waarden, we houden kinderen te vaak een hand boven het hoofd, we hebben een hekel aan bepaalde kinderen, we trekken andere kinderen voor, we rommelen maar wat aan, drinken te vaak koffie en hebben al-tijd vakantie.

Zou het niet leuk zijn om eens te delen wat voor positieve dingen wij of onze kinderen hebben meegemaakt op school? De vriendelijke woorden, de bemoedigingen.

Dit is inderdaad gewoon eigenbelang: na het zoveelste topic over slecht onderwijs heb ik echt een beetje behoefte aan wat positiviteit, voor ik dan toch maar weer terug het callcenter in ga.
Alle reacties Link kopieren
Ik was heel blij met de juf van groep 1, die tegen de wens van de directie is ingegaan en heeft gezorgd dat de paar decemberkleuters die er aan toe waren door mochten naar groep 2 (directeur wilde niemand uit de instroomklas die in november begon door hebben). Waar mijn dochter het goed blijkt te doen. Oh en waardering dat ze ondanks gezondheidsklachten en 36 jonge kleuters in de klas door bleef gaan.

En nu weer een fijne juf, die gepast streng is!
Alle reacties Link kopieren
Kaaskroket schreef:
19-12-2018 14:14
Precies! Maar o wee als je geen medelijden met leraren hebt, dan ben je de kwade :)
Nee joh, het gaat toch helemaal niet over medelijden? Volgens mij is de insteek dat er (n.a.v. een ander topic) ook wel eens iets positiefs genoemd mag worden. Had net zo goed over politie-/ambulance-/brandweer-/zorg-/winkel-/weetikveelpersoneel kunnen gaan.

Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
19-12-2018 14:11
Onze leraar Duits sloeg. Mij niet want mij vond hij lief. Dat was eigenlijk nog enger.
bij mij die van aardrijkskunde
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-12-2018 14:23
bij mij die van aardrijkskunde
(en die van geschiedenis dronk, ja echt. Viel er van over de tafels)
Beiden waren kort daarna 'overspannen' thuis
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
19-12-2018 14:05
Nou vooruit dan maar, ook een opsteker voor jullie, lilalinda en JollyRider!
:proud: ik krijg mijn opsteker maandelijks bijgeschreven. Daar kan ik heel wat gezeik mee hebben
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Mijn eerdere post is denk ik niet doorgekomen dus hier nog een keer mijn bijdrage;
Na een afgrijselijke mavo tijd (thuis niet leuk, heftig puberen, nare klassen) kwam ik op het mbo in een warm bad.
Docenten die het fantastisch leken te vinden ons in de klas te hebben.
Mijn huidige collega's hebben dit ook. Ongegeneerd genieten van die leuke jongeren.
Dus die nukkige jongens komen elke dag, niet perse naar de les maar wel om bij die leuke docent een knuffel te halen (elke dag een jongen die keurig het rooster van die docent bekijkt, en bij dat lokaal staat te wachten).
Taferelen van druk zoekende klasgenoten en een mentor, en in de groepsapp een oproep om vooral leerling y naar strenge collega x te sturen want laatste kans op mondeling.
Collega's die uren met zwakke maar zeer ijverige leerlingen zitten, en deze leerlingen die dan op moeten en de hele staf hangt dan rond het lokaal om te horen of het examen gehaald is.
Onze leerlingen die alleen op de informatie avonden komen, alleen op de diploma uitreiking, in hun joggingpak want we moeten vooral niet denken dat het ze iets kan schelen.
Mijn collega's die daar altijd wel in vol gala staan, ook nog keurig wachten op de traditionele laatkomers.
Want hoe jij over jezelf denkt, doet niks af aan hoe belangrijk zij jou vinden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn docent wiskunde B, die inzag dat ik echt de schurft had aan ruimte (50% van het vak) en dol was op algebra/gonio/etc (de andere 50%). Hij durfde het aan mij vrij te stellen van ruimte. Met als motivatie dat ik toch wel een 6 zou halen op mijn eindlijst (10 voor de ene helft, 2 voor de andere helft, samen een 6) gaf hij me boeken van het eerste jaar TU, zodat ik daar alvast mee kon gaan stoeien.

Ik heb me later pas gerealiseerd welk risico hij nam, want als ik een onvoldoende had gehad hierdoor en mijn ouders zouden daar wat van vinden, dan waren de rapen voor hem behoorlijk gaar geweest. Maar hij voelde me perfect aan, heeft mijn intense liefde voor wiskunde alleen maar verder opgevoerd, en alles kwam goed.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Bestaat BSC eigenlijk nog? Of is dat ter ziele gegaan toen DSB overleed?
Het is symptomatisch voor hoe er op dit forum over het onderwijs gepost wordt, dat mensen in dit topic lezen dat er gevraagd wordt om ophemelen. Het is gewoon een topic om leuke ervaringen te delen.

Dus, vrolijk voorwaarts: ik was een zorgelijk kind op de basisschool. Milieuvervuiling, zure regen, het broeikaseffect, ik was er allemaal doodsbenauwd voor. En ik zag mijn klasgenoten voor de grap de wc doortrekken en daar raakte ik van in de stress, want al dat water dat zomaar wegliep, wat een ramp. De meester van groep 5 die dat zag en mij serieus nam, mij uit liet rekenen hoeveel water er bij een doortrekbeurt wegspoelde en me uiteindelijk zelfs de waternota van de school liet zien om me gerust te stellen, die man was fantastisch. Ik was 8 en die man nam mijn zorgen serieus en deed er iets mee.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
19-12-2018 14:58
Het is symptomatisch voor hoe er op dit forum over het onderwijs gepost wordt, dat mensen in dit topic lezen dat er gevraagd wordt om ophemelen. Het is gewoon een topic om leuke ervaringen te delen.

Dus, vrolijk voorwaarts: ik was een zorgelijk kind op de basisschool. Milieuvervuiling, zure regen, het broeikaseffect, ik was er allemaal doodsbenauwd voor. En ik zag mijn klasgenoten voor de grap de wc doortrekken en daar raakte ik van in de stress, want al dat water dat zomaar wegliep, wat een ramp. De meester van groep 5 die dat zag en mij serieus nam, mij uit liet rekenen hoeveel water er bij een doortrekbeurt wegspoelde en me uiteindelijk zelfs de waternota van de school liet zien om me gerust te stellen, die man was fantastisch. Ik was 8 en die man nam mijn zorgen serieus en deed er iets mee.
:heart: dat soort leraren, ik hou er van
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Grobbekuiken_ schreef:
19-12-2018 14:18
Nee joh, het gaat toch helemaal niet over medelijden? Volgens mij is de insteek dat er (n.a.v. een ander topic) ook wel eens iets positiefs genoemd mag worden. Had net zo goed over politie-/ambulance-/brandweer-/zorg-/winkel-/weetikveelpersoneel kunnen gaan.

Precies dit. Maar goed, niet iedereen heeft begrijpend leren lezen op school.
Mijn geschiedenisleraar was de leukste, heb nog steeds contact met hem na twintig jaar. Zo jammer dat hij geemigreerd is, anders was ik hem een dikke knuffel gaan brengen met de kerstdagen.
JollyRider schreef:
19-12-2018 14:56
Mijn docent wiskunde B, die inzag dat ik echt de schurft had aan ruimte (50% van het vak) en dol was op algebra/gonio/etc (de andere 50%). Hij durfde het aan mij vrij te stellen van ruimte. Met als motivatie dat ik toch wel een 6 zou halen op mijn eindlijst (10 voor de ene helft, 2 voor de andere helft, samen een 6) gaf hij me boeken van het eerste jaar TU, zodat ik daar alvast mee kon gaan stoeien.

Ik heb me later pas gerealiseerd welk risico hij nam, want als ik een onvoldoende had gehad hierdoor en mijn ouders zouden daar wat van vinden, dan waren de rapen voor hem behoorlijk gaar geweest. Maar hij voelde me perfect aan, heeft mijn intense liefde voor wiskunde alleen maar verder opgevoerd, en alles kwam goed.
Dit is toch fantastisch. Het mag natuurlijk niet en heel stout allemaal, maar het was in deze specifieke situatie een meesterlijke zet.
(Ik heb overigens nooit iets begrepen van die stomme meetkunde. Wat een ellende was dat.)
Alle reacties Link kopieren
Wiskunde, de gruwel.
Van MAVO 2 naar 3 stond ik flink onvoldoende en zou daardoor niet overgaan. Wiskundedocent stelde voor me toch een 6 te geven zodat ik over kon, maar dat ik dan wel wiskunde liet vallen. Mag natuurlijk ook niet, mocht er ook niks over zeggen, maar god wat vond ik dat een superovereenkomst!

Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
19-12-2018 15:05
Dit is toch fantastisch. Het mag natuurlijk niet en heel stout allemaal, maar het was in deze specifieke situatie een meesterlijke zet.
(Ik heb overigens nooit iets begrepen van die stomme meetkunde. Wat een ellende was dat.)
Mewah, ik begreep het wel, vond er alleen geen moer aan. Hannessen met formules, differentialen en functie-analyse, limieten en sinussen, wat een feest. En toen ook nog complexe getallen. Ik kan me voorstellen hoe stom het klinkt, maar de dag dat ik leerde dat de wortel uit -1 i is, dat was echt een "schellen van de ogen"-moment. Alsof je voor het eerst "Союз Советских Социалистических Республик" (mijn eerste Russische woordjes) leert lezen en niet meer gekke tekentjes ziet, maar er een complete nieuwe wereld van taal, poëzie, cultuur voor je lonkt. Je weet nog niks, maar tegelijk zie je met een soort blikseminslag een totaal nieuwe wereld.

Dat is voor mij de schoonheid van onderwijs, de mensen die je dat soort momenten bezorgen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Mag ik ook de andere kant belichten?

Als juf van groep 7/8 geniet ik zó van de groep kinderen dit jaar. Grappig, druk, harde werkers, komisch, meelevend met elkaar, vrolijk, en had ik al gezegd dat ze vol humor zitten?

Als er een gastdocent komt zijn ze stil als dat wordt verwacht, geïnteresseerd en stellen belangstellende vragen.

Ze staan vooraan als de kleuters hulp nodig hebben en bij een paar zonder dat je dat moet vragen. Ze zien het zelf.

Ze zijn zó blij als sommige kwartjes eindelijk vallen.

Ze zijn stout maar goudeerlijk als je erover praat.

Er zit opvoeding achter, dus kommer en kwel is het absoluut niet. Ik zou zo'n klas iedereen toewensen. :)
apestaartje30 wijzigde dit bericht op 19-12-2018 15:18
3.06% gewijzigd
lilalinda schreef:
19-12-2018 14:23
bij mij die van aardrijkskunde
Die aardrijkskundeleraar van mij zette de mooiste meisjes vooraan zodat hij van z'n uitzicht kon genieten.
:sick:

Oh sorry, verkeerde topic.
Dat is mooi, apestaartje!
Ter compensatie dan. Dankzij het eindeloze geduld van een wiskundeleraar heb ik er toch nog met positief gevolg examen in kunnen doen. Ik mocht ook in mijn tussenuren bij andere klassen aanschuiven om extra uurtjes les te krijgen. Dat heb ik 2 jaar gedaan.
Alle reacties Link kopieren
De lerares van mijn zoon in groep 4, die hem even apart neemt om te vragen hoe 't met hem is in een verwarrende, nare tijd. En hem een veilig gevoel geeft.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
19-12-2018 15:05
Dit is toch fantastisch. Het mag natuurlijk niet en heel stout allemaal, maar het was in deze specifieke situatie een meesterlijke zet.
(Ik heb overigens nooit iets begrepen van die stomme meetkunde. Wat een ellende was dat.)
Dat doet me denken aan mijn docent Duits. Woordjes en grammatica regels stampen vond ik verschrikkelijk. Lezen en luisteren was ik ontzettend goed in, dit waren de examenonderdelen dus ik zou het wel redden.
Bovendien was mijn situatie er op dat moment ook niet naar om meer tijd te besteden aan huiswerk en dat wist deze docent. De beste man kon andere leerlingen dus aansporen om harder te leren bij het halen van een onvoldoende. Mij complimenteerde hij met mijn hoge cijfer voor de helft van de toets terwijl de andere helft een 1 was.
Het examen heb ik ruim gehaald ;-)
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Kaaskroket schreef:
19-12-2018 13:40
Huh?! Waarom leerkrachten ophemelen.... doen ze toch ook niet over mij. En ik doe mijn werk ook heel goed!
Met minder vakanties en minder loon. En ja, ook ik moet wel eens buiten mijn werkuren naar een vergadering of in de avond uren iets doen.
Leerkrachten die complimenten verdienen, krijgen deze persoonlijk van mij te horen! En die zijn er veel! Die het beste uit onze dochter hebben gehaald en haar super kansen hebben geboden die wij nooit zullen vergeten!
Maar er zijn er ook bij die van mij te horen krijgen wat ik minder vind... van leerlingen verwachten dat ze na 3 maanden op t voortgezet onderwijs al super kunnen communiceren...
En zelf vergeten dingen door te geven!

Dus... vraag niet om complimenten, wie dan ook. Als je ze verdient , krijg je ze wel!
Wat een boel uitroeptekens zeg! En wat een enorm gezeur!
Oh ja, een leuke ervaring. Ik heb er genoeg, maar de juffen van zoons observatieklas wil ik hier even extra in het zonnetje zetten. Zoon was vijf jaar oud, compleet vastgelopen en een hoopje ellende toen hij in die klas binnen kwam. En toen hij er weer weg ging was hij zes, had enorm veel geleerd en bovenal had hij weer plezier in school. Ik heb gehuild toen ik zoon er voor het eerst heen bracht, en toen we er voor het laatst de klas uit gingen huilde ik weer.
Alle reacties Link kopieren
Zoon zijn meester in groep 6 kreeg hem met de kerstvakantie drie leesniveaus vooruit.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Mijn leraar Spaans gaf ons de tip om alle antwoorden in de tegenwoordige tijd te zetten op het examen. Dat zou gerekend worden als 1 doorwerkfout.

Voor het mondeling Spaans konden we extra oefenen. Ik was de enige die braaf op kwam draven, dus ging de leraar uitgebreid mijn werkstuk bespreken en dingen toelichten.

De volgende dag stelde hij me precies dezelfde vragen, maar nu in het Spaans.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven