eiceldonor

29-10-2009 09:17 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik, resp. 44 en 40 jaar oud, zijn nu 3 1/2 jaar aan het proberen een kindje te krijgen. We hebben een lang ziekenhuistraject achter de rug met IUI's, IVF's en daar tussendoor veel wachten,wachten en teleurstellingen.

Nu hebben we recentelijk te horen gekregen dat het voor ons niet is weggelegd een genetisch eigen kindje te krijgen: mijn eicelletjes zijn te oud geworden en van een te slechte kwaliteit. We waren geschokt, het deed pijn, we waren een tijdje boos en nu blijft de leegte.

Gelukkig zijn we geen mensen die bij de pakken neer gaan zitten. Volgens de fertiliteitsarts is het met eicellen van een jonge donor heel goed mogelijk zwanger te worden omdat mijn baarmoeder prima in orde is. Alleen: wij hebben geen geschikte donor in onze familie of vriendenkring en daarom staat er een oproep op het prikbord.
anoniem_37904 wijzigde dit bericht op 29-10-2009 10:21
Reden: Oproepje verplaatst naar het prikbord.
% gewijzigd
Loreyi, volgens mij is die kinderwens eis vooral omdat het emotioneel nog weer veel ingewikkelder is als iemand anders jouw kind heeft, terwijl je zelf ook kinderen wilt.
Het is wel een interessant onderwerp qua ethiek. Hoe ver ga je? En wie bepaalt hoe ver je mag gaan?
Ik vind het qua ethiek ook lastig. Dit omdat het ook een vraagstelling is in ons leven.

Ik ben vruchtbaar maar er is kans op weer een ziek kindje. Is het spelen voor god als je gebruik wilt maken van een donor? Want je wil graag nog een kind, maar alleen een gezond kind. Ik vind dat ook een lastige.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ja dat is ook hartstikke moeilijk inderdaad!

Ik dank God op mijn blote knieën (ik ben niet gelovig, maar toch) dat ik na twee miskramen een gezonde en ontzettend lieve dochter heb gekregen. Voor mij is het nu ook echt klaar. Maar ik weet niet hoe ver ik was gegaan als ik meerdere miskramen zou krijgen of zou blijken dat het er niet in zou zitten op de normale manier.

Ik vind alleen jouw geval wel weer anders. Ik weet niet wat jouw situatie is, maar ik kan me wel voorstellen dat als je een zeer ernstig ziek kindje hebt gekregen, je dat toch niet nog een keer zou willen. Dat snap ik wel.
Vaak kun je er pas over oordelen als je het zelf meemaakt. Natuurlijk is TO aan de oude kant, maar ze zitten ook al 3,5 jaar in de medische molen. Een sterke kinderwens zet je ook niet zomaar 1,2,3 aan de kant.
Precies, wanneer ben je een groter risico; als je al op leeftijd bent of omdat je ziek bent geweest?

Sentimenten spelen dan toch een rol, als iemand nu al aangeeft dat ze niet wil dat hun biologisch materiaal het risico loopt vroegtijdig wees te worden, kun je de donatie dus niet meer als zakelijke transactie zien. Het is niet puur zakelijk.

De een "gun" je het wel, de andere niet, om redenen die puur subjectief zijn. Het liefst word er ook nog mee bepaald over de toekomst en het leven van het kind voortkomend uit de eicel.

Met zoveel sentimenten kan ik me voorstelen dat de regering het strak aan banden legt, hoewel het natuurlijk dubbel is dat eht doneren van sperma (medisch gezien makkelijk maar met mogelijk dezelfde sentimenten) zoveel meer toegestaan is.

Sterker nog; het wordt haast gepromoot zelf een spermadonor te zoeken...
Wat wilde ik nou toch typen?
quote:rosanna08 schreef op 29 oktober 2009 @ 10:24:

[...]

Dat is nou aardig.

Overigens, was het n.a.v. een tip van Engel 5.

Ik had misschien de hele boel naar het prikbord verplaatst als ze niet met deze oplossing was gekomen.
Ik vind dat wel interessant wat je nu schrijft Mimsey, als je het bekijkt vanuit de zaadceldonoren. Want hoe kan het dat er zoveel mannen waren die het met gemak afstonden, en dat er nu bijna geen mannen meer te vinden zijn, vanwege de nieuwe wet, en dat er geen anonimiteit meer is.
quote:mimsey schreef op 29 oktober 2009 @ 10:36:

Sterker nog; het wordt haast gepromoot zelf een spermadonor te zoeken...

Volgens mij heb ik laatst gelezen dat klinieken vrouwend die zelf een eicel doneren, bovenaan de wachtlijst voor donorzaad zetten.

Dat vind ik ethisch ook nog wel lastig: hoe zuiver is je motivatie dan om te doneren?

Maleficent, volgens sommige mensen speel je waarschijnlijk ook al voor god door te zorgen dat je niet zwanger wordt. Waar leg je de grens? Dat lijkt me, zo lang je binnen de grenzen van de wet blijft, een hele persoonlijke keuze.

In jouw situatie kan ik me heel goed voorstellen dat je een kind met dezelfde ziekte als je zoon een te zware belasting zou vinden.
quote:Miffy schreef op 29 oktober 2009 @ 10:41:

[...]

Volgens mij heb ik laatst gelezen dat klinieken vrouwend die zelf een eicel doneren, bovenaan de wachtlijst voor donorzaad zetten.

Dat vind ik ethisch ook nog wel lastig: hoe zuiver is je motivatie dan om te doneren?

Misschien als je weet hoe het voelt, dat je het een ander ook wel gunt. Je weet dus dan dat er alleen stellen geholpen worden die in dezelfde situatie zitten.
Nou precies. Het is toch wel ontzettend ingewikkelde materie zeg!
Ik heb zelf wel serieus overwogen donor te worden.

Ik heb zelf geen kinderwens, maar zou het iemand anders, die het niet kan wel gunnen.

Het enige nadeel voor mij is het enorme traject...al die naalden :s Dat is eigenlijk het enige wat me weerhoudt..
dan ook voor viefje 5
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
En wanneer is een motivatie zuiver.. en hoe belangrijk is het dat een motivatie zuiver is?

Ik kan me voorstellen dat wanneer je geen kinderen kunt krijgen, het je geen drol uitmaakt of de eicel die je krijgt gedoneerd is door iemand die zelf hoger op de wachtlijst wil komen of het uit medeleven met de kinderlozen doet.

Blijkbaar gelden voor mannen toch andere sentimenten in verband met spermadonatie.

Bij vrouwen stellen ze de regels zodanig om er zeker van te zijn dat de donateurs geen spijt krijgen en op zoek gaan naar hun biologische offspring.

Bij mannen stellen ze de regels zodanig dat ze in ieder geval te vinden zijn als de offspring wil weten uit wiens zaad zij zijn ontkiemd.

Is toch een beetje dubbel en rolbevestigend.
quote:mimsey schreef op 29 oktober 2009 @ 10:52:

En wanneer is een motivatie zuiver.. en hoe belangrijk is het dat een motivatie zuiver is?

Ik kan me voorstellen dat wanneer je geen kinderen kunt krijgen, het je geen drol uitmaakt of de eicel die je krijgt gedoneerd is door iemand die zelf hoger op de wachtlijst wil komen of het uit medeleven met de kinderlozen doet.

Ik dacht meer aan degene die doneert: stel dat bij jou het zwanger worden niet lukt, krijg je er dan moeite mee dat iemand anders mogelijk een kind heeft dat genetisch van jou is?
Lijkt mij dan wel. Het zal dan toch gaan steken dat er wel een kind van jou en een andere man dan de jouwe rondloopt. Terwijl je samen met je partner maar geen kinderen kan krijgen. Vreemde situatie.
quote:Miffy schreef op 29 oktober 2009 @ 10:54:

[...]

Ik dacht meer aan degene die doneert: stel dat bij jou het zwanger worden niet lukt, krijg je er dan moeite mee dat iemand anders mogelijk een kind heeft dat genetisch van jou is?Volgens mij vragen ze in die klinieken het andersom. Degene die vruchtbaar is doneert voor de onvruchtbare. Dus eicel voor zaadcel en andersom.
Natuurlijk steekt dat, maar dat is dan een gevolg van het stijgen in de wachtrij.

Dat dit een mogelijkheid is, dat moet dan vooraf wel helder zijn en besproken met een deskundige van het ziekenhuis.

Op zich kan ik de redenatie achter zo'n "beloningssysteem" voor donatie wel volgen. Het lijkt mij de manier om de wachtlijsten te verkorten en dus de gemiddelde leeftijd van een ouder-met-vruchtbaarheidsproblemen te verlagen.
quote:Maleficent schreef op 29 oktober 2009 @ 10:56:

[...]

Volgens mij vragen ze in die klinieken het andersom. Degene die vruchtbaar is doneert voor de onvruchtbare. Dus eicel voor zaadcel en andersom.Dat bedoelde ik ook. Maar wat als het met dat gedoneerde zaad niet lukt? Hoeveel moeite heb je dan met de gedachte dat er misschien wel ergens een kind van je rond loopt?
Ja, maar je kunt wel een zaadcel " krijgen", maar toch niet zwanger worden (bijvoorbeeld door innestelingsproblemen of zoiets). Dan zijn er meer problemen dan alleen de onvruchtbaarheid van jouw partner. Dat betekent echter niet dat jouw eicellen niet doneerbaar zijn, en dat er geen kinderen met jouw DNA op de aarde rond zullen lopen. Heel dubbel.
Als een eicel doneren zoiets zou zijn als een kwakje doneren i.p.v. een pijnlijk proces met enge naalden, zou ik het zeker overwegen en met het desbetreffende stel in gesprek gaan. Een eicel heeft voor mij niet een zodanige waarde dat ik dan later denk dat er ergens een biologisch kind van mij rondloopt.
Bij een eiceldonatie heeft de donor ook wettelijk gezien geen rechten. Degene die het kind baart is de moeder.
Hé we zijn nog in de lucht

Een bekende zou met liefde een eicel mogen krijgen hoor. Ik ga het traject niet zomaar in voor een onbekende. Daar zou een fikse vergoeding tegenover moeten staan.

Kind mag van mij op zijn 18e ook op de stoep staan (ik verstop me wel achter de bank ) nee hoor geintje. Hoe dat loopt zouden we dan wel zien.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Misschien als de mm wat sneller gaat had ze wel een kind kunnen hebben.
quote:Miffy schreef op 29 oktober 2009 @ 10:54:

[...]

Ik dacht meer aan degene die doneert: stel dat bij jou het zwanger worden niet lukt, krijg je er dan moeite mee dat iemand anders mogelijk een kind heeft dat genetisch van jou is?

Daarom is het ook de bedoeling dat je eigen gezin compleet is als je gaat doneren. (dat kan dus variëren van geen kind tot tig kinderen). Overigens vond ik de intake erg meevallen toen, had verwacht geheel doorgezaagd te worden over mijn beweegredenen maar dat viel erg mee.

Ik heb ruim 9 jaar geleden 5 eicellen gegeven aan een vriendin. Zij heeft nu 3 kinderen, allemaal uit 1 punctie. (Want die punctie deed zo godvergeten veel pijn dat ik toen ter plekke besloot dat ik dit maar 1 keer ging doen, dit is het en hier moet je het mee doen...) En ik dacht dus dat mijn gezin compleet was toen ik het deed... Maarrreehhh... we waren tegelijk zwanger de tweede keer, zij van een tweeling. Ze schelen 6 weken met mijn dochter...

Ik heb het met alle liefde gedaan voor een bekende dus, zou het niet voor een vreemde hebben gedaan denk ik. Dit paste precies, voelde goed.

Ik hoop voor TO dat het ze gaat lukken een donor te vinden, en dan is het nog maar afwachten natuurlijk...

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven