Ervaring met bevallen in academisch ziekenhuis

05-02-2009 14:15 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben nu 22 weken zwanger van de tweede en zal ivm complicaties bij de eerste zwangerschap moeten bevallen in een academisch ziekenhuis.

Nu heb ik verhalen gehoord van vrouwen die ook in een academisch ziekenhuis zijn bevallen over de enorme drukte die er op de verloskamers is (omdat er zoveel studenten e.d. meelopen).

Ik weet wel dat er gezegd wordt dat het je allemaal niets kan schelen als je ligt te bevallen, maar toch maak ik me daar best wel een beetje zorgen om (ik schaam me nogal snel e.d. dus ik moet er niet aan denken dat ik iedere keer een paar koppen tussen mijn benen heb zitten, zeg maar).

Heb het wel ter sprake gebracht bij de gyn. maar die deed er een beetje luchtig over, maar zei wel dat het inderdaad wat drukker dan bij een streekziekenhuis zal zijn...:(, maar dat het me waarschijnlijk niets uit zal maken (maar dan kent íe mij nog niet, denk ik dan).

Ik kan me namelijk ook wel voorstellen dat het moeilijk ontspannen is als er een hele groep op je kamer staat/heen en weer wandelt...en dat komt je ontsluiting e.d. ook niet ten goede.

Ik ben dan ook benieuwd hoe andere vrouwen dit hebben ervaren.
Ik ben van de eerste in een streekziekenhuis bevallen, van de tweede thuis, en van de derde in een academisch ziekenhuis. De laatste bevalling was het rustigste. Bij de eerste waren een vpk, een arts-assistent en de gyn aanwezig. Bij de tweede de vk en de kraamvpk. Bij de derde was er een vpk, en de klinisch vk die net op tijd binnen kwam rennen om kind op te vangen.

Ik had van tevoren op mijn status laten schrijven dat ik geen co-assistenten bij de bevalling wilde hebben. Maar de kans daarop was sowieso al niet groot, want bevallingen horen niet meer bij de standaard co-schappen (eerder wel). Co-assistenten hoeven dus geen bevallingen meer gedaan te hebben om arts te worden, en er zijn er dus gewoon veel minder op de verloskamers.
Maak je niet druk, je bent echt geen attractie. Ze hebben al meer konten en aanverwante artikelen gezien dan jij ws zelf ooit zult meemaken

Verder herken je echt niet aan de witte jas wie wat doet.

En je bent zo bezig met je eigen bevalling dat je echt niet gaat zitten tellen hoeveel mensen er in de ruimte zijn. Ik ben ook in Academische ziekenhuizen bevallen en om je eerlijk te zeggen heb ik werkelijk geen flauw idee hoeveel verschillende mensen ik gezien zou hebben. Je hebt namelijk ook nog wisselende diensten en dan krijg je maar zo een nieuwe lichting. Het enige wat ik je kan verzekeren is dat ze er allemaal zijn om je te helpen in het geval het niet zo soepel gaat. Dus wees blij dat je van hun diensten gebruik kunt maken.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik ben bij de tweede in het VU bevallen, en het was heerlijk rustig, helemaal geen druk gedoe rond mijn bed!

Bij de eerste beviel ik in het Slotervaart, en daar was het een stuk drukker op de verloskamer, maar ik geloof dat daar ook de vroedvrouwenopleiding aan het ziekenhuis vastzit, die moeten 't ook leren
Ben ook in een AZ bevallen, gewoon overdag en het viel wel mee qua drukte. Ze vroegen ook netjes of een assistent bv even een extra keertje mocht kijken (voelen bedoelden ze dan).

Ik had me van te voren ook druk gemaakt, maar toen het eenmaal zo ver was boeide niks me meer, al hadden ze me op de vijfde verdieping van de Bijenkorf gelegt tijdens de Drie Dwaze Dagen
Ik ben 3 keer in academisch ziekenhuis bevallen.

Bij de eerste (was een doodgeboren kindje) heb ik van alles bij mijn bed voorbij zien komen, gyneacologen, verpleegkundigen, co's, verloskundigen, leerlingen een anesthesist en misschien nog wel meer.

Toen hij daadwerkelijk geboren werd (dus tijdens de persweeën) was er een verpleegkundige, verloskundige van de verloskundige praktijk en een verloskundige van het ziekenhuis bij. De gyn had er ook bij moeten zijn, maar die kwam te laat.

Bij de 2e begon de bevalling 's nachts toen was het nog rustig in de verloskamer, alleen een verpleegkundige en verloskundige. Overdag wel weer een boel mensen om het bed heen gehad (net als bij de eerste). De daadwerkelijke bevalling werd toen gedaan door een verloskundige, gyn (vacium), co, verpleegkundige en nog een verloskundige in opleiding.

Bij de 3e begon het weer 's nachts en ben ik ook 's nachts bevallen. Ik heb toen alleen 2 verpleegkundigen en een verloskundige gezien (een gyn was toen gelukkig niet nodig). Lekker rustig dus. Daarna wel weer een boel mensen gezien omdat ik een paar dagen moest blijven (dochter was dysmatuur).

Maar ik heb al die verschillende en soms vele mensen niet als vervelend of onrustig ervaren.
Ik ben ook in het academisch ziekenhuis bevallen.

Ik had 1 verloskundige, 1 bijna-verloskundige,1 verpleegkundige en een co aan mn bed. De bijna-vk deed de bevalling onder leiding van de vk. De co heeft niets anders gedaan dan kijken naar het "zwarte gat". Zal ongetwijfeld errug interressant zijn geweest

Ik heb het niet als vervelend ervaren....zit al zolang in een academisch zh dat ik wel gewend ben dat er veel meer mensen rondlopen dan nodig. Hou mezelf altijd voor dat die mensen het ook moeten leren.
Bij mij een verloskundige, een co-assistent en een verpleegkundige. Meer had ik er ook liever niet bij willen hebben hoor. Overigens werd er heel zorgvuldig omgesprongen met binnenlopen enzo.
Ik ben bevallen in het Radboud in Nijmegen (academisch) en dat was inderdaad een drukte van belang. Maar alles wat jij al in je openingspost schrijft was gewoon echt waar! Ik heb vaag door mijn wimpers heen een boel mensen gezien, maar was zo met hele andere dingen bezig dat ht maar amper tot me doorgedrongen is. Na de bevalling, de ochtend erna zeg maar, heeft iedereen zich nog eens keurig aan me voorgesteld en ik (her)kende helemaal niemand meer! Zelfs de beste anesthesist niet die me uit mijn lijden heeft verlost haha.

En ik héb volgens mij heel wat mensen aan mijn bed gehad, omdat ik so wie so dienstwisseling heb meegemaakt en dus een nieuw team het over nam. Mijn vriend heeft trouwens wel op een gegeven moment gezegd dat hij niet meer wilde dat allerlei co's e.d. mee kwamen kijken, want hij was het volgens mij zat haha. Maar ook dat heb ik niet meegekregen. Misschien wel 20 man die zich met de bevalling hebben bemoeid? Ten minste, dat is het gevoel wat ik eraan heb overgehouden hoor.

Maar nogmaals, ik heb het zeker niet als negatief of hinderlijk ervaren. Mijn vriend dus wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven