Ervaringen met plaswekker gevraagd

26-12-2008 13:31 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste moeders (en vaders?)

vier nachten geleden ben ik met mijn dochtertje van net 6 begonnen met de plaswekker.

Nu vraag ik mij na 4 gebroken nachten af hoe lang het gemiddeld duurt voordat kinderen 's nachts zindelijk zijn met behulp van deze plaswekker. Zijn er misschien nog heel handige tips en trucs om mijn dochter hiermee te helpen?

Alvast dank voor jullie reacties!

J
hebben ze je daar niets over verteld toen je de plaswekker kreeg? Lijkt mij bij de standaard uitleg horen!
Hoi ,

Ik was ook pas laat zindelijk. Ik geloof op mijn 7e.

Ik weet dat wanneer mijn ouders naar bed gingen (rond 23.00uur) mij toen even uit bed haalden om te laten plassen, en dat heeft goed geholpen. Daar is dus geen plaswekker voor nodig. Succes!
Ik heb vroeger ook een plaswekker gehad. Ik was al 11 ten plaste nog in bed.

Alles geprobeerd, niks hielp, maar de plaswekker hielp uitstekend. Maar ik weet niet meer na hoe lang het ging werken.

Weet alleen wel dat het heel goed hielp.
Plaswekker hielp bij mij vroeger niets.. Ik heb ook tot mijn 11e (toen ik ongesteld werd was t over) in bed geplast.. niets hielp..

Ervaring met de plaswekker.. als ik mijn moeder er over hoor praten dan moet ik al grinniken. Ouders zaten nl rechtop in bed toen t ding afging.. En ik .. ik sliep vrolijk verder, hoorde de wekker niet eens en nog alles nat.

Ik slaap gewoon heel erg vast en te lui om mijn bed uit te komen.. Zelfs nu heb ik nog wel eens dat ik droom dat ik op de wc zit , alleen nu gaat er wel een lampje branden in mijn slaap dat ik mijn bed uit moet en naar de wc moet gaan. Als kind was dat lampje er niet..

Waarom het in ene over ging toen ik ongesteld werd , weet ik ook niet.. Zo in eens op de een of andere dag nooit meer in bed geplast
Mijn dochter sliep de eerste nachten gewoon door en moesten we moeite doen om haar wakker te maken. Daarna werd ze zelf wakker als het al te laat was, en na een dikke week, misschien 2 weken werd ze voor de wekker wakker.

Dus even volhouden!

Mijn dochter was volgens mij 7 ongeveer toen we met de wekker begonnen.

Tips zijn er niet. Alleen volhouden.

En als jij wakker wordt en zij niet, dan moet je haar wakker maken en zelf de wekker af laten zetten. Dat is wel de essentie van het verhaal, zij moet de dingen met elkaar associeren.
Mijn oudste dochter kreeg het ding toen ze 10 was en heeft uiteindelijk geholpen, tesamen met een beloningssysteem.

Heeft wel meer dan 1 1\2 maand geduurd. Het is net wat demeeste al zeggen: Een lange adem hebben en er eigenlijk ook geen punt van maken. Ik weet dat het bij mijn dochter een psychische kwestie was en tja, mopperen of boos worden, daar werd het allen maar erger van. het is lastig, maar voor het kind veel vervelender denk ik.

Succes!
Mijn zoon heeft met net 7 jaar een plaswekker gekregen.Hij was iedere nacht echt door en door weekt. De plaswekker heeft hier goed geholpen. Niet van de een op de andere dag maar volhouden en je zult zien dat het goed gaat. Ik denk dat het bij mijn zoon totaal een maand of 4 a 5 heeft geduurd, toen had hij echt helemaal geen ongelukjes meer. In die periode van 4 a 5 maanden ging het ook pozen goed hoor maar dan had hij nog wel eens na een week een ongelukje.

Maar de eerste weken is het zwaartst, dan is het echt wennen.

Succes
Wij hebben net onze zoon van 6 zindelijk gekregen 's nachts mbv de plaswekker. Je moet echt heel duidelijk zijn naar je kind toe; die moet zelf de plaswekker uitzetten, zelf naar de wc gaan zelf een droge onderbroek aantrekken (hoeveel broekjes heb je erbij??) en dan zelf de wekker weer aanzetten.

Bij ons was het na 3 nachten een keer een droge nacht (dwz; niet gewekkerd maar wel een keer eruit om te plassen) dan weer 2 wekker-nachten, dan weer een ' droge' nacht, en zo werden de nachten dat er gewekkerd werd steeds minder, de nachten dat hij zelf ging plassen steeds meer en de nachten dat hij er helemaal niet uit ging ook steeds meer. Als er 3 weken niet gewekkerd is kun je spreken van een succes.

Mak ook gebruik vand e kalender die erbij zit met de stickers (heb je een Rodger?) want dat werkt goed en dan ehb je zelf ook het overzicht over hoe het nu eigenlijk gaat.

Belangrijk is om nu niet meer te stoppen met de paswekkertraining. doorgaan en volhouden. Jij hoeft dus in principe je bed niet uit, je kind moet het allemaal zelf doen. Aller belangrijkste is wel dat je kind het zlef wil, het zindelijk worden.

Heel veel succes, ik weet dat het kan lukken want wij zijn er zelf in 2 maanden goed doorheen gekomen en in 3 maanden helemaal vanaf!
Ik had dan wel een andere dan whopper merk ik. Die van ons moest je in een inlegkruisje schuiven, en dat in je onderbroekje plakken. Wij hadden dus de eerste nachten ook echt het bed helemaal nat en moesten er echt wel uit. Vooral ook om dochterlief wakker te maken zodat zij de wekker uit kon zetten.

Maar wel met succes, en daar ging het om.
In deze broekjes zit het mechanisme ingenaaid, en de draadloze zender die kun je er dan aanklikken. Bij het afgaan van het alarm sloot netjes de sluitpier van mijn zoon zijn blaas (van schrik, zeg maar) en dan ging verder alles vanzelf. (Er zat dan maar een druppel plas in zijn broekje, maar hij moest wel een schone aantrekken dan en de zender er weer aan klikken )Zo wordt niet alleen de sluitspier van de blaas getraind, maar ook het signaal wat de hersenen normaal zelf ontwikkelen dat de blaas vol is en het kind dus wakker moet worden wordt hierdoor versterkt en dus wordt het kind op den duur zelf wakker. Dit hoeft niet lang te duren, ik geloof dat dat varieert van 2 weken tot 6 maanden.
Ik lees dat de plaswekker behoorlijk verbeterd is de laatste jaren. Toen ik 7 was (bijna 30 jaar geleden dus) werkte het nog met een onderlakentje met dat mechanisme erin genaaid. Je moest dus eerst je hele bed natplassen voordat dat ding afging. Bij mij heeft het ook niet gewerkt, heb nog jaren in bed geplast
Poep, wie heeft jou gescheten?
Klopt, dan werkt het hele mechanisme van het trainen van de sluitspier en het signaal van blaas naar hersenen ook niet. Dat gaat pas werken als je na het weksignaal nog een volle blaas hebt.

Mijn zusje had vroeger ook zo'n ding met een zeiltje, en ze vond het vreselijk dat het hele huis, inclusief de buren een beide kanten, kon horen dat ze weer eens in haar bed had geplast. Werkte allemaal helaas averechts.....
quote:whopper schreef op 27 december 2008 @ 10:17:

Klopt, dan werkt het hele mechanisme van het trainen van de sluitspier en het signaal van blaas naar hersenen ook niet. Dat gaat pas werken als je na het weksignaal nog een volle blaas hebt.

Mijn zusje had vroeger ook zo'n ding met een zeiltje, en ze vond het vreselijk dat het hele huis, inclusief de buren een beide kanten, kon horen dat ze weer eens in haar bed had geplast. Werkte allemaal helaas averechts.....Ach gut....
Beste jongding, ook ik ben "ervaringsdeskundige". Is wel zo'n 50 (!) jaar geleden, maar maakt niet uit, het bedplassen blijft een klassieker! Zelfs toen hadden ze al een plaswekker en daarmee werd ik als plm 11 jarig jongetje droog in ik denk een week of vier. Maar wat is nu belangrijk?

1. Een blèrende wekker die je midden in de nacht uit je slaap rukt is zeker voor een 6-jarig kind niet prettig. Zorg voor een brandend lampje hoe zwak ook bij de wekker, dan wordt zij niet in het engdonker wakker. Plaats haar favo knuffel er naast. 2. Spreek de hele procedure wat ze allemaal moet doen en in welke volgorde goed door en ga een paar keer "droogoefenen" met haar, bij voorkeur als het al donker is. Dan wordt die blerwekker in het duister al wat vertrouwder. 3. Breng de plaswekkermethode bij haar POSITIEF, dat het vervelend is 's nachts luid wakker gemaakt te worden maar dat iedere wek haar dichter bij het gewenste resultaat zal brengen.

4. Maak het hele gebeuren "haar" ding, dus maak haar zelf verantwoordelijk voor het instellen van de wekker, het klaarleggen van een droge broek etc. Dan gaat ze zich zelf meer verantwoordelijk voelen voor dit hele "droogmaakgebeuren". Bij een 6-jarige moet dit al kunnen vlgs mij. 5. Als 11-jarige was het simpel een eenvoudige administratie bij te houden (moest van de neurologe van het ziekenhuis die destijds de nog het bedplassen bij oudere kinderen behandelde). Toen moest je nog in je blote bips op een aparte onderdeken met draadjes liggen die aan de wekker verbonden was en met een lineaal de doorsnede van de natte plek meten en noteren. En de volgende dag in een andere kolom aankruisen als je droog was gebleven. Zo kreeg je een overzicht van dag tot dag van de ontwikkeling van de resultaten. Werkt heel bemoedigend bij een kind (en de ouders)! Ik weet niet of jouw dochtertje al oud genoeg is om dit te kunnen doen maar in elk geval kunnen jullie samen de volgende morgen het lijstje bijwerken. Ik moest de lijst iedere 2 weken inleveren bij de neurologe. Deze methode bevordert ook het zich eigen en vertrouwd maken van het kind met de droogtrainingsmethode. Zij kan denk ik al wat lezen en schrijven, knutsel op de pc een leuk en gekleurd lijstje.

6. Een systeem van beloning. Een vlaggetje 's avonds aan het bed na een droge voorgaande nacht is al leuk voor een 6-jarige. Een klein presentje na bv 3 droge nachten zou ook wat zijn.

7. Wat de resultaten ook mogen zijn, prijs haar veelvuldig en uitbundig als zij 's nachts steeds trouw haar taken vervult. Blijf positief, dat werkt door op je dochtertje!

Tenslotte wens ik jullie heel veel succes!!!

Groetjes, Ger
Mijn zoontje van net 6 plast ook nog s'nachts in zijn bed. Ik heb ook al een aantal dingen geprobeerd, zoals hem 2 uurtjes voor het naar bed gaan geen drinken meer geven, laten plassen voor het slapen gaan en voor wij zelf gingen slapen hem nog even wakker maken om te plassen. Maar dit alles hielp niet, hij blijft maar plassen en niet zo'n klein beetje ook.

Het CB heeft mij verteld toen hij nog 4 was dat tussendoor hem wakker maken geen zin heeft. Hij moet zelf het signaal krijgen om te gaan plassen. Ook merkte wij dat, als wij hem wakker wilden maken hij gewoon moeilijk wakker werd. Wij moesten hem echt een paar keer flink wakker schudden voordat meneer eens naar de wc ging. Vraag mij dan ook af of zo'n wekker bij hem gaat helpen, want ook al gaat er een bom af, meneer slaapt er gewoon ram doorheen.

Vanaf welke leeftijd kun je zo'n wekker dan eigenlijk krijgen en waar kun je die kopen?
Robijntje; ik zou eens met je zoontje naar de huisarts gaan om uit te zoeken wat en of er een oorzaak is van zijn bedplassen voordat je zelf met een plaswekker begint. Plaswekkers kun je bij de thuiszorg huren geloof ik maar ik zou uitsluiten of er een lichamelijke oorzaak is die anders dan met een plaswekker behandeld moet worden of een psychische oorzaak (spanningen, angst etc) die ook niet met een plaswekker verhlopen kan worden.

Off topic: hoe gaat het met je oppaskindje die steeds te weinig melk meekreeg?
Ja ik denk dat ik dat idd beter kan doen.

Overdag was hij ook pas met 3,5 a 4 jaar helemaal droog, dat duurde ook best lang.

Mijn zoon is wel iemand die veel piekert over dingen. Hij is nogal een gevoelig jongetje moet ik zeggen. Dus zou best kunnen dat hij van de angst of spanningen in bed plast.

ZIjn vader en ik zijn al uit elkaar toen hij 11 maanden was. en ik weet dat het bij hem een hoop spannningen mee geeft. Hij vindt het bij zijn vader niet leuk. ZIjn vader pusht heel veel dingen bij hem, wat dan averechts werkt. Zijn vader behandeld in veel opzichten hem als een 16-jarige wat nog helemaal niet kan. Dus ik denk dat het daar grotendeels wel mee te maken heeft.

En het oppaskindje waar ik over vertelde heb ik helaas niet meer. De ouders hebben het contract beëindigd wegens dat ze niet met de regels van het GOB eens waren. In vakanties en of ziekte van het oppaskindje is de regel in de overeenkomst dat je dan gewoon aan de GO moet doorbetalen. Hier waren ze het niet mee eens, erg jammer maar ja niets aan te doen.
Oh...tja... hopelijk zijn ze het wel eens met de CB voorstellen om meer voeding te geven.
Ik kan me voorstellen dat de spanningen hoog oplopen als het er bij zijn vader zo aan toe gaat. Is daar nog wat aan te doen? Heb je goed contact met hem?
Hoi,

toen mijn zoon ruim 6 was, zijn we in januari 2008 (!), na de spanning van Sint, Kerst en vuurwerk begonnen met de plaswekker. Ik heb hem via internet besteld, wel naar de huisarts geweest voor een verwijsbriefje en heb hem helemaal vergoed gekregen (100 euries) van m'n ziektekostenverzekeraar. Erg goed dat we hem gekocht hebben ipv gehuurd, want we zijn nu dus een jaar verder en hij is nog niet zindelijk 's nachts...

Maar het schijnt dat kinderen gemiddeld na 3 a 4 maanden echt 's nachts niet meer in bed plassen.

Mijn zoon helaas wel. Hij vindt het zelf ook heel erg, z'n zusje van 5 was al met 3 jaar dag en nacht zindelijk. Dus hij was ook echt gemotiveerd voor de wekker. In het begin werd hij 's nachts niet wakker van de wekker en was alles drijfnat.

Tegenwoordig is het vaak maar een grote drup (wel ook pyamabroek nat en soms de onderlegger), dan gaat de wekker en staat hij een beetje verdwaasd naast zn bed. Soms hoor ik de wekker niet en komt hij naar onze slaapkamer. Dan gaan we allemaal plassen, droge spullen aan en weer naar bed. Heel soms is hij droog. Bij hem is er dus wel voortuitgang, van: drijfnat en niet wakker worden, naar wel wakker worden maar net te laat..

Hij wil dus ook echt geen luier om (als ik graag eens zoooo moe ben van de wekker).

In het begin werd hij zó boos, dat hij wakker werd in z'n slaap. Hadden we echt ruzie omdat hij niet wilde gaan plassen, maar slapen! Nu gaat hij wel naar de wc, maar soms nog met veel gemopper. Weinig drinken helpt niets en is trouwens ook niet goed. Ze schijnen juist veel te moeten drinken overdag (tot een uur voor het slapen gaan) om het gevoel van een volle blaas en moeten plassen te herkennen.

Stoppen met de plaswekker is bij ons geen optie. Hij wil geen luier om (logisch) en is anders echt drijfnat. Ik weet het ook niet zo goed meer. Ga gewoon maar verder voorlopig. Of hij nou 's nachts zelf naar de wc moet gaan (als hij zindelijk is) of dat het met behulp van een wekker gaat, we moeten er toch uit.

Voor jou in ieder geval: koop voldoende broekjes (in het begin had ik er 3 per nacht nodig..), koop de wekker (verzekering/verkopen via MP) en echt doorzetten.

Je leest dat bij veel kinderen beloningsstickertjes helpen, maar mijn zoon werd er alleen maar heel verdrietig van, dat al die stickertjes bij het 'sippe gezichtje' van een 'natte nacht' stonden...

Veel succes!
Oh ja, je kunt het beste 2 matrasbeschermers bij de HEMA kopen. Dan leg je eentje helemaal bovenop je matras (dus een gewone katoene hoes eronder), dan is ook niet je katoenen overtrek nat. De andere heb ik vlakbij het bed liggen, voor als die andere nat is..
Aan alle ouders die op dit moment met een plaswekker werken of er 1 overwegen.

Onze huisarts adviseerde afgelopen maart een plaswekker aan onze zoon Tim. Ik kan uit ervaring spreken en de plaswekker is inderdaad geen wondermiddel. Maar na een intense periode van zo'n 3 maanden samen met onze zoon van bijna 7 is het echt gelukt. Hij wilde ook zo graag van de luiers af, dat we de diverse teleurstellingen samen hebben overwonnen. We begonnen in maart en hij was dus voor de grote vakantie droog! Dat was zo heerlijk toen we echt op vakantie waren. Ook voor mijzelf.... En aan Tim zien we nu nog steeds dat hij beter in zijn vel zit.

Tijdens dit proces kregen we trouwens ook echt goede tips van de helpdesk van de leverancier (urifoon), die meerdere keren voor ons klaar stond. Die hebben ons echt af en toe over een moeilijk moment heen getrokken.

Uiteindelijk is het ons dus gelukt en is Tim droog. Daar zijn we zo blij mee! Met Sinterklaas was het wel even schrikken, want toen plaste hij weer een keer in bed, maar dat bleef gelukkig bij dat ene ongelukje. Hoop ik althans...

XanneX

Een tevreden moeder
Mijn zoontje is 5 en 1/2 en wil niet aan de plaswekker. ik wacht denk ik tot de lente. Dan is het niet meer zo donker en gaat hij richting 6 jaar. Hij heeft gewoon een luier om. Laatst hebben we het zonder luier geprobeerd. Maar hij slaapt gewoon door in een nat bed. Om 11 uur wakker gemaakt om te plassen maar zijn bed was al kletsnat. (je krijgt hem ook amper wakker) En in de ochtend wakker gemaakt en toen was ie al weer kletsnat. Kortom hij merkt er niets van.

Overdag is het ook nog niet goed. Met 3 was ie zindelijk en met 3 1/2 niet meer. We hebben kinderarts bezocht maar die kon niets vinden. Laatste dagen is ie ook nooit kurkdroog, maar er is vaak een kleinere of grotere vlek. Ook zegt ie regelmatig pijn onder in zijn buik te hebben. Onze huisarts vond dat onzin en vindt dat we hem zonder luier in bed moeten leggen. Zit te denken om naar andere huisarts te gaan, want dat van die buikpijn kan ook serieus zijn. Verder is ie erg blijmoedig en steekt prima in zijn vel en heeft veel vriendjes en vriendinnetjes. Het plassen is echt enige probleempje. Zelf zit ie er niet mee al begint is zich te schamen voor zijn nachtluier.

Ik hoop altijd nog dat het vanzelf over gaat, maar ik vrees.....

groetjes

marion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven