ervaringen ruggeprik

25-11-2010 21:34 62 berichten
Omdat mn eerste bevalling niet al te gezellig verlopen is en ik vooral erg veel pijn gehad heb, ben ik mij zo langzamerhand aan het orienteren op het gebied van pijnbestrijding en met name de ruggeprik.

Ben nog niet zwanger maar er zijn wel plannen die kant op.

Dus graag alle positieve en negatieve ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
En geven ze hem echt "zomaar"?

Vind de ervaringen wel interresant.....heb zelf geen ervaring maar bij een evt 2de wil ik die optie wel erin houden.

( ik was zo uitgeput van t weeen opvangen, weeenstorm die eigenlijk niet op te vangen was...ook na de bevalling heb ik me zeer slecht gevoeld daardoor...dat wil ik eigenlijk nooit meer)
overig heb ik ook een cathether gehad maar heb dat alleen maar als fijn ervaren. Ze hebben bij mij hem de nacht erin gelaten omdat ik in bed moest blijven ( was niet in staat zelfs om rechtop te zitten na de bevalling en ook geen kracht om te plassen dus ideaal)
Hij beviel mij bijna 6 weken geleden zo goed dat ik een minuut na het zetten om een abonnement gevraagd heb.. Wat was dat goddelijk na 15 uur weeën opvangen (en maar 3 cm ontsluiting!)..

Ik heb wel een katheter gekregen, maar ach, daar voel je niets van :-). Het voelde overigens alsof je 'slaap' in je onderlichaam hebt.

Bij mij ging hij helaas de prik uit bij de persweeën, ondanks dat ik ze goed door de prik heen voelde!
quote:Zon_27 schreef op 26 november 2010 @ 12:04:

En geven ze hem echt "zomaar"?

Vind de ervaringen wel interresant.....heb zelf geen ervaring maar bij een evt 2de wil ik die optie wel erin houden.

( ik was zo uitgeput van t weeen opvangen, weeenstorm die eigenlijk niet op te vangen was...ook na de bevalling heb ik me zeer slecht gevoeld daardoor...dat wil ik eigenlijk nooit meer)

Ik vroeg hem en ik kreeg hem.

Sterker nog, voordat we begonnen is me op het hart gedrukt om me "niet te lang groot te houden" en op tijd aan de bel te trekken.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Supersoulfighter schreef op 26 november 2010 @ 08:01:

Ik kom even inbreken met een vraag, want ik zag een stuk op tv over een Amerikaanse vrouw die met en zonder ruggenprik is bevallen (het is daar ongeveer standaard om er één te krijgen, zoals ik begreep). Zij zei dat je met prik minder goed voelt hoe hard je perst en je jezelf daardoor eerder een scheur perst. Hebben jullie dit ook zo ervaren? Of hoort de prik tijdens het persen al niet meer te werken (en alleen als verlichting te dienen voor het opvangen van de weeen)?De eerst zonder ruggeprik en bijna een totaal ruptuur. De 3e met ruggeprik en helemaal niet ingescheurd.
Hier ook bevallen met een ruggeprik. De eerste prik omdat ik zo bloody veel last had van rugweeën die niet te houden waren (ik werd ingeleid na 14 dagen overtijd te hebben gelopen) en omdat ik op 2 cm bleef steken. Ik wilde graag pijnbestrijding en kon uit 3 opties kiezen...ging gelijk maar voor deze

Ben daarna zoals eerder geschreven, ook heerlijk even in slaap gevallen...even op adem komen en toen ik wakker werd zaten we al bij de 9 cm! Daarna kwam het persen, waardoor de ruggeprik stopgezet werd, maar mijn kleine wilde er niet uit. Daarom weer een ruggeprik gehad (maar het begin zat er al, dus was peanuts) en bevallen van een keizersnee. Van die prik heb ik echt niks-nada-noppes gevoeld. Volgens mij deden ze eerst ook een kleine plaatselijke verdoving en daarna de echte ruggeprik. Mn man zei wel dat het er met grof geweld aantoe ging, maar ik was alleen maar blij dat langzaam al die pijn verdween en ik weer ff normaal mens werd.

Ik zat dat volgende dag op mijn kraamkamer te vertellen aan wat familie hoe de bevalling was gegaan en toen zij weer weg waren zat ik even te kletsen met de dame die bij mij op de kamer lag. Verteld ze doodleuk: "Ik ben zo blij dat ik het helemaal zelf heb gedaan zonder verdoving. Echt helemaal op eigen kracht...." Duhhhhhh...heel fijn voor jou hoor dat je dat hebt gedaan en wees maar trots op jezelf, maar ik ben blij dat ik die verdoving heb gehad, dus laat mij ook maar even in mijn waarde he!

9 op de 10 mensen willen een verdoving bij de tandarts en dan zou bevallen zonder moeten? Neuhhh...en toch heb je dan het gevoel dat je je moet verdedigen op de een of andere manier.
quote:Brocantje schreef op 26 november 2010 @ 13:47:

Hier ook bevallen met een ruggeprik. De eerste prik omdat ik zo bloody veel last had van rugweeën die niet te houden waren (ik werd ingeleid na 14 dagen overtijd te hebben gelopen) en omdat ik op 2 cm bleef steken. Ik wilde graag pijnbestrijding en kon uit 3 opties kiezen...ging gelijk maar voor deze

Ben daarna zoals eerder geschreven, ook heerlijk even in slaap gevallen...even op adem komen en toen ik wakker werd zaten we al bij de 9 cm! Daarna kwam het persen, waardoor de ruggeprik stopgezet werd, maar mijn kleine wilde er niet uit. Daarom weer een ruggeprik gehad (maar het begin zat er al, dus was peanuts) en bevallen van een keizersnee. Van die prik heb ik echt niks-nada-noppes gevoeld. Volgens mij deden ze eerst ook een kleine plaatselijke verdoving en daarna de echte ruggeprik. Mn man zei wel dat het er met grof geweld aantoe ging, maar ik was alleen maar blij dat langzaam al die pijn verdween en ik weer ff normaal mens werd.

Ik zat dat volgende dag op mijn kraamkamer te vertellen aan wat familie hoe de bevalling was gegaan en toen zij weer weg waren zat ik even te kletsen met de dame die bij mij op de kamer lag. Verteld ze doodleuk: "Ik ben zo blij dat ik het helemaal zelf heb gedaan zonder verdoving. Echt helemaal op eigen kracht...." Duhhhhhh...heel fijn voor jou hoor dat je dat hebt gedaan en wees maar trots op jezelf, maar ik ben blij dat ik die verdoving heb gehad, dus laat mij ook maar even in mijn waarde he!

9 op de 10 mensen willen een verdoving bij de tandarts en dan zou bevallen zonder moeten? Neuhhh...en toch heb je dan het gevoel dat je je moet verdedigen op de een of andere manier.

Fijn voor haar.

Nog veel fijner voor jou dat jij het zoveel makkelijker hebt gehad
Ja, dat vind ik echt.
quote:Brocantje schreef op 26 november 2010 @ 13:47:

Ja, blijft raar hoe er over pijnstilling bij bevalling gedacht wordt. Vrouwen nemen elkaar ook de maat. Dat is wel opvallend. Alsof je beter bent als je het zonder pijnstilling doet. Je doet het in feite altijd zelf, alleen de pijn is weg. Ik lees soms echt tot mijn verbazing verhalen dat het een kwestie van karakter is, dat je een betere band met je kind krijgt door alle pijn. Dat als je het 'zelf' doet dit een goede invloed hebt heeft op de rest van je leven, bla, bla. Alsof de bevalling een doel op zich is. En ook nog: je kan er zelf helemaal niets aan doen of je een 'makkelijke' of 'moeilijker' bevalling hebt. Hangt ook af van ligging kind, grootte, je leeftijd, conditie enz.

Een vriendin van mij heeft 3 kinderen. Eerste bevalling was totaal 4 uur, tweede 3 uur en derde 2 uur. De andere vriendin lag paar weken in ziekenhuis met problemen, ingeleid, ruggeprik en uiteindelijk keizersnede. Laatstgenoemde heeft langere bevalling gehad van 1 kind dan de eerste vriendin met 3 kinderen..:-). Tja..
Helemaal leuk is het als een man zegt dat zo'n prik onzin is. (collega zei 'dat is toch helemaal niet nodig?)

Ik heb het bij alle twee de bevallingen gehad, wat een redding want ik was de wanhoop nabij.

Bij de tweede werd me door de verpleegkundige op het hart gedrukt om flink aan te dringen bij de dienstdoende gynaecoloog, omdat die niet makkelijk een ruggenprik toestond.

Tussen het kotsen van de pijn moest ik dus ook nog de gynaecoloog overtuigen, dat vond ik belachelijk.
het is hier binnen beter dan buiten
ruggenprik gehad bij 2e ks.. en dat viel me 100% mee. Deed niet pijn en werkte prima. Tijdens bevallign kan ik niets over zeggen..
o en of je het nu met of zonder ruggenprik doet, een bevalling blijft toch een hele klus.
Hier niet zo'n goede ervaringen.

Ze hadden hem een blok te laag gezet, waardoor wel m'n billen, benen en bekken verdoofd waren maar m'n buik niet.

Bovendien hebben ze bij het prikken een zenuw geraakt waardoor ik het gevoel in 1 voet ben kwijtgeraakt. Dat kwam pas na een half jaar weer terug.
Ik ben vorig week bevallen met behulp van een ruggenprik! En heb het als zeer fijn ervaren.

In eerste instantie wilde ik bevallen zonder pijnverlichting, maar doordat ik zeer heftige snel opvolgende weeen had zonder resultaat, ik bleef hangen op de 2-3cm ontsluiting.

Toen heb ik op advies van de verloskundige voor een ruggenprik gekozen, binnen 2 uur had ik 8 cm. ontsluiting en na nog een uurtje mocht ik gaan persen!

Ik kreeg een catheter nadat de ruggenprik gezet was, deze ging er weer uit voordat ik moest gaan persen. Ruggenprik werd stopgezet zodra mijn dochter geboren was. Toen ik naar toilet was geweest ben ik nogmaals gecatheteriseerd om te kijken of ik goed uitplaste. Catheter voelde ik nauwelijks wat van en vond ik niet vervelend. Ik ben naar boven toe een heel klein beetje uitgescheurd, 4 hechtingen hiervoor die ik ook nauwelijks voelde.

Ik kon na ongeveer 2 uurtjes weer lopen. Moest wel een nachtje blijven! Het is wel zo dat ik maar ongeveer 4 uur aan de pomp heb gelegen waardoor de bijwerkingen minimaal en van korte duur waren.
Ik vond de ruggeprik bij mijn keizersnede behoorlijk naar. Het deed pijn, ze prikten steeds verkeerd, en heel eerlijk gezegd had ik toen zoiets van 'ik beval liever gewoon'. Dat geprutst met een naald in je ru, ik vond het pijnlijk en vervelend.

Mocht ik ooit nog eens zwanger raken, dan geen ruggeprik voor mij (tenzij noodzakelijk), want ik vond het niets.
quote:Solveig schreef op 26 november 2010 @ 18:05:

Ik vond de ruggeprik bij mijn keizersnede behoorlijk naar. Het deed pijn, ze prikten steeds verkeerd, en heel eerlijk gezegd had ik toen zoiets van 'ik beval liever gewoon'. Dat geprutst met een naald in je ru, ik vond het pijnlijk en vervelend.

Mocht ik ooit nog eens zwanger raken, dan geen ruggeprik voor mij (tenzij noodzakelijk), want ik vond het niets.Misprikken is ook misselijk, maar weeen zijn misselijker.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Saaar schreef op 26 november 2010 @ 19:27:

[...]

Misprikken is ook misselijk, maar weeen zijn misselijker.Ik vond weeen ook misselijk, maar anders misselijk, beter te doen, omdat je weet dat het erbij hoort ofzo. Zo'n miep die met een naald in je rug staat te poeren en het niet voor elkaar krijgt, dat deed én ontzettend pijn én het was heel eng. Weeen deden ontzettend pijn, maar waren niet eng. Alhoewel die ellende met die prik korter duurde. Maar heb nog wel bijna een jaar een gevoelige plek in mijn rug gehad.
quote:Solveig schreef op 26 november 2010 @ 19:30:

[...]

Ik vond weeen ook misselijk, maar anders misselijk, beter te doen, omdat je weet dat het erbij hoort ofzo. Zo'n miep die met een naald in je rug staat te poeren en het niet voor elkaar krijgt, dat deed én ontzettend pijn én het was heel eng. Weeen deden ontzettend pijn, maar waren niet eng. Alhoewel die ellende met die prik korter duurde. Maar heb nog wel bijna een jaar een gevoelige plek in mijn rug gehad.

Ach, ik vond vooral de splinters in mijn bakkes die ik kreeg door het knagen op stoelpoten van de pijn misselijk

Die 5 of 6 keer misprikken (en idd duwen om hem toch erin te krijgen) vond ik daarentegen peanuts.

Maar dat zegt ook wel weer wat over mijn weeen.

Mijn eerste bevalling was een ruggeprik ook gewoonweg niet nodig, laatste keer wel.

En geloof me, de opluchting die ik voelde was immens. Nog nooit zo'n zaligheid meegemaakt
Ja, dat vind ik echt.
bedankt voor het delen van jullie ervaringen, zowel positief als negatief!

Zon, wat jij opschrijft komt helaas dicht bij mijn bevalling in de buurt. Weeenstorm die niet op te vangen was, ik was constant aan het kotsen van de pijn en ellende.

En heb mij lichamelijk ook zo ontzettend slecht gevoeld. Echt een week of 2 alsof er een vrachtwagen over mij heen gereden was.

Catheter heb ik ook gekregen, vond ik niet erg trouwens maar vroeg me dus wel of je die standaard krijgt bij ruggeprik.

Ik had door al het kotsen zoveel dorst dat ik tussen de weeen door elke keer water dronk met als gevolg dat ik net na mn bevalling in ene een hele volle blaas had.

Maar ik kon niet plassen omdat de boel zo gezwollen was dat die urine buis in de klem kwam.

Dus hup catheter erin, en daarna nog een keer.

Blaas wel leeg maar toen weer een heel vol gevoel en kon nog niet plassen. En als je dan een 3e keer een catheter erin krijgt, krijg je er een voor een dag of 2 ivm infecties.

Maar dat vond ik niet erg, hoefte al die dagen mn bed niet uit om te plassen en dan vond ik wel best, ik had niet eens de puf om mn bed uit te komen.

dat misprikken is ook vast heel erg rot, kan mij er wel iets bij voorstellen. Maar gezien mijn weeen denk ik toch dat ik voor het prikken ga (en dan graag wel in 1 keer
Ik heb bij mijn 2e en 4e bevalling een ruggeprik gehad.

De eerste keer omdat ik een weeën storm had wat niet meer was op te vangen en de ontsluiting schoot niet op. Uiteindelijk is dochter na 12 uur weeën storm geboren na de 3e poging vaciumpomp en een flinke knip (was een sterrenkijker).

Daarna moesten ik en dochter nog een dag en nacht in het ziekenhuis blijven. Was een vreselijke bevalling maar door de ruggeprik was het opvangen uiteindelijk wel te doen. Ruggeprik is bij 4cm ontsluiting gezet.

Bij mijn laatste bevalling had ik heel veel pijn in mijn bekken waardoor ik erg veel pijn had. Ruggeprik is gezet bij 6cm ontsluiting en vlak daarna had ik volledige ontsluiting. Hierbij voelde ik de weeën en de persweeën nog wel. Na een half uur persen is zoon geboren. Die zelfde dag mocht ik nog naar huis toe samen met zoon. Die bevalling duurde vanaf de eerste wee ongeveer 4 uur.

Allebei de keren heb ik een catheter gehad, geen last van gehad.
Saar, je hoort meestal dat een 2e bevalling minder pijnlijk is dan een eerste bevalling? Bij jou dus andersom?
quote:poldervrouw schreef op 26 november 2010 @ 16:28:

o en of je het nu met of zonder ruggenprik doet, een bevalling blijft toch een hele klus.AMEN
quote:bettypage schreef op 26 november 2010 @ 16:25:

Helemaal leuk is het als een man zegt dat zo'n prik onzin is. (collega zei 'dat is toch helemaal niet nodig?).

ow heel erg. Toevallig kwam ik laatst in gesprek met mn vader over de ruggeprik en hij vind het ook allemaal een beetje onzin. Ik word dan wel een beetje fel geloof ik

Ik zei ook iets in de trant van dat hij ook een verdoving krijgt bij de tandarts en zijn reactie was " ja maar een bevalling is iets natuurlijks"

nou dan heb je me hoor, bah.

Heb maar gezegd dat pijn pijn is ongeacht of het woordje natuurlijk ervoor staat. En dat hij dus de volgende keer ook geen verdoving krijgt bij de tandarts
quote:Brocantje schreef op 26 november 2010 @ 13:47:Ik zat dat volgende dag op mijn kraamkamer te vertellen aan wat familie hoe de bevalling was gegaan en toen zij weer weg waren zat ik even te kletsen met de dame die bij mij op de kamer lag. Verteld ze doodleuk: "Ik ben zo blij dat ik het helemaal zelf heb gedaan zonder verdoving. Echt helemaal op eigen kracht...." Duhhhhhh...heel fijn voor jou hoor dat je dat hebt gedaan en wees maar trots op jezelf, maar ik ben blij dat ik die verdoving heb gehad, dus laat mij ook maar even in mijn waarde he!

9 op de 10 mensen willen een verdoving bij de tandarts en dan zou bevallen zonder moeten? Neuhhh...en toch heb je dan het gevoel dat je je moet verdedigen op de een of andere manier.wat een rare reactie, wat maakt dat nou uit? Je gaat toch niet liggen pijnlijden als het niet hoeft omdat het nu eenmaal stoerder is ofzo. Snap daar niks van.
quote:schouderklopje schreef op 26 november 2010 @ 20:51:

Saar, je hoort meestal dat een 2e bevalling minder pijnlijk is dan een eerste bevalling? Bij jou dus andersom?

Mijn 2e bevalling was een inleiding en daarbij was het een tweeling

Inleiding (met gel) staat erom bekend dat het al heftiger is dan een natuurlijk op gang gekomen bevalling.

Daarbij is bij een meerling de baarmoeder veel meer opgerekt waardoor de contracties vaak veel minder sterk zijn (vergelijk het met een ballon die opgeblazen is tot het uiterste en daarna leegloopt) en dus veel meer hulp nodig hebben om sterk te worden.

Heb ook fluxus gehad omdat de baarmoeder niet zo snel terug wilde, wasniezofijnnie.

Maar echt, de weeen bij de eerste bevalling (waarbij ik ook een infuus heb gekregen om de weeen wat sterker te laten worden) waren vele malen beter op te vangen.
Ja, dat vind ik echt.
Hier ook een ruggeprik bij een inleiding met gel. Is gezet bij 4 cm. Wat was ik opgelucht zeg! ging het iedereen aanraden die aan mijn bed stond :-) " Moet je ook doen joh als je nog eens gaat bevallen, echt heel fijn! " En ik hield direkt zielsveel van de anesthesist :-) Kan me niet meer herinneren of de prik zeer deed. Niets kon me meer schelen, als die pijn maar weg was. En toen de pijn wegzakte kwam ik weer in het land der levenden. Heeeerlijk! Ben in slaap gevallen en helaas kwamen 2 uur later mijn weeen in volle glorie weer terug... Dosis van de ruggeprik werd omhoog gezet, maar het hielp niets. Net toen ik wanhopig werd (want ruggeprik was toch redmiddel en je gaat me toch niet vertellen dat het niet helpt) bleek ik bijna te mogen persen. Heb later gehoord dat hij wel eens niet goed zit en dat alleen de eerste inspuiting dan verdoofd, dat is zo'n 2 uur. Ik heb gesmeekt of de ruggeprik aan mocht blijven tijdens het persen, want ik dacht als het met prik al zo'n pijn doet wil ik niet weten hoe het zonder is.... (maar waarschijnlijk deed hij niet zoveel). Gelukkig mocht ik het proberen. Geen problemen met persen. Had catheter, die bleef lekker 24 uur zitten vanwege zwelling. Makkelijk, hoef je niet naar het toilet, want was ik niet toe in staat. En de prik had nog wel wat verdoofd, want merkte niets van het hechten. Dus al met al toch alleen positief, heb even pauze gehad in de pijn.

En verder denk ik dat je gewoon heel verschillende pijn hebt van weeen. Want er zijn dus mensen die bij de ene bevalling geen verdoving nodig hebben en bij een andere wel. En ik denk dat die kerels die roepen dat het natuurlijk is, maar eens een echte goede wee moeten voelen... Dan piepen ze wel anders!

En wat eerder is gezegd... het blijft en klus hoor dat bevallen. Wat was ik blij dat het achter de rug was. Een prik zorgde er bij mij niet voor dat het ' peanuts' was..... Alleen iets minder erg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven