ervaringen ruggeprik

25-11-2010 21:34 62 berichten
Omdat mn eerste bevalling niet al te gezellig verlopen is en ik vooral erg veel pijn gehad heb, ben ik mij zo langzamerhand aan het orienteren op het gebied van pijnbestrijding en met name de ruggeprik.

Ben nog niet zwanger maar er zijn wel plannen die kant op.

Dus graag alle positieve en negatieve ervaringen!
Alleen maar positief: even rug krommen en hij zat. En bij de eerste heb ik nog een heerlijk dutje gedaan.

Bij de 2e schoot ik direct door naar 10cm en in de persweeën. Ook niet verkeerd. En 2 zuchten en floep, daar was ze.

Ik zou nooit zonder willen bevallen.
Alle reacties Link kopieren
Hier een ruggeprik bij een spoedkeizersnee, maar de pijn van de weeën was erger Ruggeprik heb ik geen pijn van gevoeld.

Als je de zoekfunctie gebruikt, zie je trouwens dat er al heel wat topics zijn met ervaringen
Helaas geen ervaring mee, had hem graag gehad bij mijn eerste bevalling!
Positief. Was een verademing en die prik zelf boeide me niks meer. Ze hadden hem er in mogen raggen met een rubberen hamer.
ah ik hou ervan 2 positieve ervaringen

Ik vond de weeen vreselijk, kon er niks mee en ben normaal echt wel een relaxed persoon wat zich prima kan concentreren en pijn kan ik ook wel handelen, maar dit trok ik echt niet en ga ik niet nog een keer doen.

Had nog 2 vragen

1,. je krijgt een cathether voor je blaas toch? Nu vind ik dat an sich niet erg want al eerder gehad maar gaat deze er meteen na je bevalling weer uit?

2. ik was bij mn vorige bevalling in het zh met 6 cm ontsluiting en zeiden ze dat het te laat was voor ruggeprik.

Wanneer ga je dan naar het ziekenhuis? Ik bedoel, zou natuurlijk balen als je weer te laat komt
summerbreeze, daar kan ik me iets bij voorstellen. Vanwege de weeen konden het inknippen, vacuum en prikken me ook niet meer zoveel boeien.
quote:kraaltje1 schreef op 25 november 2010 @ 21:44:

summerbreeze, daar kan ik me iets bij voorstellen. Vanwege de weeen konden het inknippen, vacuum en prikken me ook niet meer zoveel boeien.

Ja, je weet hoe het is Alles beter dan die weeen. 10 minuten later lag ik in bed met een raketje. Zo bijzonder.

En 2 uur later kreeg ik persweeen en was mijn dochter er in een kwartiertje. Allemaal zonder pijn.
Positief! De gyn raadde de ruggeprik aan omdat het nog lang ging duren, maar ik wilde eerst niet. Later toch om gevraagd en was er zeer blij mee!!
1: bij de eerste wel. Bij de 2e had ik een ander principe met een pompje (kon zelf doseren, gezien tempo niet nodig geweest ). Daar hoefde het niet. Het verschil is me nooit duidelijk geworden.

2: geen idee. Ik ben bij allebei ingeleid dus ik was er al.
hai,

Heb ook na x uur weeën een ruggeprik gekregen. Had toen eigenlijk al acht centimeter ontsluiting, maar de zeer ervaren verloskundige heeft dat wat naar beneden bijgesteld om de prik te krijgen.... Was maar goed ook, want het heeft daarna nog lang geduurd.

Omdat ik ook weeën had, heb ik niets gemerkt van het zetten van de prik, hoewel ik later hoorde dat dat moeizaam was gegaan. Ik voelde me met de ruggeprik helemaal weer fit en vrolijk en kon weer lachen. Wat dat betreft een aanrader......

Maar.... Ik kreeg wel wat verhoging en dat is volgens mij een mogelijke bijwerking van de ruggeprik. Daarom moest ons kindje aan de antibiotica en lag ze de eerste nacht op de kinderafdeling ipv bij mij. Dat is natuurlijk wel jammer.... Andere bijwerking waarover mij verteld is, is dat het de weeën kan vertragen.

Verloskundige kan je hier ook vast van alles over vertellen!
positief! Al ging mijn man van zijn graat bij het horen van het "gekraak"

Was wel eenzijdig gezet maar de weeën waren heel goed te doen. Je voelt ze wel maar het scherpe is eraf.

geen catheter gehad hoor.

Direct na je bevalling er aan denken dat je lam bent in je onderlijf, ik ging zitten door me op te drukken met een arm en viel bijna met beeb en al uit t bed!
Ruggenprik is tot 5 cm ontsluiting. Daarna krijg je pijnstilling via je arm, maar dat is dan anders dan een ruggenprik. Je kunt met je verloskundige afspreken dat je een ruggenprik wilt, je moet dan eerder bellen dan als je zonder ruggenprik wilt bevallen. Als je een uur om de 5 min. weeen hebt ipv 2 uur om de 5 minuten. Moet er wel bij zeggen dat het bij mij nog theoretisch is. Ben nu 38 weken en ga dus ook met ruggenprik bevallen. Dit is iig wat mij verteld is.
2x ruggenprik gehad.

Eerste keer bij geplande ks, dus had geen keuze. Prima gegaan, nergens last van.

Tweede keer als pijnstilling bij vaginale bevalling. Heerlijk, zou nooit meer anders willen. Ook hier nergens last van gehad. Even voorover buigen (niet tijdens een wee want dat is niet tof) en tjop, hij zat al.
meiden jullie maken mij blij

Er is nog hoop op een beetje " leuk" te bevallen al realiseer ik mij heel goed dat er ook nadelen en bijwerkingen aan de ruggeprik kan zitten, ik ga het niet idealiseren.

Maar ja, ik had nu ook een kind met een enorme toeter op zn hoofd van de vacuum en een heel onrustige baby (al kan niet bewezen worden dat het door de bevalling kwam maar ja, dat gevoel had ik wel) en zelf enorm last van mn hechtingen/stuitje en wat al niet meer dus bevallen is sowieso niet ideaal.

Marahbloem, aha dat geeft een beetje een idee en ik zal tegen de tijd dat ik zwanger ben het zeker met de vk bespreken.

Jij sterkte met de bevalling!
ow geen catheter dus, dat dacht ik altijd, scheelt weer
quote:Had nog 2 vragen

1,. je krijgt een cathether voor je blaas toch? Nu vind ik dat an sich niet erg want al eerder gehad maar gaat deze er meteen na je bevalling weer uit?

2. ik was bij mn vorige bevalling in het zh met 6 cm ontsluiting en zeiden ze dat het te laat was voor ruggeprik.

Wanneer ga je dan naar het ziekenhuis? Ik bedoel, zou natuurlijk balen als je weer te laat komt

Ik ben ruim 9 maanden geleden bevallen met een ruggenprik en ik vond het heerlijk! Na 24 uur weeën was ik kapot. Ik kreeg hem zelf aangeboden en heb er dankbaar gebruik van gemaakt. De prik was zo goed gezet dat ik de persweeën ook niet meer voelde maar in een half uurtje persen was ze er. En tijdens het hechten werkte hij ook nog, ideaal.

1. Ja, ik heb een cathether gehad, die ging er in voor de ruggenprik, en meteen na de bevalling ging hij er uit.

2. Ik was al in het ziekenhuis bij 3cm terwijl ik al 24 uur weeën had. Ik zou niet weten hoe je kunt voorkomen dat je te laat in het ziekenhuis komt... tja... meteen gaan als je denkt dat het serieus wordt
Beide keren bevallen met ruggenprik. Eerste keer omdat het allemaal erg lang duurde en ik uitgeput was. Tweede keer ben ik ingeleid en heb ik er om gevraagd. Ik zou niet meer zonder willen.

Tijdens de persweeen zetten ze bij mij de prik af. Die heb ik dus wel gevoeld. En die voelde ik ook al door ruggenprik heen

Als je in het ziekenhuis ligt maakt je die catheter ook niet meer uit. Die zetten ze erin tijdens een van de onderzoeken.

Of hij er gelijk weer uit ging weet ik eigenlijk niet meer. Volgens mij wel.

Zonder lijkt me wel raar eigenlijk, volgens mij voel je je blaas niet meer. Dus controle is dan weg.
2 keer bevallen, eerste zonder, tweede met ruggeprik.

1e keer was niet nodig, was goed te doen.

2e keer inleiding van een tweeling.

Bij 5 cm merkte ik dat ik persweeen kreeg, toen ruggeprik gevraagd en gekregen.

Het koste wel wat moeite om goed te prikken, ze hebben 6 of 7 keer geprikt.

Was niet bijzonder prettig maar niet eng of akelig of erg pijnlijk.

Zodra hij zat werkte hij na 5 seconden.

Zaaaaaaaaaaaaalig!

Absoluut de moeite waard, zelfs met het misprikken
Ja, dat vind ik echt.
quote:kraaltje1 schreef op 25 november 2010 @ 21:43:

Had nog 2 vragen

Wanneer ga je dan naar het ziekenhuis? Ik bedoel, zou natuurlijk balen als je weer te laat komtTja, ik weet niet of er iets is verandert de afgelopen zes jaar? Maar bij mijn bevalling kwam ik ook in het ziekenhuis aan met nagenoeg 6 cm. Ze wilden het een tijd aankijken hoe de weeen waren en hoe snel alles ging en afhankelijk daarvan besloten ze voor een ruggenprik of iets anders. Na zo'n twee uur afwachten en de ontwikkeling volgen, werd het alsnog een ruggenprik (bah, dacht echt dat ik meteen zou worden geholpen...wat een ellende). Maar goed, die prik ging er dus in met 6 cm. ontsluiting (was niks bijgekomen). Dus ook met 6 cm. hebben ze 'm gezet.
Ik ben 4 weken geleden bevallen met een ruggenprik. Deze is gezet nadat ik al 36 uur weeën had en echt niet meer kon. Ik vond het een verademing en kon de anesthesist wel zoenen. Ik woon in Amerika en was erg van plan me niet 'plat te laten spuiten', want ik had het idee dat ze hier al met de injectienaalden beginnen te zwaaien als je het ziekenhuis nog niet eens binnen bent. Dat viel dus heel erg mee en ik was echt zo opgelucht toen de prik er eenmaal in zat. Geen pijn meer en ik kon me nog steeds gewoon bewegen etc. De prik is gezet met 6 cm ontsluiting.

Ik heb mijn zoon er zelf uitgeperst, dat was geen enkel probleem. Dus alle verhalen die je altijd hoort dat je de persweeën niet meer voelt en dus de uitdrijving bijna niet te doen is, gingen in mijn geval absoluut niet op.

Het zetten van de prik was in vijf minuten gedaan en ik heb er niks van gevoeld. De catheter was ook geen probleem. Na de bevalling is die er vrij snel weer uitgehaald en ik kon direct weer normaal plassen.

Achteraf wilde ik dat ik eerder om verdoving gevraagd had.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Hier dus ook zo'n lange bevalling die niet opschiet. Een ruggenprik is helemaal wow. Ik kreeg ineens praatjes haha. Persweeen voelde ik een beetje, maar deden geen pijn. Dochter is na 3 kwartier persen geboren en dat is volgens mij een hele normale tijd voor een eerste. Geen pijn gehad met persen, geen pijn gehad met dichtnaaien (een prik voorkomt niet dat je bijvoorbeeld ingeknipt wordt als dat nodig is). Geen last gehad van de catheter. Kortom, ik zou het zo weer doen!

Je moet wel een nachtje in het ziekenhuis blijven trouwens.
Ik kom even inbreken met een vraag, want ik zag een stuk op tv over een Amerikaanse vrouw die met en zonder ruggenprik is bevallen (het is daar ongeveer standaard om er één te krijgen, zoals ik begreep). Zij zei dat je met prik minder goed voelt hoe hard je perst en je jezelf daardoor eerder een scheur perst. Hebben jullie dit ook zo ervaren? Of hoort de prik tijdens het persen al niet meer te werken (en alleen als verlichting te dienen voor het opvangen van de weeen)?
quote:Supersoulfighter schreef op 26 november 2010 @ 08:01:

Ik kom even inbreken met een vraag, want ik zag een stuk op tv over een Amerikaanse vrouw die met en zonder ruggenprik is bevallen (het is daar ongeveer standaard om er één te krijgen, zoals ik begreep). Zij zei dat je met prik minder goed voelt hoe hard je perst en je jezelf daardoor eerder een scheur perst. Hebben jullie dit ook zo ervaren? Of hoort de prik tijdens het persen al niet meer te werken (en alleen als verlichting te dienen voor het opvangen van de weeen)?

Die van mij werd 10 min voor persen uitgezet.

Je bent nog altijd verdoofd maar ik voelde wel dat ik moest persen.

5 minuten persen: eerste

8 minuten pauze

3 minuten persen: tweede, zij kwam ook nog eens met een aangezichtsligging

2 hechtingen

Appeltje eitje dus

*disclaimer: bij mijn oudste hoefde ik ook maar 15 minuten te persen.
Ja, dat vind ik echt.
Aangezien je vraagt om positieve en negatieve ervaringen: hier een negatieve ervaring. Ik behoor tot de zeer kleine groep mensen bij wie hij niet werkt. Tijdens de bevalling zijn er drie gezet i.v.m. niet vorderende ontsluiting en ze werkten geen van de drie. Er zijn twee anesthesisten aan te pas gekomen, die tweede zette de laatste prik, op een andere manier dan de eerste. Maar helaas, het deed helemaal niets, terwijl ze er zeker van waren dat er wel goed geprikt was.

Uiteindelijk ben ik onder algehele narcose bevallen door middel van een keizersnee, omdat ik al 22 uur zeer regelmatige weeën lag weg te puffen.

Maar nogmaals, dit geldt slechts voor een zeer kleine groep mensen, dus ga vooral uit van alle dames hier die een positieve ervaring ermee hadden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven