Escaperoom thuis met pakjesavond

01-11-2019 10:25 29 berichten
Komende Sinterklaas het eerste jaar dat beide kinderen (9 & 12) niet meer geloven. Tot op heden hebben we pakjesavond altijd vrij uitgebreid gevierd met z’n 4-tjes, inclusief allerlei spelletjes en opdrachtjes rond de cadeautjes, avondvullend programma zeg maar.
Voor dit jaar ben ik op het idee gekomen om thuis een soort escaperoom te maken. Het doel wordt dan niet ontsnappen, maar de zak met cadeautjes kunnen open maken. Nu heb ik, voornamelijk via pinterest al veel ideeën opgedaan, en wat slotjes etc gevonden bij Action en consorten.
Om het mezelf niet tè lastig te maken (de dag zelf moet ik werken), wil ik het combineren met een van de escaperoom bordspellen, van 999 games of infinity games. Alleen kom ik er niet achter hoe die spellen precies eindigen. Mijn bedoeling nu is om dus thuis te starten met de zelf gemaakte escaperoom (die niet te lang duurt), die eindigt met een grote doos waar een aantal pakjes in zitten, én het bordspel. Na het openen van de pakjes spelen we het bordspel, en dan zou het dus leuk zijn als dat eindigt met een oplossing waarmee de laatste cadeautjes worden ontgrendeld.
Heeft iemand hier zo een bordspel al eens gespeeld? Ik zag bijvoorbeeld Escaperoom Jumanji family edition, weet iemand wat of hoe de laatste oplossing is?
Mijn zwager heeft dat twee keer in elkaar gedraaid. De uitkomst leidde steeds naar de sleutel van de kamer waar de pakjes lagen. Was echt leuk, en hij had bijv ook foto’s gemaakt van nieuwe vindplaatsen maar dan op een manier die niet direct te herkennen was (een eetkamerstoel vanaf de onderkant, daar zat dan een enveloppe geplakt). Ook zat er een rebus bij, en een aantal rekenpuzzels die correspondeerden met letters van bijv de koektrommel waar dan weer een nieuwe aanwijzing lag.
Alle reacties Link kopieren
Zolang je ze niet echt gaat opsluiten, klinkt het wel leuk ;)
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
01-11-2019 10:31
Zolang je ze niet echt gaat opsluiten, klinkt het wel leuk ;)
Leek me we een relaxed avondje eigelijk 😂
sweetandcute schreef:
01-11-2019 10:34
Leek me we een relaxed avondje eigelijk 😂
Rustig is het wel dan ja :mrgreen:
Voor iedereen een groene tuin
Wat leuk!!
Mijn moeder deed dit vroeger al, met (sinterklaas)gedichten die elke keer weer wezen naar de volgende aanwijzing, totdat we bij de cadeautjes aankwamen. Was echt een avondvullend programma en erg leuk!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Die escaperoom-spelletjes kun je maar 1 keer spelen. Niet zo handig dus voor dit plan.

Ik zou het zelf maken. Er zijn zat websites waar je een woordzoeker of iets dergelijks in elkaar kunt draaien. Paar foto’s erbij, wat hints in de kamer verstoppen en een gedicht... klinkt als een leuke avond!
Ik zou er niet zo'n spel voor gebruiken.
Voor die spellen heb je een aantal sleutels die je op de juiste manier in een 'device' moet stoppen om de tijd te laten stoppen.
Je kunt het dus niet koppelen aan je eigen slot.

Je kunt beter zelf iets bedenken, vast genoeg te vinden online en anders kan ik wel mee denken. Ik heb wel eens vergelijkbare dingen gemaakt.
Celaena_Aelin schreef:
01-11-2019 11:24
Die escaperoom-spelletjes kun je maar 1 keer spelen. Niet zo handig dus voor dit plan.
Dat is op zich geen punt, juist omdat ik die dag moet werken, wil ik iets hebben met niet te veel voorbereidingstijd. Dat het dan maar eenmalig is nemen we dan op de koop toe
AnAppleADay schreef:
01-11-2019 11:26
Ik zou er niet zo'n spel voor gebruiken.
Voor die spellen heb je een aantal sleutels die je op de juiste manier in een 'device' moet stoppen om de tijd te laten stoppen.
Je kunt het dus niet koppelen aan je eigen slot.
Het hoeft ook niet perse gekoppeld aan een eigen slot, meer het idee dat er bijvoorbeeld een envelop bij zit met erop dat die pas open mag nadat het spel gespeeld is. Als ze/we die dan open doen zit daar bijvoorbeeld een foto in van een plek in huis, en als ze daar gaan kijken liggen daar nog wat cadeautjes
sweetandcute schreef:
01-11-2019 11:32
Het hoeft ook niet perse gekoppeld aan een eigen slot, meer het idee dat er bijvoorbeeld een envelop bij zit met erop dat die pas open mag nadat het spel gespeeld is. Als ze/we die dan open doen zit daar bijvoorbeeld een foto in van een plek in huis, en als ze daar gaan kijken liggen daar nog wat cadeautjes
Ja dat kan wel.

Ik heb de jumanji versie niet gespeeld maar wel andere van dezelfde set en als ik het zo lees zijn ze hetzelfde idee.

Er zit een 'chrono decoder' in het spel

Afbeelding

Deze telt dus af en als je de juiste 4 sleutels er in hebt gedaan heb je gewonnen en eindigt het spel.
Als ik met het goed kan herinneren moet je meerdere keren de juiste 4 sleutels er in doen voor 'tussenoplossingen' dus je kunt eventueel ook nog meerdere enveloppen maken.
Oh en zorg voor batterijen, die zitten er volgens mij niet bij.
Wij doen dit nu al een paar jaar en ze krijgen er geen genoeg van. Ik werk veel met koffers. De eerste keer zat de zak erin. Briefje erop met waar ze moesten beginnen met zoeken. Andere koffers/trolley's door het huis verstopt. Dit kon ik van te voren al klaar zetten omdat het allemaal eigen spullen zijn. Het viel dus niet op. Koffer in de huiskamer wilde oma lenen. Ze geloofde het allemaal.

Vorig jaar kregen ze aanwijzingen in hun schoen/op school of bij de bakker. De puzzel zou ze uiteindelijk brengen naar de lokatie van de zak.

Ik kijk al weer uit naar dit jaar. Omdat ze er druk mee zijn draait het ook veel minder om de cadeautjes. In de zak zit maar 1 cadeau voor elk.
Geen tips, maar wat een leuk idee! Als peuter en baby de niet geloof leeftijd hebben bereikt, ga ik dit voorstellen.
Wat een leuk idee! Mag ik meedoen? :heart:
Ik had een envelop met gedicht waar de bedoeling uitgelegd werd. En verschillende puzzels in de woonkamer verstopt. Bij elke puzzel die opgelost werd kregen ze een cijfer voor het cijferslot dat op de kastdeur zat. Die cijfers moesten dan nog in de goede volgorde gezet worden.
Ik had op een legpuzzel halve letters geschreven en op een doorzichtig stuk van een insteekmapje de andere helft. Eerst alle stukje zoeken, puzzelen, combineren met het doorzichtige stuk plastic.
Ik had een raadsel en som met onze leeftijden met onzichtbare inkt geschreven, met zo'n blacklight lampje konden ze dat lezen en uitrekenen.
En ik had een woordzoeker met oplossingen voor het laatste cijfer.
Dit lag dus verstopt, goed en minder goed, in de woonkamer.
En toen moesten ze nog de cijfers in verschillende combinaties uitproberen.
Nu weer iets nieuws bedenken voor dit jaar.
Gatinmijnsok schreef:
01-11-2019 16:08
Ik had een envelop met gedicht waar de bedoeling uitgelegd werd. En verschillende puzzels in de woonkamer verstopt. Bij elke puzzel die opgelost werd kregen ze een cijfer voor het cijferslot dat op de kastdeur zat. Die cijfers moesten dan nog in de goede volgorde gezet worden.
Ik had op een legpuzzel halve letters geschreven en op een doorzichtig stuk van een insteekmapje de andere helft. Eerst alle stukje zoeken, puzzelen, combineren met het doorzichtige stuk plastic.
Ik had een raadsel en som met onze leeftijden met onzichtbare inkt geschreven, met zo'n blacklight lampje konden ze dat lezen en uitrekenen.
En ik had een woordzoeker met oplossingen voor het laatste cijfer.
Dit lag dus verstopt, goed en minder goed, in de woonkamer.
En toen moesten ze nog de cijfers in verschillende combinaties uitproberen.
Nu weer iets nieuws bedenken voor dit jaar.
Sudoku met gekleurde vakjes, de cijfers in de gekleurde vakjes moeten ze optellen om het cijfer te krijgen.

Dichtbundel uit de bieb halen, daar een code in verstoppen (bladzijde-regel-woord, en dan in getallen). De oplossing leidt naar de plek waar het cijfer verstopt zit.

Rebus of een foto-speurtocht naar een getal.

Een paar telefoonnummers onder elkaar schrijven, en de leeftijden van de eigenaars optellen/delen voor een getal.

Een cijferpuzzel waarbij een bepaalde letter het cijfer is wat ze moeten vinden.
Leuk om veel werk van pakjesavond te maken. Is een mooie dierbare en waardevolle herinnering voor later voor je kinderen.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
Wat ontzettend gaaf dat je dit voor je kinderen gaat doen (en dat anderen dit voor hun kinderen hebben gedaan en doen), dit had ik als kind ook echt helemaal geweldig gevonden! Eens kijken of ik er dit jaar ook zoiets van kan maken.
wat een leuk idee!! ik heb al vanaf dat de kinderen klein waren dingen bedacht om de sinterklaas avond leuk en spannend te maken, en om te zorgen dat het meer is dan alleen een berg kadootjes die in een keer achter elkaar wordt uitgepakt.

Een escape room heb ik nog niet gedaan, dat wordt 'm dit jaar want dat vinden mijn meiden ongetwijfeld erg leuk!

heeft iemand misschien iets hiervoor digitaal bewaard? beter goed gekopieerd dan slecht bedacht ;-D
The past may be in tatters
But today is all that matters
gruffalo schreef:
02-11-2019 08:16

heeft iemand misschien iets hiervoor digitaal bewaard? beter goed gekopieerd dan slecht bedacht ;-D
Kijk eens op pinterest, staan echt heel veel leuke ideeën! Ik wil je mijn draaiboek wel toesturen als ik het af heb, maar vrees dat ik dat vreselijk ga vergeten 🙈
Wat een leuk idee, kijken of ik hier ook wat in elkaar gezet krijg
oke Sweetandcute ik ga zelf eens op zoek in pinterest en dan wat in elkaar zetten. Ff kijken hoe ver ik kom.

overigens over je vraag van de escaperoomspellen: wij (man, ik, dochters van 15 en 17) hadden er een gekregen (ik weet helaas niet meer welke, ik denk van Exit met een decoder-schijf er in) en deze hebben we afgelopen zomer geprobeerd te spelen. De omschrijving / gebruiksaanwijzing was erg vaag, en de spellen (te) lastig. er zat geen timer bij oid. We hebben het spel uiteindelijk weg gegooid. En dat terwijl we normaal elke escape room ruim binnen de tijd uit zijn. ik ben er daarom zelf wat huiverig voor om dit te gebruiken in een sinterklaas spel. dan moet je de uitleg al heel goed hebben, moet het spel niet te moeilijk EN niet te makkelijk zijn... ik denk dat het handiger is om het zelf te maken als dat kan.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Superleuk, ik heb het twee jaar geleden gedaan voor mijn kinderen. Groot succes! Ik had oa een sleutel ingevroren in een bak water in de vriezer, met een aanwijzing vooraf die naar de vriezer leidde (tip: eerst een bak half vullen met water, laten bevriezen, dan de sleutel erin verder vullen met water en opnieuw laten bevriezen. Anders ligt je sleutel op de bodem van de bak en is 'ie wel heel makkelijk los te krijgen). Verder had ik zelf allerlei puzzels bedacht, oa een waar een domeinnaam (url) de uitkomst was > op deze domeinnaam stond weer de volgende aanwijzing (ik heb connecties met een aantal webdesigners dus kon dat makkelijk regelen, maar je kunt natuurlijk ook makkelijk ergens een persoonlijke pagina / blogpagina aanmaken).

Ik denk dat ik dit jaar ook maar weer eens aan de slag ga :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven