etiquette bij vernoemen van kindje
zondag 27 juli 2008 om 21:24
wij zijn bezig met het uitzoeken van de geboortekaartjes en nu merken we dat we tegen een probleem aanlopen: in welke volgorde vernoem je je kind? We willen namelijk ons kindje vernoemen naar beide moeders
ik heb altijd begrepen dat meisjes eerst de naam van moeders kant krijgen en daarna via de kant van de vader.
maar, omdat ik al nichtjes heb, hebben die allemaal dezelfde 2e naam, namelijk die van mijn moeder.
mijn man wil nu zijn moeders naam eerst doen, maar dat geeft een rare volgorde van de voorletters met de voornaam, dus dat wil ik liever niet.
wie weet hoe de "officiele" vernoemregels zijn?
ik heb altijd begrepen dat meisjes eerst de naam van moeders kant krijgen en daarna via de kant van de vader.
maar, omdat ik al nichtjes heb, hebben die allemaal dezelfde 2e naam, namelijk die van mijn moeder.
mijn man wil nu zijn moeders naam eerst doen, maar dat geeft een rare volgorde van de voorletters met de voornaam, dus dat wil ik liever niet.
wie weet hoe de "officiele" vernoemregels zijn?
zondag 27 juli 2008 om 21:29
In mijn omgeving (wij doen niet aan vernoemen) zie ik overal bij een meisje eerst moeders moeder dan vaders moeder en bij een jongen eerst vaders vader en dan moeders vader.
Persoonlijk zou ik een rare combinatie van voorletters willen voorkomen omdat ik dat belangrijker (en praktischer) vind dan de etiquette.
Persoonlijk zou ik een rare combinatie van voorletters willen voorkomen omdat ik dat belangrijker (en praktischer) vind dan de etiquette.
zondag 27 juli 2008 om 21:32
Wij hebben onze zoon ook vernoemd naar zijn opa's. Pas toen alles al officieel geregeld was kwam mijn moeder ons vertellen dat we de volgorde verkeerd hadden gedaan. We hebben eerst vernoemd naar mijn vader, dan pas naar vriend zijn vader. En nu heeft zoon dus: roepnaam - voornaam mijn vader - voornaam en achternaam vriend zijn vader. Daar schijnt het fout te zitten. Het blijkt niet de bedoeling te zijn dat de volledige naam van vriend zijn vader in zoons naam terug komt.
Beetje warrig verhaal, is het nog te volgen? Of het nu écht zo niet hoort weet ik eigenlijk niet, maar dit is dus wat ik te horen kreeg van mijn moeder. Nou ja, pech. Deze volgorde van namen klinkt veel beter, en bovendien valt er mbt de volgorde van de voorletters ook wat voor te zeggen.
Beetje warrig verhaal, is het nog te volgen? Of het nu écht zo niet hoort weet ik eigenlijk niet, maar dit is dus wat ik te horen kreeg van mijn moeder. Nou ja, pech. Deze volgorde van namen klinkt veel beter, en bovendien valt er mbt de volgorde van de voorletters ook wat voor te zeggen.
zondag 27 juli 2008 om 23:18
Maar als je je aan de etiquette wilt houden, dan is het inderdaad: bij een meisje moeders moeder, vaders moeder en bij een jongen vaders vader, moeders vader. Bij de eerste althans, bij de tweede (van hetzelfde geslacht) komen geloof ik de ooms en tantes van het kind aan bod.
Wij hebben vernoemd naar mij (ik had verloren op gebied van de achternaam en wilde -na mijn leven en mijn toekomst op het spel gezet te hebben voor de komst van het kind- dat er iets van mij in de naam terug zou komen) en we vernoemden daarmee ook indirect naar mijn opa, naar wie ik vernoemd ben.
Wij hebben vernoemd naar mij (ik had verloren op gebied van de achternaam en wilde -na mijn leven en mijn toekomst op het spel gezet te hebben voor de komst van het kind- dat er iets van mij in de naam terug zou komen) en we vernoemden daarmee ook indirect naar mijn opa, naar wie ik vernoemd ben.
zondag 27 juli 2008 om 23:42
Volgens de etiquette vernoem je eerst de ouders en daarna de ooms en tantes. Eén kind vernoemen naar beide opa's/oma's is overigens niet volgens de etiquette. Dus:
Eerste kind - jongen: vaders vader
Eerste kind - meisje: moeders moeder
Tweede kind - jongen (als 1e ook een jongen was): moeders vader
Tweede kind - meisje (als 1e ook een meisje was): vaders moeder
Derde kind - jongen (als 1e 2 ook jongens waren): vaders oudste broer
Derde kind - meisje (als 1e 2 ook meisjes waren): moeders oudste zus
en zo verder...
Wij hebben ervoor gekozen onze zoon te vernoemen naar de vaders van mijn man (ingewikkeld verhaal, maar iig dus niet naar mijn vader). Nu ben ik zwanger van een meisje en we vernoemen eerst mijn moeder en dan man's moeder. Da's dus niet helemaal volgens de etiquette, maar het komt in de buurt. Nu nog hopen dat er in mijn familie nog een jongetje wordt geboren, zodat mijn vader ook nog vernoemd wordt. Zou leuk zijn! We hebben trouwens zelf de roepnamen bepaald en de vernoemingen zijn 2e en 3e namen.
Succes!
Eerste kind - jongen: vaders vader
Eerste kind - meisje: moeders moeder
Tweede kind - jongen (als 1e ook een jongen was): moeders vader
Tweede kind - meisje (als 1e ook een meisje was): vaders moeder
Derde kind - jongen (als 1e 2 ook jongens waren): vaders oudste broer
Derde kind - meisje (als 1e 2 ook meisjes waren): moeders oudste zus
en zo verder...
Wij hebben ervoor gekozen onze zoon te vernoemen naar de vaders van mijn man (ingewikkeld verhaal, maar iig dus niet naar mijn vader). Nu ben ik zwanger van een meisje en we vernoemen eerst mijn moeder en dan man's moeder. Da's dus niet helemaal volgens de etiquette, maar het komt in de buurt. Nu nog hopen dat er in mijn familie nog een jongetje wordt geboren, zodat mijn vader ook nog vernoemd wordt. Zou leuk zijn! We hebben trouwens zelf de roepnamen bepaald en de vernoemingen zijn 2e en 3e namen.
Succes!
anoniem_27538 wijzigde dit bericht op 28-07-2008 08:59
Reden: Kromme zin wat rechter maken ;-)
Reden: Kromme zin wat rechter maken ;-)
% gewijzigd
zondag 27 juli 2008 om 23:46
ik wilde 6 jaar geleden een dochter de naam van mijn toenmalige schoonmoeder geven, dat kwam zo in me op toen ik hoorde dat ik zwanger was en de jongensnaam was sowieso het terrein van exman, ik mocht alleen namen wegstrepen.
in ieder geval is zoon niet vernoemd, hij heeft een naam die zijn vader gekozen en ik goedgekeurd had.
ik zou het gewoon op gevoel doen hoor, waarom zou je in zo een zaken de ettiquette willen volgen ?
in ieder geval is zoon niet vernoemd, hij heeft een naam die zijn vader gekozen en ik goedgekeurd had.
ik zou het gewoon op gevoel doen hoor, waarom zou je in zo een zaken de ettiquette willen volgen ?
maandag 28 juli 2008 om 17:02
bedankt voor de reacties: ik wist niet dat je eigenlijk niet naar beide ouders/ oma's hoorde te vernoemen.
op zich ben ik het wel met de meeste mensen eens dat het vooral een praktische combinatie moet opleveren, maar wij merkten dat we gewoon heel verschillend zijn in wat we "mooi" vinden staan en wat niet, en dan is het handig om terug te vallen op etiquette. maar ja, dat gaat sowieso niet op, want we doen toch beide oma's.
nou ja, we hebben nog een paar weken dus de onderhandelingen zullen nog wel even doorgaan
in ieder geval bedankt voor de reacties!
op zich ben ik het wel met de meeste mensen eens dat het vooral een praktische combinatie moet opleveren, maar wij merkten dat we gewoon heel verschillend zijn in wat we "mooi" vinden staan en wat niet, en dan is het handig om terug te vallen op etiquette. maar ja, dat gaat sowieso niet op, want we doen toch beide oma's.
nou ja, we hebben nog een paar weken dus de onderhandelingen zullen nog wel even doorgaan
in ieder geval bedankt voor de reacties!
maandag 28 juli 2008 om 17:10
Als je iedereen aan bod wil laten komen, moet je minstens vier kinderen krijgen. Makkelijker is het om een kind twee namen te geven, van beide kanten eentje. Je kunt ook nog op een andere manier origineel zijn en van mannennamen vrouwennamen maken of andersom (als je moeder Thomasine heet, dan is Thomas best een leuke vernoeming). Ikzelf vind het wel leuk als een vernoeming meer een 'verwijzing' is. Vernoemd naar opa, maar toch net iets anders, zodat hij helemaal zijn eigen naam heeft (bv. Pieter wordt Peter)
Mijn broer is naar beide opa's vernoemd en heeft een dubbele roepnaam. Ik zelf heb van beide oma's een doopnaam (ze hadden er elk 3, dus er kon gekozen worden) en van een van die namen hadden ze een roepnaam afgeleid.
Mijn broer is naar beide opa's vernoemd en heeft een dubbele roepnaam. Ik zelf heb van beide oma's een doopnaam (ze hadden er elk 3, dus er kon gekozen worden) en van een van die namen hadden ze een roepnaam afgeleid.
maandag 28 juli 2008 om 19:20