Examens 2026

18-03-2026 11:40 312 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij is hier nog geen topic van. Doet je zoon/dochter in 2026 examen en vind je het leuk om mee te schrijven? Welkom!
[quote=Whippet16 post_id=36194214 time=1779310654 user_id=

Cambridge is wel heel gaaf, wil ze straks ook echt iets met studie ermee gaan doen of was dit meer voor de lol?

[/quote]

Gewoon voor de lol. Al is het altijd handig voor later.

Dochter heeft volgende week dinsdag pas haar laatste examen. En dan ‘S avonds gala .
Citroenthee, jammer ja inderdaad, is hier ook dat ze naar school moeten ja.

Cambridge is ook leuk en handig inderdaad nu bij het laatste examen zag ik.

Ik persoonlijk ben blij dat het over is. Denk dat er een hele last af valt en de dat de sfeer ook wel ten goede komt thuis.
Hier slechte dag met 2 examens vandaag.
Hij is bang dat het zijn harde werken verpest.
Als klopt wat ie van de vorige nagekeken heeft, dan heeft ie 4 compensatie punten, dus dat scheelt, maar die andere 3 is net net.
Hoop in ieder geval dat het nu rust brengt. 3 weken vrij en even niks leren.

Is het bij meerdere klaar ?
Citroenthee schreef:
20-05-2026 23:08
Hier moeten ze de middag van de uitslag om 16.30 weer op school zijn. Dat vind ik zo jammer. Dat was net een mooi moment geweest om de familie uit te nodigen.
Hier ook, maar duurt geen uren, dus alsnog daarna borrel thuis.
Zoon had vandaag zijn laatste examen (nask2). Hij kwam thuis, gooide zijn rugzak in de garage en zei: ‘Zo! Dit gaat mijn langste vakantie ever worden’ :-?
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Vandaag heeft dochter aardrijkskunde gehad. Komt op ongeveer een 4 uit. Ze kan helaas hier niet mee slagen want wiskunde zal ook een 4 zijn. Helaas. Aan de 5,5 regel gaat ze niet voldoen.
Deenje hier hetzelfde, maar denk toch... hoop... dat leerkrachten anders nakijken. Hier is 5.5 wel goed, alleen eindlijst niet daarmee.
Zeg hier ook, je kunt er nu niks meer aan veranderen, wachten op de N norm straks en het telefoontje s midd. Hoop dat jullie ook rustig kunnen wachten en niet te down zijn, ze hebben in ieder geval lekker lang vakantie nu !
Even een tip van mij, als docent van een vak met veel open vragen: staar je niet blind op het correctiemodel. Er is vaak ook een groot grijs gebied waar nog punten te behalen zijn. Er komt ook altijd een verslag van een landelijke vergadering van docenten, waar een nakijkadvies uit volgt. Het is niet zelden dat ik een leerling uiteindelijk 1.5-2 punten (in het cijfer, dus niet behaalde punten) hoger kan geven dan hij/zij zelf berekend had. Hoe moeilijk het ook is, probeer het wat los te laten. Ik hoop voor jullie kinderen dat het allemaal meevalt.
Anais lief dat je dat zegt! Snap dat ze het zelf nooit helemaal goed kunnen nakijken met open vragen.
Hij controleerde hier ook streng. Bij twijfel geen punt. Zo was het bij wiskunde iets, hij had het antwoord goed, maar gebruikte een andere methode die ze wel op school hadden geleerd, die stonder niet bij. Dus afgekeurd. Nu zag ik Menno op youtube en die zei ook dat dat gewoon goed gekeurd zou kunnen worden ook al staat het niet in het correctievoorschrift.
Was een pittig tijd en nu wachten. Heb het idee dat ie straks helemaal instort.
Whippet16 schreef:
21-05-2026 21:26
Anais lief dat je dat zegt! Snap dat ze het zelf nooit helemaal goed kunnen nakijken met open vragen.
Het is niet dat ze het zelf nooit helemaal goed kunnen nakijken, maar ze kunnen het zelf helemaal nooit goed nakijken
Die correctievoorschriften dekken vooraf niet alles, mede daarom volgt na de examenafname nog een hele exercitie richting de normering. En examens met veel open vragen nakijken is ook bijna een vak op zich.

Hier staat meer informatie o.a. over wat wordt gedaan om de correctievoorschriften zo scherp mogelijk te krijgen: https://www.examenblad.nl/2026/onderwer ... rokkenheid

Ook met meerkeuzevragen kunnen er correcties volgen. Die kans is volgens mij kleiner, maar als leerlingen massaal D invullen in plaats van het goede antwoord A zegt dat iets en wordt daar ook naar gekeken.
In het geheel zijn er veel radartjes en is het veel rekenen met de data.

Sterkte aan iedereen in onzekerheid! Kind van mijn partner heeft ook examen gedaan en het kan nog veel kanten op.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Hier zie ik ook vaak leerlingen die het zelf proberen na te kijken. Ik adviseer ze altijd om het vooral niet te doen. Vaak komt het niet eens in de buurt namelijk….

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven