Examens 2026
dinsdag 19 mei 2026 om 11:04
Ik hoop echt van harte dat de N-term inderdaad zo hoog wordt maar pin je niet vast op deze voorspelling. Vorig jaar zei youtube docent Menno van wiskunde dat de N-term 1.8-2.0 zou worden en het werd uiteindelijk 1.6.Mielimburg schreef: ↑16-05-2026 18:10Hebben jullie het gelezen? Meneer Wietsma geeft nu toe dat hij het natuurkunde vwo examen toch moeilijker/ slechter vindt dan eerst gedacht en verwacht nu een N-term van 1.8.
Ook examen Nederlands vorig jaar werd als moeilijk bestempeld en docenten verwachtten een hoge N-term. Maar kennelijk had heel Nederland dit examen goed gemaakt want de N-term was uiteindelijk 1.0(!).
Je weet gewoon van tevoren niet hoe iedereen scoort en dat blijft het lastige.
Overigens is mijn zoon van de eerste schok bekomen en ziet zijn kansen wat positiever in. De kans op zakken is zeer klein, kans op in 1 keer slagen een stuk groter.
dinsdag 19 mei 2026 om 11:08
Wat ontzettend sneu zeg!Zonnetje80 schreef: ↑18-05-2026 22:30Mijn dochter (mavo)
Gaat helaas niet zo lekker denkt ze Duits vandaag was erg veel en had ze niet af
En wiskunde vorige week ook niet
Vorig jaar ook gezakt
De stress van examenweken breekt haar op.
Dit jaar ging ze er heel goed in maar de 5,5 regel gaat haar waarschijnlijk nekken.
Ze is ook echt ziek van de stress en spanning
Doet jouw dochter het hele jaar opnieuw of alleen de gezakte vakken via het VAVO onderwijs?
En als je kind ziek is van de stress loop je zelf ook rond he met een knoop in je maag… (althans ik wel).
dinsdag 19 mei 2026 om 11:13
Rabarbara schreef: ↑19-05-2026 10:45Het punt is dat het ontbreken van een centraal examen een enorme kans op ongelijkheid creëert. Pietje in Veendam heeft leraren die denken dat je 'wel echt iets moet kunnen voor de havo' en maakt dus best moeilijke toetsen, terwijl Truusje in Winschoten het geluk heeft dat haar docenten het al veel sneller wel prima vinden.
Een centraal ijkpunt is echt heel praktisch. Je ziet dat in landen waar dit niet gebeurt (Duitsland is een goed voorbeeld), diploma's uit bepaalde regio's meer waard zijn dan andere diploma's en dat lijkt me ook niet wenselijk.
Precies dit.
dinsdag 19 mei 2026 om 11:35
En dat zijn dan nog bewuste overwegingen. Er zijn ook heel veel zaken waar mensen zich minder bewust van zijn, zeker wanneer het ontwikkelen van een toets naast alle andere werkzaamheden en drukte moet plaatsvinden. Het is een vak. Belangrijkste pijlers: validiteit (meet de toets daadwerkelijk wat gemeten moet worden) en betrouwbaarheid (zijn de toetsen over de jaren heen vergelijkbaar). Dat weet jij, Rabarbara, ik haalde je post aan om een aanvulling te schrijvenRabarbara schreef: ↑19-05-2026 10:45Het punt is dat het ontbreken van een centraal examen een enorme kans op ongelijkheid creëert. Pietje in Veendam heeft leraren die denken dat je 'wel echt iets moet kunnen voor de havo' en maakt dus best moeilijke toetsen, terwijl Truusje in Winschoten het geluk heeft dat haar docenten het al veel sneller wel prima vinden.
Een centraal ijkpunt is echt heel praktisch. Je ziet dat in landen waar dit niet gebeurt (Duitsland is een goed voorbeeld), diploma's uit bepaalde regio's meer waard zijn dan andere diploma's en dat lijkt me ook niet wenselijk.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
dinsdag 19 mei 2026 om 15:58
Hier zijn er donderdag, het is pittig voor hem hoor, maar daarna is het wel klaar!
Zonnetje80, wat akelig zeg dat ze zich zo druk maakt. Sneu, hoop dat het meevalt en ze toch slaagt!
Ja blijft spannend he die N-term Barbara74.
Hier ziet ie het ook positief in.
Als vandaag wiskunde goed gaat, is er niks meer aan de hand zegt ie. Dus ben heel benieuwd. Wiskunde is wel een vak wat ene keer heel goed gaat en andere keer totaal niet. Lijkt of ie net mazzel moet hebben wat er in komt en of dat het gene is wat hem juist ligt... wat natuurlijk met elk vak zo is. Bij wiskunde is het wel erger merk ik.
Nog een uurtje en dan verwacht ik hem uiterlijk thuis. Die van jullie ook wiskunde A vandaag?
Zonnetje80, wat akelig zeg dat ze zich zo druk maakt. Sneu, hoop dat het meevalt en ze toch slaagt!
Ja blijft spannend he die N-term Barbara74.
Hier ziet ie het ook positief in.
Als vandaag wiskunde goed gaat, is er niks meer aan de hand zegt ie. Dus ben heel benieuwd. Wiskunde is wel een vak wat ene keer heel goed gaat en andere keer totaal niet. Lijkt of ie net mazzel moet hebben wat er in komt en of dat het gene is wat hem juist ligt... wat natuurlijk met elk vak zo is. Bij wiskunde is het wel erger merk ik.
Nog een uurtje en dan verwacht ik hem uiterlijk thuis. Die van jullie ook wiskunde A vandaag?
dinsdag 19 mei 2026 om 18:28
Ach wat sneu dat het nu na vorig jaar weer niet lekker gaat. Wie weet valt het toch nog mee. Maar dat zijn dan lange weken om te wachten tot de uitslag.Zonnetje80 schreef: ↑18-05-2026 22:30Mijn dochter (mavo)
Gaat helaas niet zo lekker denkt ze Duits vandaag was erg veel en had ze niet af
En wiskunde vorige week ook niet
Vorig jaar ook gezakt
De stress van examenweken breekt haar op.
Dit jaar ging ze er heel goed in maar de 5,5 regel gaat haar waarschijnlijk nekken.
Ze is ook echt ziek van de stress en spanning
dinsdag 19 mei 2026 om 18:31
Scheikunde was matig vandaag en dat terwijl dat 1 van haar beste vakken is. Maar ze denkt Nederlands heel goed gemaakt te hebben, dus we zien het nog steeds optimistisch in.
Nu nog maar 2 examens.
Toevallig hadden wij het net tijdens het eten over de 5.5 regel. We kwamen tot de conclusie dat we allemaal wel het nut zien van de regel, maar dat we het wel een kak regel vinden als je examen doet.
Nu nog maar 2 examens.
Toevallig hadden wij het net tijdens het eten over de 5.5 regel. We kwamen tot de conclusie dat we allemaal wel het nut zien van de regel, maar dat we het wel een kak regel vinden als je examen doet.
woensdag 20 mei 2026 om 10:03
De stemming/gevoelens wisselen hier per dag. Duits dacht hij goed te hebben gemaakt, maar dat gevoel bleek bij het nakijken niet juist. Gisteren ging scheikunde onverwachts wél goed en daardoor is er weer hoop. Vandaag Engels. Hoop zo dat deze goed gaat, helaas heeft zoon er minder vertrouwen in. Morgen nog muziek. Mag een 2,1 halen, maar wil hoopt deze juist goed te maken voor de compensatie 5,5-regeling.
Nog 2 dagen en dan het lange wachten tot 11 juni. Het kan nog alle kanten op...
Nog 2 dagen en dan het lange wachten tot 11 juni. Het kan nog alle kanten op...
woensdag 20 mei 2026 om 18:05
Nou wat rot joh! Op basis van wat denkt zoon nu al te zijn gezakt? Op teveel onvoldoendes op de eindcijferlijst of de 5,5 regel? En waarom zou wiskunde niet meevallen? Ik dacht dat je eerder schreef dat hij goede cijfers haalt voor wiskunde?
En wie weet valt alles toch nog mee en heeft hij meer punten kunnen binnen sprokkelen als vooraf gedacht en wellicht is de N-term van natuurkunde straks in zijn voordeel? Er zijn nog zoveel variabelen maar sneu voor je zoon dat hij nu zo’n negatief gevoel al heeft.
woensdag 20 mei 2026 om 18:53
Dochter kwam positief thuis na biologie. Ze had zeker een dikke 6, misschien 7. Helaas bij nakijken met een n term van 1.0 een 5.4. Helaas is er veel onrust thuis (zieke echtgenoot) waardoor concentratie lastig is. Morgen nog aardrijkskunde, helaas is dat haar slechtste vak. Wiskunde en Engels heeft ze nog niet durven nakijken. Nederlands rond de 6.0. Scheikunde 5.8 ongeveer. Muziek 5.4. Het wordt heel spannend. Qua gemiddelde haalt ze wel wel. Maar die 5.5 regel gaat haar wrs nekken
woensdag 20 mei 2026 om 19:19
Hij heeft voor wiskundetoetsen nooit onvoldoendes gehaald, maar helaas ging het examen niet goed. Hij verwacht hiervoor op een 5 te eindigen en Engels zelfs een 4. Bedenk mij nu dat hij dan natuurlijk nog niet definitief is gezakt! Dank voor je post. Mijn gedachte klopte niet.Barbara74 schreef: ↑20-05-2026 18:05Nou wat rot joh! Op basis van wat denkt zoon nu al te zijn gezakt? Op teveel onvoldoendes op de eindcijferlijst of de 5,5 regel? En waarom zou wiskunde niet meevallen? Ik dacht dat je eerder schreef dat hij goede cijfers haalt voor wiskunde?
En wie weet valt alles toch nog mee en heeft hij meer punten kunnen binnen sprokkelen als vooraf gedacht en wellicht is de N-term van natuurkunde straks in zijn voordeel? Er zijn nog zoveel variabelen maar sneu voor je zoon dat hij nu zo’n negatief gevoel al heeft.
woensdag 20 mei 2026 om 19:39
Ik heb Engels zonet zelf even gemaakt, maar ik vond het echt een pittig examen en dan ben ik ook nog professioneel maanden in het jaar aan het tekstverklaren (in een andere taal, maar zelfde trucje). Enorm complex qua vocabulaire, ook wat nieuwe vraagsoorten voor mijn gevoel. Vwo 2026 voelt niet als een cadeautje, maar dat kan ook komen omdat ik zelf een kandidaat thuis heb.
Si abra la puerta hay lobos.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in